Kenwood L1000 de moeite waard!

Started by Richi, March 22, 2005, 09:17:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Dag allemaal,

Ik heb de mogelijkheid een Kenwood L1000 set te kopen, bestaande uit voorversterker, eindversterker, CD speler en tuner. Indertijd (begin 90'er jaren) was dit dè topset van Kenwood in samenwerking met Accuphase geproduceerd. De set is (indertijd) veel geroemd, maar ik heb hem nooit gehoord. Uit een soort van jeugdsentiment (kon 'm toen als student niet betalen) overweeg ik deze set aan te schaffen.

Maar wat kan ik van de kwaliteit verwachten? De set is toch al 20 (!) jaar oud. Kent iemand deze set nog en hoe zou deze zich bv. verhouden tot mijn SR-12? Wat zou je zelf doen? Afblijven of toehappen?

En tenslotte: wat zou je maximaal voor de complete set uitgeven?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Groet,
Richard

Edit: topic titel gewijzigd na de aankoop.  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Ik ken de set niet, maar ik zou hifi van deze merken niet zo snel kopen (ook al zou het ontwerp van accuphase zijn) aangezien die niet ontworpen waren om 40 jaar mee te gaan zoals de echte high-end Levinson, Classé, Krell, etc.

Ik verwacht wel dat de set in stereo beter klinkt dan je SR-12, maar niet schrikbarend veel. Aangezien het sentiment is zou je het natuurlijk kunnen doen, maar hou er rekening mee dat je voor sentiment soms snel teveel betaald. Ik zou uitgaan van de nieuwprijs en die door minimaal een factor 5, 6 delen voor die 20 jaar oud (waarschijnlijk kun je voor datzelfde bedrag een leuke stereoset kopen die nieuwer is en beter klinkt).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Bedankt voor je reactie. Ik heb het nog even nagekeken. De set is in 1991 op de markt gekomen, is nu dus ongeveer 15 jaar oud. De nieuwprijs was toen NLG 10000, zeg 4500 euri nu. Delen door 5 is ongeveer 1000 euro. Ik kan de set overnemen voor 1500 euro, dus dat is dan 500 euro voor het sentiment.  ;)  Er is nog een aanbieder, maar die vraagt 2750 euro.  :o

Het risico dat er iets kapot gaat, houdt me inderdaad ook wel bezig. Het is toch een exclusieve set waar er maar weinig van verkocht zijn. Weinig onderdelen op voorraad verwacht ik. Plus dat Kenwood in hifi in die dagen een véél groter merk was dan nu tegenwoordig. Het is dan dus nog maar de vraag of e.e.a. gerepareerd kan worden. Denk bv. aan een display van een tuner of cd speler die kapot gaat of zo. Ik heb hier een technics versterker staan van bijna 20 jaar oud en die begint nu ook kuren te krijgen. Toch jammer als je net 1500 euro hebt uitgegeven voor een set.

En dan nog de winst die ik wil boeken in stereo weergave. Dan kom ik dus toch weer uit op mijn 'oude' scenario: eerst een goede dedicated CD speler kopen en op termijn een hele mooie stereo eindversterker erbij.

Of toch maar kopen voor het sentiment...  ???   :P

Ik slaap er nog maar een nachtje over.

Groetjes,
Richard

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Hier is trouwens een foto van de set. Wie heeft 'm wel eens gehoord?

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Harry HT

Hoi,

De set ken ik niet, maar voor de studeerkamer is het natuurlijk altijd leuk.  8) De set ziet er voor een Kenwood wel degelijk uit, weinig lampjes  :)

Oude gare setjes van Quad gaan niet voor een appel en een ei de deur uit. Maar toch zou ik niet teveel bieden, je raakt deze set niet makkelijk weer kwijt denk ik.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Richi

Hoi Harry,

een paar jaar geleden was deze set nog 'hot', misschien nog wel steeds. Maar ik weet niet of dat een hype was of dat het inderdaad een 2e hands bargain was. Ik denk dat ik wel ga bieden, maar inderdaad niet teveel. Minder dan 1500 in elk geval.

Groetjes,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

garmtz

Ik vond het destijds een erg begerenswaardige set, maar ik heb gewoon zelf een principe dat ik nooit iets koop zonder te luisteren. Er zijn erg veel mooie 2e hands producten (en nieuw!) te koop en mooie aanbiedingen blijven altijd. Misschien dat je de set thuis kunt krijgen op proef?

Richi

Garmt, bedankt voor je reactie!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Quote from: Richi on March 22, 2005, 13:08:01
Ik denk dat ik wel ga bieden, maar inderdaad niet teveel. Minder dan 1500 in elk geval.
Voor 1500 euro kun je hele mooie dingen kopen. Ik vind 1000 euro al aardig wat voor die set. Volgens mij zijn er niet zoveel liefhebbers te vinden als voor een cult-product als Quad, dus weer kwijtraken lijkt mij inderdaad een probleem, zoals Harry ook al zei. En inderdaad: het advies van Garmt zou ik ook ter harte nemen: misschien klinkt deze set nu niet meer zoals jij je destijds herinnerde. Ook jouw eisen zijn gegroeid in de jaren. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Jongens, ik kon de verleiding niet weerstaan en ben toch gaan kijken/luisteren. En ik heb er geen spijt van gekregen!  ;D Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16466.msg364774#msg364774

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Harry HT

Quote from: Richi on March 24, 2005, 07:57:54
Jongens, ik kon de verleiding niet weerstaan en ben toch gaan kijken/luisteren. En ik heb er geen spijt van gekregen!  ;D Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16466.msg364774#msg364774

Groet,
Richard
Feli Richi  8)

Mooi dat de set nog zo goed klinkt, je zal er waarschijnlijk nog veel plezier mee hebben. Draai je nu ook weer de cd's, cassettebandjes(geen cassettedeck?),maxi singels en lp's uit die tijd?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Richi

Quote from: Harry HT on March 24, 2005, 08:14:34
Draai je nu ook weer de cd's, cassettebandjes(geen cassettedeck?),maxi singels en lp's uit die tijd?

Ja en ik laat mijn haar weer groeien met een matje in de nek en ik ben al op zoek naar mijn oorbel uit die tijd.  ;D

Ach, de muziek die ik draai is ook steeds ouder. Ik ben nu aan Niel Young toe.  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

FrankB

Quote from: Harry HT on March 22, 2005, 12:37:50
Oude gare setjes van Quad gaan niet voor een appel en een ei de deur uit. Maar toch zou ik niet teveel bieden, je raakt deze set niet makkelijk weer kwijt denk ik.

Niks negatiefs over Quad he  >:( ;D ;D ;D

Gefeli met deze sentimentele aankoop!! Hopelijk heb je er veel plezier en geen spijt van  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: Richi on March 24, 2005, 08:22:31
Ik ben nu aan Niel Young toe.  ;)

Is dat die verloren zoon van Neil? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

#14
Quote from: Richi on March 24, 2005, 08:22:31
Ja en ik laat mijn haar weer groeien met een matje in de nek en ik ben al op zoek naar mijn oorbel uit die tijd.  ;D

Ach, de muziek die ik draai is ook steeds ouder. Ik ben nu aan Niel Young toe.  ;)
Ook ik koester mijn gebroken geweertje nog. Neil Young is wel al op CD uitgebracht hoor ;D. Anders koop er nog een mooie Thorens pick-up bij en je set is helemaal af  ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

#15
Ik zie hier dat je SR-12 er uit gaat  :-\. Ga je dus helemaal terug naar 2.1 weergave? Hoe decodeer je dan je DD en DTS dvd's?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Quote from: Audiofiel on March 24, 2005, 08:28:13
Is dat die verloren zoon van Neil? ;D

LOL! Het was ook zo laat vanacht dat ik niet meer recht kan typen. Het schijnt trouwens dat als je de binnenste letters van woorden husselt het ook goed te lezen is.

LOL! Het was ook zo laat vcnahcat dat ik neit meer rhcet kan tpyen. Het snihjct twrueons dat als je de bnnneitse ltetres van wrooedn hsuslet het ook geod te lzeen is.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: wil on March 24, 2005, 09:46:29
Ik zie hier dat je SR-12 er uit gaat  :-\. Ga je dus helemaal terug naar 2.1 weergave? Hoe decodeer je dan je DD en DTS dvd's?

wil

Misschien dat ik een goedkopere receiver aanschaf voor het surround gebeuren. Maar daar zijn we nog niet uit. Mogelijk dat ook de center, rears en sub in de verkoop gaan. Nog maar even bekijken.  :-\
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Quote from: Richi on March 24, 2005, 09:49:35
LOL! Het was ook zo laat vanacht dat ik niet meer recht kan typen. Het schijnt trouwens dat als je de binnenste letters van woorden husselt het ook goed te lezen is.

LOL! Het was ook zo laat vcnahcat dat ik neit meer rhcet kan tpyen. Het snihjct twrueons dat als je de bnnneitse ltetres van wrooedn hsuslet het ook geod te lzeen is.  ;D
Keijnenlk kun je neit alels zamoar door ekalar hseluten wnat ik kan er geen tuow aan vsat kpnoen  ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on March 24, 2005, 10:46:52
Keijnenlk kun je neit alels zamoar door ekalar hseluten wnat ik kan er geen tuow aan vsat kpnoen  ???

ikke lew, lgit dnek ik aan jou... ;)

Richi

#20
Voor de liefhebbers nog wat foto's...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

En ik heb ze allemaal even open gehad...  >:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a