Wharfedale Diamond 9 series

Started by XeR, March 25, 2005, 15:51:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wimpie007

Ik heb mezelf enkele weken geleden ook 4 * 9.1, 1* 9 CS en een SW150 subwoofer aangeschaft uit de Diamond 9 reeks, klinkt erg goed, maar de HT-kamer is nog een work in progress...

Voorlopig erg enthousiast ;)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

dmeerpa

Laat me eens weten wat je van de SW150 vindt ? Ik zal normaal de komende dagen de 9cm center aanschaffen of krijgen. Volgende stap is de rears vervangen door speakers uit de wharfedale serie. Ik twijvelde tussen de 9.1, 9.2, 9.3 of de DFS versie. De verkoper raad me de DFS aan, betere spreiding van het geluid achteraan, bij de 9.x kan je de luispreker zeer goed lokaliseren.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul1967

Ik heb twee 9.1 diamonds voor mijn slaapkamer stereo.
Deze 9.1 zijn niet moeilijk met plaatsen. Eerlijk gezegt klinken ze altijd goed ook al zet je ze ondersteboven ;D
Geluid is perfect uitgebalanceerd en het lijkt of je luisterd naar een vloerstaander!
Heb ze gekocht voor 80 euri's per stuk. Echt een lachertje voor zo'n goede speaker. :D


dmeerpa

De 9.1 werd trouwens uitgeroepen tot luidspreker van het jaar 2004 door "What Hi-Fi?"-magazine!


Quote from: ht-kabouter on September 22, 2005, 01:49:38
Ik heb twee 9.1 diamonds voor mijn slaapkamer stereo.
Deze 9.1 zijn niet moeilijk met plaatsen. Eerlijk gezegt klinken ze altijd goed ook al zet je ze ondersteboven ;D
Geluid is perfect uitgebalanceerd en het lijkt of je luisterd naar een vloerstaander!
Heb ze gekocht voor 80 euri's per stuk. Echt een lachertje voor zo'n goede speaker. :D


Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul1967

Geheel terecht overigens. Zeker een aanrader voor ieder die op zoek is naar een compacte speaker voor een leuke prijs.

ThomasBelgium

Ik heb net een complete serie Diamond 9's in huis gehad (vloerstaanders vooraan, kleinere modellen achteraan plus de sub en de centerspeaker) en ik moet zeggen dat ze uitstekend presteren en dan zeker als je rekening houdt met de prijs...

dmeerpa

Welke fronts van diamond ?
Welke achteraan van diamond ?
en welke sub van diamond ?

de verkoper heeft mij de 9.1, 9.2 en 9.3 afgeraden als achterspeaker en stelde mij de DFS van wharfedale voor. Deze zouden een betere spreiding geven van het geluid en dus een betere surround klank geven.

qua sub twijvel ik, ik denk dat de sw150 te licht is voor mij, de sw250 ziet er goed uit, maar heb die nog niet horen spelen. En voor de prijs van 775Euro heb ik al een SVS denk ik? Nu de vraag is dan welk is beter de SW250 van wharfedale of de SVS ?

Quote from: ThomasBelgium on September 23, 2005, 19:39:51
Ik heb net een complete serie Diamond 9's in huis gehad (vloerstaanders vooraan, kleinere modellen achteraan plus de sub en de centerspeaker) en ik moet zeggen dat ze uitstekend presteren en dan zeker als je rekening houdt met de prijs...
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Wimpie007

Als ik op de gebruikerservaringen moet afgaan, ga je dan misschien beter voor een SVS sub.  Aangezien mijn HT nog steeds beetje in opbouw is, heb ik de sub (of de andere speakers) nog niet enorm veel gebruikt, al heb ik de indruk dat de SW 150 inderdaad ook wel eens te licht kon zijn voor mijn ruimte...
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Paul1967

dmeerpa:

Als je ook met regelmaat gaat luisteren naar muziek in multichannel (bv sacd, dvd-a of muziekfilms), zal ik je zeker de dipoles AFraden van Wharfedale of welk merk dan ook. Deze speakers geven nogal een verstoord beeld als je luisterd naar muziek. Bipolars geven een breed/ruimtelijk geluid welke bij films leuk kan zijn maar bij muziek juist storend is.
9.1 is perfect als rear mits niet direct op of vlak bij een muur en zal beter presteren (eerlijker geluidsbeeld) geven.

dmeerpa

Bedankt voor de tip, ik had al zo'n vermoeden. Nu momenteel wordt surround enkel gebruikt voor DVD video. Bij Gewone audio CD gebruik ik de direct mode dus enkel L&R fronts.

sacd, dvd-a bezit ik (nog) niet en muziekfilms is nen zeldzaamheid.

Bij Audio-cd durf ik wel eens de surround sound gebruiken wanneer het house of techno muziek is.

Nu momenteel heb ik ook dipoles van Jamo. Echter de behuizing is volledig van hout, terwijl die van Wharfedale in kunststof zijn, daar heb ik nog het meeste schrik voor.

Quote from: ht-kabouter on September 25, 2005, 14:54:08
dmeerpa:

Als je ook met regelmaat gaat luisteren naar muziek in multichannel (bv sacd, dvd-a of muziekfilms), zal ik je zeker de dipoles AFraden van Wharfedale of welk merk dan ook. Deze speakers geven nogal een verstoord beeld als je luisterd naar muziek. Bipolars geven een breed/ruimtelijk geluid welke bij films leuk kan zijn maar bij muziek juist storend is.
9.1 is perfect als rear mits niet direct op of vlak bij een muur en zal beter presteren (eerlijker geluidsbeeld) geven.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul1967

Ben ook niet zo'n voorstander van kunstofbehuizingen voor speakers. Maar zijn die Wharfedale's volledig van kunststof of alleen het front?

dmeerpa

Die van de diamond 9 reeks is volledig kunsstof, dat ben ik zeker ik heb er één in mijn handen gehad.
Maar de Diamond Evolution , is iets groter, en daar is de achterkant alvast in hout. maar het kan dat de kunstof speaker gewoon op een houten plaat is bevestigt, dan weet ik niet. Nadeel is dan weer dat ik die niet in het grijs kan krijgen.

Over een 7.1 opstelling, met achteraan 4 bookshelf modellen van de diamond 9 reeks was enkel aan te raden in groottere ruimtes, waar je toch al op een bepaalde afstand van de rear speakers zit, volgens de verkoper. Niet aan te raden in homecinema wanneer de rear net achter u staat, tenzij het een dipole is.

Quote from: ht-kabouter on September 26, 2005, 15:57:25
Ben ook niet zo'n voorstander van kunstofbehuizingen voor speakers. Maar zijn die Wharfedale's volledig van kunststof of alleen het front?
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Wimpie007

De diamond 9's zijn opgebouwd uit MDF, enkel de afwerking is in kunststof.
Ik heb ondertussen een aantal problematische dagen achter de rug, blijkbaar zit een van de aansluitingen op de center fout gedraaid waardoor ie intern contact maakt. Gevolg is dat de versterker er elke keer mee ophoudt omdat er ergens kortsluiting zit.

Hopelijk kan ik na vanavond (alles uit elkaar en terug ineen gestoken) me terug toeleggen op het luisteren (/ film kijken) :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

dmeerpa

Quote from: wimpie007 on September 27, 2005, 18:12:26
De diamond 9's zijn opgebouwd uit MDF, enkel de afwerking is in kunststof.

Dit klopt, maar niet voor de diamond 9 DFS. Deze is volledig in kunstof.
Nu ik heb sinds gisteren de 9.cm center speaker. Ik was pas laat thuis, en er was voetbal op TV, dus nog geen tijd gehad om eens uit te testen. Na het voetbal heb ik hem vlug aangesloten. Eerste indruk was dat hij toch gedetailleerder klonk dan mijn jamo center die ooit 150 Euro duurder was. Nu ik ga straks mijn receiver afstellen met het bijhorende microfoontje en dan eens lekker luisteren. Volgende upgrade zal dan de surround speakers worden (DFS of boekenkast model) van Wharfedale.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Wimpie007

Hoe matcht de 9 CM met die 9.5's?
Nog succes met je nieuwe center :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

dmeerpa

Quote from: wimpie007 on September 29, 2005, 14:17:00
Hoe matcht de 9 CM met die 9.5's?
Nog succes met je nieuwe center :)

Zeer goed, mooi geluid, veel zuiverder dan mijn Jamo (nu deze is ook al zo'n 6 jaar oud maar koste wel zo'n 150 Euro meer). Het enige dat me wat tegenviel was het uitzicht. Eenmaal bovenop de TV geplaatst is het een lomp grijs geval. Het verwijderen van de frontdoek helpt wel een stuk. De zwarte boxen breken het geheel. Ik denk dat ik hem in mijn TV kast ga plaatsen, dat dit beter zal ogen. In de Wharfedale folder doen ze dit ook.
Ik ga kijken om enkele foto's te posten
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

dmeerpa

Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Wimpie007

Ziet er inderdaad erg knap uit, al snap ik nu je probleem ivm de grootte van de 9CM, ik heb zelf 'maar' de CS, en die voldoet voorlopig toch wel :)
Misschien dat ik op termijn voor m'n aparte stereo set ook wel 'ns die 9.5's of 9.6's ga beluisteren, alvast bedankt voor de info!
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

dmeerpa

Nu ik ga kijken om dit weekend de deurtjes van mijn TV kast eraf te halen, en dan de center in de TV kast te plaatsen, als dat lukt, post ik er ook een foto van, ik denk dat dit beter zal zijn, in de folder van wharfedale doen ze het ook zo.

En inderdaad zeer groot die 9cm, weetende dat de TV waar hij opstaat ook geen kleintje is 92cm diameter.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul1967

Wel mooi van Wharfedale dat onder hun centers verstelbare achterpootjes zitten zodat je hem in principe op elke ondergrond kan plaatsen d.w.z. ook tv's die schuin aflopen e.d.

dmeerpa

Quote from: ht-kabouter on October  6, 2005, 21:28:33
Wel mooi van Wharfedale dat onder hun centers verstelbare achterpootjes zitten zodat je hem in principe op elke ondergrond kan plaatsen d.w.z. ook tv's die schuin aflopen e.d.


Wel ik zoek die van mij nog steeds op die 9cm
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul1967

Geen verschillende achterpootjes?
Volgens mij moeten er pootjes in bepaalde lengtes bijzitten om hem ook op schuine vlakken horizontaal te zetten.
Ik vermelde verstelbaar maar moet zijn verschillend (mijn fout). Maar het kan dus wel. ;)

dmeerpa

Quote from: ht-kabouter on October  7, 2005, 17:14:28
Geen verschillende achterpootjes?
Volgens mij moeten er pootjes in bepaalde lengtes bijzitten om hem ook op schuine vlakken horizontaal te zetten.
Ik vermelde verstelbaar maar moet zijn verschillend (mijn fout). Maar het kan dus wel. ;)

Neen niks gevonden in de verpakking. Aan de onderkant zitten 4 vaste rubberen nopjes. Ik durf er niet te veel aan wringen. Volgens de handleiding zou er inderdaad een mogelijkheid moeten zijn. Tenzij ze dat enkel meeleveren op de 9cs en niet de 9cm.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul1967

Dat is mogelijk. De handleidingen zijn nl allemaal hetzelfde bij de Diamond serie. Ik zag het staan in de handleiding van mijn Diamonds 9.1's dat er verschillende dopjes bij de centers zitten.

Wimpie007

Ik zal het seffens of morgen een keer nakijken op m'n 9CS, maar ik meen toch niks in dien aard gezien te hebben :(
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...