adire dpl 12 & pr15 sub zelfbouw project

Started by simsatit, March 27, 2005, 21:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

norman

Wil hem natuurlijk nu ook zien nu die helemaal af is he :)
Inclusief achterkant (de versterker :))
Ziet er goed uit trouwens ... wat koste het ongeveer om te maken ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

simsatit

Het hele zwikkie heeft mij rond de 550 euris gekost..
dpl12, pr15, omp450, mdf, loodbitumen, baf, kabels, rubbertjes onder pootjes.
Wel alles zo een beetje via internet aangeschaft (wel nieuw) via de winkels zou dit wel wat duurder worden denk.
Qua tijd ben je toch vaak net iets langer bezig dan je vooraf denkt..
Toch wel 2 dagen vrije tijd aan besteed, MAAR dan heb je daar weer veel plezier van in de rest van je vrije tijd.. al ga je natuurlijk na het lezen van topics zoals die van Arno P weer foute dingen doen met die vrije tijd :P ;D..
Foto versterker , achterkant volgt..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

sphere

Waar is de PR nou op getuned? Ben benieuwd hoe die DPL12 klinkt, gezien het feit dat hij wat minder efficient is dat de Shiva. Wel is de kwaliteit van de motor wat hoger.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

simsatit

Jaja wie gaat er op zo'n prachtige dag nou binnen zitten 8)...
::)ik?? ;D
Je leert in ieder geval je versterker goed kennen als je je sub aansluit zonder voorversterker, het duurde dan ook ff voordat ik erachter kwam hoe ik 'em nou precies moest instellen..
Maarrr dan heb je ook wat.. er komt een behoorlijk bakkie geluid uit deze sub en ik ben niet ontevreden!
Na een middag 5th element en alien 'geluisterd' te hebben is mijn bioscoop ervaring weer wat completer..
Sphere, ik heb de shiva nooit gehoord.. zou kunnen dat 'ie beter klinkt ik heb niet veel vergelijkings ervaringen uberhaupt met subs..
Misschien klinkt mijn sub in de oren van een sub kenner wel bagger.. hopelijk is er via dit forum nog es mogelijk wat vergelijkend onderzoek te doen!
De pr15 heb ik getuned naar het ontwerp wat van de adire site komt..(dpl12 met pr15 in 75 ltr. box)

Okee paar fototjes dan nog;
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Versterker buiten de kist gehouden, ligt verscholen achter gordijn.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

rear side.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Achterkant snoer is binnen met kit gedicht..
de sub en pr reageren goed op elkaar dus geen luchtlek.
nog een fototje van opstelling, de fronts worden backs als mijn andere fronts klaar zijn..(nieuw projectje) ;D
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

sphere

#32
Quote from: simsatit on April  3, 2005, 19:20:20
Sphere, ik heb de shiva nooit gehoord.. zou kunnen dat 'ie beter klinkt ik heb niet veel vergelijkings ervaringen uberhaupt met subs..
Misschien klinkt mijn sub in de oren van een sub kenner wel bagger.. hopelijk is er via dit forum nog es mogelijk wat vergelijkend onderzoek te doen!
De pr15 heb ik getuned naar het ontwerp wat van de adire site komt..(dpl12 met pr15 in 75 ltr. box)
Het gaat niet om beter, het ging mij gewoon om het rendement. Maar je hebt een 450W amp in 4Ohm, dus dat zal wel goedkopmen gok ik zo.  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

simsatit

Quote from: sphere on April  3, 2005, 20:37:16
Het gaat niet om beter, het ging mij gewoon om het rendement. Maar je hebt een 450W amp in 4Ohm, dus dat zal wel goedkopen gok ik zo.  ;D

Dat is ook zo sphere ;), ik denk dat vanmiddag de kopjes stonden te trillen in de kast van de buren... ahh moet ook wel es kunnen toch?  >:D

Iedereen bedankt voor het lezen en de reacties!
Gegroet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Complimenten hoor..... O0

Zo een Afro-emoticon is hier wel heel erg op zijn plaats....alles in dezelfde stijl gehouden...strak en gezellig /mysterieus.....

Gewoon gaaf eigenlijk wil ik alleen maar zeggen.... ;) ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

simsatit

Mijn dank, dat waardeer ik zeer..
Als ik zo zie wat jij en andere medeforummers zoal bouwen geeft mij dat ook weer inspiratie om een volgend project er weer veel van te leren en toe te passen zowel op estetisch als technisch gebied.

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Walter_PPK

#36
Wow tijdje niet gekeken. Dat heb je mooi voor elkaar! Mooi strak gefineerd trouwens. Zo te zien heb je dar meer ervaring mee :) De DPL12 is een betere woofer als de shiva hoor. Ik had misschien toch even geexperimenteerd met front firing want dat vind ik imho iets strakker klinken. Ik heb mijn sub later nog verzwaard met 20kg lood omdat mijn sub de neiging had om te wandelen bij flinke pr uitslagen. Als je m'n projectje nog wil zien: www.mijnhometheater.com onder diy projecten. Hoeveel weegt je sub nu?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

simsatit

Hoi Walter,

dank je, jij hebt zelf ook een paar mooie projectjes gehad zie ik 8).
Nogal lastig om mijn sub op de weegschaal te krijgen en dan toch nog af te kunnen lezen hoe zwaar die weegt, wat ik er uit op kan maken is 32 kilo.
Ook moet ik zeker nog goed luisteren of die op de goede plek staat en wat ik wel denk is dat de bas niet heel strak is, wel heel laag trouwens..
Ik moet nog veel luisteren, tot nu toe echt niet ontevreden met het geluid!

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Hanz71

Mijn methode van wegen is altijd:
1. Persoon.
2. Persoon + subwoofer.

sub = 2-1.
Bij 60 kg ofzo niet zo fijn :)

Mooi ding! Zowel de driver als de afwerking!
Grappig dat je de bovenste en onderste rand benadrukt hebt. Geeft een leuk effect. Zal vast een matig geluid produceren  ;)....

simsatit

 ;D Wat ik al zei.. altijd iets te leren hier!

38 kilo schoon aan de haak (exc. amp dus)..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

michiel

Quote from: redheinz on April  5, 2005, 21:59:05
Mijn methode van wegen is altijd:
1. Persoon.
2. Persoon + subwoofer.

sub = 2-1.
Bij 60 kg ofzo niet zo fijn :)

Mooi ding! Zowel de driver als de afwerking!
Grappig dat je de bovenste en onderste rand benadrukt hebt. Geeft een leuk effect. Zal vast een matig geluid produceren  ;)....

Ik probeerde dat eens met een sub van mij, maar geen mogelijkheid om het schermpje te lezen als je met een 300 liter kast je rug staat te verzieken. ::) Een hoop gesleept, en nu weet ik het gewicht van dat ding nog niet...

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Hanz71

@Michiel: HAHAHAHA. Pootje voor pootje gewicht meten met de andere pootjes level gezet?
Of met plaat(je) MDF oid. eronder op de weegschaal?


ruud2

gewoon een balk van 1 meter onder de kast op de weegschaal, en ff iemand anders het getalletje laten aflezen... ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Walter_PPK

Oef 38kg is echt te licht hoor. Meteen verzwaren die handel. Die van mij weegt ook iets van 60kg.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

simsatit

Wat is het grote voordeel van het verzwaren van je sub?
Ik vind dat ding nu al behoorlijk zwaar (ben nog steeds aan het verslepen voor het beste geluids plekkie) :P

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

michiel

Quote from: simsatit on April  7, 2005, 22:21:05
Wat is het grote voordeel van het verzwaren van je sub?
Ik vind dat ding nu al behoorlijk zwaar (ben nog steeds aan het verslepen voor het beste geluids plekkie) :P

Groet, Simon.

Zet je sub eens aan op een behoorlijk volume. Ga dan aan de kast voelen of je iets van beweging (trilling) kan ontdekken; zoja, dan is het nog niet perfect.
Uit ervaring weet ik dat het HEEL moeilijk is om een sub volledig dood te krijgen. Een extreem stijve kast met extreem hoge massa is gewoon nodig om het ultieme resultaat te halen. Wil je in de buurt komen van dat extreme resultaat dan zul je zo veel mogelijk massa en zo veel mogelijk stijfheid moeten creeeren in je ontwerp.

Dus voeg gewoon zoveel mogelijk massa toe als mogelijk is. Hoe meer hoe beter, slechter wordt het er nooit van.  ;D

TommoT

Even een vraag tussendoor,iemand enig idee waar ik nog aan een DPL12 kan komen?Blijkbaar staan ze overal in back-order.Ik stond ingeschreven voor een inkoopactie die om deze reden voorlopig afgeblazen is...
Enig idee?

Gr,Tom

simsatit

Je zou e-bay kunnen proberen, evt. marktplaats of zelf bestellen bij adire usa..
Ik heb hem van iemand gekocht die er een over had.

Succes.

gr. simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

sphere

Alle nuttige drivers zijn verdwenen uit de webshop van Adire  >:(
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."