Room EQ wizard

Started by Teejoo, April 10, 2005, 22:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Post hier je inhoudelijke vragen en discussies m.b.t. de Room EQ wizard, de opvolger van de TAG McLaren Room EQualisation (TMREQ) wizard. Natuurlijk vooral interessant voor TagMclaren AV32R DP en AV192R eigenaars voor het instellen van de TAG McLaren Room EQualisation (TMREQ) filters. En daar zijn er sinds kort een stuk meer van  ;)

Ook wil ik verwijzen naar de threat op het engelse AV-forums en de officiele download site.


patrick_vdb

Hi,

Voor alle zekerheid nog maar eens onder de aandacht brengen dat de Room EQ wizard niet enkel voorbehouden is voor TAG-owners.

Quote from: Teejoo on April 10, 2005, 21:02:14
De Room EQ wizard kan gebruikt worden om de TMREQ set-up enorm te vereenvoudigen, maar kan eveneens ingezet worden voor de set-up van andere parametrische equalizers (HTPC plug-ins of stand-alone apparatuur zoals de Behringer Feedback Destroyer Pro). Het is eveneens handig voor een accurate inregeling van een Home Theater of algemene akoestische metingen en analyses.

Feitelijk kan dus iedereen met een pc/laptop en dB-meter aan de slag!

mvrg

Patrick

Teejoo

Daar heb je natuurlijk gelijk in.

Zo kan iedereen eens kijken hoe enorm de ruimte het geluid beïnvloed.

Maar vooral Tag eigenaars hebben het voordeel dat ze de filters echt 1 op één kunnen gebruiken en zelfs downloaden. Ik weet eigenlijk niet of je bijvoorbeeld op de nieuwste Denon receivers ook handmatig filters kunt instellen, omdat die volgens mij ook accoustische re-EQ hebben. Hetzelfde van Meridian en Audionet. Allemaal zaken die hier aan bod kunnen komen O0.

Martin_M

#3
Intussen alles zonder problemen geinstalleerd (ook de laatste versie van de Java run-time) op de laptop.
Er hangt intussen een externe Soundblaster soundcard (usb) aan en dat werkt zonder problemen.
Wat een gedoe heb ik gehad met de interne soundcard die soms lukraak overging op z'n interne microfoon.

Ik heb van GerritZ een usb->serial converter kunnen lenen en deze doet het wonderwel zonder problemen. De communicatie met de TAG is een feit.

Dit weekend zal ik de eerste metingen hier thuis gaan verrichten.

@Teejoo;
Vanmorgen stuitte ik op een eerste bug.
Als ik in het unit-menu kies voor 'retrieve channel filter settings from unit' of 'send channel filter settings to unit' en ik kies daarna voor 'all' gaat het mis. Het programma reageert dan niet meer en ververst het scherm niet meer goed (oude gedeelten blijven staan). Als ik per channel retrieve of send dan zijn er geen problemen.

[edit]
En zojuist de eerste metingen verricht. Ik moet zeggen dat de help erg duidelijk is. Vaak is het zo dat bij het alleen lezen daarvan, je overspoelt wordt met informatie wat nog niet veel zegt. Gewoon met de handleiding erbij de stappen in de wizzard volgen en het spreekt allemaal voor zich.
Erg mooi hoe je tijdens de meting de grafiek opgebouwd ziet worden.

Na de meting werkt de filtersetting vertrouwd als de vorige wizzard.
Verder geen problemen tegengekomen.

Wellicht nog wel een puntje; Het zou handig zijn dat de speakerinstellingen ook bewaard worden bij het afsluiten. En dan een reset-knop om alles in één keer op de standaard waarde te zetten ofzo. Of je moet elke keer bij het opstarten de instellingen weer zetten of retrieven uit de unit. Soms wil je wat met de filters spelen terwijl je niet in de luisterruimte bent.

Later....
Een tevreden Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

Hoi Martin,

Ik heb net nog even getest en geprobeert jouw probleem te repliceren, maar ik krijg hem niet in de fout. Ik kan gewoon ALL selecteren. Het duurt dan wel ietsje langer. Ik moet even kijken of ik ergens een USB-serieel converter heb liggen. Wellicht dat hier het probleem in zit.

m.b.t. de speaker settings: deze worden wel opgeslagen als je de filtersettings opslaat. Bij het importeren van deze settings worden de speakersettings ook goed gezet.

hifiman

Ik heb wat kabeltjes besteld en ga er van het weekend ook mee aan de slag :-)

Verder leuk dat deze software ook de Behringer DSP1124 (ook wel BFD genoemd) ondersteund want deze heb ik nou net toevallig afgelopen weekend gekocht  :D

Bart_M

Zijn er nog plannen om ook de ULTRACURVE PRO DEQ2496 aan te gaan sturen via deze tool?

hifiman

Daar heb ik geen plannen voor  ;D

Teejoo

Quote from: Krunk on May  9, 2005, 14:52:00
Zijn er nog plannen om ook de ULTRACURVE PRO DEQ2496 aan te gaan sturen via deze tool?
Hoi,

Op dit moment zijn er geen concrete plannen. Ik ken de Utra curve niet, maar het programma is gewoon al heel geschikt om een goede meting te maken, peaks te zoeken etc etc. Wellicht kun je zaken handmatig invoeren.

Bart_M

Waar kan je de kabel halen om je pc aan te sluiten op een Behringer? Dit zal via de Midi poort lopen?

MdB

Quote from: Krunk on May 10, 2005, 10:40:40
Waar kan je de kabel halen om je pc aan te sluiten op een Behringer? Dit zal via de Midi poort lopen?
Ja dit gaat via Midi. Hopelijk heb je nog een geluidskaart met een Midi-poort anders te koop bij een muziekwinkel.

Bijvoorbeeld: http://www.verhagen-muziek.nl/nl/dept_21.html
Beter duur dan niet te koop.

Bart_M

Dure kabeltjes...
Iemand in de buurt van Eindhoven met deze kabel? :)

hifiman

Ik heb zojuist de Room Eq. Wizard eens uitgeprobeerd, maar hij blijft maar zeuren dat het loopback signaal (L-line-in verbonden met L-line-out) er niet is. Ik heb een soundblaster AWE 32, kan misschien geen full duplex ofzo?

Groetjes,

Ronald

hifiman

Kan iemand misschien een (goedkoop) PCI kaartje noemen dat het op zeker goed doet met de Room Eq. Wizard?

Teejoo

Ik gebruik een Creative externe USB soundblaster.  Was ongveer 50 euro. Met gewone cinch pluggen. Ik zie alleen nergens het type staan.

GerritZ

Quote from: Teejoo on May 12, 2005, 19:03:41
Ik gebruik een Creative externe USB soundblaster.  Was ongveer 50 euro. Met gewone cinch pluggen. Ik zie alleen nergens het type staan.

Op de Amerikannse site staat deze nog wel, maar mijn leverancier had heb ook niet. Heb zelf de Creative Live 24bit USB, is iets duurder maar werkt ook prima volgens Martin  ;)

Gerrit

hifiman

Ik haal vanmiddag gewoon effe de creatrie live 7.1 voor 23 euries in de lokale computer zaak :-)

Ik heb geen labtop dus usb heeft dan weinig toegevoegde waarde. Toch bedankt voor de tips :)

hifiman

Ik heb dus bovengenoemd kaartje gehaald en probleem opgelost  :)

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

#19
De hele middag bezig geweest maar ik kom er ineens niet meer uit :-\

Ik heb de hele opstelling al twee keer eerder neergezet en getest en toen werkte alles uitstekend. Maar nu ik voor mezelf metingen moet maken (door een wijziging bij de speakers) gaat er iets mis.

Ik heb alles drie keer gecheckt maar volgens mij doe ik niets verkeerd. Ik hoop dat ik een kleinigheid over het hoofd zie.


  • Alle bekabeling is goed aangesloten.
  • Alle speakers zijn op 75 db. gecalibreerd (met de interne testtoon en de db-meter).
  • Input- en output devices zijn goed gekozen in de Wizzard.
  • Speakerconfiguratie is goed ingelezen vanuit de unit.
  • De SPL input kan goed worden gecalibreerd.

Het gaat dan ook verkeerd als ik het Measurement Level wil setten. Het loopbacksignaal wordt gedetecteerd en het measurement level wordt geset.
Maar als ik het volumenivo van de processor op 75 db wil zetten (met het testsignaal van de Wizzard) gaat het bij zo'n 60 db. rondzingen.
De db-meter vangt het signaal uit de speaker op, stuurt dit naar de soundcard welke het naast het testsignaal doorgeeft naar de processor.

Heel vreemd want dit had ik de vorige keren niet. Zelf met de volumes in de mixer speler helpt wel iets maar het rondzingen komt toch elke keer ver voor het 75 db. punt.

Waar kan dit aan liggen???
Het lijkt mij vreemd dat de soundcard (of Wizzard) het signaal welke hij van de db-meter krijgt weer doorstuurd naar de processor toe wat het rondzingen veroorzaakt.

Ik had voor de zekerheid ook nog de eerste versie van de Wizzard geïnstalleerd maar had hier hetzelfde probleem.

Wat gaat er fout??

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

hifiman

Staat het volume van je line input soms aan in de "afspeel" (dus niet recording) mixer? Moet op mute staan!

Teejoo

Ik denk ook dat dit je probleem is.

Martin_M

#22
Klinkt logisch.

Meteen ff checken..........

Mmmm, Line-In/Mic-In stond niet geslecteerd om te showen in de playback mixer. Na dit aangepast te hebben blijkt dat mute aangevinkt stond. Vreemd, want toen ik met m'n vingers tegen de microfoon van de spl-meter tikte hoorde ik dit weergegeven worden door een speaker.
Voor de zekerheid zal ik morgen wat meer in deze richting zoeken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Jongens bedankt. Dit was het inderdaad.

Ik vond het al zo raar dat het signaal wat de spl-meter opvangt weer meegegeven werd aan het ruissignaal die de Wizzard genereerd. Dat kon niet goed zijn.

Het was dat de Line-In/Mic-In niet geselecteerd stond in de playbackmixer waardoor ik er niet aan dacht. Gelukkig was het een kleinigheid zoals ik al hoopte.
Maar mên, wat kan je lopen zoeken zeg....

Martin (die vanavond even nieuwe metingen gaat verrichten.)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Ik heb 't nog even gecheckt maar volgens mij zit er een bugje in de laatste versie van de Wizzard.

Bij het opstarten zet deze nl. in de mixer (play control) de Wave op 'mute' en bij de Line-In/Mic-in wordt deze juist uitgezet.
Daarom kwam ik bovenstaand probleem ook tegen wat ik niet bij de eerste versie van de Wizard had.

Ik gebruik de SoundBlaster Live! 24 bit external.

Als je het weet is het niet zo'n probleem. Gewoon handmatig weer even goed zetten.

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)