Stereo/surround meet en greet bij Cine Cinegoo (FrankG) met Kohns en audiofiel

Started by Movievault, April 11, 2005, 08:08:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Jazekers, en ik gebruik ze naar volle tevredenheid.
Het is verrassend te zien hoeveel rust ze brengt tussen de instrumenten.
Er is meer lucht tussen, en je kan de instrumnten nog beter plaatsen.
Maar voor mij nog belangrijker, de stem komt op de juiste plaats te staan.
Juist goed van hoogte.

Gisteren was iemand hier ivm een luistersessie . Die kom dus ook duidelijk het verschil horen tussen met mat en zonder mat. Meteen nam hij de beter scheiding tussen de instrumenten waar.
Nice upgrade zou ik zo zeggen.
Nu nog mijn probleem met het laag tackelen.   ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Paulie

Wat een groot nadeel kan zijn van de MAT is dat je loopwerk en bijbehorende motor zwaarder belast wordt waardoor deze dus sneller kapot gaat. Is hier iets over bekend.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

De mat weegt een stuk minder dan je CD, dus dat nadeel is verwaarloosbaar! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blackball147

Quote from: FrankG on April 18, 2005, 08:34:20

Gisteren was iemand hier ivm een luistersessie . Die kom dus ook duidelijk het verschil horen tussen met mat en zonder mat. Meteen nam hij de beter scheiding tussen de instrumenten waar.


and that was ikke  ;D het is inderdaad zo hoe een redelijke kleine aanpassing al zo een verschil kan brengen, zelfs voor leken-oren als de mijne.

nu heb ik ook een idee hoe iets 'hoort' ongeveer te klinken, hoewel dit natuurlijk heel subjectief is, maar toch.....

normaal luister ik in m'n HT weinig of geen muziek, maar de keren dat ik het dan eens doe, vallen de tekortkomingen duidelijk op ( zeker als je dan eerst de een referentie hebt geluisterd ). spijtige van de zaak is dat zoveel factoren kunnen meespelen die het stereobeeld doen veranderen in positieve en negatieve zin.

voor mij persoonlijk klinkt het teveel in het midden, hoogte zit wel ongeveer goed, maar er is een moeilijk plaatsing van instrumenten ed. alles komt gelijk mee, terhoogte van de stemmen. hoewel het voor de rest best mooi klinkt, met veel detail zowel in het hoog als het laag, valt de slechte plaatsing van alles des te pijnelijker op, 'het blijft in de speakers hangen', is ook wel een uitdrukking die de lading zo een beetje dekt.

ik ga zowiezo nog verder experimenteren met verschillende stijlen muziek, maar ik vrees dat het hoofdprobleem toch hetzelfde zal blijven. ach ja , heb ik weer een reden om verder te zoeken en up te graden  :D

Movievault

Waarmee refereer je jouw set mee? met hetgeen wat je bij mij hebt gehoort of ...;

Inderdaad die mat is verrassend, brengt alles zo een beetje meer plaatsbaar.
Alsvast een mooie upgrade voor je die weinig geld kost, er is al een powerbuy gestart zie ik, misschien iets voor jou.
Heb je die cd van Nils nog kunnen beluisteren op je set
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

blackball147

Quote from: FrankG on April 18, 2005, 16:15:57
Waarmee refereer je jouw set mee? met hetgeen wat je bij mij hebt gehoort of ...;

Inderdaad die mat is verrassend, brengt alles zo een beetje meer plaatsbaar.
Alsvast een mooie upgrade voor je die weinig geld kost, er is al een powerbuy gestart zie ik, misschien iets voor jou.
Heb je die cd van Nils nog kunnen beluisteren op je set

ik refereer idd met jouw set ( eigenlijk geen vergelijk met mijn setje, maar goed...), ook omdat dit nog vers in het gehoor zat.

ik heb me al ingeschreven voor de powerbuy  ;D

en ja, ik heb nils er direct ingepropt, en kwam al snel tot de conclusie zoals ik de post hiervoor heb gesteld.

wat ik me eigenlijk ook nog afvraag is of het tweaken niet beter tot zijn recht komt bij een ' (semi-)high-end set', dan bij een set zoals het mijne?

Movievault

Ik denk dat je met alle sets kunt gaan tweaken.
Alleen ga je op een bepaald moment tegen de beperkingen van de set gaan aanstoten, wat als je dan verder wilt gaan upgrade onvermijdelijk is. En dan begint het spelletje weer opnieuw natuurlijk.
Zoals we gisteren al zeiden, soms moet je tevreden zijn met de dingen die je hebt.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

blackball147

Quote from: FrankG on April 18, 2005, 16:28:48

Zoals we gisteren al zeiden, soms moet je tevreden zijn met de dingen die je hebt.

amen to that.......

je kunt idd moeilijk sets onderling vergelijken, parasound tov pioneer hebben al enigste overeenkomst dat ze beiden met een 'p' beginnen  ;).

wat ik eigenlijk ook wil bedoelen is dat het geweten is dat bepaalde merken zoals bv parasound, al een heel mooi stereobeeld neerzetten waar je dan detailafwerking kunt doen zoals bv de mat. wanneer je echter moet vertrekken vanuit een minder goeie basis, zal volgens mij de tweak heel wat minder tot zijn recht komen. ik zal het natuurlijk wel zien als het zo ver is. eerst een zien of ik iets kan doen aan mijn huidige opstelling om ergens iets beter te creeren.

frank, via mijn link hieronder ( blackball's theater ) kun je foto's zien van mijn opstelling, mss heb jij een mening hierover?

FrankB

Quote from: blackball147 on April 18, 2005, 16:41:36
wat ik eigenlijk ook wil bedoelen is dat het geweten is dat bepaalde merken zoals bv parasound, al een heel mooi stereobeeld neerzetten waar je dan detailafwerking kunt doen zoals bv de mat. wanneer je echter moet vertrekken vanuit een minder goeie basis, zal volgens mij de tweak heel wat minder tot zijn recht komen.

Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar, want als bijvoorbeeld het loopwerk van mindere kwaliteit is zal de mat meer doen dan in een zeer gestabiliseerd loopwerk. In een speler waar veel maatregelen zijn getroffen tegen strooilicht en een sublieme laser is gebruikt zal de mat ook iets minder doen omdat er gewoon minder te verbeteren valt.

Onderschat dus de werking van dit soort tweaks in "mindere" sets niet  :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

In zowel een 'simpele' CD-speler als een hele dure kan het effect extreem groot zijn. Ik heb zelf een duur loopwerk en daar maakt het ook heel veel uit. Het omgekeerde heb ik ook al gehoord. Logisch ook als je naar de eigenschappen van de mat kijkt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jordis

Quote from: FrankG on April 18, 2005, 08:34:20
Maar voor mij nog belangrijker, de stem komt op de juiste plaats te staan.
Juist goed van hoogte.
Dit is ook hetgene waarom mijn intresse in "de mat" gewekt is, ik heb zelf een 2900 en de stem mag af en toe best opstaan heb ik het idee. Voor dat geld doe ik gezellig even mee met de powerbuy.
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

Movievault

Quote from: Jordis on April 18, 2005, 20:25:31
Dit is ook hetgene waarom mijn intresse in "de mat" gewekt is, ik heb zelf een 2900 en de stem mag af en toe best opstaan heb ik het idee. Voor dat geld doe ik gezellig even mee met de powerbuy.

Bij mij zit de stem zonder de mat 20cm lager ongeveer. met de mat staat ze verrassend precies goed
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Gisteren had ik een kater op bezoek in het Cine Cinegoo  ;D
Molle kwam effe op bezoek en nam zijn kabels van het DHZ project mee.
Na effe een kennismaking nam ik hem mee op de nog onafgewerkte trap  ;D "wanneer gaat die afgewerkt worden"
Meteen als we in het HT kwamen was al een deel van zijn kater weg, en zijn aandacht ging meteen naar de parsound installatie.
Wat hij wel over het hoofd zag , letterlijk dan was de barco. Omdat deze zwart is valt hij minder op in de donkere ruimte. Tot dat ik hem zei kijk eens naar boven. Meteen was hij onder de indruk. Ik zag al zijn gedachte, waar kan ik zoiets kwijt  ::)
Na duchtig de ogen 'lenzen' van de barco te hebben geinspecteerd kwam hij tot de constatatie, wauw das  O0
Natuurlijk ging de aandacht ook uit naar de rest, stukje muziek opgezet en meteen viel hem het verschil op met zijn installatie. Opviel was dat Molle nog steeds op zoek is naar zijn geluid. Maar daar ook bereid is aan te werken in de vorm van opstaan voor een ander geluid.
Na de eerste onmoeting met de tintelende toontjes viel hem op das het geluid lekker warm is, ik ervaar dat niet zo omdat ik me concentreer op andere zaken zoals detail en strakheid.
Toen ik de svs aanzette en deze effe kwam aanzetten baste dat geweld natuurlijk los.
Oei oei oei, wat moet die kater gemiauwd hebben denk ik  ;D  >:D
De sweep van LOTR kwam in aantocht en ging letterlijk door onze magen heen, de helm viel, boem de sofa tilde ons effe lichtjes op.
Molle was dus onder de indruk van al dat geweld. Effe aan de svs voelen effe aaien. En ja dat zou nog wel een upgrade zijn voor mij zag ik hem denken. Als ik hem nog in mijn binnezak zou steken, zou hij dat merken  >:D
De svs blijft en is een drukton, dat kan goed zijn, maar ook negatief zijn. Ik ben hier nog steeds mee aan het werk.
Na al dat geweld en fluweel zachte toontjes was het weer tijd om naar huis te gaan. De zaak moest bij Molle terug open natuurlijk.
Na hem te hebben begeleid naar beneden en hem uitgewuift te hebben, ben ik toch gaan controleren of de barco en de svs er nog stonden  ;D

Oef mijn schatjes stonden er nog .
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

molle

Ja Frank, ik heb alles laten staan. Mijn koffer was te klein om al dat moois in te laden. >:D
Ik ben toch in stilte verliefd geworden op de Barco :-*  en op de Parasound.
Gisteren avond thuis is mijn kater ook overgegaan als ik de interlinks had aangesloten O0
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4