bass probleem

Started by Lynxxx, March 31, 2005, 22:39:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lynxxx


Gizmo controleert de aansluiting van de speakerbekabeling :-P

Jaja, het is weer zo ver, ik ben weer eens wezen rommelen met wat verschillende componenten en plots komt er een klacht bovendrijven die ik enige tijd geleden ook al had, maar waarvan ik dacht dat ie opgelost was.

Ik gebruik voor cd weergave in de woonkamer momenteel een Pioneer DV444. Deze is aangesloten op een Marantz SR4300 receiver.
Ik heb mijn Marantz SR4300 aangeloten staan op 6 JBL speakers, waarvan 4 4312A's(front+rear). Deze speakers staan bekend om hun problemen met te "lichte" versterkers. Sinds ik met een SR4300 draai heb ik gemerkt dat mijn setup erg mat klinkt. De bas is nauwelijks te bekennen. Eerst twijfelde ik aan de setup van de speakers zelf, gezien het feit dat ze momenteel geen "muur" achter zich hebben en akoestische koppeling ontbreekt, met minder hoorbare bas als gevolg. (zie plaatje). Dat blijkt echter niet het geval te zijn...

In andere threads over problemen met de Marantz wordt aangeraden om er een sub aan te hangen. Dat heb ik gedaan, maar het klinkt nog steeds niet naar mijn zin. Vanmiddag toen ik TMF van de TV over mijn versterker schakelde keek mijn vriendin me aan en zeiden we allebei  "hier klopt iets niet".

De versterker staat ingesteld op LARGE fronts en rears, SUB=YES, BASS=MIX, hetgeen betekend dat alle tonen onder de 80Hz naar zowel alle speakers als naar de sub zouden moeten worden gestuurd. In de praktijk levert de versterker nauwelijks laag naar mijn speakers. Ook indien ik de rears, sub en centers in de setup van de versterker uitzet komen de fronts nauwelijks in beweging.

Zoals ik al zei dacht ik e.e.a. opgelost te hebben met die sub, en voor film klinkt het ook allemaal best aardig, maar nu ik vandaag voor het eerst in tijden weer eens stereo luister realiseer ik me dat het het echt voor geen meter klinkt zo. Het gebrek aan bas zorgt voor een gemis aan warmte in het geluid en ook het stereobeeld is niet optimaal. Dat alles veroorzaakt door de te lichte eindtrap van de Marantz.. althans.. dat was mijn eerste gedachte...

Dus besloot ik vandaag een Sony versterker op de preouts aan te sluiten.. Helaas geen verschil. Zou het dan toch aan de speaker setup liggen? De ruis die mij eerder irriteerde in de 4300 is wel verdwenen, dus DAT lag aan de versterkers in de receiver, maar de woofers van de 4312A's komen nauwelijks in beweging.. Die eindtrap van de Marantz lijkt dus toch niet de oorzaak te zijn.

Volgende stap dus: het aansluiten van de Sony stereo versterker rechtstreeks op de analoge uitgangen van de dvd speler.. HOLY SHIT!!! Wat heb ik gemist al die tijd?!? Boem! het geluid dendert door mijn kamer, de speakers "verdwijnen" en maken plaats voor een warme "knuffelmuur" van geluid zoals die gewend ben met de 4312Atjes in de studio :-) Het is alsof je de openhaard aansteekt in een koude kamer. Alles dat ik miste in de Marantz is in 1 keer terug. Maar waar ligt het nou aan? Toch dat rottige bassmanagement in de 4300?! Ik heb werkelijk ALLE instellingen geprobeerd.. Sub aan, sub uit, rears aan uit, BASSMIX op BOTH of op MIX, TrueBass aan etc... het maakt nauwelijks wat uit. gek genoeg lijkt het alsof de Marantz gewoon helemaal geen onderscheid maakt tussen LARGE en SMALL instellingen voor mijn speakers.. beide instellingen klinken als small. De boel is gedetailleerd in mid/hoog, maar blijft ontzettend koud. Ik heb uiteraard ook Nightmode even nagekeken en die staat gewoon op OFF.

Ik las eerder de adviezen om een sub toe te voegen, maar dat heb ik al gedaan en dat bevalt me nog steeds niet. Mijn fronts klinken "standalone" duizend keer beter op de sony eindtrap zonder tussenkomst van de marantz. En daar baal ik van, want ook als ik upgrade naar losse eindversterkers (waar ik de SR4300 gezien zijn preouts in eerste instantie op kocht), lijkt het er dus op dat het bassmanagement van de SR4300 roet in het eten gooit.

Mocht iemand hier weten waar ik overheen kijk, dan zou ik suggesties zeer op prijs stellen want ik ben ten einde raad en sta op het punt om deze receiver het raam uit te gooien en in stereo te gaan draaien  >:(


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl