Stereo sessieS met Audiofiel en Paulie

Gestart door Richi, april 2, 2005, 02:07:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richi

Het is al laat, dus ik maak er geen lang verhaal van. We hebben vanavond mijn Kenwood L1000 set vergeleken met de ML 28 pre en Classé CA-100 power amp van Audiofiel. Het was heel gezellig en ik heb weer mooie nieuw muziek gehoord. De conclusie in een notedop: mijn Kenwood redt het niet tegen de ML en Classé combinatie. Vooral de strakheid in het laag vind ik minder bij de Kenwood en stemmen komen minder los van de speaker. De Classé klinkt aanzienlijk warmer dan mijn eigen eindversterker. Naar mijn smaak een beetje teveel van het goede in combinatie met de Tannoys die ook al warm van klank zijn.

Maar wat een prachtige set is die ML en Classé combinatie. Dat maakt nog eens echt muziek met pit. We hebben hard gedraaid vanavond, maar konden toch met elkaar blijven praten zonder de muziek zachter te zetten. Dat is een goede indicatie van de kwaliteit van een set. De Kenwood moest soms echt zachter gezet worden omdat we elkaar niet meer konden verstaan en dat terwijl we soms op een lager volume speelden dan met de ML/Classé combinatie.

Aan het eind van de avond ben ik niet ontevreden. Mijn Kenwood set maakt ook mooi muziek, maar minder verfijnd dan de set van Audiofiel. Ik vond het wel leuk om te zien(horen) wat XLR balanced verbindingen nog toevoegen ten opzichte van standaard RCA kabels. Ik ben erg benieuwd hoe mijn zelfbouw zilver XLR kabels gaan klinken...

En wat ook nog leuk is om te vermelden: Audiofiel had een dun rubberen matje bij zich om op de CD te leggen in de speler. Dit zou het loopwerk stabieler moeten laten lopen en lichtverstrooiing tegen moeten gaan. En warempel, het werkt ook nog. En hoe, je hoort onmiddelijk verschil. Bij het eerste nummer dat we testten hoorde je dat het laag dieper ging en beter gedefinieerd klonk. Heel bijzonder en het is nog een heel goedkope tweak ook.

Audiofiel en Paulie zijn weer op weg naar huis. Tegen de tijd dat ik naar bed ga (nu dus) is Audiofiel net thuis en Paulie net op de helft. Jongens, bedankt voor een gezellige luisteravond en slaap lekker uit morgen!

Groetjes,
Richard
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

myself

heb je nog foto's van die cd matje tweak ??

ik ben altijd bang dat dit soort dingen een eigen pad gaan zoeken binnen in de cd speler
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Audiofiel

Een beetje moe van gisteren, maar wakker geworden door de prachtige zonnestralen door het raam. Ik zal vandaag een wat uitgebreider verslag gaan doen. Het was beregezellig. Richie, jij, je vrouw en schoonzus, zijn van harte welkom om hier eens te komen luisteren en wederom een gezellige boel van te maken.

Wat betreft die mat, het is 'De Mat' van ArtSpeak. Zoek maar eens met google naar ervaringen. Het is de 12,50 of 15 euro meer dan waard en werkt in de meeste CD- en DVD-spelers.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Harry HT

Hoi,
Citaat van: Audiofiel op april  2, 2005, 10:25:30
Een beetje moe van gisteren, maar wakker geworden door de prachtige zonnestralen door het raam. Ik zal vandaag een wat uitgebreider verslag gaan doen. Het was beregezellig. Richie, jij, je vrouw en schoonzus, zijn van harte welkom om hier eens te komen luisteren en wederom een gezellige boel van te maken.

Wat betreft die mat, het is 'De Mat' van ArtSpeak. Zoek maar eens met google naar ervaringen. Het is de 12,50 of 15 euro meer dan waard en werkt in de meeste CD- en DVD-spelers.



Dit is een hele bekende, wat ik ervan heb begrepen doet deze mat vooral wonderen bij spelers met iets minder goede laden.
Op de lente doelen hifi show zag ik ook deze:


Het is de Statmat mk2 CDi, hebben jullie daar ook ervaring mee? Ik vond het te duur, om zomaar even te kopen en te proberen.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Audiofiel

Citaat van: Harry HT op april  2, 2005, 10:54:09
Dit is een hele bekende, wat ik ervan heb begrepen doet deze mat vooral wonderen bij spelers met iets minder goede laden.
Nou, de kwaliteit van de lade is niet zo van belang. Ik heb zelf niet eens een lade met mijn bovenlader. ;)

De Mat onderdrukt enerzijds resonanties van de (snel) draaiende CD of (nog sneller) draaiende DVD door het speciale rubber materiaal (en door de iets hogere massa). Daarnaast zorgt hij voor een vermindering van het strooilicht van de laser, die de geluidskwaliteit negatief beïnvloed.

Op sommige spelers kun je hem niet gebruiken: de TEAC VRDS loopwerken bijvoorbeeld. Bij de rest is het gewoon een kwestie van testen. Bij DVD-spelers wil hij vaker niet werken dan bij CD-spelers.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Goedemorgen Allemaal,

Zo dat was een latertje vanacht laatste stuk maar effe doorgereden. Was om 10 voor 3 thuis en lag er om 3 uur in en ben nu dus VIJF minuten wakker door dat een of andere malloot met de SCHUURMACHINE bezig is   ;) ;).

Ga maar effe eten en boodschappen doen en zal in de loop van vandaag of morgen ook effe posten.

wil Richi en zijn vrouw bedanken voor de gastvrijheid. Daarnaast vond ik het erg gezellig dat er nu ook eens dames bijwaren dus groetjes aan je vrouw en je schoonzus.

Ook hierbij zijn jullie uitgenodigd bij mij om gezellig te komen luisteren.

groetjes

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Richi

Goedemorgen jongens! Wat zijn jullie laat op?  ;) Ik was om 7.30 al weer aan het sporten.  >:D Maar ja, ik hoefde dan alleen ook nog maar naar boven te lopen.  ;D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Citaat van: Richi op april  2, 2005, 12:19:59
Goedemorgen jongens! Wat zijn jullie laat op?  ;) Ik was om 7.30 al weer aan het sporten.  >:D Maar ja, ik hoefde dan alleen ook nog maar naar boven te lopen.  ;D
Kun jij boven golven dan? Kennelijk een groter dakterras dan ik dacht...  ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

genesis

Hoi Richi,

Zou bezien in het licht van het prijsverschil tussen de ML / Classe set en de Kenwood het ook niet een beetje appelen met peren vergelijken zijn?!

Nou moet ik je zeggen dat ik de prijs van de Kenwood niet ken, de ML + Classe prjsklasse ken ik wel.
Tevens behoren ML + Classe tot de High Performance klasse en de Kenwood tot ik weet absoluut niet.

mvgr Genesis
Carpe Diem

Paulie

Citaat van: genesis op april  2, 2005, 12:40:18
Hoi Richi,

Zou bezien in het licht van het prijsverschil tussen de ML / Classe set en de Kenwood het ook niet een beetje appelen met peren vergelijken zijn?!

Nou moet ik je zeggen dat ik de prijs van de Kenwood niet ken, de ML + Classe prjsklasse ken ik wel.
Tevens behoren ML + Classe tot de High Performance klasse en de Kenwood tot ik weet absoluut niet.

mvgr Genesis

Hoi Genesis,

Dat is zeker waar dat de kenwood een andere klasse is alhoewel je niet moet vergeten dat dit geen 1000 euro setje was. We praten hier toch over een set van ik meen 4500 euro. Het ging ons meer om de meerwaarde die de ML+Classe combinatie gaf samen met de Tannoy speakers.

Wat zijn de verschillen tussen de sets is het ook daarwerkelijk beter.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

genesis

Ik wist niet eens dat Kenwood versterkers maakte van 2000 euro of meer ???

mvgr Genesis
Carpe Diem

Paulie

Citaat van: genesis op april  2, 2005, 12:54:09
Ik wist niet eens dat Kenwood versterkers maakte van 2000 euro of meer ???

mvgr Genesis

we praten hier over de goeie ouwe tijd dat je poep nog met een lange OE schreef dus dat is effe terug  ;D. Dan moet je denken aan de jaren 90, in deze tijd maakte elk respectabele merk een serie waarmee ze lieten zien wat ze in huis hadden en daar behoorde deze kenwood ook toe. Dit is de tijd waarin bijvoorbeeld Pioneer de pianolak versterker had met 2 X 10 Classe AA en een beest van een versterker maar wel effe rond de 2 a 3 duizend euro.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

genesis

Hoho, ik heb diep respect voor apparatuur uit de 90tiger jaren, mijn Marantz MA-24 30 watt klasse A Mono versterkers komen uit die tijd, 4 stuks. (kosten wel Fl 4.500 stuk toendertijd)

Ook zijn ze al die tijd up-to-date gehouden, klinken ronduit fantastich.

Ook mijn CD-12 komt uit die tijd, was toendertijd "DE"referentiespeler van Marantz, prijs Fl 10.000.

Is in de tussentijd naar de Ken Ishiwata level gebracht (oorspronkelijk koste die uitvoering rond de F 20.000), samen met de Genesis digitale lens, super, nog steeds geen mooiere speler gehoord, ook tov de Wadia ref. speler.

De Marantz is muziekaler en heeft een veel grotere emotionele betrokkenheid, de Genesis is de slagroom op de taart, zonder Genesis is die het net niet helemaal.

Dus ik heb groot respect voor de "oudere" apparatuur zeker als die proffessioneel op niveau word gehouden ;)

mvgr Genesis
Carpe Diem

Audiofiel

Citaat van: genesis op april  2, 2005, 12:40:18
Zou bezien in het licht van het prijsverschil tussen de ML / Classe set en de Kenwood het ook niet een beetje appelen met peren vergelijken zijn?!

Nou moet ik je zeggen dat ik de prijs van de Kenwood niet ken, de ML + Classe prjsklasse ken ik wel.
Tevens behoren ML + Classe tot de High Performance klasse en de Kenwood tot ik weet absoluut niet.

De geteste Kenwood voor- eindcombinatie was geloof ik iets van 3500 euro nieuw (excl. cd-speler), de gebruikte Levinson Classé was nieuw twee keer zo duur. Niet een hele vreemde vergelijking denk ik als je alles plaats in het licht van tweedehands.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#15
(deel 1 van 6)

Na een verkorte werkdag die af en toe werd afgewisseld door de fantastische 1-april grap van Leonard Shelby op ons forum, was het tijd voor een aftocht naar het oosten van het land om een luisterbezoek te brengen aan Richie. Maar niet voordat Paulie langs kwam om mij op te halen en eerst even een korte luistersessie bij mij te houden.

Met een bewonderende blik aanschouwt Paulie de bonte verzameling audio in de woonkamer:"er staat écht veel". Wijzend op het kleine uurtje wat er restte vraag ik "Wat wil je horen, stereo of surround". Zonder aarzelen zegt Paulie: "die, die!", wijzend op de grote Classé. De electrostaten dus, prima, maar dan eerst surround luisteren, want opbouwend is beter. Of en hoe het luisteren beviel, laat ik aan Paulie over, maar ik geloof dat hij heeft genoten.

Snel de auto inladen. Aangezien ik twijfel over meenemen van de Levinson 28 voorversterker met de Classé Seventy eindversterker (zoals nu in de te koop sectie staat) of juist met de CA-100 eindversterker, neem ik ze beide mee. We gebruiken alleen de laatstgenoemde. rond etenstijd arriveren we bij Richie, waar we warm onthaald worden door de sympathieke forumgenoot, zijn vriendelijke vrouw en twee kinderen. We kunnen meteen aanschuiven: de beloofde rode bieten zijn vervangen door bloemkool en komkommer. Na veel kletsen en een rondleiding door de grote tuin, beginnen we met de luistersessie die tot tegen enen blijkt te duren. Aan gezelligheid komt geen eind, lijkt het wel.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 2 van 6)

Als eerste gaan we natuurlijk luisteren naar de nieuwe Kenwood-set van Richie, recentelijk door hem gekocht. Het is een set met CD-speler, tuner, voor- en eindversterker uit de 'hoge klasse' van Kenwood rond 1991. Een nieuwprijs van zo'n 4500 euro destijds, dus geen kattenpis. Onbekende variabelen zijn uiteraard deze set en de akoestiek en in mindere mate de luidsprekers: Tannoy TD-8. Eerder heb ik bij Jiri al de grotere broer van de Tannoys gehoord, de TD-10, dus het klankkarakter is mij bekend.

Zodra de eerste klanken door de luidsprekers schallen, valt de laatste twijfel over de Kenwood weg: dit is niet het geluid zoals iedereen dat van Kenwood kent. Geen standaard-apparaat, maar duidelijk een speciale versie waar veel meer aandacht aan is besteed. Het tweede wat opvalt is hoe tevreden Richie is. Hij zit breeduit lachend op de bank te luisteren naar zijn eigen aanwinst. Wat wil je nog meer? Het geluid is muzikaal te noemen, vrij helder maar niet agressief of scherp en met een duidelijk middengebied. Wel loopt het laag nogal dicht, wat veroorzaakt lijkt te worden doordat de speakers niet zo ver uit de muur staan, iets wat later op de avond na verschuiven dan ook duidelijk beter wordt.

Na de eerste kennismaking verwisselen we de zelfbouw zilver-kabels van Richie (cinch) door mijn eigen Madrigal HPC gebalanceerde versie (XLR) tussen zowel CD en pre als tussen voor- en eind. Het geluid verandert duidelijk van karakter. Het hoog wordt minder geprononceerd, wat ik zelf wel mooier vind en het middengebied wordt meer uitgesproken. Het laag wordt tevens strakker. Al met al een duidelijke verbetering en het lijkt in ieder geval wel een voordeel op te leveren om gebalanceerd te draaien op de Kenwood, hoewel de dynamiek niet zoveel beter wordt als ik soms wel meemaak. In ieder geval blijft de muziek nog steeds een beetje 'plakken' aan de luidsprekers, hoewel het minder is dan met de (andere) cinch-kabels er tussen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 3 van 6)

Dan is het tijd voor de magie: De Mat van ArtSpeak. Ik heb deze tweak nu al zo vaak gehoord dat de reacties vrij voorspelbaar worden, hoewel de intensiteit van het resultaat verschilt van speler tot speler. De CD die staat te spelen wordt voorzien van dit stukje voodoo-rubber en de reacties worden bekeken. Richie is zichtbaar verbaasd over de hoeveelheid extra details, de meer rust en het strakkere laag dat te horen is. Oeps: en dat voor een euro of 12 of 15. Het is alsof je een veel betere kabel hebt gekocht, misschien zelfs nog duidelijker. Nadat afgelopen zondag PatrickvdB al overtuigd was en een dag later De Mat bestelde, geldt dat voor Richie en Paul nu ook. Dit soort tweaks zijn extra leuk omdat ze bijna niets kosten! Tegen het eind van de avond draaien we een Bert & Ernie CD om hun zoon naar bed te krijgen en zelfs die knapt enorm op van het rubberen laagje, hoewel het geen high end weergave wordt natuurlijk. Meer dan 1 nummer kun je er niet van luisteren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 4 van 6)

En dan het meegebrachte lekkers. Bij mij stond de Levinson en Classé eigenlijk de grootste tijd werkloos toe te kijken op de werkkamer, waar dergelijk geweld helemaal niet nodig is. Vanwege een kleine downgrade is de set ook de verkoop ingegaan, maar aangezien hij nog niet verkocht was: een uitgelezen kans om hem in de set van Richie uit te proberen. Uiteraard draaien we nu ook gebalanceerd, met de Madrigal HPC kabels en wordt telkens De Mat gebruikt. Het eerste wat mij opvalt, terwijl ik aan de zijkant zit is dat het geluid loskomt van de speakers. Richie zegt een paar minuten later als hij terugkomt uit de keuken: "Het is ongelooflijk. Weet je wat ik net merkte?". Ik probeer: "Ja, het klonk in de keuken nu ook beter". Een frons op zijn gezicht verraad een kleine teleurstelling omdat ik zijn verrassing heb verraden: "Ja, inderdaad. Het klinkt nu stukken beter in de keuken!". Een mooi compliment voor het Levinson-Classé huwelijk dat staat te draaien.

De speakers zelf zijn niet meer zo goed aan te wijzen, de instrumenten in de muziek juist des te beter. Een leuke bijkomstigheid is dat de muziek op een behoorlijk niveau staat te spelen, en niemand zich er aan stoort. Zonder stemverheffing verstaat iedereen elkaar, een eigenschap van een goede installatie. Allerlei CD's passeren de revue, van Katie Melua en Tuck & Patti tot Robbie Williams, de ene opname mooier dan de andere, maar allemaal erg 'makkelijk' om naar te luisteren. Het lijkt alsof je als luisteraar minder moeite hoeft te doen, je minder hoeft te concentreren op de muziek. Je wordt er eerder bij betrokken en luistermoeheid blijft zo ook veel langer achterwege. Het klinkt 'analoger'. Mij valt op dat de CD-speler behoorlijk capabel is, evenals de luidsprekers: hier staat nu echt wat te spelen, want ze kunnen dit maar mooi even neerzetten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 5 van 6)

Altijd in voor een experiment, opper ik mijn iPod mini aan te sluiten wanneer een bepaalde CD niet zo snel gevonden kan worden. Uiteraard totaal niet een high end benadering, maar "what the heck?", misschien klinkt het nog redelijk. Aangezien ik nog geen iPod dock-naar-line out connector hebt, gebruiken we de hoofdtelefoon-uitgang op volle sterkte, aangesloten via een dropveter naar een camac-cinch adapter op de Levinson. Lachen, gieren, brullen, maar er komt geluid uit. Snel zoek ik een AIFF-nummer op, een ongecomprimeerde CD-track, en we luisteren een nummertje naar Tuck & Patti. Het klinkt eigenlijk best nog wel goed, maar een stuk platter en minder levendig. Als ik het in kwaliteit moet vergelijken, dan klinkt de iPod op de Levinson-Classé grofweg even goed als de Kenwood CD-speler op de Kenwood-Kenwood. Anders, maar bijna even goed. Er passen trouwens net geen 100 nummers op deze 6 Gb iPod in AIFF-formaat, dus het is een beetje onzinnig om je hele collectie zo te beluisteren, maar het is een interessant experiment geweest.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(deel 6 van 6)

Lekker is maar een vinger lang, dus we moeten natuurlijk weer terug. Richie wil liefst in twee stappen terug, dus eerst gaan we weer gebalanceerd luisteren. Tuck & Patti klinken 'zichtbaar' moe van al die optredens eerder op de avond en ook de andere artiesten draaien hun laatste rondje. Het klinkt niet slecht natuurlijk, maar een stap terug gaan is altijd moeilijker. De eerder neergezette prestatie wordt er natuurlijk niet minder om.

Na een rustige terugrit arriveer ik rond kwart voor twee weer thuis. Moe, maar voldaan. We hebben weer een leuke luisterervaring er bij, maar nog belangrijker: het was bere-gezellig! Graag verwelkom ik jullie een volgende keer bij mij met naar keuze een stereo of een surround sessie en misschien een etentje van aardappels met rode bietjes of zo.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

tja het is altijd lastig om een review te geven van iemands set, zeker als Audiofiel de aftrap heeft gedaan  ;D :P

Maar we gaan het toch proberen, Allereerst heb ik vanaf mijn werk Audiofiel opgehaald de rit van kantoor naar Audiofiel was gereden in 10 minuten  :o.

Daar aangekomen stapten ik de woonkamer binnen van de familie Audiofiel. Waarbij ik eigenlijk meteen het idee had van een snoepwinkel voor grote mannen. Met daarbij de gezellige huiselijke sfeer die je zovaak in de hifiwinkels mist. 2 grote Acoustat's, 5 maal de Gemini's en dan nog 2 vloerstaanders. Kijk de waf factor is hier totaal niet aanwezig altijd leuk om te zien.  Dit alles aangestuurd door het grote mannen werk " die die" was er ook oftewel de Classe's, Aragon versterkers en nog veel meer moois. Dit alles speelde voor mij in surround zeer waarheidsgetrouw zeker door de overbekende 4 G's veel snelheid en mooie ruimtelijkheid wel misten ik de kracht en dynamiek van de subwoofer. Maar de Fifth Element was erg smullen. Duidelijk verschil met mijn set is toch dat ik geen gebruik maak van de 4 G's en dat verschil was duidelijk merkbaar. Daarna gingen we naar het stereo gedeelte toe. Kijk dit is waar electrostaten sterk in zijn. Supersnel in het hoog en dat aangevuld met de 2 subwoofers met beide 1 enorme BLACK hole waar je bang van werd. Wat duidelijk opviel is dat hier nu is niet de overgang tussen de subwoofers en de Electrostaten hoorbaar was. Wat een punch en snelheid ook in het laag. Tijdens het laag begreep ik ook pas waarom audiofiel gekozen heeft voor deze kleine monstertjes als speaker unit's om de snelheid van de Electrostaten bij te kunnen houden. Tuck en Patti waren ook nog even voor een korte sessie aanwezig bij Audiofiel. Kijk daar stond 130 kilo vrouw in de woonkamer met het heerlijke getokkel van Tuck erbij. Met veel lucht en articulatie in de woorden dit was genieten zeg. Nog even haugtussa geluisterd een CD waarbij je mooi de emotie in de stem kan horen en de snelheid van het laag.

Toen was het tijd om op pad te gaan naar Richi en familie. Na wat file en bijna de woonplaats van richi voorbijgereden te zijn (we hadden het natuurlijk weer veel te druk met andere dingen dan kaartlezen  ;D). Werden we gastvrij ontvangen en konden we aanschuiven aan een lekkere grote familie tafel met aan mijn linker en rechter kant de kinderen van Richi en uiteraard, richi, audiofiel en de vrouw van Richi. Lekker wat praten en heerlijk nederlands gegeten. Werd het tijd om al het moois in de woonkamer is te gaan bekijken en te beluisteren. Want als EX tannoy ben je natuurlijk nog steeds verslaafd aan dat geluidje. Wat zijn het toch enorme mooie speakers qua design en kast opbouw alleen daarvoor zou je ze al kopen.

Toen was het tijd om te gaan luisteren wat wel leuk was dat er nog een schoonzus bij kwam en de vrouw van Richi gezellig meegenoten, daarnaast ook duidelijk verschillen constateerde dat gaf deze avond voor mij nog een extra stuk gezelligheid. Ik zag duidelijk in de zoon van de familie Richi ook al een muziek en hifi liefhebber wij hebben dan ook met zijn tweeen van de zij lijn zitten genieten  :P.

Tijdens het luisteren viel mee op dat de kenmerken van Tannoy ook hier duidelijk naar voren kwamen mooie dual concentric plaatsing. Na wat verder van de wand plaatsen van de speakers was het laag mooi niet altijd perfect onder controle maar dat lag meer aan de ruimte iets wat ook bij mij een probleem was. Maar deze Kenwood was duidelijk van een andere klasse want hier werd toch wel een behoorlijke klasse neergezet. Zeker toen we balanced gingen draaien werd het geluid mooi kwam goed los van de speakers, stemmen werden mooi neergezet. Snaarinstrumenten klonken zoals dat hoort. Ik moest wel zeggen dat ik in het begin wat sceptisch was over de Kenwood maar dat was snel veranderd.  kortom een set waar met veel plezier naar geluisterd kan worden. Zeker als ziet dat de plaatsing nog niet ideaal is denk ik.

Toen kwam de ML en Classe combinatie tja zoals ik al eerdere hoorde leverde dit een enorm schoon en zuiver geluid op. Gelukkig voor de buren woont Richi vrijstaande want het volume werd even goed opgekrikt terwijl de drankjes en chips ons goed smaakte discusseerde we gewoon verder zonder verlaging van de volume.  De plaatsing en muziek kwam verder los van de speakers er kwam meer rust in het geluid. Dit was het bekende punt wat ik ook hoorde tijdens de shoot-out bij mij de ML-Classe combinatie speelt de muziek met emotie iets wat ik zeeer belangrijk vind. De kenwood doet dit zeker ook maar moet zich wel de meerdere geven maar hoeft zich daar zeker niet voor te schamen.

Kortom ook voor mij was het een enorm gezellige avond met veel luister impressies. Na 2 uurtjes rijden was het ook mijn beurt om om 3 uur het hoofd op het kussen te leggen en weg te zakken in een mooie droom met als kern punten

Kenwood.
Tannoy
Acoustat
Classe
Aragon
en mooie vrouwen.
Eehhh dat laatste moeten we maar weer effe vergeten hoor... ;D ;D
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Richi

Nou jongens, bij dit soort dichtelijke kunsten vallen mijn telegramstijl posts toch wel in het niet. ;) Maar ik ga toch een poging wagen, hoewel ik vrees dat veel al gezegd is. Daarom eerst maar een stukje inleiding.

Wat mij betreft was het doel niet om te zien welke set nu beter is. Dat konden we allemaal vantevoren wel bedenken. Paulie en Audiofiel hebben mijn 'zoektocht' (martelgang?) naar de perfecte combinatie van stereo en surround apparatuur gevolgd. Audiofiel zei me al snel dat ik op gescheiden setups zou uitkomen en Paulie is zo ver nog niet.  >:D Ik weet inmiddels dat er sets zijn die deze twee werelden goed combineren, maar ik weet inmiddels ook dat dat binnen mijn budget niet realiseerbaar is. Niet dat de Marantz SR-12 niet mooi speelde in stereo, in tegendeel zelfs. Maar als je het onderste uit de kan wil halen en je speakers hebben het in zich, dan blijft je toch zoeken. Dus zat ik de laatste maanden toch weer te dromen over een mooie stereo set en een wat mindere surround set.

En toen kwamen er ineens twee (2!) Kenwood L1000 sets voorbij op hifi.nl en marktplaats. Deze set werd tot nu toe bij mijn weten nog nooit compleet 2e hands aangeboden in Nederland. Soms een los component, maar nooit de pre-power-cd-tuner set. En één van die sets werd ook nog voor de helft van de 'gangbare' prijs aangeboden. Toen wist ik dat ik snel moest toehappen. Dus met mijn vrouw overlegd en binnen twee dagen naar Amsterdam afgereisd voor een luistersessie. En daar werd bevestigd wat ik nog wist van deze set (heb indertijd avonden zitten kwijlen bij de folder): super-ontwerp van Kenwood uit hun goede tijd in samenwerking met Accuphase. Uiteindelijk heb ik deze set van 8 jaar oud voor 1500 euro kunnen meenemen.  ;D

En dan wordt je toch nieuwsgierig of je er goed aan hebt gedaan. De theorie van de cognitieve dissonantie. Lees het er maar eens op na, maar die verklaart waarom de meeste mensen pas tests gaan lezen NADAT ze iets duurs hebben gekocht. Afijn, door een prettige samenloop van omstandigheden was binnen een week geregeld dat Paulie en Audiofiel naar mij konden afreizen met medeneming van een prachtige ML Classé combinatie.

De avond begon heel praktisch, want er moest nog gegeten worden. Het was even onwennig, want Paulie en Audiofiel hadden volgens mij behoorlijke trek, maar ze wilden ook niet meteen als twee roofdieren aanvallen. Na wat aansporingen van onze kant hebben ze hun buikjes lekker rond gegeten.  ;) Onze kinderen vonden het wel gezellig, twee van die gast-eters.

Het toetje was nog maar net achter de kiezen en Paulie begon al onrustig te worden. Hij moest en zou die Tannoys van mij gaan horen. Dus toen hebben we de ML en Classé aangesloten op het noord Limburgse stroomnet. We begonnen met de Kenwood set en ik had er inderdaad plezier in dat ik voor relatief weinig geld nu zo'n mooi geluid in huis heb gehaald. Het analytische (dunne?) geluid van de Kenwood combineert uitstekend met mijn wat warm klinkende Tannoys. Ik speel met de vorige luidspreker bekabeling van Johnny_Bravo, de MIT MH-750, en ik ben erg tevreden over deze combinatie. Toen we de Kenwood gebalanceerd aansloten werd het allemaal nog mooier. Het geluid kwam meer los van de speakers en de algehele impact werd nog groter. Dit waren met name de aspecten die de Marantz SR-12 naar mijn mening te weinig bood.

En toen de omschakeling naar de ML en Classé. Dat is toch altijd even wennen. Wat mij meteen opviel was het warme timbre van de set van Audiofiel. Een heel bijzondere combinatie van analytisch, maar toch aangenaam warm geluid. Ik zal het maar meteen zeggen, naar mijn smaak nèt iets te warm. Maar dat kan komen omdat ik daar na de Marantz/Tannoy combinatie een beetje (over)gevoelig voor ben geworden. ;D Maar de set speelde muziek op een duidelijk hoger nivo dan de Kenwood! Het geluid is zo zuiver en zo dynamisch, dat je er akelig van wordt. En dan in positieve zin! Als ik terugdenk aan de gitaaraanslagen bij Tuck & Patti dan hoor ik weer de ingetogen kracht (kan dat, die combinatie) van de ML/Classé. Met deze set zou ik heel gelukkig zijn. Als ik Audiofiel was, dan haalde ik die set weer van de werkkamer naar benenden. Maar ja, ik heb zijn set die beneden staat nog niet gehoord. ;D Overigens denk ik dat een andere interlink op deze set (bv. zilver) het karakter meer zou omvormen naar mijn smaak.

Het was voor mij een heel leerzame avond. Wat ik vooral geleerd heb, is dat als je een set hebt staan waar je tevreden over bent, het niet erg is iets nog beters te horen. Ik heb genoten van de set van Audiofiel (heel erg zelfs), maar kon daarna gelukkig nog prima naar mijn eigen 'Kenwood setje' luisteren. En er zijn tijden geweest dat ik terug kwam van zo'n luistersessie en weer weken aan het schuiven, veranderen en tweaken was om mijn set op datzelfde nieuwe referentienivo te krijgen. Met alle daaraan verbonden frustraties, want dat lukt je natuurlijk niet. Wat ik ook geleerd heb is dat het geen kwestie van budget is of je een mooie set kan neerzetten. Het heeft te maken met het combineren van de juiste componenten. En Audiofiel is daar een heel eind mee gekomen. En tenslotte, als je budget beperkt is, moet je ècht eens tweedehands gaan luisteren. Het zal je verbazen hoe goed dat 'oude spul' nog klinkt.

Bedankt voor een hele gezellige en leerzame avond!  8)

Groetjes,
Richard
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Erik van Voorst (in memoriam)

Hardstikke leuke verhaaltjes... ;)

Wel even mijn welgemeende excuus aan Audiofiel....ik had geen notie dat hij de ML28 bezat...anders was ik niet zo dom en uitgesproken over een Mark Levinson voorversterker geweest. :-[

Trouwens het was NIET de ML28 maar een recenter model...hij stond in een peperdure kring te spelen....en het klonk gewoon niet mooi....het waren allemaal topnamen maar de combi was ook zeer ongelukkig....

Het is dan altijd weer leuk om dit soort verhalen te lezen waar de LIEFHEBBERS hun spullen hebben verzameld met veel vergelijk en nadenken (slijm-slijm)  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Paulie

@ richi.

Voor mij is een stand alone HT en Stereo set Maf technisch niet acceptabel in mijn huis. Ook heb ik in korte tijd zeeeer grote stappen gezet met mijn Stereo opzet door de combinatie Jungson en Infinity dat dit totaal niet speelt.  Wel is het leerzaam om van dichtbij mee te maken hoe mensen zoals Richi en Audiofiel bezig zijn om dit soort aspecten op te pakken.

Wel moet ik zeggen dat de combinatie Proceed-Classe of ML-Classe erg goed matchen met diversen sets. Het mooie is dat het voor mij vaak zo analytisch overkomen van Classe-Classe of ML-ML sets dan geheel weg is en er een perfecte balans ontstaat die bij mij en bij Richi heel mooi muziek afspeelt.

Al met al dus erg leerzaam geweest.

Nogmaals wil ik jullie beide met familie uitnodigen om weer is te komen luisteren naar de nieuwe set up.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.