Geen DVD's meer kopen ?

Started by pietnoeck, July 28, 2002, 23:00:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietnoeck

Na het lezen van verschillende topics rond D-VHS en HD-DVD lijkt het mij niet echt zinvol een collectie aan te leggen van filmklassiekers op DVD.
Net als bij LD zullen ook deze obsoleet worden als deze nieuwe formaten echt doorbreken/er komen.
En dan zal het nog eens met een zeer substantiele verbetering zijn van de beeldkwaliteit, wat je van de stap LD naar DVD niet echt kan zeggen.
Van 480/575 naar 1080 lijnen lijkt mij toch wel een grote sprong voorwaarts !!! Zeker op onze crt's.
Is het dus niet beter van nog even te wachten ?
D-VHS gaat zeer traag van start, maar is er toch reeds.
Op HD-DVD gaan we toch nog een tijdje moeten wachten vrees ik maar liever nog 5 jaar wachten dan op dat ogenblik opnieuw een ganse collectie DVD's te moeten buiten kieperen.
Of zie ik het verkeerd ?

P.S. , zag er reeds iemand D-VHS of HD-sat in 1080i ?
Is het inderdaad zo fantastisch ?
Die D-VHS bakken gaan trouwens reeds voor 1100 $ de deur uit, dus da's nu ook niet zo super veel niet meer, nu nog een kennis in de VS die af en toe een bandje opstuurt en we gaan nooit meer de deur uit. ;D

Mark

Persoonlijk denk ik dat ze DVHS al aan het afbouwen zijn. Philips heeft ze zelfs niet meer in hun assortiment. In Duitsland vind je al een THOMSON DVHS voor 650 euro.
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=32430&USID=00095184914469
(ik weet niet of die link hier mag, anders zal Frank ze wel weghalen)

jaco

#2
DVHS heb je echter helemaal niets aan voor die voorbespeelde banden in 1080i. Die werken alleen goed op de Dtheater speler van JVC. Daar zit een soort van encryptie op, zodat het alleen analoog over de component uitgang naar buiten komt, en niet (unencrypted) over de digitale 1394 bus. (meer een soort van handshaking, en een ander opname medium mag het signaal niet hebben, slechts een weergever krijgt het)

Op een CRT zit niet vaak HD-component support, dus moet je een nieuw inputbord nemen, of een transcoder van Component naar RGB. Dan wordt het toch nog wel duur....

Maar het moet er waanzinnig uitzien. Ik heb wel 1080i en 1080P op de cedia vorig jaar gezien. Dat kwam van een harddisk systeem of van een soort van D5 tape af. Daar ga je van kwijlen...

Overigens ben ik het niet geheel met je argument eens. Als je DVD goed upscaled ziet het er ook erg mooi uit. Het is dan wel geen HDTV omdat er minder bron resolutie is, maar de scherpte van het beeld komt dichtbij. Als je echter LD gaat scalen kom je niet makkelijk bij DVD in de buurt omdat er gewoon zeer veel minder difinitie in het signaal zit. Vooral de kleur bandbreedte is slecht in vergelijk, dat zie je goed aan de slechte weergave van rood over het algemeen.

Ik kijk lekker verder op DVD. Als er HD-DVD komt zal ik best wel weer wat films opnieuw kopen, maar niet alles.

Verder is een normale DVHS hier ook nog een totaal andere recorder dan een DTHEATER. DVHS in Europa is domweg SDTV, dus 576i digitaal. Dat is dan 4 a 5 megabit of zo. Dtheater draait op 28.3 megabit om 1080i goed weer te geven. Allebei is het MPEG2 gebaseerd.

Ik heb al stukjes gelezen van mensen die weten waar het over gaat die de neiuwe MPEG4 codecs hebben zien werken. Die spraken over net zo goed beeld met 1/4 tot 1/3 van de bitrate. Kijk als dat zo is, dan kunnen ze die 28.3 megabit terugbrengen tot misschien 10 a 12 megabit. Dat is dan wel te doen met blue ray technieken, of andere blauwe lasers, waarbij je toch wel zo'n 25 GB op kunt slaan. Dan past er dus een HD film op 1 disc.

Misschien dat er wel een initiatief komt met zo'n systeem. Dat zou met goede encryptie wel er door kunnen komen bij de studio's. Een echte opneembare HD-DVD speler waar zeg 50 GB op past zit er denk ik de 1e paar jaar niet in:
- angst bij de studio's voor de perfecte digitale copy op 1080i
- blauwe lasers zijn nog niet echt productierijp voor kamer temperatuur, en nog erg duur.
- Real time mpeg2 of MPEG4 codecs zijn ook nog wel duur - voor 1080i is wat meer rekekracht nodig dan wat we nu op een PC doen met een realt ime mpeg 2 chip.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm