zeker films die gezienmoeten zijn

Started by blackball147, March 23, 2005, 18:23:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

binnen een aantal weken gaat mijn vrouw met kind en schoonmoeder naar spanje op bezoek bij familie, en blijf ik moederziel alleen achter  :'( ......... >:D
nu wil ik mijn algemene filmkennis opdrijven door zoveel mogelijk films te zien, maar niet zozeer de meest recente, maar meer de door mij nog niet geziene klassiekers of films die zeker moeten gezien worden, bv ook vanuit het alternatieve circuit.
daarom is mijn vraag: welke films moeten zeker op mijn lijst staan om de gaten in mijn cultuur op te vullen? de films waar ik het vooral op heb zijn niet speciaal de blockbusters, maar eerder de ms iets minder bekende, maar daarom niet slechtere films. de echte klassiekers als silence o/t lambs, fight club, 6th sense ed zijn al lang de revue gepasseerd. een paar films als voorbeeld, mij reeds gegeven door vrienden:

- amores perros
- citade des dieux
- henry, portrait of a serial killer
- ichi the killer
- jackie brown
- good will hunting
- american history x
- mindhunters
- the score
..............................

het kunnen dus zowel oudere films als iets meer recente films zijn. bedoeling is uiteindelijk om ook eens de 'andere' film te zien, niet zozeer de superbekende blockbusters ( die ik trouwens ook wel kan apprecieren ), maar mss de meer alternatieve in alle mogelijke genres ( hoewel dweeperige romantiek niet echt mijn ding is): horror, humor, suspence, drama, geschiedenis, actie, niet-engels of amerikaans, noem maar op......

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred

Dat wordt wederom een enorme lijst. Als je de top250 van IMDB neemt, ben je al een heel eind  ;)

blackball147

Quote from: Starred on March 23, 2005, 18:31:57
Dat wordt wederom een enorme lijst. Als je de top250 van IMDB neemt, ben je al een heel eind  ;)

hmm, geen slechte tip. keek ff naar worldwide box office, en van die 264 films heb ik er krap 10 NIET gezien  ;D

als ik kijk naar die top 250 denk ik dat het zo wat 50/50 is ( veel films van nog voor mijn geboorte die ik niet gezien heb vooral, weet ook niet of me dat echt ligt )

Sudesh

maar dan rest de vraag, ga je voor qualiteit of voor quantiteit?
de top van welke lijst dan ook garandeerrd geen goede films......meer de gemiddelde smaak van de massa....

blackball147

Quote from: Sudesh on March 23, 2005, 18:56:14
maar dan rest de vraag, ga je voor qualiteit of voor quantiteit?
de top van welke lijst dan ook garandeerrd geen goede films......meer de gemiddelde smaak van de massa....

ik probeer toch vooral kwaliteit, hoewel dit zeer subjectief is natuurlijk. quantiteit hangt er een beetje vanaf, ze zijn tenslotte maar een week weg  :D. laten we zeggen, een gemiddelde van 2 films per dag een 14 a 15 stuks in totaal.

hoe groter de lijst hoe beter, kan ik daaruit nog verder decimeren zodra ik weet over wat de films die ik niet ken, gaan. daaruit zal ik, hoop ik, ook voor mezelf al kunnen uitmaken of het me ligt of niet ( ook al zijn het dan klassiekers )

Harry HT

Hoi,
Quote from: Starred on March 23, 2005, 18:31:57
Dat wordt wederom een enorme lijst. Als je de top250 van IMDB neemt, ben je al een heel eind  ;)
Met deze lijst ben ik nog bezig, volgend jaar heb ik ze waarschijnlijk allemaal gezien. Ook die van voor de 2e wereldoorlog.

Mijn huidige top 3 van oldies:
1. Sunset Boulevard
2. 12 Angry men
3. Casa Blanca

Bekijk van deze films ook de extra's, welke soms wat lang duren.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

R

Shawshank redemption.
The game
AI
Panic room.
enz. enz.

DeKleef

Waar ik ff snel op kon komen
Vidocq
Brotherhood of the wolf
Event Horizon
Ice Age
The Others
Stigmata
Southern comfort
Frank Herberts dune en Children of Dune
zo nog wel een paar eigenlijk
It's easy to run away.

blackball147

Quote from: Ruben on March 23, 2005, 21:20:47
Shawshank redemption.
The game
AI
Panic room.
enz. enz.
Quote from: DeKleef on March 23, 2005, 21:53:32
Waar ik ff snel op kon komen
Vidocq
Brotherhood of the wolf
Event Horizon
Ice Age
The Others
Stigmata
Southern comfort
Frank Herberts dune en Children of Dune
zo nog wel een paar eigenlijk


allemaal ( op southern comfort na) al gezien  ;)

)p(


Cultureel en kwaliteit...dan is er voor mijn niet veel beters dan te vinden dan Tarkovski's laatste drie films...Stalker, Nostalghia en Offret...alle drie pure poezie!

peter

FrankB

Lock, stock and two smoking barrels  8) 8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi Blackball,

Er zijn eigenlijk ontelbaar veel films die je eigenlijk wel een keer gezien moet hebben dat het haast onmogelijk wordt om ze allemaal hier neer te zetten..anyway een paar, gevarieerde films die me zo even te binnen schieten en die ik wel waardeer zijn:

- City Lights (Charles Chaplin)
- The Public Enemy (oude gangsterfilm met James Cagney, helaas wat moeilijk op DVD te verkrijgen, zoek 'm zelf ook nog ;D )
- Mulholland Dr. (aka Mulholland Drive, surrealistisch werkje van David Lynch)
- Delicatessen (zwarte humor Jeunet & Caro)
- The Man who wasn't There (ode aan de film-noir van de Coen broertjes)
- The Gold Rush (wederom Charles Chaplin)
etc etc..

mvrg

Patrick

Leonard Shelby

Ik heb ook nog wel een (heel gevarieerd) rijtje:
- The Usual suspect
- Requiem for a Dream
- Amelie (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain)
- Adaptation

En ik zou mijn naam geen eer aan doen als ik niet "Memento" zou noemen  8)

DeKleef

Quote from: Leonard Shelby on March 24, 2005, 08:31:50
Ik heb ook nog wel een (heel gevarieerd) rijtje:
- The Usual suspect
- Requiem for a Dream
- Amelie (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain)
- Adaptation

En ik zou mijn naam geen eer aan doen als ik niet "Memento" zou noemen  8)

Memento was ook zeker goed.

Kom zo snel ook nog ff op The Butterfly effect.

Quote
allemaal ( op southern comfort na) al gezien    ;)

Het op zich een goeie film maar de muziek maakt hem erg spannend vond ik, door deze film ben ik fan geworden van Ry Cooder, waarschijnlijk wel bekend bij jullie hij maakte ook de muziek voor Last Man Standing (ook goed vond ik).
It's easy to run away.

daburnd

Wat ik een heel goede alternatieve film vond is bijvoorbeeld..

Battle Royale... een soort aziatische film over "survival of the fittest"

FrankB

Quote from: daburnd on March 24, 2005, 19:59:53
Wat ik een heel goede alternatieve film vond is bijvoorbeeld..

Battle Royale... een soort aziatische film over "survival of the fittest"

Moet je wel tegen kunnen ;) erg vermakelijk overigens  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

daburnd

Quote from: FrenkB on March 24, 2005, 20:05:34
Moet je wel tegen kunnen ;) erg vermakelijk overigens  8)

Ik vond het zelfs een van de interessantere films sinds tijden. Deze zet in ieder geval tot denken aan bij de juiste mensen.

Tube-freak

Ik zag laatst een kewle fillum op canal plus.

MAY


Echt leuk, weird en soms een beetje eng die film.  Kan er niet echt een label op plakken maar zeer cool gemaakt en gefilmd.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

bryanV

he blackball,

"Arlington road" is nog niet genoemd.
Ook heel mooi zijn "supernatural 1 + 2" (serie over mens, dier en natuur).
Axiom M3tie, ROCKET-UFW 10, Onkyo TX-SR501E

graafke

waarom noemt niemand

PULP FICTION

;D zooooo'n goede film

ook de LOTR series vind ik erg goed.

webster

Je zou ook eens een dagje buiten de deur kunnen gaan kijken... Hotel Rwanda en Million Dollar Baby, die nu in de bioscoop draaien, kan ik absoluut aanraden.


jurjen

the 25th hour - heb ik gisteren pas voor het eerst gezien en komt meteen met stip in m'n persoonlijke top 10
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

...dune...

- Once Upon a Time in America
- La Femme Nikita (1991) --> orginele franstalige versie uiteraard - erg sfeervol
- The Stand - Stephen King  -  ben niet zo'n fan van de verFILMingen van SK, maar deze is erg goed en erg lang
- After Hours - Martin Scorsese
- Serpico

En een paar voor de hand liggende de je waarschijnlijk al wel gezien zult hebben:
- Taxi Driver
- Usual Suspects


Rikske