Kistontwerp

Started by Pauwl, March 22, 2005, 20:30:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pauwl

Goedenavond,

Ik heb nog een autosub over en zou daar graag een actieve sub van willen maken. Het betreft een Rockford Punch HE (RFP3412) met de volgende parameters:

FS: 28
Re: 3.69
Le: 4.48
Qts: 0.472
Qes: 0.510
Qms: 6.237
VAS: 86.4
SPL: 87.6
Xmax: 13 (peak peak neem ik aan)

Ik zit er aan te denken om als amp een detonation DT300 te gaan gebruiken.

Ik heb zelf even zitten simuleren in WinISD. Ik ben hier zeker geen expert in dus vraag jullie advies.

Gesloten gebeurt er niet bijzonder veel. 73 liter gesloten geeft een -3db punt op 43hz en nog maar < 99db op 20hz.
Gepoort zou 70 liter met een poort van 10x30 cm kunnen (wil het niet veel groter maken). -3db op 29hz maar een behoorlijk verval zodat ik op 20hz op nog geen 100db kom, scheelt niet veel met de gesloten variant dus. Met een poort van 10x60 cm komt -3db op 31 hz maar heb ik op 20 hz nog een spl van 103db. Group delay is dan wel een stuk groter.

Wat zouden jullie adviseren met deze sub? Is deze een beetje bruikbaar voor hifi en ht gebruik en zo ja welke kist zouden jullie aanraden? Of deze driver maar vergeten en een fatsoenlijkere driver gaan kopen?

Pauwl.

Vigier

Hoi pauwl,

als ik naar het EBP kijk, dan kom ik op 55 (Fs/Qes).
Als vuistregels kun je hierbij hanteren: <50 is gesloten, >90 is reflex, daartussenin kan het allebei eigenlijk wel. 55 komt erg dicht in de buurt van de 50, dus hij zal toch op zijn best spelen in een gesloten kist.
Je ziet zelf al hoeveel moeite je moet doen om hem laag te laten gaan (tenminste, een laag -3dB punt). De woofer is (natuurlijk) gemaakt voor in de auto, waarbij hij tot 45 a 50 Hz moet kunnen (de rest doet de room-gain...als hij een lager -3dB punt heeft, dan gaat hij boomerig (is dat NL?) klinken.

Waar je nog naar kunt kijken is bandpass. Aangezien ik de Sd niet weet (heb hem even op 500cm2 geschat), is dit een indicatie, maar toch: bij een bandpass kist van 67+38 liter (ja, dat is 105 liter!) dan heb je een -3dB van 26 Hz.
Als je tevreden bent met 35 Hz -3dB dan kun je af met zo'n 73 liter netto totaal, plus je hebt een extra rendement van 4dB (vanwege de afstemming). Op 20 Hz kom je op -17 dB.

Gesloten kom je inderdaad niet erg laag (zo'n 43 Hz inderdaad...perfect voor car-audio dus :) )...

Conclusie: de keuze is aan u :)

Groet, Joris

Pauwl

Hoi Vigier,

Bedankt voor je antwoord. Ik had inderdaad gezien dat gesloten niet superlaag gaat maar heb ook her en der gelezen dat veel mensen gebruik maken van de bass boost functie van de dt300 om nog redelijke spl's te halen op 20-25hz. Ook valt hij niet keihard naar beneden zodat met roomgain toch wel op ongeveer 105/110db uitkomt op deze frequenties?

Daarom stelde ik de vraag hier wat raadzaam is. Bandpass zie ik niet zo zitten, het is m'n eerste diy projectje en zou liever gesloten of wanneer dat een betere optie is, gepoort maken.

Vigier

Hoi Pauwl,

als je wat tijd over hebt in het komende lange weekend, dan zou ik van goedkopie hout een 70 liter kistje te maken, beetje versteviging erin, en eens gaan luisteren wat het doet.
Het is namelijk lastig om vanaf deze bureaustoel te bepalen wat de sub in jouw eigen huiskamer gaat doen. Als je die kist maakt, en je bent tevreden, dan kun je een mooie kist maken met fatsoenlijk hout.
Als je niet tevreden bent (bijvoorbeeld dat hij niet diep genoeg gaat), dan weet je in ieder geval waar je wél naar op zoek moet gaan!

Groet, Joris