tegenvallende zelfbouwsub, wat nu??

Started by Bros, March 22, 2005, 22:25:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bros

Ik heb een mooie sub gebouwd:
Detonation DT150
Alcone AC 10 HE
65 liter BR-kist

goed afgesteld met een zelfgemaakte testtoon DVD (10 tot 50 hz in stappen van 1 Hz, 55 tot 150 in stapjes van 5 Hz) en een geluidsmeter.
-3db zit op een nette 26 Hz. Volgens mij heb ik de  fase ook goed afgesteld. Alle speakers staan op smaal, en vanuit de Marantz SR7200 is het filter op 100 Hz (vaste waarde) ingesteld.

De dynamiek is gigantisch toegenomen, de speakers hebben meer lucht gekregen. Er is ook echt wel laag, maar....

....nu valt het tegen. Hij gaat laag.... echt wel laag. De befaamde scene in Finding Nemo wanneer het nichtje tegen het aquarium aan tikt is gaaf. Maar dat is ook wel het enige. Ik wordt er niet echt warm van.... geen klapperende ramen, geen beuk in je maag.... niets van dat alles. En daar had ik wel een beetje op gehoopt...

Het enige probleem dat ik heb qua afstelling is dat ik d sub niet kan verplaatsen. Alle hoeken zijn simpelweg gevuld met speakers, verwarmingen e.d. Daar komt bij dat je een sub van 65*45*40 cm niet overal kwijt kan.

heb ik een verkeerd beeld van een subwoofer.? slechte referenties met veel te hard afgestelde subs??

Zijn er nog opties? of de speaker verkopen en een xls + slave kopen? Of niet zeuren en genieten?


Hitachi PJ-TX100 | Harman Kardon AVR 430 | Samsung DVD-HD850 | Infinity Reference 81 MkII + 31 MkII + 100c | Alcone AC10HE + Detonation DT150 DIY sub | Pinnacle Showcenter 200g

yorkie13

ik gebruik de xls10 met slave en ben hier bijzonder tevreden over
heb o.a. subs gehad met 25 cm vifa, seas, 27 cm focal icm met
hypex 200 en 80 en de xls 10 is toch echt de betere naar mijn mening

Audiofiel

Heb je wel met de plaatsing ge-expermenteerd? Het is ERRUG belangrijk dat je een sub op de goede plek zet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

michiel

De kamer kan veel doen met de laagweergave, dus je sub hoeft niet slecht te zijn...

Maar wat verwacht je precies van een sub, wat bedoel je met 'beuk in je maag'? Mijn ervaring is dat kleinere subs wel goed kunnen klinken en lekker laag kunnen komen, maar het af laten weten als het om de kick, slam en attack gaat. En dat is het geen wat je door been en merg voelt.
Wat ik zelf altijd als rake klappen ervaar zijn de kickdrum en toms en in bepalde opnamens zelfs de snare drum (ja, die kun je ook voelen ;D). Een groot aandeel van deze klappen zit um juist niet in de sub maar vooral in de rest van de set. Een goede integratie van alle componenten en zelfs de fase reinheid rond de overgangen in het mid en hoog bevorderen de inpact van deze klappen. Pas als alle componenten hun werk goed doen en goed samen werken krijg je de mooiste attack en kick, die je dus gaat voelen op de borst/in de maag.

Dan praat ik wel over puur muziek weergave... Maar dit geeft misschien aan dat de overgang van de sub naar fronts niet helemaal lekker is. Probeer eens wat te spelen met de fase draaing van de sub en probeer zo het beste uit he set te halen. Een dB meter is leuk en aardig, maar er is nog veel meer wat speelt bij het afstellen!

Kerstmanno

Quote from: Audiofiel on March 22, 2005, 23:20:20
Heb je wel met de plaatsing ge-expermenteerd? Het is ERRUG belangrijk dat je een sub op de goede plek zet.

Quote
Het enige probleem dat ik heb qua afstelling is dat ik d sub niet kan verplaatsen. Alle hoeken zijn simpelweg gevuld met speakers, verwarmingen e.d. Daar komt bij dat je een sub van 65*45*40 cm niet overal kwijt kan.

Arno P

Koop een Behringer feedback destroyer en gebruik em als parametrsiche EQ om de roomresponse recht mee te trekken...nog nooit zo'n strakke bas gehoord... ;)

sphere

Ik zou eerst eens kijken naar de suggestie van Audiofiel. Misschien is de bas juist wel kneiterhard 1 meter van je luisterplek. Dan moet je toch om gaan zien naar andere plaatsing, een andere woofert gaat je dan niet echt helpen denk ik. Gewoon de bas laten spelen op een testtoon en dan op zoek naar de plek waar de bas het hardst is, en dat volume vergelijken met je luisterplek.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Kerstmanno

Quote from: sphere on March 23, 2005, 00:23:59
Ik zou eerst eens kijken naar de suggestie van Audiofiel. Misschien is de bas juist wel kneiterhard 1 meter van je luisterplek. Dan moet je toch om gaan zien naar andere plaatsing, een andere woofert gaat je dan niet echt helpen denk ik. Gewoon de bas laten spelen op een testtoon en dan op zoek naar de plek waar de bas het hardst is, en dat volume vergelijken met je luisterplek.

Ja eeeh... lezen is ook een vak voor sommigen...  ::)

Audiofiel

Quote from: Menno-ert on March 23, 2005, 00:25:38
Ja eeeh... lezen is ook een vak voor sommigen...  ::)

Ja Menno, ik had ook wel gezien dat hij "Het enige probleem dat ik heb qua afstelling is dat ik d sub niet kan verplaatsen. Alle hoeken zijn simpelweg gevuld met speakers, verwarmingen e.d." had genoemd. Zonder een goede plek is een goede weergave simpelweg onmogelijk.

Simpel gezegd: je moet niet klagen over een (forse) sub als hij geen eigen plekje kan krijgen. Dat is zoiets als wel een vrieskist willen hebben, maar deze niet goed kwijt kunnen en hem plaatsen onder de eetkamertafel. Daarna moet je niet zeuren over gebrek aan voetruimte... ;D

Maar zonder dollen: als je hem niet kunt verplaatsen, krijg je het waarschijnlijk nooit goed en kun je misschien beter een kleine sub gaan nemen die beter te plaatsen is.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Quote from: Audiofiel on March 23, 2005, 07:33:29
Ja Menno, ik had ook wel gezien dat hij "Het enige probleem dat ik heb qua afstelling is dat ik d sub niet kan verplaatsen. Alle hoeken zijn simpelweg gevuld met speakers, verwarmingen e.d." had genoemd. Zonder een goede plek is een goede weergave simpelweg onmogelijk.

Simpel gezegd: je moet niet klagen over een (forse) sub als hij geen eigen plekje kan krijgen. Dat is zoiets als wel een vrieskist willen hebben, maar deze niet goed kwijt kunnen en hem plaatsen onder de eetkamertafel. Daarna moet je niet zeuren over gebrek aan voetruimte... ;D

Maar zonder dollen: als je hem niet kunt verplaatsen, krijg je het waarschijnlijk nooit goed en kun je misschien beter een kleine sub gaan nemen die beter te plaatsen is.

Is het misschien een idee om een sub te maken waar je kan in zitten, is mee het plaatsingsprobleem opgelost ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Kerstmanno

Quote from: FrankG on March 23, 2005, 07:55:47
Is het misschien een idee om een sub te maken waar je kan in zitten, is mee het plaatsingsprobleem opgelost ;D

;D ;D


@Audiofiel
Helder!

FFF

Jammer dat het tegenvalt,

Volgen mij is het ook belangrijk hoe je je sub hebt aangesloten, hoe krachtig het signaal is uit de voorversterker.
De plaats is ook ontzettend belangrijk, op mijn slaapkamer lijkt de sub ook weinig te doen.

De gemaakte sub ik ook niet extreem krachtig, als je het bovenste hebt geprobeerd, kun je misschien overwegen, een krachtiger exemplaar te bouwen, een idee is denk ik om de alcone te vervangen door een adire audio (Shiva) of een peerless (xls) woofer, wil je nog serieuzer, dan zul je ook de amp aan moeten pakken.

Vigier

Een andere woofer maakt echt geen reet uit (sorry voor de woordkeuze).
Als de plaatsing slecht is, dan kun je nog zo'n zware woofer erin zetten, nog steeds kom je tekort.
Een 10 inch woofer moet redelijk wat toe kunnen voegen aan het systeem, en dat zal met een XLS10 of shiva niet beter worden.

Ik zie zojuist dat ik aan hetzelfde betoog als Audiofiel begonnen ben.

Als je nu eens gaat kijken waar hij het beste tot zijn recht komt (ZONDER TE KIJKEN OF DE SUB DAAR WEL DEFINITIEF KAN STAAN...), is er dan wel een plaats vanwaar hij WEL goed klinkt en doet wat je verwachtte?
Zo ja: dan ligt het dus gewoon aan de plaatsing en lost een andere sub niets op.
Zo niet: dan kun je voor een zwaardere sub gaan kijken, maar kijk dan eerst wel even wat dan WEL aan je verwachtingen voldoet. Kan zijn dat je dan met HEEL grof geschut op de proppen moet komen (JL Audio 12W6V2, Adire Tumult etc. Kunnen allebei in een gesloten kist van rond de 50 liter. Versterker van 1kW erop, actieve correctie, en je probleem is opgelost)

Ik schat dat 95% van je probleem de plaatsing is.

Groet, Joris

Walter_PPK

#13
Je moet idd gewoon op sleeptouw met je sub. Zet hem eens een keer in de woonkamer of op een plaats waar de bas wel lekker klinkt. Wat meet je als maxspl precies op luisterplek (waar je oor zit) met bv die glasklopscene van finding nemo? Probeer ook eens subwoofer=no dus fronts=large en dan de sub via high level aan sluiten. Sorry maar de shiva in bv 100 liter br kan je niet vergelijken met de alcone ac10
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

sphere

Quote from: Menno-ert on March 23, 2005, 00:25:38
Ja eeeh... lezen is ook een vak voor sommigen...  ::)
En nadenken ook.

Het heeft helemaal geen zin om de TS een andere woofer aan te raden. Als die sub verkeerd staat opgesteld dan wordt het gewoon een kansloze onderneming. Pas als je zeker weet dat de plaatsnig het probleem niet veroorzaakt kun je eens gaan denken over een andere woofer.

Dat de TS bij voorbaat de beste oplossingsstrategie uitsluit, betekent nog niet dat wij hem automatisch van slecht advies moeten dienen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Ik geloof dat ik het met je eens bent, maar wat is die TS nu... ik ben niet heel goed in afkortingen...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Ah, al die afko's ook, bedankt sp... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Quote from: Audiofiel on March 23, 2005, 19:45:05
Ah, al die afko's ook, bedankt sp... :-\
Mijn welgemeende excuses voor deze onnodige beknoptheid mijnerzijds, ik zal proberen de afkortingen tot een minimum te beperken.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Kerstmanno

#19
Quote from: sphere on March 23, 2005, 19:00:26
En nadenken ook.

Het heeft helemaal geen zin om de TS een andere woofer aan te raden. Als die sub verkeerd staat opgesteld dan wordt het gewoon een kansloze onderneming. Pas als je zeker weet dat de plaatsnig het probleem niet veroorzaakt kun je eens gaan denken over een andere woofer.

Dat de TS bij voorbaat de beste oplossingsstrategie uitsluit, betekent nog niet dat wij hem automatisch van slecht advies moeten dienen.

Ben ik ook volledig met je eens. Ik zeg ook niet dat iemand hem een andere woofer moet aanraden. De kans is erg groot dat de plaatsing het probleem veroorzaakt. Maar als hij zegt dat dat niet kan, heeft het weinig zin om te zeggen dat hij zou moeten experimenteren met plaatsing, toch?  :-*

PS: Ik bedoelde die opmerking overigens niet vervelend hoor, mocht je dat zo opgevat hebben.

sphere

No harm done Menno, hopelijk reageert de TS (Audiofiel  :-*) een keer en gaat hij tijdelijk zijn kamer verbouwen c.q. luisteren waar nou de baspiek in zijn kamer is. Laten we hopen dat die driver brak is en hij zijn probleem kan oplossen met een andere driver. Dan zou ik hem nog niet de XLS aanraden, maar eerder XXLS (nieuwe serie), omdat die een grotere Xmax heeft.

Gevoegelijk ga ik ervan uit dat TS denkt over een 10" Peerless omdat hij dan zijn kist kan behouden. Hopelijk "past" dat ook, maar dat zal WinISD moeten uitwijzen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Vigier

Quote from: Menno-ert on March 24, 2005, 09:26:27
De kans is erg groot dat de plaatsing het probleem veroorzaakt. Maar als hij zegt dat dat niet kan, heeft het weinig zin om te zeggen dat hij zou moeten experimenteren met plaatsing, toch?  :-*

Ja, TUURLIJK heeft dat wel nut! Ik heb dat in mijn vorige posting uitgelegd: dat experimenteren moet ie doen om te achterhalen of plaatsing het probleem is ja of nee. Want als hij een megasub wegzet, en alles wordt uitgedoofd door de totaal verkeerde locatie, dan heeft hij NOG meer geld over de balk gesmeten...

Groet, Joris

Kerstmanno

Quote from: Vigier on March 24, 2005, 14:09:25
Ja, TUURLIJK heeft dat wel nut! Ik heb dat in mijn vorige posting uitgelegd: dat experimenteren moet ie doen om te achterhalen of plaatsing het probleem is ja of nee. Want als hij een megasub wegzet, en alles wordt uitgedoofd door de totaal verkeerde locatie, dan heeft hij NOG meer geld over de balk gesmeten...

Groet, Joris

Ok, maar dan moet hij wel even zn verwarmingen verplaatsen :)

Vigier

Ik neem aan dat hij ook vanaf de deur naar de bank/stoel kan lopen waarin hij zit en luistert en kijkt.... ruimte zat dus.

Groet, Joris

Bros

#24
zooo, daar ben ik weer.

ik ben nog niet aan het slepen geweest, druk met werk en studie. :P

komend weekend ga ik maar verplaatsen. kijken wat het oplevert. Ik heb een dedicated HT dus in principe maakt het niet heel erg veel uit waar hij staat. De volgende situatie heb ik:



zoals je ziet kan hij links naast de apparatuur niet staan, want daar staat een radiator.
Voor het gordijn ook niet, want achter het gordijn staan twee tuindeuren.
Aan de achterwand (naast de bank zou kunnen) dan verplaats ik een van de tafeltjes
een andere optie is naast de linker-surroundspeaker, maar dat is ook niet ideaal ivm schuifdeuren naar de kamer. Optisch gezien is de plek waar hij nu staat het mooist, omdat ik de sub net zo hoog heb gemaakt als het audio meubel....

komend weekend ga ik schuiven, en dan horen jullie het wel (niet de sub, wel de reaktie)

p.s. wat is de beste manier om de fase juist in te stellen?

edit: de beamer staat nog op de wish-list (z3 of ae700..... of heel erg instap de tw10, al voor 695 gezien....)
Hitachi PJ-TX100 | Harman Kardon AVR 430 | Samsung DVD-HD850 | Infinity Reference 81 MkII + 31 MkII + 100c | Alcone AC10HE + Detonation DT150 DIY sub | Pinnacle Showcenter 200g