B&W 602 van binnen

Started by Elmo1234, September 29, 2005, 15:01:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arco

Ik ben erachter,

Je moet de front-doek klemmen losschroeven (imbus bouten) en vervolgens de aluminium plaat eraf halen, welke met heel stevig dubbelzijdig tape tegen het mdf geplakt zit. Als dat eraf is kun je de drivers losschroeven.
Dit is dus alleen een klusje voorals het echt nodig is en niet om even snel een paar foto's te maken. Helaas, ik was wel benieuwd hoe die MS speakers qua bouw kwaliteit tegenover de B&W's zouden staan.
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

NielsLu

Quote from: Arco on October  4, 2005, 21:43:17
Ik ben erachter,

Je moet de front-doek klemmen losschroeven (imbus bouten) en vervolgens de aluminium plaat eraf halen, welke met heel stevig dubbelzijdig tape tegen het mdf geplakt zit. Als dat eraf is kun je de drivers losschroeven.
Dit is dus alleen een klusje voorals het echt nodig is en niet om even snel een paar foto's te maken. Helaas, ik was wel benieuwd hoe die MS speakers qua bouw kwaliteit tegenover de B&W's zouden staan.

Dit is dus wat ik bedoelde  ;)

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Elmo1234

Quote from: NielsLu on October  4, 2005, 21:44:38
Dit is dus wat ik bedoelde  ;)

Groet,
Niels

En ik ook al had gezegd  ;)

Jammer dat ze zo stevig vastzitten, snap dat je niet het risico wilt nemen ze zomaar open te maken. Dan moet een ander maar zijn speakers laten zien. Heb jij niet wat foto'tjes van je zelfbouwspeakers Niels?

NielsLu

#28
Quote from: Elmo1234 on October  4, 2005, 22:44:34
En ik ook al had gezegd  ;)

Jammer dat ze zo stevig vastzitten, snap dat je niet het risico wilt nemen ze zomaar open te maken. Dan moet een ander maar zijn speakers laten zien. Heb jij niet wat foto'tjes van je zelfbouwspeakers Niels?

Voor foto's van mijn speakers zal ik morgen wel even gaan zoeken... Ik weet niet zeker of ik ze nog heb. Anders kan ik ze wel een keer open maken om het te laten zien...

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

#29
Hmm...

Hier alvast wat foto's van mijn 2 zelfbouw subwoofers. Dit zijn 2 kasten met KEF SP1054 speakers erin. Wat je niet kunt zien is dat er boven de speakers een tussenschot in zit waarin bijna 10 kg zand per kast in is verwerkt. Daardoor is het gewicht van de kasten zonder speaker al 27 kg per stuk!

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fgroen

QuoteHelaas, ik was wel benieuwd hoe die MS speakers qua bouw kwaliteit tegenover de B&W's zouden staan.

Ongeveer hetzelfde....  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroen_d

#31
die drivers zien er prima uit. mooie open korf met veel ventilatie. de spijlen zijn zo geconstrueerd dat het met weinig materiaal toch behoorlijk stevig is. de demping van de tweeter is erg mooi gedaan. ik begrijp de bezwaren tegen de bevestiging van de tweeter niet. is toch prima zo, schroeven zijn toch niks beter? verbeteringen zouden zijn een steviger kast en MKP condensators (als het dat niet zijn, kan ik zo niet zien), dat lijken me de belangrijkste zaken. Maar ik zou hem zo houden. Als je wat anders wil, is het veel leuker om een hele nieuwe box te maken en deze pas weg te doen als je zelfbouwbox beter klinkt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

fgroen

QuoteMaar ik zou hem zo houden. Als je wat anders wil, is het veel leuker om een hele nieuwe box te maken en deze pas weg te doen als je zelfbouwbox beter klinkt.

Helemaal mee eens.   :)

Als je een beetje projekt start betekent dit: je kunt ze weg doen zodra je zelfbouwspeakers spelen.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Elmo1234

Ik ben van plan binnenkort eens lekker te gaan luisteren bij Speaker & Co, dus dat is al een stap in de goede richting :) Kwa budget kan ik al een heel eind komen, die s3's leveren vast nog wel wat op 2e hands en ik heb ook nog een setje s2's staan die dan weg zouden mogen.

Nu ook nog maar even hopen dat de verzekering m'n budget nog wat extra spekt  ;D

voodooless

Quote from: jeroen_d on October 13, 2005, 19:59:29
die drivers zien er prima uit. mooie open korf met veel ventilatie. de spijlen zijn zo geconstrueerd dat het met weinig materiaal toch behoorlijk stevig is.

Je vergeet even het feit dat het ding van plastic is  ;D Of vergis ik me nu?

Martijn M

we hebben het over de B&W? die woofer heeft een keurig metalen frame. Heb dezelfde speaker jaren geleden gehad (serie 2), die woofer ziet er erg goed uit voor in die prijsklasse.
Dutch & Dutch

voodooless

Dan had ik toch andere informatie...

Elmo1234

De korf van de woofer is bij deze speaker (S3) iig van metaal :)

yorkie13

hoi elmo1234, heb vd week je dm602 s2 gekocht en ga deze modificeren
mkp condensatoren op het hoog, vd hul interne bekabeling en de kast verstevigen met bracing en loodbitumen
eventueel het kunststof frontpaneel loshalen en een zuil bouwen met hetzelfde interne aanntal liters
rest vd kast verzwaren met zand en op spikes en granieten tegels ;)

Elmo1234

Ha dat zijn nou leuke projectjes. Wel eerst de nieuwe kasten helemaal afbouwen voor je de units overzet he. Zodat je goed de verschillen kan beschijven hier voor mij :D

Dan ga ik namelijk hetzelfde doen met de s3's die ik nog steeds niet inelkaar heb gezet.

Ben benieuwd of het wat opleverd, de meningen hier zijn nogal negatief. In ieder geval succes ermee!

fgroen

Meningen zijn maar meningen.  ;)

The proof of the pudding is the eating, dus ik ben zeer benieuwd. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

yorkie13

ik heb in het verleden ook de toch iets duurdere 805 matrix, P5 en de cdm1se gehad waarvan aale woofers een 16,5 cm kevlar conus hebben en allemaal dezelfde metalen korf, deze woofers zijn even groot als die vd dm601
de dm602 heeft gewoon een grotere korf
weet dit daarik de gewoonte heb een speaker van binnen te bekijken hoe deze is opgebouwd
bij b&w is deze kwaliteit over het algemeen redelijk tot goed
de dm602 heeft al een soort van matrix constructie, enkel bij het kloppen op de zijkant vd kast is een wat holler geluid waarneembaar en zal
een modificatie met loodbitumen op een verbetering als gevolg hebben :o

yorkie13

heb ook een paar dm602 s1 gekocht, voor 40 euro een nieuwe tweeter en ga hier eerst het filter onder handen nemen
zitten 2 condensators in , een 4,7 en een 10 uF worden vervangen door mkp van IT
de spoelen laat ik ineerste instantie voor wat het is
binenbekabeling wordt ook vcervangen door dikker speakerdraad, zeker voor de woofer
direct solderen ipv klemmen

cmdr_sm

#43
Ik was na het lezen van dit topic vreselijk nieuwsgierig hoe mijn Dali's eruit zouden zien van binnen. Ik heb toen maar even een schroevendraaier en een inbussleutel gepakt en wat foto's geschoten ook. Let aub niet op de brakke kwaliteit van m'n cam. Ik heb de foto's genomen op de slaapkamer van m'n moeder en het front aanzicht op m'n koelkast omdat daar meer licht was.



De voorkant



De voorkant zonder kap :)



De achterkant



Het filter



De woofer



De tweeter



De units zijn aangesloten met stekkertjes. Het snoer is iets zilverkleurigs, geen idee wat het is. Hout is mdf (16mm en het fromt 18mm) aan de voorkant zit er een laag kunstof overheen.

Het is trouwens een Dali Concept 2 :)

(20 feb 2006 : urls aangepast en weer werkend gemaakt)


Paul1967

Quote from: Arco on October  1, 2005, 12:57:39
Weet iemand hoe Mordaunt Short Avant speakers open moeten ?
Dan kan ik ook wel eens een foto's maken, vind het altijd wel intressant om te weten hoe een product er vanbinnen uit ziet.

Avant serie zou ik zo 1, 2 ,3 niet weten. Wel weet ik dat de alu frontbafle gelijmd zit. Deze krijg je dus zeker niet los.
De MS 914's van mij zijn aan de achterzijde geschroefd. Ik kon zo de hele achterwand verwijderen.
De speakeraansluitingen zaten met kabelschoentjes (bah!). Deze heb ik toen verwijderd en kabels direct aan de speakers gesoldeerd. Kabeldikte die MS gebruikt in de 914's was nog dik ook met 2,5mm!
Ik kan ze niet meer uit elkaar halen want ik heb de achterzijde meteen ook maar verlijmd.
Vanbinnen zag mijn MS 914 luidspreker er zeker niet slecht uit (gezien je ervoor betaald), alleen die kabelschoentjes vond ik een stuk minder.