Pain of Salvation; BE (Original Stage Production)

Gestart door Martin_M, april 15, 2005, 15:41:28

Vorige topic - Volgende topic

Martin_M

Net uitgebracht is deze package met een DVD, CD en 48 tellend booklet en bevat een live-registratie van de CD 'Be' welke stamt van vorig jaar oktober.
De CD is al een meesterwerk van eclectische progmetal. Een verhaal over God die de aarde in de steek laat.

Van de DVD hebben ze iets moois gemaakt. De band en het negenkoppige 'Orchestra Of Eternity' staan rijkelijk verdeeld op een podium wat vrij diep is en en uit verschillende plateau's bestaat. Er is gebruik gemaakt van vooral veel wit, violet en blauwe belichting met af en toe contraserend rood tegenlicht. Jammergenoeg is het beeldmateriaal niet van de beste kwaliteit. We moeten het doen met 4:3 videomateriaal. Was hier wat meer geld tegenaan gegooid was het resultaat zeker (nog) mooier geweest.

Zie deze registratie niet als een gewoon live-concert maar zoek het meer in een combinatie van live, videoclip en toneelstuk. De vergelijking met QueensRyche - Operation; Mindcrime gaat dan in zekere zin best wel op.
Het live-gevoel wordt ook weggenomen door het erg zuivere geluid. Je krijgt het idee dat je naar een optreden zit te luisteren voor een lege concertzaal. Pas na een minuut of twintig is het publiek voor het eerst te horen.
Maar dat siert deze registratie juist. Het resultaat is vreselijk strak, precies en professioneel.

Ik moet zeggen dat het materiaal van de CD op een perfecte wijze wordt vertolkt. Op de 4.1 DD soundtrack (2.0 ook aanwezig) blijven de instrumenten  (die voor je op het podium staan) gelukkig ook gewoon voorin het geluidsbeeld. De surround-kanalen worden wel veelvuldig gebruikt voor de vele geluidseffecten die het muziekstuk rijk is. Perfect natuurlijk. Stemmen en andere samples komen soms overal vandaan.

Om de verhaallijn kracht bij te zetten zijn videobeelden gemerged en beeldt zanger/gitarist Daniel de verschillende personages uit en belandt zelfs kletsnat in een gedeelte van het podium waar een badje is gebouwd.

Het boekwerk bevat naast alle teksten en vele foto's achtergrondinformatie over de theorie en het concept door zanger Daniel en de gebruikelijke credits.

De CD bevat dezelfde registratie als de DVD.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

gandalf

Heb hem ook al een weekje of wat in bezit. Fantastisch album en fantastische registratie. Je moet er wel echt voor gaan zitten! het is geen easy listening :-) Zeker een aanrader dus.

Martin_M

We hadden laatst een vriend op visite die zo'n beetje live-dvd's spaart. Hij heeft werkelijk van alles maar Opeth is wel het hardste (geen Metal-fan dus).

Toen hij Be bij ons zag heeft hij 'm de volgende dag meteen aangeschaft. Vakmanschap, zeer goede zanger en de combi van video-beelden, stage en toneelstukachtige vond hij geweldig.

Ik heb me nog rot zitten zoeken naar een sample op het net maar kan 'm echt niet meer vinden. Vreemd, want hier zagen wij voor het eerst dat het podium nogal afwijkend diep was en dat was nog voordat wij de dvd hadden

Martin

gebah

Ik heb hem een tijdje terug gedownload en inmiddels ook besteld, het is nl. een van de mooiste concertregistraties die ik ooit heb gezien. Een perfecte mix van een hoop muziekstijlen: jazz, klassiek, rock en metal, alles komt voorbij en verpakt in mooie liedjes. Muzikale krachtpatserij maar niet zodanig dat het me tegen gaat staan. Dat het beeld niet al te goed is, is me nog niet opgevallen (maar ja, ik heb dan ook een Zonie tv van 13 jaar oud).

Ben het dus helemaal met de voorgaande heren eens: aanrader!!

Martin_M

Citaat van: gebah op mei  7, 2005, 13:20:24
Een perfecte mix van een hoop muziekstijlen: jazz, klassiek, rock en metal,

En vergeet niet gospel en middeleeuws-achtige sfeertjes ;D

Is het jullie al opgevallen dat het eerste 'warning'-scherm grote flauwekul is. Ik zag het pas de derde keer toen ik ineens 'blablabla...' zag staan. Heb het toen even aandachtig doorgelezen.

De hele DVD zit trouwens vol humor. Wat dacht je van de 'Religious Fanatics Track' waar je het hele concert kan beluisteren met het geluid achterstevoren. Dan hoef je nl. niet eerst de soundtrack te rippen en te bewerken om backward-messages te zoeken ;D
Tijdens de commentaar-track krijg je soms de aanwijzing om op <enter>  te drukken. Je krijgt dan even wat anders te zien (een f*ck-up bijvoorbeeld). Dus zoiets als 'follow the white rabbit' bij the Matrix.

Martin

gebah

Het ´warning´ scherm was me nog niet opgevallen, zo eens even gaan kijken. De 'religious fanatics' track is natuurlijk erg leuk gevonden  O0