adire dpl 12 & pr15 sub zelfbouw project

Started by simsatit, March 27, 2005, 21:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

Hoi allemaal,

het leek mij wel leuk om mijn zelfbouw bezigheden aan mijn sub hier te delen met medeforummers.
Ik ben dus een adire project aan het doen, niet de shiva of de tumult maar de dpl 12, een 650 watt woofer met een pasieve radiator van 15" in een 75 liter box.
Ik heb een 450 watt bk electronics versterker om deze sub van de nodige power te voorzien..
Hier een paar foto's van hoever ik ben.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

De dpl 12 past netjes;
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

De kast voor het lijmen, ik heb de hele binnenkant inclusief het middenschot beplakt met lood bitumen om alle akoestiek eruit te halen.
De sub is behoorlijk zwaar aan het worden :P..
En nu staat het hele zwikkie in de lijm en morgen een komt er nog een mooie fineerlaag op.
Dat lijmen is toch altijd weer een intensief klussie..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

michiel

Leuk projectje heb je daar. Ik zou ook nog wel eens een setje van die woofers willen hebben, zien er heel erg mooi uit op papier. :)

Waar heb je die versterker trouwens vandaan? Is voor mij nog een onbekend ding.

simsatit

Voor de versterker zie www.bkelec.com .
Nog even mijn fineer uitgezocht (heb een hele stapel gekregen van een colega van mij, die had het bijna weggegooid :o) en een paar mooie stukkies gevonden.
Daar heb ik morgen een dagtaak aan om de sub helemaal te doen..
Hopelijk kan ik morgenavond het eindresultaat laten zien!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Walter_PPK

Mooi sub ontwerp! met hoeveel massa aga je de pr verzwaren?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Leeuwarden

Vanwaar de keuze voor een BK versterker?
Wat voor cross-over ga je gebruiken?

simsatit

Hoi Walter, bedankt!

Ik begrijp niet helemaal jou vraag over het verzwaren of meer massa geven aan de pr15, is het nodig dat ik daar nog wat mee doe?
Alle tips zijn welkom!!!

De BK versterker kon ik voor een mooie prijs krijgen en moet echt wel een mooi ding zijn, en met cross-over bedoel je neem ik aan de voorversterker?
Ik sluit hem direct aan op mijn receiver (vsx-a3 van pioneer) dan kan ik het volume regelen via het menu van de pioneer..
Heeft iemand daar ervaring mee??
Nogmaals dit is mijn eerste sub en heb niet bijster veel verstand van electronica, behalve dat ik kan solderen..
ALLE TIPS ZIJN WELKOM.... hij zit NOG niet in elkaar, Dank,

Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Hanz71

#10
Dat ziet er fraai uit! Relatief klein doosje met een heftige diepgang. Goed afdichten :)!

Je moet je PR verzwaren:

QuoteThe PR-15/DPL12 Combination Subwoofer System Design uses a single PR-15 passive radiator and a single DPL12 driver, in a 75 liter net box. The box is stuffed with 3 pounds of polyfill, and 700 grams of added mass to reach a 17.5 Hz tuning frequency. The resulting response will yield anechoic response to 20 Hz, and typical in-room response to 16Hz.
(uit beschrijving kit).

Met het verzwaren van je PR tune je die naar frequentie: zwaarder = lager getuned.
Als je niets doet is de PR15 (285gr.) getuned op 34 Hz en krij je een piek van ca. 6dB op 40 Hz.
Als je 700 gr. toevoegt aan de PR dan tune je 'm op 18,6 (alles zonder vulling, met vulling krijg je idd de 17,5 in de beschrijving).

Dat verzwaren kan je op een aantal manieren doen:
1. Lood in de pleerol en een lading was er overheen (Walter heeft het zo gedaan).
2. Een bout monteren in de pleerol waardoor je met carosserie-ringen kan verzwaren (zo heb ik het gedaan (M16 bout in een plaatje, plaatje in de PR15).
Is wel wat meer werk, maar je kunt makkelijker de tuning veranderen.


simsatit

Wow, dat wist ik nog niet, muchos gracias :D..
Gellukig kan ik de sub dus wel helemaal afmaken want die verzwaring kan ook in een later stadium, toch??
Maar ik ga het zeker doen!!
Ook zat er bij de pr15 een papieren cirkelvormige verdikking, is die ook om te tunen??
Ik ga ook voor de verzwarings manier zoals jij die toegepast hebt denk ik..
Carroserie ringen haal jij bij een garage toch?
Thanks voor de tip!!

Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Hanz71

#12
Dat ding tunen kan later ook nog wel ja.
De methode van Walter is makkelijker. Alleen als je wilt experimenteren is 'mijn' methode handig denk ik. Anders zou ik walters methode kiezen.
Die carrosserie ringen heb ik bij de ijzerhandel gehaald.
M16 bout + 2 plaatjes multiplex was 150 gr meen ik en per M16-carrosseriering 30gr. Dus je kan lekker tunen...

Vigier

En als je slim bent, dan zet je de passieve unit er achterstevoren in, tot hij helemaal perfect getuned is. Het is dan lekker makkelijk om massa erbij te doen of er af te halen zonder elke keer dat ding los te schroeven (met kans op beschadiging)

Groet, joris

Leeuwarden

Quote from: simsatit on March 28, 2005, 10:58:08

De BK versterker kon ik voor een mooie prijs krijgen en moet echt wel een mooi ding zijn, en met cross-over bedoel je neem ik aan de voorversterker?
Ik sluit hem direct aan op mijn receiver (vsx-a3 van pioneer) dan kan ik het volume regelen via het menu van de pioneer..

Een (aktief) cross-over regelt tot hoeveel Herz de woofer ingezet wordt. Het heeft immers geen zin om de woofer met meer informatie te voeden dan datgene wat hij weer moet geven. Alles boven die frequentie gaat naar je (normale) speakers. Ik ken je versterker niet maar het zou mij niet verbazen dat, behalve het volume, ook de overnamefrequentie in te stellen is.

(Leuke tip trouwens, Joris. Die kende ik nog niet...)

simsatit

Ook het fineren is natuurlijk weer een hele klus, morgenavond ook nog wel ff mee bezig, maar hij word mooi... O0

Joris, kun je echt die pr15 gewoon andersom bevestigen?
Lijkt mij dat die pleerol en andere gedoe achterop toch wel met een rede aan de binnenkant zit..
Of maakt dat voor het geluid allemaal niet zoveel uit?

Hopelijk Woensdag avond foto's van een gefineerde en ready for action subwoofer, can't wait!! >:D

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Vigier

Hoi Simon,

die kun je gewoon andersom monteren hoor! Enige reden dat het aan de achterkant zit, is omdat het aan de voorkant niet mooi zou zijn!
Er zal een HEEL klein verschil in geluid zijn, aangezien de luchtstroom nu tussen de montagestangen (ja, in ieder geval die dingen die de korf met de magneet verbinden) door moet komen. Maar dat verscihl kun jij niet meten, en al helemaal niet horen! Bij dipool subs is dit trouwens altijd het geval.
Wat je WEL moet doen, en dat is wel belangrijk: de unit heeft een eigen luchtvolume, dit zul je moeten compenseren in de behuizing (zolang de passieve unit andersom zit), dat kan bijvoorbeeld met stenen  (in ieder geval iets dat niet van vorm kan veranderen door een beetje luchtdruk)
Die komt natuurlijk niet op de centiliter nauwkeurig, je passieve unit tune je ook niet op de gram nauwkeurig.

Groet, Joris

simsatit

Okee Joris dank voor de info,
ik denk alleen dat ik de 'simpelle' methode toepas dus lood in de pleerol en was erover ik heb een stukkie lood gehaald ff een kaars smelten in een pannetje en in de rol gieten over het lood heen.
Ik neem aan dat dit dus ook afdoende is?

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Vigier

Jawel... mijn verhaal ging ook niet over het monteren van extra gewicht, alleen dat als je aan het testen bent, dat je dan niet de hele tijd je woofer los hoeft te maken.

Groet, Joris

simsatit

Ik snap em..

Eindelijk klaar met het fineren, nu nog schuren en lakken..
Mooi klusje voor morgen.

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Klaar is de sub, morgen mijn buren ff blij maken >:D..

De pr15 met 750 gram verzwaard doormiddel van lood met was erover,
de box gevuld met 3.5 lappen polyfill. dat moet toch goed gaan klinken..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Arno P


Bart_M


ruud2

ziet er strak uit!
zondagmorgen , .... en wat zeggen de buren? ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

simsatit

Moet nog ff wachten... dit kan ik ze niet aan voor twaalven!  ;D
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.