Stereo/surround meet en greet bij Cine Cinegoo (FrankG) met Kohns en audiofiel

Started by Movievault, April 11, 2005, 08:08:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Movievault

Het was druk dit weekend.
Eerst kwam Kohns zijn materiaal ophalen van de DHZ powerbuy http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25688.255 , daarop volgde een korte luistersessie waar we ervaringen uitwisselden, dat was zaterdag.
En Zondag kwam audiofiel langs, ook voor zijn DHZ powerbuy materiaal op te halen, maar natuurlijk ook voor een luistersessie en de ervaringen stroomden eruit, toffe pé zeggen we hier in Belgie die Audiofiel. ;D

Apparatuur
Speakers Sony SS-X90ed front – 70cned center – 30ed rears 4x
Bekabeling speakers DHZ cat5e volledig rondom
Bron Denon A11
Interlinks Denon A11 –Parasound C2  apogee wide eye 7x (digitaal en analoog)
Processor C2
Amp´s parasound A21 voor de fronts en A52 voor de rears en center.
Interlinks tussen de C2 en amp´s DHZ silver interlink gebalanceerd XLR
Sub SVS alleen voor HT en niet voor stereo
Beeld Barco G808s met een HTPC Holo3DII scaler
Alles zit op een backup voeding met scheiden  circuit, gefilterd ene kant en alleen overspannigs beveiliging aan de andere kant.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Kohns stond netjes op afspraak aan de deur. Na een korte kennismaking, sprong de vonk over en klikte het, en de gesprekken kwamen op gang.
We begonnen elkaars filosofie uit te leggen, en hoe we vertrokken zijn met het Audio/HT gebeuren. We zijn dus allebei groentjes die een weg proberen te vinden in het bos van speakers/processors/kabels en amp´s , kortom de hele mikmal en hokus pocus van apparatuur.
We kwamen al vrij snel tot de conclusie dat we zowat dezelfde standpunten hadden en ook dezelfde manier van proberen en testen hebben. Wat belangrijk is een zeer open geest ten opzichte van vooral dat hocus pocus van kabels.
Na dat gekeuvel gingen we naar het HT.
Na het eerste nummer  van Nils Lofgren nr 3 van zijn accoustic livecd  vroeg Kohns meteen of die center niet aanstond en of de andere speakers meededen, antwoord heu nee dit is stereo, alleen de twee voorste speakers zonder de sub.
Vol ongeloof staarde hij vooruit en leek hij inderdaad te genieten van de muziek.
Naar mate dat het nummer vorderde gingen we helemaal op in de muziek. Daarna het 2de nummer van Niels dat aan bod kwam nr 5 op de cd Kieth dont go, hier hoor je dus duidelijk dat Nils zijn gitaar zowat tot het uiterste drijft, een brede glimlach komt op ons gezicht.
Eerste wat Kohns opvalt is het detail, je zou in het begin zeggen wat scherp maar na effe wennen valt dit weg. De speakers gaan natuurlijk heel ver door in het hoog en voor sommige mensen is dat effe wennen.
Daarna schakelen we over naar voice male, we draaien het nummer The wall van de CD colors.
Lekker veel energie komt op ons af, Opmerking Kohns , die dingen gaan laag, je voelt de energie in je buik. Mooie opname trouwens.
Hierop volgt Madre Deus, dit nummer gebruik ik voor de ruimtelijkheid van de set. Het geluid gaat ver buiten de speakers om en beschijft een mooie boog naar boven toe.
Persoonlijk kan ik naar dit nummer niet lang luisteren, maar het geeft wel weer wat een set kan met hoogte.
Daarna maken we de omschakeling naar SACD.
Meteen valt het op dat de sub meedoet en allebei zijn we het eens dat we liever stereo horen.
Het is niet slecht , mooie sound wel maar het geluid klopt meestal niet op SACD.
We nemen hiervoor de SACD van sting Sacred Love.
Eerst nummer 7, daar zit een sublaag in wat ontzettend veel druk oplevert, de bank waarop we zitten komt helemaal tot leveren, gelukkig zitten we erop anders ging ze dansend de kamer uit. Ook je onderbuik en maag komt helemaal tot leven.
Na dit nummer komt nummer 11 aan de beurt, het sublaag is eruit en maakt plaats voor een strakke bas die in je adem terug in je keel duwt en je keel laat resoneren.
Waw dit gaat lekker.
Hier beeindigen we onze muziek sessie en gaan we over op surround en beeld.
De barco gaat aan de gang en LOTR word aangezet, de sub begint zijn schokgolf te geven en maakt een sweep door het ganse huis. De 7.1 komt aan de gang en het geluidsbeeld voor Surround wordt opgebouwd.  De muren verdwijnen en we worden in de film gezogen. Daarna komen the fast en the furius aan de beurt en als laatste the podrace van Star wars.
Elke keer weer belanden we in de film en is het stil behalve natuurlijk het geweld van de sound en beeld.
Kohns komt tot de conclusie dat CRT inderdaad een fantastisch plaatje neerzet, maar ook de Sony´s overstijgen op gemak hun waarde met vele malen.

Ik denk hier een geslaagde sessie waar we weer een gezicht op een forumnaam kunnen plakken met ons beide.

De sessie met audiofiel volgt , misschien is hij me zelfs voor.  ;D
Ik zal zo zeggen het was 0.30 voor ik in mijn bed lag, aarch man wat is het vroeg om dan om 6 uur smorgens eruit te moeten  ;D :o , maar voor mij ook meteen een geslaagde avond met de toffe Nederlander.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Richi

Quote from: FrankG on April 11, 2005, 08:08:59
En Zondag kwam audiofiel langs, ook voor zijn DHZ powerbuy materiaal op te halen, maar natuurlijk ook voor een luistersessie en de ervaringen stroomden eruit, toffe pé zeggen we hier in Belgie die Audiofiel. ;D
Kijk maar uit met Audiofiel, voor je het weet speel je met door Art Speak gemodificeerde ML en Classé apparatuur!  >:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Movievault

Zondag na voor mij een drukke dag kwam Audiofiel rond 20.15 bij me thuis zijn materiaal ophalen.
Na eerst wat gekeuveld te hebben over het kabelproject en wat voorbeelden en tips te hebben uitgelegd gingen we het HT binnen.
Omdat Audiofiel al wat meer gevorderd is in luisteren als mijn persoon was ik zeer benieuwd naar zijn mening van mijn volledige install.
Eerst wat hij deel was de muren bekijken, mooi zo een dedicated HT was zijn uitspraak.
Er is inderdaad veel aandacht besteed aan de opzet van de ruimte en ik kan op verschillende plaatsen tweaken met holle ruimten op te vullen of niet.
Meteen valt hem de Parasound install op die achterin het HT staat. Deze "Hangt" zwevend aan een rubberen plaat en de toestellen staan allemaal op zwart granieten tegels. Dit om alle vibraties weg te werken. Ontkoppeling van de ruimte en koppeling met de zware tegels.
Uiteraard valt hem op dat het een 7.1 is in een kleine ruimte. Vanwaar de keuze is zijn vraag, waarom geen 5.1. Antwoord Ruimtelijkheid, het is niet gemakkelijk om de speakers te laten verdwijnen maar toch lukt dit aardig. Er moet nog wat worden verplaatst om de goede instelling te verkrijgen, maar ja als er niets te doen was in het HT was de lol er ook af.
De vraag natuurlijk der achteraan welke interlinks? Wel tussen de denon en de proc apogee wide eye en tussen de proc en de amp´s de zilveren xlr.
De apogee hebben een vrij lange inspeeltijd nodig.
Na wat verkennende gesprekken klikt het voor mij tussen ons, we begrijpen elkaar.
Cd´s die aan bod kwamen Nils lofgren , Madre deus, voice male deze kwamen uit mijn collectie
Cd´s van Audiofiel Patti, en een cd die nogal vrij goed de ruimtelijkheid weergaf.
Na het afspelen van de muziek begon Audiofiel zich een vrij goed beeld te scheppen van de installatie.
De speakers werden verplaatst wat resulteerde in een nog correcter geluidsbeeld. Daarna kwam De Mat van artspeak in beeld. Waw wat een verschil op de Denon A11 . Er kwam meer lucht en rust in de muziek. Verrassend wat zo een stukje rubber toch kan doen.
De beoordeling van de sony ss-x90ed laat ik aan Audiofiel over. Deze speakers zijn voor mij buitengewoon goed voor kun doen. Ik denk voor audiofiel verrassend.
Ik heb in het HT een probleem met de 65hz , op de cd van voice male staat een stukje muziek die ik hem liet horen waar je dit goed herkend. Hier moet ik met de ruimte  gaan spelen , de resonantie komt van de ruimte en niet van de speaker zelf. Dus werk aan de winkel.
Daarna kwam Surround aan te pas, wederom werden we beiden in de film getrokken.
De vogeltjes van LOTR in de begin scène lieten alle muren gewoon verdwijnen, waarop Audiofiel zei dat de center ook mooi integreert in het geheeld.
Voor mij een zeer geslaagde avond. Alleen zijn we twee babbelkousen die nog wel een paar uur zouden kunnen doorgaan , maar we zijn toch maar gestopt rond 24.00 uur

Misschien dat audiofiel wat meer kan zeggen over de installatie, altijd fijn en leerrijk om iemand zijn mening te horen zeggen.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

bmateijsen

Leuke verhaaltjes Frank! En ik heb net nog even je topic doorgebladerd waarin de bouw is weergegeven, erg cool!  O0

Movievault

Tnx Bjorn.  :D

De foto´s doen de ruimte geen eer aan, en er is meer aan accoustische regeling gedaan dan dat je daar ziet.
Maar het blijft toch steeds trail en error met deze hobby .
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

trouwens De Mat bracht mijn stereobeeld van de stem 20cm omhoog, juist waar hij moest zitten.
Ik dacht dit te gaan doen met een manhattan maar dit is echt juist wat ik nodig had
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

bmateijsen

Quote from: FrankG on April 11, 2005, 11:17:40
trouwens De Mat bracht mijn stereobeeld van de stem 20cm omhoog, juist waar hij moest zitten.
Ik dacht dit te gaan doen met een manhattan maar dit is echt juist wat ik nodig had

Ik heb nog wel een mat liggen... moet je me maar even mailen ;)

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Paulie

Tja een wonderbaarlijk stukje rubber al zeg ik het zelf heb het bij richi gehoord en dat leverde wel de goedkoopste tweak op die ik ken.

Weet iemand of deze ook werkt op een DV 17 van marantz dit is een dvd loopwerk vandaar.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Movievault

Geen idee maar bij een Denon A11 heeft dit toch wel een zeer goed effect
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Aangezien het geplande bezoek van zaterdagochtend door een kryptisch raadspelletje was misgegaan (het gemailde telefoonnummer kwam een cijfer te kort), besluiten we zondagavond af te spreken. Omdat het lekker rustig op de weg is, kachel ik met een rustig gangetje zonder problemen richting Eindhoven. Na Valkenswaard koers ik op België aan, mij verbazend over het pand net na de grens waar nog steeds met grote letters op staat dat er wapens worden verkocht. Als kind boezemde dat ontzag in, maar dat het er nu nog staat? De oneindige velden met oude legervoertuigen zie ik in ieder geval niet meer staan en het pand met de twee geweertjes heeft meer weg van een zaak waar Hollanders rond de kerst hun vuurwerk komen ophalen.

Terwijl het buiten nog net licht is, rij ik de oprijlaan op van het vrijstaande huis. Doordat ik zijn huiskamer met de koplampen al iets heb bijgelicht heeft Frank mij al gezien en staat reeds in de deuropening. In de minder groot dan verwachte woonkamer babbelen Frank en ik wat over het project zilver-zelfbouw-kabels. Ik ben tevreden met mijn huidige kabels, maar ben wel in voor een experiment en wil 6 gebalanceerde kabels maken voor mijn surroundset. Niet met 1 zilverdraad van 0,8 mm als geleider per ader, maar met 4x 0,4 mm. Ik ben benieuwd hoe ze straks gaan klinken.

Chaise Longue
Een bezoek zonder luistersessie is al een vis zonder fiets, dus wij verplaatsen ons naar de dedicated luister-en-kijk-kamer. Via een pas geschuurde – en nog niet afgewerkte – trap komen wij op de eerste verdieping en lopen via een gordijntje een kamer binnen. Dit is een volledig dedicated ruimte, precies wat ik graag ook zou willen voor het hometheater, maar bij gebrek aan ruimte maar in de huiskamer heb gezet. De wanden zijn afgewerkt met een soort geluidsdempend tapijt, die een stukje afhangt van de muur er achter. Ook bovenin zijn ruimtes gemaakt, opbergvakken eigenlijk, die eventueel kunnen worden gevuld met geluiddempend materiaal. Op een zandgevuld podium staan de frontspeakers en boven de 2-zits Chaise Longue hangt een dreigende zware Barco 808s. Vier achterspeakers staan vrij dicht op de bank in een surround en een surround-back opstelling. Tegen de achterwand staat een rack met een batterij aan apparatuur, waarvan de Parasounds toch de meeste aandacht naar zich toe trekken.

De eerste indruk is dat het hier wel erg vol staat, de achterspeakers staan dicht op de bank en er is geen ruimte voor een tweede rij stoelen. De speakers doen in eerste instantie sterk denken aan een model van B&W, zij het dat de tweeters er anders uitzien, meer een soort Tannoy. Op de half gestelde vraag "Goh, dat lijkt wel..." maakt Frank de zin af: "Ik heb ze los gehaald en er staat B&W op de unit". Grappig. Inderdaad niet wat ik verwachtte van een Sony luidspreker. Prettig aan de 4 identieke achterspeakers is dat ze dezelfde mid-unit en tweeter gebruiken, dus in feite zou je de twee frontspeakers kunnen opvatten als dezelfde kastjes met daaronder een soort mini-subs. Alleen de center-speaker is anders van opzet met twee kleinere mid-units. Alle speakers hebben de baspoort aan de voorkant en dat is geen overbodige luxe omdat ze behoorlijk dichtbij de wanden staan.

Oorlogssterkte
Na wat heen en weer uitwisselen van ervaringen is het tijd om stereo te gaan luisteren. "Hoe hard luister jij" vraagt Frank terwijl er nog geen muziek draait. "Je bedoelt hoe hoog het volume bij mij staat?", vraag ik. Hij knikt instemmend. "Op oorlogssterkte" grap ik er uit. Nou dat zal ik dan weten ook, het volume wordt opgeschroefd tot het einde van de 90 dB-reeks en we luisteren naar Nils. Wat direct opvalt is de enorme hoeveelheid details die worden neergezet, de stage is erg breed en wat minder diep. Het is inderdaad moeilijk te aanvaarden dat er Sony's draaien, hoewel de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik ook niet een echt referentiekader heb van hoe Sony dan normaal zou moeten klinken. De twee Sony's zetten een redelijk compleet beeld neer, hoewel ik door de forse hoeveelheid hoog het idee heb het middengebied wat te missen. Niet dat het er niet is, maar ik mis daar wat definitie. Het laag is strakker dan je zou verwachten en de speakers hebben een goede prijs/kwaliteitsverhouding met hun 600 euro per stuk.

Nadat Frank wat CD's heeft laten horen en er duidelijk is dat er in het laag wat misgaat in de kamer tussen de 60 en 70 Hz, zijn mijn CD's aan de beurt. Bewust wacht ik nog even met het gebruiken van De Mat van ArtSpeak, je moet een joker achter de hand houden. Uiteraard gaat Tuck & Patti in de speler met hun 'Time After Time', mijn referentienummer (sorry Patrick). Snelheid en kracht is aanwezig en het is wel duidelijk waar dat vandaan komt als ik nog eens over mijn schouders naar de Parasounds gluur. Ook nu weer klinkt de stage erg ruim, maar niet met de diepte die ik gewent ben. Ik heb het idee dat de speakers te ver uit elkaar staan en dat ze te ver 'uitgedraaid' staan. Ongeduldig vraagt Frank hoe het klinkt. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Ongewenste intimidatie
De volgende CD gaat er in, ditmaal een hele ruintelijke CD 'NVG ProCéDé' genaamd. Deze is opgenomen en geproduceerd door Norbert Veel en bevat extreem veel ruimtelijke informatie. Het eerste nummer is opgenomen met ene kunsthoofd en je hoort hier de opnameman binnenlopen in de regiekamer. Frank naast me krijgt bijna een rolberoerte van de ongewenste intimidatie van de regisseur die over de planken loopt tot bijna een meter afstand van de luisteraar. "Ga weg", brengt Frank uit. Altijd leuk deze opname. We gaan door naar station Voorschoten, waar zowel een intercity als een stoptrein langskomt. De realiteit is heel dichtbij, maar nu hoor ik ook duidelijk dat het spoor een 'knauw' heeft gehad: het ligt niet recht. Ik gebruik deze opname zelf vaak om te kijken of er iets mis is met de plaatsing in stereo. er mag geen gat ontstaan in het midden en het spoor moet 'recht' blijven. Hier is dat niet het geval, de trein komt in het midden naar voren. Frank voert mijn suggestie voor indraaien van de speakers direct uit en het effect is weer een recht spoor. "Zo ingedraaid heb ik ze nog nooit gehad" zegt hij, verbaasd over het effect.

Het is óngelóóflijk
Nils is vervolgens nogmaals aan de beurt, dus nu kan Frank weer op de hotspot genieten. Ik vind nog steeds dat stemmen te breed zijn en minder gefocussed. Na het maximaal dichtbij elkaar zetten van de speakers (het scherm moet zichtbaar blijven) is het effect van een grotere ruimte tot de zijmuren direct hoorbaar in een betere pin-pointing. Nu de speakers hun beste plekje hebben gevonden, is het tijd voor de joker. Terwijl dezelfde CD in de Denon blijft zitten, wordt De Mat er bovenop gelegd. Frank gaat zitten en luistert. Hij is vrij stil. Ik zeg niets en kijk naar zijn reacties, het betere geluidsbeeld en minder 'digitale' geluid is voor mij naast de hotspot al goed te horen. "Het is óngelóóflijk," zegt Frank, "de twee gitaren gaan nu niet meer in elkaar over, de stem staat los en de tweede stem staat duidelijk meer naar achteren". Louis Raatjes heeft er weer een gelovige bij. Naast de betere staging en meer rust in het geluid, valt Frank ook op dat het geluidsbeeld hoger is komen te staan. De zanger zit inderdaad niet meer op zijn kniëen, maar lijkt nu gewoon te staan, wat veel overtuigender overkomt.

Vogeltjes
En dan tijd voor film. Met de speakers nog steeds in de nieuwe positie wordt Lord of the Rings – Fellowship opgezet. Direct valt het prachtige beeld op van de Barco. Helaas voor mij niet weggelegd wegens het ontbreken van een dedicated ruimte. Een Barco hang je niet in je woonkamer zoals een digitale projector. De SVS-sub doet flink zijn werk en vult in no-time de hele kamer. Misschien is de kamer wel ietwat te klein, want ook nu hoor je weer staande golven ontstaan op de 'vervelende' frequenties. Ik vermoed dat Frank met bass-traps of andere extra demping op plekken een stuk weg kan krijgen. Direct valt op dat het geluid mooi integreert. De scene waarin Frodo in het veld zit klinkt ruimtelijk, met vogeltjes en andere kleine geluidjes rondom ons heen. Met 2Fast2Furious valt al helemaal op hoeveel kleur en diepte er in het beeld zit: de scherptediepte is enorm groot en de personages knallen van het scherm, een lust voor het oog.

Na nog veel te lang te hebben nagepraat over filters en modificaties en wat dies meer zij, stap ik rond 0.30 in de auto om zwaar vermoeid rond 2.00 uur in mijn bed te stappen. Bezoekjes onder forumleden zijn altijd erg interessant en gezellig. Ik hoop Frank een keer terug te ontvangen bij Audiofiel's opstelling.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

 :P :P He Audiofiel die aandelen in de Art speak bv gaan wel lekker he zo  :P :P

Mooie recensie over deze set waarom kan een barco niet in een woonkamer. Ik ken iemand die een woonkamer heeft van 6.5 meter bij 4 en die heeft ook een Barco hangen en IK vind dat dus niet lelijk hoor  8).

Frank mijn complimenten met je HT had je thread al vol bewondering gelezen.

Ga zo door.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

bmateijsen

Quote from: Audiofiel on April 11, 2005, 12:18:44
Een bezoek zonder luistersessie is al een vis zonder fiets,

Tis al heel lang geleden dat ik dit heb gezien  ;D (ook spreekwoordelijk  ;))

Movievault

Dit geeft ook precies weer wat mijn ervaring was.
Zo zie je dat speakermateriaal niet duur hoeft te zijn, je moet alleen zeer veel gaan luisteren en je ding vinden.
Het laag is natuurlijk altijd het grootste probleem in je ruimte, maar stukje bij stukje zal ik hem bij de keel pakken  ;D .
De CD 'NVG ProCéDé' was voor mij inderdaad effe heel benauwend, je word dus letterlijk "lastig gevallen" door het geluid.
De hoeveelheid detail in de installatie is voor sommige af en toe heel overweldigend, en het probleem met de installatie is ook wel dat je echt heel hard kan zonder dat je dat merkt.
Lekker effe uitwaaien komt dat ooit wel in het beeld  ;D
Hoe vond je trouwens de massage van mijn bank in je rug en dat nog zonder shakers en svs  ;D  ?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Tnx Paulie,

Ik ben dan ook tevreden met mijn dedicated ruimte.
De kunst is als iets slecht is moet je dat ook kunnen toegeven en dan moet je aan dat punt werken.
Zo kom je naar je eigen tevreden punt van voldoening
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on April 11, 2005, 12:35:15
Tis al heel lang geleden dat ik dit heb gezien  ;D (ook spreekwoordelijk  ;))
Ik weet ook niet meer van welke komiek de uitspraak is, maar ik vind hem erg leuk.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Quote from: FrankG on April 11, 2005, 12:39:05
Tnx Paulie,

Ik ben dan ook tevreden met mijn dedicated ruimte.
De kunst is als iets slecht is moet je dat ook kunnen toegeven en dan moet je aan dat punt werken.
Zo kom je naar je eigen tevreden punt van voldoening

Hoi Frank,

Daar ben ik het helemaal mee eens als je de kritiek maar als opbouwend ziet dan levert je dat een hele hoop voordeel op naar de perfectie van je HT en stereo omgeving. Ik praat uit ervaring.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Quote from: Paulie on April 11, 2005, 12:34:06
:P :P He Audiofiel die aandelen in de Art speak bv gaan wel lekker he zo  :P :P
Ik heb in geen enkel bedrijf aandelen. En ik denk dat die paar matten en extra modificatie-klanten ook weer niet zo heel veel geld op zullen leveren voor ArtSpeak. Belangrijker vind ik dat iemand nóg meer kan genieten van zijn eigen set voor slechts een kleine investering. ;)

QuoteIk ken iemand die een woonkamer heeft van 6.5 meter bij 4 en die heeft ook een Barco hangen en IK vind dat dus niet lelijk hoor  8).
Dat komt omdat het JOUW huiskamer is waarin hij hangt. Die afmetingen komen me iets te bekend voor. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: FrankG on April 11, 2005, 12:36:05
Zo zie je dat speakermateriaal niet duur hoeft te zijn, je moet alleen zeer veel gaan luisteren en je ding vinden.
Precies, dat wordt nog wel eens vergeten. Het is belangrijk om je eigen 'geluid' te vinden. Als het zo klinkt als jíj dat wilt, is het goed. En al vind de hele straat, de hele stad of het hele land dat het nergens naar zou klinken, dan nog mag je tevreden zijn. Het klinkt zoals jij dat wilt. ;)

QuoteDe CD 'NVG ProCéDé' was voor mij inderdaad effe heel benauwend, je word dus letterlijk "lastig gevallen" door het geluid. De hoeveelheid detail in de installatie is voor sommige af en toe heel overweldigend, en het probleem met de installatie is ook wel dat je echt heel hard kan zonder dat je dat merkt.
Het was misschien wel iets te hard, maar desondanks niet storend. Ik denk dat zo'n gedempte ruimte als jij hebt ook meer uitnodigt om het flink hard te zetten zonder consequenties er bij met blauwe zwaailichten en zo.

QuoteHoe vond je trouwens de massage van mijn bank in je rug en dat nog zonder shakers en svs  ;D  ?
Mijn rug heb ik minder gevoelt dan het zitvlak, maar het is nog geen basshaker. Je hebt me gisteren al twee van die jongens laten zien die ik zelf ook heb en ik weet zeker dat je er veel plezier aan zult beleven. Zeker via jouw 7.5 Parasound. Die bank trilde nu al goed, dus het vinden van de juiste plek voor montage moet geen probleem zijn. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Quote from: Paulie on April 11, 2005, 12:45:42
Hoi Frank,

Daar ben ik het helemaal mee eens als je de kritiek maar als opbouwend ziet dan levert je dat een hele hoop voordeel op naar de perfectie van je HT en stereo omgeving. Ik praat uit ervaring.

groet

paul
Dat is nu de hele kunst, en niet meteen op je paard gaan zitten.
Alles bij elkaar zijn we zoekende zielen ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Quote from: Audiofiel on April 11, 2005, 12:52:04
Het was misschien wel iets te hard, maar desondanks niet storend. Ik denk dat zo'n gedempte ruimte als jij hebt ook meer uitnodigt om het flink hard te zetten zonder consequenties er bij met blauwe zwaailichten en zo.

Mijn rug heb ik minder gevoelt dan het zitvlak, maar het is nog geen basshaker. Je hebt me gisteren al twee van die jongens laten zien die ik zelf ook heb en ik weet zeker dat je er veel plezier aan zult beleven. Zeker via jouw 7.5 Parasound. Die bank trilde nu al goed, dus het vinden van de juiste plek voor montage moet geen probleem zijn. ;D

De ruimte vraagd er inderdaad ook om; af en toe komt mijn vrouw nog wel eens kijken of ik nog leef in al dat geweld.

Ik ben alleen bang dat als die basshakers erin zitten mijn vrouw die bank helemaal inpalmt ;D

Ik ben eigelijk wel vrij blij met je review.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat zenuwachtig was.
Het is tenslotte een merkt dat niet direct uitspringt in hun speakers. Maar eens je ze gezien en vooral gehoort hebt staan de meeste toch verrast.
Het is altijd fijn te zien en natuurlijk ook te horen dat iemand met al een gedegen luisterervaring van andere systemen dit toch als een gedegen inegratie ziet.
Ik ben trouwens in deze hobby nog maar een rookie ;D

En die luistersessie bij jou die komt er zeker. ;)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

kohns

Quote from: FrankG on April 11, 2005, 08:14:08
Kohns stond netjes op afspraak aan de deur. Na een korte kennismaking, sprong de vonk over en klikte het, en de gesprekken kwamen op gang.
We begonnen elkaars filosofie uit te leggen, en hoe we vertrokken zijn met het Audio/HT gebeuren. We zijn dus allebei groentjes die een weg proberen te vinden in het bos van speakers/processors/kabels en amp´s , kortom de hele mikmal en hokus pocus van apparatuur.
We kwamen al vrij snel tot de conclusie dat we zowat dezelfde standpunten hadden en ook dezelfde manier van proberen en testen hebben. Wat belangrijk is een zeer open geest ten opzichte van vooral dat hocus pocus van kabels.
Na dat gekeuvel gingen we naar het HT.
Na het eerste nummer  van Nils Lofgren nr 3 van zijn accoustic livecd  vroeg Kohns meteen of die center niet aanstond en of de andere speakers meededen, antwoord heu nee dit is stereo, alleen de twee voorste speakers zonder de sub.
Vol ongeloof staarde hij vooruit en leek hij inderdaad te genieten van de muziek.
Naar mate dat het nummer vorderde gingen we helemaal op in de muziek. Daarna het 2de nummer van Niels dat aan bod kwam nr 5 op de cd Kieth dont go, hier hoor je dus duidelijk dat Nils zijn gitaar zowat tot het uiterste drijft, een brede glimlach komt op ons gezicht.
Eerste wat Kohns opvalt is het detail, je zou in het begin zeggen wat scherp maar na effe wennen valt dit weg. De speakers gaan natuurlijk heel ver door in het hoog en voor sommige mensen is dat effe wennen.
Daarna schakelen we over naar voice male, we draaien het nummer The wall van de CD colors.
Lekker veel energie komt op ons af, Opmerking Kohns , die dingen gaan laag, je voelt de energie in je buik. Mooie opname trouwens.
Hierop volgt Madre Deus, dit nummer gebruik ik voor de ruimtelijkheid van de set. Het geluid gaat ver buiten de speakers om en beschijft een mooie boog naar boven toe.
Persoonlijk kan ik naar dit nummer niet lang luisteren, maar het geeft wel weer wat een set kan met hoogte.
Daarna maken we de omschakeling naar SACD.
Meteen valt het op dat de sub meedoet en allebei zijn we het eens dat we liever stereo horen.
Het is niet slecht , mooie sound wel maar het geluid klopt meestal niet op SACD.
We nemen hiervoor de SACD van sting Sacred Love.
Eerst nummer 7, daar zit een sublaag in wat ontzettend veel druk oplevert, de bank waarop we zitten komt helemaal tot leveren, gelukkig zitten we erop anders ging ze dansend de kamer uit. Ook je onderbuik en maag komt helemaal tot leven.
Na dit nummer komt nummer 11 aan de beurt, het sublaag is eruit en maakt plaats voor een strakke bas die in je adem terug in je keel duwt en je keel laat resoneren.
Waw dit gaat lekker.
Hier beeindigen we onze muziek sessie en gaan we over op surround en beeld.
De barco gaat aan de gang en LOTR word aangezet, de sub begint zijn schokgolf te geven en maakt een sweep door het ganse huis. De 7.1 komt aan de gang en het geluidsbeeld voor Surround wordt opgebouwd.  De muren verdwijnen en we worden in de film gezogen. Daarna komen the fast en the furius aan de beurt en als laatste the podrace van Star wars.
Elke keer weer belanden we in de film en is het stil behalve natuurlijk het geweld van de sound en beeld.
Kohns komt tot de conclusie dat CRT inderdaad een fantastisch plaatje neerzet, maar ook de Sony´s overstijgen op gemak hun waarde met vele malen.

Ik denk hier een geslaagde sessie waar we weer een gezicht op een forumnaam kunnen plakken met ons beide.

Eigenlijk had ik dit alles niet verwacht.
Ik dacht gewoon even mijn bestelling op te halen bij Frank maar we bleven maar praten en van het een kwam het ander.
Voor ik het wist zat ik boven te genieten van Frank zijn installatie.

In het begin moest ik wat wennen aan al dat laag uit 1 richting, vooral omdat ik thuis zelf geen sub heb.
Maar al gauw bleek dat een extra dimmensie toe te voegen vooral dan tijdens de fantastische filmscenes.
Ik ben amper gewend aan het raken aan die SVS en nu wil hij al experimenteren met basshakers >:D  ;D

Dat een mooi geluidsbeeld meer is dan de som van de onderlinge materialen heeft Frank mij duidelijk bewezen al was dat mischien niet het uitgangspunt.
Ik was aangenaam verrast van het mooie resultaat van jarenlang puzzelen en knutselen van Frank.
Enerzijds bewijst dit nog maar eens dat je mooie muziek zomaar niet uit de box kunt kopen.
Anderzijds is dat nu juist ook een leuke zijsprong aan onze hobby... die continu evolutie en zoektocht naar het net iets betere/andere geluid.

Ik ben met een hele boel ideeen naar huis gereden.
Na zijn installatie gezien, gehoord en gevoeld te hebben besef ik echt dat ik nog zooo veeeel meeer uit mijn installatie kan krijgen en dat maakt mij o zo blij.

Muziek brengt mensen dichter bij elkaar...  :D
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Movievault

Het doel voor mij met deze hobby is niet alleen genieten, maar met andere mensen samen genieten van muziek, ervaringen en nog veel meer.
Dat is wat deze hobby groot maakt. ;)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>