Room EQ wizard released

Started by Teejoo, April 10, 2005, 21:02:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Room EQ wizard is een Java applicatie voor het meten en corrigeren van resonanties veroorzaakt door de luisterruimte. Hij bevat tools voor het genereren van testsignalen en het meten van geluidsdruk en frequentie response. Daarnaast berekent en past hij automatisch de waarden aan voor parametrische equalizers waarmee de negatieve effecten van ruimteresonanties worden opgeheven. In tegenstelling tot wat velen geloven, is het mogelijk de nadelige effecten van de laagfrequente resonanties op de luisterplek op te heffen door het gebruik van juist ingestelde parametrische filters. Zowel muziek als films kunnen enorm profiteren van de resulterende accurate bas weergave.

Room EQ wizard is de opvolger van de TMREQ wizard, een Java applicatie die in zijn vrije tijd is ontwikkeld door John Mulcahy toen hij werkzaam was als Technisch directeur van TAG McLaren Audio (TMA). De opzet was het ondersteunen van AV32R DP en AV192R eigenaars bij het instellen van de TAG McLaren Room EQualisation (TMREQ) filters.
Room EQ Wizard is een volledig nieuw opgebouwde toepassing, met als toevoeging de akoestische meet- en signaalgeneratorfuncties die de TMREQ wizard moest ontberen. De Room EQ wizard kan gebruikt worden om de TMREQ set-up enorm te vereenvoudigen, maar kan eveneens ingezet worden voor de set-up van andere parametrische equalizers (HTPC plug-ins of stand-alone apparatuur zoals de Behringer Feedback Destroyer Pro). Het is eveneens handig voor een accurate inregeling van een Home Theater of algemene akoestische metingen en analyses.

Vereisten

Room EQ Wizard vereist versie 5.0 (of nieuwer) van Sun's Java Runtime Environment, beschikbaar op http://java.sun.com/j2se/downloads.html
Deze applicatie is geschreven en getest met Windows XP. De meeste features zouden echter ook moeten werken op platforms welke Sun's Java Runtime Environment ondersteunen. Dit is echter niet van toepassing op de RS232 communicatie (welke wordt gebruikt om te communiceren met de AV32R DP of AV192R), die alleen maar met Windows platforms functioneert.

Compatibiliteit

Room EQ Wizard V3.x .req and .mdat files zijn niet compatible met die van de TMREQ Wizard.

Ten slotte

De helpfiles van de wizard zijn nog niet allemaal vertaald, maar dit zal de komende weken nog plaatsvinden en worden meegenomen in een update.

De wizard is hier te downloaden:  http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html
Op het Engelse AV-forums is eveneens een apart topic over de wizard: http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=203681

Veel succes en plezier met de Room EQ Wizard!
Theo


patrick_vdb

Hi Theo,

8)

Misschien is het wel handig voor bepaalde forumleden annex Tag-owners om een soort van help-topic te openen die we 'sticky' maken?

mvrg

Patrick

Martin_M

#2
Goed nieuws Theo.

Ik zal 'm downloaden en wat mee gaan 'spelen'.

Maar betekent dit dat deze tool geheel gratis is??

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Ik heb de link opgeslagen. Ik hoop er binnenkort wat tijd voor vrij te kunnen maken.

Succes met het verder vertalen en bedankt voor al je werk tot nu toe.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi Martin,

Quote from: Martin_M on April 10, 2005, 21:59:50
Maar betekent dit dat deze tool geheel gratis is??

Nee, het rekeningnummer van Theo komt nog ;D

Al ben ik dan geen TAG-owner, ik vind het reuze  O0 van Theo dat hij in dit project zijn time-and-effort heeft gestoken waarvoor kudos. Naar ik begrepen heb kunnen ook niet-TAG-owners met het programma wat spelen dus ik zal 'm zeker ook eens binnen halen (nu het nog gratis is ;D ;) ).

mvrg

Patrick

Martin_M

Ik heb 'm even snel bekeken (kende de oude natuurlijk al) en het ziet er zeer goed uit moet ik zeggen.
Ook de (Nederlandse) helpfile is zeer uitgebreid maar keurig opgedeeld in duidelijke hoofdstukken en een 'begin met het gebruik van....'.  Zal een werkje geweest zijn Theo, om alles te vertalen. Hulde!

Ik heb de komende dagen wat te doen ;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Teejoo

#6
Patrick, ik heb het Room EQ help topic hier  aangemaakt. Kun jij hem sticky maken?

@ Martin, hij is inderdaad gratis, alhoewel ik de suggestie van Patrick ook wel ok vind  ;D

Even serieus, als er iemand geld zou moeten krijgen is het John Mulcahy wel. Hij is het grote brein achter de wizard en het hele TMREQ gebeuren. Ik ben alleen bezig geweest te kijken of ik fouten kon vinden en ben aan het vertalen geslagen. Ik ben er veel uren me bezig geweest, maar die vallen in het niet wat hij eraan heeft besteed.

Maar zoals gezegd, dit is hobby. Geniet er dus van!

blue-eyes

#7
Dat is mooi Martin! Ik heb er nu toch niet echt de tijd voor, zodra je het snapt kan je hier beschuit met muisjes komen eten. En als je er dan toch bent, kan je direct ook even dat progje uitleggen ;D

Ik heb er geen problemen mee om een bedrag over te maken naar de maker, ik vind dat eigenlijk best normaal. Maar dit geeft alleen maar meer waardering voor de makers!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

GerritZ

Gaaf Theo, we gaan ermee aan de slag.

Mijn soundkaart ben ik voorlopig wel even kwijt aan een ander TAG gebruiker  ;D


Gerrit



Martin_M

#9
Quote from: GerritZ on April 10, 2005, 23:12:57
Gaaf Theo, we gaan ermee aan de slag.

Mijn soundkaart ben ik voorlopig wel even kwijt aan een ander TAG gebruiker  ;D

Dat moet je anders zien; het inspelen besteed jij uit ;D ;D ;D

Als ik de boel draaiende heb kom ik natuurlijk wel langs met de hele boel.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

GerritZ

Quote from: Martin_M on April 11, 2005, 10:18:14
Dat moet je anders zien; het inspelen besteed jij uit ;D ;D ;D

Als ik de boel draaiende heb kom ik natuurlijk wel langs met de hele boel.

Nou ja in dat geval, bedankt  :P ;D ;D

Raphie

Perfecte timing, ik vlieg vanavond om 18.55 met 2 TAGtronic kabels, nu nog even een serieel verlengkabel van 4m en ik zet m'n notebook perfect op de luisterplek, ik ben morgen vrij dus ga maar eens lekker ermee spelen.
JBL PRX Power!