SPL levels

Started by J.A.F._Doorhof, August 30, 2023, 09:47:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wat is jouw level

60-70
1 (11.1%)
70-85
8 (88.9%)
85-90
0 (0%)
90-100
0 (0%)
100+
0 (0%)

Total Members Voted: 9

J.A.F._Doorhof

We hebben maar 2 oren en die zijn enorm kwetsbaar maar dat hoef ik aan ons publiek niet te vertellen denk ik ;)

Zoals jullie weten ben ik ook als hobby bezig met muziek opnames en spelen. En vooral bij het spelen en masteren is een beetje geluidsdruk wel fijn. Ook ivm de loudness curve is masteren op een wat hoger niveau te adviseren.

Het advies was 80-85dB en dan zou je voor 8 uur "veilig zitten". Aangezien we toch een dB meter hebben liggen even snel een test gedaan en het bleek inderdaad exact tussen de 80-85dB te zitten. Dat is het punt waar ik de muziek voel maar niet oncomfortabel hard vind staan. Maar wel het GEVOEL hebt dat het best te hard staat. Misschien herken je het gevoel ;)

Aangezien het me toch wel enigszins veraste dat het qua gevoel en de meter exact in die klasse viel is het misschien leuk een poll erover te starten. En eens kijken hoeveel mensen ook tussen de 80-85dB dat "fijne" grensgevoel hebben.

Film kijken is denk ik wat moeilijker pak dan de pieken. En dan zitten we hier ook zo rond de 75-80dB

De hoofdtelefoon voor de grap ook gemeten en die kwam "verassend" op ongeveer hetzelfde uit. Had dat lager verwacht eigenlijk. Maar misschien omdat het over ears zijn.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Staaled

Klopt.
Voor mij ook een sweetspot.

Eén voorbehoud : er is heel wat content met dynamische compressie en dat is op dergelijke niveau ondragelijk. Voor mij iig. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

J.A.F._Doorhof

Waarschijnlijk de loudness curve die dan niet meer klopt. Maar dat herken ik. Alsof het helemaal plat geslagen word.

Veel mixen tegenwoordig hebben dat probleem. Ze klinken dan op een telefoon goed maar op een beetje installatie klapt het in elkaar.

Zoiets als Plini klinkt dan weer beter als je het rond die 80-85 afspeelt omdat je anders details mist.

Interessant
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"