Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

Randal

Hoi,

Het leek me wel interessant om te weten hoe jullie denken mbt de opvolger van de DVD.
Is er al een voorkeur voor een formaat?

Mvg,
Randal

Harry HT

Hoi,

Wanneer je kort terugkijkt naar de geschiedenis van de audio- en videoapparatuur, zeggen een hoop mensen dat VHS heeft gewonnen van Betamax en VCC.

Maar wanneer ik aan m'n neefje van 15 jaar vraag of ze thuis een vhs recorder hebben, dan blijkt dat hij alleen maar de dvd-recorder kent.

Dus wanneer het 1 van de 2 "definitief" is geworden, zal de opvolger haar intrede al hebben gedaan.

Ik denk dat de opvolger van het laatste systeem het zal worden.

Gegroet,

Harry

Edit: Ik heb echt geen idee, ik hoop alleen dat de 1 de ander snel zal verslaan.
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

FrankB

Dat is natuurlijk niet helemaal waar Harry, VHS heeft helaas Video2000 en Betamax eind jaren '80 al verslagen. Er is dus een duidelijke winnaar geweest ten tijden van de videoband.

Dat er inmiddels een opvolger voor de videoband is en de opvolger daarvoor ook alweer klaarstaat is alleen maar positief. Stilstand is achteruitgang. Maar de fabrikanten weten ook heel goed dat een te lange strijd om de standaard wantrouwen wekt bij consumenten en uiteindelijk leidt tot afwijzing van beide standaarden wegens gebrek aan vertrouwen. De industrie zal het dus niet al te lang laten duren ...

Om ook nog even on-topic te reageren: ik hoop de blue-ray disc vanwege de technologische sprong maar ik denk hd-dvd omdat deze sneller en goedkoper te implementeren is.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: FrenkB op maart 24, 2005, 08:18:48
De industrie zal het dus niet al te lang laten duren ...

De industrie is helaas niet altijd gebaat bij het vertrouwen van de consument en denkt veelal eerder aan hun eigen jaarcijfers waarbij ze een hoop uit het oog verliezen......SACD en DVD-A is daar een van de meest recente voorbeelden van en als je terug kijkt zie je nog een behoorlijk aantal 'formats' die het echte levenslicht nooit hebben mogen zien door gebrek aan het winnen van consumentenvertrouwen.

Voor wat betreft HD op zowel Blu-ray of HD-DVD hoop ik alleen maar dat men niet dezelfde 'fouten' gaat maken die ze in het verleden al te vaak hebben gemaakt...

mvrg

Patrick

FrankB

Citaat van: patrick_vdb op maart 24, 2005, 08:31:14
De industrie is helaas niet altijd gebaat bij het vertrouwen van de consument en denkt veelal eerder aan hun eigen jaarcijfers waarbij ze een hoop uit het oog verliezen......SACD en DVD-A is daar een van de meest recente voorbeelden van en als je terug kijkt zie je nog een behoorlijk aantal 'formats' die het echte levenslicht nooit hebben mogen zien door gebrek aan het winnen van consumentenvertrouwen.

Voor wat betreft HD op zowel Blu-ray of HD-DVD hoop ik alleen maar dat men niet dezelfde 'fouten' gaat maken die ze in het verleden al te vaak hebben gemaakt...

Eens, de industrie is hardleers en vooral geinteresseerd in eigen gewin. Het voorbeeld SACD vs DVD-A vind ik niet zo'n goede daar beiden niet een overduidelijk voordeel bieden tov de "ouderwetse" cd en ook nog duurder zijn dan die cd.

Hopelijk kunnen ze dat voordeel van blu-ray of hd-dvd wel evident maken en de consument warm laten lopen.

Ik heb overigens dezelfde twijfels als jij, te lange discussies over standaarden doet het product zelden goed ...

jaco

Het verschil tussen een DVD en een HD opvolger is mijn inziens niet veel groter dan van een CD naar een SACD/DVD-A

Je moet voor beide overgangen een vrij goed opgezet systeem hebben om de verschillen te horen/zien.

Voor het grote publiek speelt dat allemaal niet zo denk ik.
Als het aanbod dan klein is, dan zullen er niet veel mensen de overstap maken.

HD ziet er op een plasma/lcd flatscreen natuurlijk wel beter uit, maar de meeste mensen die naar een plat scherm zijn gegaan doen dat niet om de kwaliteit, maar om het uiterlijk denk ik. Dus of die wel zo kwaliteitsbewust zijn, en HD heftig gaan omarmen betwijfel ik echt.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

patrick_vdb

Hi FrenkB,

Mijn vergelijk met SACD vs DVD-A gaat puur over het feit dat de consument niet inhaakt daar er geen 'standaard' wordt gegeven op de opvolger van de CD en staat los van enig kwalitatief vergelijk. Want inderdaad, een 'formaten-oorlog' is veelal niet goed, voor geen enkel formaat.

mvrg

Patrick

FrankB

Citaat van: patrick_vdb op maart 24, 2005, 09:44:10
Hi FrenkB,

Mijn vergelijk met SACD vs DVD-A gaat puur over het feit dat de consument niet inhaakt daar er geen 'standaard' wordt gegeven op de opvolger van de CD en staat los van enig kwalitatief vergelijk. Want inderdaad, een 'formaten-oorlog' is veelal niet goed, voor geen enkel formaat.

Oke, dan zijn we het eens. Verder heeft Jaco natuurlijk ook een goed punt. Veel consumenten (waaronder ik op dit moment) zullen de kwalitatieve verschillen tussen DVD en blu-ray of hd-dvd niet waarnemen en dus ook niet willen investeren in nieuwe apparatuur en duurdere media. Dat maakt het extra lastig om het in de markt te zetten. Naast alle problemen door een standaarden "oorlog".

patrick_vdb

Hi,

Een gedeelte van de problemen zijn te omzeilen door het product backwards-compatible te maken natuurlijk, en wat volgens mij ook zal gaan gebeuren....

mvrg

Patrick

Harry HT

Hoi,
Citaat van: patrick_vdb op maart 24, 2005, 09:56:08
Een gedeelte van de problemen zijn te omzeilen door het product backwards-compatible te maken natuurlijk, en wat volgens mij ook zal gaan gebeuren....
Dus jij denkt dat HD-DVD de meeste kans maakt?

Maar Hybride SACD's, heeft SACD toch ook niet de overwinning bezorgd?

Nog een linkje

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

FrankB

Citaat van: Harry HT op maart 24, 2005, 10:22:28
Hoi,Dus jij denkt dat HD-DVD de meeste kans maakt?

Maar Hybride SACD's, heeft SACD toch ook niet de overwinning bezorgd?

Nog een linkje

Gegroet,

Harry

Blu-ray zal ook backwards compatible zijn, dus dat zal niet de leading advantage geven.

patrick_vdb

Hi Harry,

Zoals Frenk al aangeeft zal ook Blu-Ray backwards compatible zijn dus daarmee doe ik nog geen uitspraak over een van beider formaten, alleen dat de weg naar HD hierdoor meer open gelegd wordt ;)

Het grote voordeel van het backwards compatible zijn, is dat de consument de verplichting ontnomen wordt om naast de apparatuur ook alle software in een klap te vervangen...Zo creeer je vanzelf een overlapperiode waarin HD-spelers steeds meer verkocht zullen gaan worden als ze eenmaal tegen gangbare prijzen te koop zijn totdat ze een groot marktaandeel hebben in de huishoudens, vanaf dat moment gaat de software-verkoop vanzelf volgen ;) Tenminste, als het duidelijk is welk formaat nu eenmaal als standaard gaat worden....

Zou men een dergelijke overlap niet in acht genomen hebben dan ben ik bang dat het wel eens ontzettend snel voorbij geweest zou kunnen zijn met eender welke opvolger van de DVD :-X
mvrg

Patrick

Harry HT

Hoi,
Citaat van: FrenkB op maart 24, 2005, 10:23:36
Blu-ray zal ook backwards compatible zijn, dus dat zal niet de leading advantage geven.
Maar Blur-ray :) machines zijn duurder om te maken, omdat zij meer technische onderdelen en verschillende lasers hebben om o.a. backwards compatible te zijn. Maar meer techniek, ook meer kwetsbaarheid, of ben ik dan te wantrouwend?

Zal de prijs straks bepalend zijn?

@ Patrick:maar wanneer een hybride dvd €5,00 duurder is dan normaal, zal ik hem wel kopen, maar een hoop andere niet denk ik. En wanneer je net als bij hybride SACD echt op zoek moet naar dit formaat, dan heb ik niet veel hoop.
Dus eigenlijk moeten ze vanaf nu alleen maar hybride dvd's uitbrengen van beide systemen, mits beschikbaar natuurlijk.

Inmiddels denk ik dat ik wacht op de eerste multispeler die alle formaten aankan.  :)

Gegroet,

Harry

Feli Frenkb: 4000 posts  8)
De mooiste
HT & DVD links verzameld

patrick_vdb

Hi Harry,

Wat betreft kwaliteitswinst en de meerwaarde hiervan bij de grote massa......daar moet ik je idd geheel gelijk in geven ;)

mvrg

Patrick

boebla100

persoonlijk denk ik dat er niemand op zit te wachten nu .(behalve de mensen hier dan mms)
de meeste mensen zijn nu pas zo ver dat ze een dvd speler hebben aangeschaft en het volgende zit er al weer aan te komen . ik zit in de verhuur dus nu moet ik na dvd ook blu ray en hd dvd gaan aanschaffen (waar stopt dit ergens ) en tegen welke prijs.
persoonlijk als er een nieuwe gaat komen word het de hd dvd ,maar ik denk eerder dat het bijde doodgeboren kinderen zijn .
kijk de mensen die hier op dit forum rond hangen zijn echte fanaten maar de andre 98% van de mensen intresseren zich er nauwlijks voor en kijken alleen maar naar wat iets kost , en zeggen al heel snel wat ik heb is me wel best.

ps dit is mijn mening kan er ook totaal langs zitten de tijd zal het ons leren
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130

blue-eyes

Citaat van: boebla100 op maart 25, 2005, 12:05:52
persoonlijk denk ik dat er niemand op zit te wachten nu .(behalve de mensen hier dan mms)
de meeste mensen zijn nu pas zo ver dat ze een dvd speler hebben aangeschaft en het volgende zit er al weer aan te komen . ik zit in de verhuur dus nu moet ik na dvd ook blu ray en hd dvd gaan aanschaffen (waar stopt dit ergens ) en tegen welke prijs.
persoonlijk als er een nieuwe gaat komen word het de hd dvd ,maar ik denk eerder dat het bijde doodgeboren kinderen zijn .
kijk de mensen die hier op dit forum rond hangen zijn echte fanaten maar de andre 98% van de mensen intresseren zich er nauwlijks voor en kijken alleen maar naar wat iets kost , en zeggen al heel snel wat ik heb is me wel best.

Helemaal juist. 99% van de mensen heeft ook setjes van 300 euro, all in. Dat is hetzelfde verhaal.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

HeavyD

Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Misschien wel een combinatie van beide  :-\

http://www.webwereld.nl/nieuws/21120.phtml

Starred

Tjsa, het is echter wel volkomen onduidelijk hoe Sony die 'integratie' dan voor zich ziet  :-\

Rick-DTS

Maar er wordt in ieder geval over nagedacht. Dat is al heel wat. ;D

Randal

Hoi,

Als je deze poll bekijkt, leek Blu-ray aanvankelijk het meest populaire formaat. 
Uiteindelijk liggen de resultaten toch niet zo ver uit elkaar.

Ik vrees dat het dan toch de derde optie wordt...
Hopelijk komen ze er samen nog uit en wordt het inderdaad 1 formaat, het lijkt me alleen een beetje laat daarvoor.

Citaat van: boebla100 op maart 25, 2005, 12:05:52

Ik ben het niet met je eens, je houdt geen rekening met het feit dat nieuwe producten zelf een markt creëren.
Zolang de prijzen hoog zijn, zullen enkel die fanaten de apparaten kopen. Maar als meerdere fabrikanten deze apparaten fabriceren,  zullen de prijzen vanzelf zakken en zullen velen toch voor de nieuwste techniek gaan (mits de apparaten ook normale DVD's kunnen afspelen).....

Als je een nieuwe auto koopt, wil je toch ook niet een oud model met minder prestaties?!

Mvg,
Randal

Hopper

CiteerOke, dan zijn we het eens. Verder heeft Jaco natuurlijk ook een goed punt. Veel consumenten (waaronder ik op dit moment) zullen de kwalitatieve verschillen tussen DVD en blu-ray of hd-dvd niet waarnemen en dus ook niet willen investeren in nieuwe apparatuur en duurdere media. Dat maakt het extra lastig om het in de markt te zetten. Naast alle problemen door een standaarden "oorlog".

Niets aan toe te voegen, waarom zou je dan wat anders nemen?

kippekop

Er zijn nogal wat problemen voor hd-dvd en blue-ray naast de format oorlog:

- Een groot aantal schermen kan hd resolutie nog niet aan
- Men wil vanuit de film industrie de High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) gebruiken zodat kopieren (nog) niet mogelijk is. Dan is er echter een directe verbinding tussen speler en tv nodig via dvi of hmdi, hoeveel mensen hebben dit?
- Er is concurrentie vanuit wmv hd dvdspelers zoals van kiss etc. deze zijn zeer gecomprimeerd en hebben hd materiaal (mpeg 4 en wmv9)
- Zoals eerder gezegd een nieuwe format duurt lang voor acceptatie, kijk maar naar dvd, en nu al switchen zal veel mensen met all in one setjes niet bevallen, daarnaast moeten de beeldkwaliteit wel echt een heel stuk mooier zij

Ik denk persoonlijk dat hd-dvd omdat zij eerder met de introductie zullen zijn, goedkoper vanaf het begin, een herkenbaardere naam hebben en waarschijnlijk meteen hd via component aanbieden een grote voorsprong zullen nemen waardoor blue ray snel concessies zal moeten doen, sony is er volgens mij al een beetje bang voor gezien de toenadering
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

boebla100

hier heb ik niets aan toe te voegen zo denk ik er ook over
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w asw cdm  woofer

EdwinB

Citaat van: kippekop op april  3, 2005, 16:13:15
Er zijn nogal wat problemen voor hd-dvd en blue-ray naast de format oorlog:

- Een groot aantal schermen kan hd resolutie nog niet aan

Waar, echter de eerste doelgroep (de pioneers) hebben wel schermen/beamers die dit aan kunnen of zijn bereid dit tegen die tijd aan te schaffen.

Citeer
- Men wil vanuit de film industrie de High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) gebruiken zodat kopieren (nog) niet mogelijk is. Dan is er echter een directe verbinding tussen speler en tv nodig via dvi of hmdi, hoeveel mensen hebben dit?

Logisch en terecht dat de film industrie hun werk willen beschermen.

Mensen met HDMI of DVI verbinding? Dit zal de zelfde groep pioneers zijn die de juiste schermen/beamers hebben.

Citeer
- Er is concurrentie vanuit wmv hd dvdspelers zoals van kiss etc. deze zijn zeer gecomprimeerd en hebben hd materiaal (mpeg 4 en wmv9)

Is geen concurrentie omdat het geen echte HD is. De filmstudios zullen op dit formaat geen films uitbrengen.

Citeer
- Zoals eerder gezegd een nieuwe format duurt lang voor acceptatie, kijk maar naar dvd, en nu al switchen zal veel mensen met all in one setjes niet bevallen, daarnaast moeten de beeldkwaliteit wel echt een heel stuk mooier zij

Waar, echter deze mensen met all-in-one-setjes zijn altijd de laatste die overstappen/upgraden. Daarnast kan de kwaliteit veel beter zijn dan de standaard dvd.

Citeer
Ik denk persoonlijk dat hd-dvd omdat zij eerder met de introductie zullen zijn, goedkoper vanaf het begin, een herkenbaardere naam hebben en waarschijnlijk meteen hd via component aanbieden een grote voorsprong zullen nemen waardoor blue ray snel concessies zal moeten doen, sony is er volgens mij al een beetje bang voor gezien de toenadering

Moet ik nog zien, bij veel audio/video "freaks" heeft blu-ray de voorkeur. Dit zijn ook de mensen die het eerste dit soort apparatuur aanschaffen. Ik denk trouwens dat de beschikbare content (de films dus) het belangrijkste zal blijken.

Het zou me trouwens niets verbazen als er op een gegeven moment een universele speler op de markt komt die zowel blu-ray als hd-dvd afspeelt. Wanneer dit gebeurt maakt het eigenlijk niets meer uit in welk formaat een film wordt uitgebracht.

My 2 cents,

Edwin

boebla100

ik denk toch dat het heeeeel lang gaat duren vooraleer de mesen gaan overschakelen. en de sa cd is ook een groote flop geworden zo zal het met dit verhaal ook gaan denk ik.
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w asw cdm  woofer