subwoofer zelfbouwen

Started by dm801, October 17, 2004, 19:03:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dm801

hallo ben hier vrij nieuw maar ik heb een vraag voor jullie
ik heb al een hele tijd een hypex hs 500 liggen
heb die hypex gekocht om een keer een sub te bouwen

wil de sub hoofdzakelijk gebruiken voor ht
mijn budget voor de woofer is 800 euro moet ik toch wel iets leuks voor
kunnen kopen
ik dacht zelf aan een focal of een tumult
maar de laatste is niet leverbaar in nl (komt er nog een powerbuy van tumult)

kan iemand mij een advies geven
wil iets bouwen dat extreem hard kan
maar moet wel strak blijven omdat dit mijn eerste sub wordt liever geen hoorn sub of bandpas
en niet groter dan 250 l

jeroen_B

Neem eens contact op met rob dingen. Die heeft een extreme driver heb ik een keer in zijn topic gelezen.
(topic weet ik niet meer te vinden)

michiel

Extreem??? ---> http://www.ls-wagner.de/lsw40/details.php4?id=136&Bes_Nr=d088956a5d5a4d18d0c1f2afd2eedd2a&gruppe=Resonant%20Engineering&obergruppe=

Dat gaan je buren wel heel erg naar vinden!!!

Past ook mooi binnen je 250 liter, kun je nog voor BR gaan ook. En dan word je echt eng van de out put, geloof mij dat je van je leven niet durft om die driver tot zijn max te jagen in je huiskamertje.

ALFIrE

Bij mijn weten doet ls-wagner.de stockverkoop van de tumults.

Misschien kan je er je slag slaan?

FFF

Leuk,

De focal is voor extreem hard spelen te vergeten.

De tumult is een hele goede optie, alleen weet ik niet of de hypex daar bijzonder veel uithaald.
De tumult heeft een hele lage impedantie.

De TC units die SVS gebruikt vind ik op het moment wel intressant, alleen die moeten met 50 stuks tegelijk gekocht worden.

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze, ik heb nu zelf een focal, en die wil ik upgraden naar een wat heftigere unit met de tijd.

dm801

na er lang over na gedacht te hebben
denk ik dat ik voor 2 peerless xls 12 woofers ga met passive radiators
deze moeten dan in een kast komen met de woofers naar voren
en de passive radiators naar achter
ik dacht zelf aan een 100 liter kast
heeft iemand ervaring met de xls 12 en gaat dit goed klinken?

Vigier

Hoi,

ik heb wel ervaring met de XLS12's ja, heb er zelf 2 staan. Elk een eigen behuizing met 2 stuks 10 inch passieve radiators (dus 4x passief in totaal).

Passieve radiators gebruik je niet om loeihard te gaan (behalve dan met die Stryke units of enkele strakke voor in de auto), maar om HEEL laag te gaan in een relatief kleine behuizing.

Als je dus hard wil gaan, dan zou ik voor gesloten (ja, gesloten ja) gaan, met een erg grote unit, liefst 15 of 18 inch, een ENORM vermogen, en actief gecorrigeerd. Ik zou dan eerder voor de Tumult gaan, maar dan met 1kW aan vermogen erop.
Ik heb zelf per XLS-12 zo'n 300W RMS ter beschikking, gaat wel hard, als het echt laag gaat, dan zitten de passieve units nogal snel aan hun Xmax.

Ideeen voor units:
- Adire Tumult
- JL Audio 12W6V2
- Adire Brahma
- Selenium 18 inch (of 12SW5)

Succes!

Groet, joris


Matthijs Jager

Quote from: jvl on October 29, 2004, 20:12:58
na er lang over na gedacht te hebben
denk ik dat ik voor 2 peerless xls 12 woofers ga met passive radiators
deze moeten dan in een kast komen met de woofers naar voren
en de passive radiators naar achter
ik dacht zelf aan een 100 liter kast
heeft iemand ervaring met de xls 12 en gaat dit goed klinken?

Als je dat zou willen doen kan je beter om en om werken. Dus één passieve en één actieve voor, één passieve en één actieve achter. Je kast krijgt op die manier véél minder krachten te verwerken en staat daardoor een stuk "stiller". Helemaal mooi is aan elke zijde één woofer, de actieve tegen over elkaar en de passieve tegen over elkaar.

Een andere extreme woofer is de Aurasound NS-15. Ziet er prachtig uit, speelt een Tumult eruit kwa SPL EN is standaard magnetisch afgeschermt. Kwa kwaliteit zit het ook wel goed.
Ik ga er zelf binnen kort eentje bestellen bij Solen.ca

Walter_PPK

Die aura speelt de tumult helemaal niet weg hoor. Ze gaan met hetzelfde vermogen nagenoeg even hard. De aura een paar dB harder. De tumult heeft een grotere Xmax en Pe dus houdt wat meer over. Wel een mooie woofer om te zien die Aura. Ik schat ook dat de Tumult minder vervorming gaat geven bij hoge uitslag.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Matthijs Jager

Bij deze woofers zal de versterker vrijwel altijd de limiterende factor zijn. De Aurasound draait met een zelfde versterker vermogen ongeveer 2db harder dan de Tumult.

De reden dat je verwacht dat de Tumult minder vervorming geeft bij een grote uitslag is XBL^2 neem ik aan?  Aurasound claimt met hun NRT aandrijving ongeveer hetzelfde... ik denk dat ze niet veel voor elkaar onder zullen doen. Ook de prijs is trouwens vergelijkbaar.
Het grote voordeel van de Aurasound boven de Tumult is dan de afscherming (en het uiterlijk natuurlijk... wat is zo'n tumult lelijk! ;)) Dat eerste is voor mij het belangrijkste aangezien ik mijn sub niet al te ver van mijn tv af kan zetten.

Misschien als hij af is eens een shoot-out tegenover een Tumult?

Walter_PPK

De woofers zijn zeer aan elkaar gewaagd. Een shoot out zal het antwoord geven.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

dm801

als ik voor een tumult ga in wat voor kast moet die dan komen

dm801

eigenlijk maakt het mij niet uit welke driver een tumult of een aurasound
als iemand een van de twee gaat bestellen mischien wat om er twee te bestellen kunnen we de kosten delen
wil toch graag een keer een sub bouwen ik heb nog niks met mijn hs 500 kunnen doen

Matthijs Jager

Heb net een paar dagen geleden mijn eerste Aurasound betaald. Maar als de eerste unit bevalt komt er nog een tweede, dat zal ik tzt dan wel melden.

Major_Ton

Hoi,

Met een HS-500 zou ik voor wat kleiners gaan dan de Tumult of Aurasound, maar dat is mijn mening... Ik zou zoeken naar een brute 12 incher om die in een BR kast te plaatsen.

MvG,

Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

michiel

Quote from: jvl on December 12, 2004, 21:43:01
als ik voor een tumult ga in wat voor kast moet die dan komen

Ik geloof dat ie het al doet in 50 tot 100 liter. Ik meen dat 100 liter zelfs een Q van 0.5-0.6 geeft.

Wat is dit nou weer voor onzin:  ::) hahaha

dm801

hallo kan ik een tumult niet aansturen met een hs 500 versterker ??? ???
ik heb net een 2 de hs500 gekocht voor 475 euro
dacht dat dit niet duur was zat alleen een 12 inch eton woofer bij die ik dus maar ga verkopen.

zou je voor een brute sub ook pa woofers kunnen gebruiken er zijn er een aantal met goede specs
om voor ht te gebruiken



rudyvk

Quote from: jvl on January 29, 2005, 23:43:20
hallo kan ik een tumult niet aansturen met een hs 500 versterker ??? ???
ik heb net een 2 de hs500 gekocht voor 475 euro
dacht dat dit niet duur was zat alleen een 12 inch eton woofer bij die ik dus maar ga verkopen.

zou je voor een brute sub ook pa woofers kunnen gebruiken er zijn er een aantal met goede specs
om voor ht te gebruiken

Bij speakerland (ik denk ook speaker&co aangezien die 2 nogal nauw samenwerken) hebben ze de Cinema Sub 5, dit is een sub gebaseerd op een 15" RCF driver. Misschien daar eens navraag doen?

http://www.speakerland.nl/actiefsub.htm. Op deze pagina is hij te vinden.
Marantz SR-6300CH
Philips DVP-630/00
Sansui AU-317 (tbv. passieve subwoofer)
DIY Sub (4th order bandpass, 12" Tesla driver) En nog een zooitje losse speakers die het vernoemen niet waard zijn ;-)

Walter_PPK

Ik herinner me ook nog een sub die ik heb gebouwd vroeger met een RCF 15"er. Was geen succes.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

#21
Haal toch een tumult man!
OK, dan gebruik je niet de complete uitsturing van dat ding, maar dan heb je wel 1 van de mooiste woofers die je kan kopen, bovendien van 500 naar 1000 watt scheelt je slechts 3 dB, In het (sub)laag zal ie iets van 80 a 85 dB scoren in een gesloten kast, dan zit je met die HS500 op iets van 105 a 110dB. Is al heel hard en in de kwaliteit van een HS-500 heb ik ook wel veel vertrouwen.
Die Monacors zijn ook wel OK, maar leggen het af tegen een tumult: Super gebouwd, XBL2, 34mm x-max (tegen 11).... Krunk heeft er 1. vraag hem anders even naar zijn mening. Ik zou niet me laten afbrengen van een tumult omdat 1 persoon zegt dat die HS-500 te licht is, dat zal wel meevallen. Bovendien kan je evt. 2 HS-500's op de tumult aansluiten (2 coils), hoewel die op 2 ohm per stuk zitten. GEWOON DOEN. Kastje van 70 liter (of groter) en genieten!
Kijk ff bij Krunk.

FFF

Ik zou zeggen dat die hypex hs 500 die tumult niet kan trekken.

Probleem lijkt me het impedantie verloop, misschien kan iemand anders zijn ervaring hierover delen?

Ik heb destijds gezocht naar een leuke tumult versterker alleen dan maak je in de PA wereld volgens mij de beste keus (dus 2x hypex verkopen en een dikke pa bak halen ;))

Hanz71

#23
Ik zie een minimum bij 85 hz van 3.37 ohm in een gesloten 75 liter, lijkt mij geen groot probleem.
Stuur anders een meeltje naar hypex. Ik denk dat ze je graag helpen. En dan heb je een betrouwbaar antwoord.
Misschien kan je testen bij krunk??? Ik zou het nog niet overboord gooien.

Walter_PPK

De hs500 is echt niet de eerste beste submodule. Hij zal echt wel weg kunnen met een tumult maar een zware K2 oid zal meer impact geven.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer