47Labs: Ja of Nee?

Started by Raphie, March 18, 2005, 14:54:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: beunky on March 18, 2005, 16:10:20
Je bent ook bekend met de andere juichverhalen van Van Es?
Die man is (het spijt me het te moeten zeggen) gewoon een karikatuur van zichzelf.
Hij zet zichzelf keer op keer voor schut met zijn uitermate ridicule reviews.

Waarom val je de man zo aan?? Ik begrijp dat niet... Blijkbaar is zijn recensie stijl niet jou voorkeur, dan kan je het beste ze gewoon mijden...

QuoteAls je een écht goede recensie wilt hebben zou je er bijvoorbeeld eentje uit The Absolute Sound of Stereophile kunnen nemen, die zijn tenminste nog aardig onderbouwd. Maar een recensie zegt mij helemaal niets.
Overigens, en daar blijf ik op hameren, het gaat hier nadrukkelijk NIET over de geluidskwaliteit van het ding.

Tuurlijk gaat het uiteindelijke over de performance.... waarom zou je de versterker alleen beoordelen op basis van zijn componenten? Ze maken echt uitzonderlijke producten en hoe... ach wat maakt mij het uit, zolang het maar 1 ding doet: mij emotioneel betrekken bij de muziek...

beunky

Quote from: FrenkB on March 18, 2005, 16:13:50
Dat zijn de interessante vergelijkingen!! Ik ben zeer benieuwd. Weten jullie al welke andere versterkers meedoen?

Ja, mijn Tag McLaren voor- eindcombi ;)
En een derde waarvan we niet weten welke het is, we gaan een 'blinde' test doen, abx dus ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: bmateijsen on March 18, 2005, 16:26:03
Waarom val je de man zo aan?? Ik begrijp dat niet... Blijkbaar is zijn recensie stijl niet jou voorkeur, dan kan je het beste ze gewoon mijden...


Tuurlijk gaat het uiteindelijke over de performance.... waarom zou je de versterker alleen beoordelen op basis van zijn componenten? Ze maken echt uitzonderlijke producten en hoe... ach wat maakt mij het uit, zolang het maar 1 ding doet: mij emotioneel betrekken bij de muziek...

Nee, deze discussie gaat NIET over de geluidskwaliteit.
Puur over technische en commerciële aspecten.
NIET over de geluidskwaliteit.
Die staat niet ter discussie. Daar hebben we het niet over. En nu kan je wel elke keer roepen dat het daar om gaat en dat snap ik ook wel maar dat is helemaal het discussiepunt niet.
Als ik met een collega discussieer over de uitvoering van een werkstap ga ik toch niet elke keer hameren op de belangrijkheid van de inhoud van die werkstap. Nee, dan gaan we discussiëren over de uitvoering.
En dat geldt hier ook.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

bmateijsen

Quote from: beunky on March 18, 2005, 17:19:32
Nee, deze discussie gaat NIET over de geluidskwaliteit.
Puur over technische en commerciële aspecten.


Dat maak jij er dus van  >:D

De topic starter heeft hetvolgende gezegd:

QuoteVRAGEN:
Rechtvaardigt de componentprijs van 47Labs de de verkoopprijs?
Is Prijs/kwalteit alleen componenten om mag 80% v/d prijs "performance" zijn?
Als het performance is, wat doet een 47Labs dan meer/minder dan een conventionele versterker?
Waarom zou ik niet zelf met €100 euro aan onderdelen van de Conrad een GainClone bouwen?

Er staat of de prijskwaliteit verhouding gerechtvaardigd is.... en ja als ik de performance hoor, dan is het gerechtvaardigd..

Groet Bjorn

Harry HT

Hallo,
Quote from: Raphie on March 18, 2005, 14:54:16
VRAGEN:
Rechtvaardigt de componentprijs van 47Labs de de verkoopprijs?
Is Prijs/kwalteit alleen componenten om mag 80% v/d prijs "performance" zijn?
Als het performance is, wat doet een 47Labs dan meer/minder dan een conventionele versterker?
Waarom zou ik niet zelf met €100 euro aan onderdelen van de Conrad een GainClone bouwen?
Wanneer je bovenstaande vragen leest zou je kunnen denken dat een GainClone bouwen een gat in de markt is, welke opgevuld zal worden door een versterkerbouwer zoals Korsun dat is.

Weet iemand of Korsun een Gainclone heeft uitgebracht? Zo niet, zijn daar plannen over bekend?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Leonard Shelby

Quote from: Harry HT on March 18, 2005, 18:16:00
Hallo,Wanneer je bovenstaande vragen leest zou je kunnen denken dat een GainClone bouwen een gat in de markt is, welke opgevuld zal worden door een versterkerbouwer zoals Korsun dat is.

Weet iemand of Korsun een Gainclone heeft uitgebracht? Zo niet, zijn daar plannen over bekend?

Gegroet,

Harry

Er zijn al een aantal commerciele varianten op de versterkers.
Helaas komen deze fabrikanten er ook achter dat het nog niet zo makkelijk is om het ontwerp te kopieëren. De details zijn heel belangrijk.
Toch komen ze een heel eind (ook diverse zelfbouwers trouwens)

Leonard Shelby

Quote from: Raphie on March 18, 2005, 16:08:56
Waarom niet?

Op dit moment laat het budget dit niet toe.... anders had hij er wel gestaan.  :(

Ik ga wel een poging doen in een zelfbouw Gainkloon, maar ik realiseer me dat ik hoogop een beetje in de buurt kom van het orgineel.

Harry HT

Hoi,
Quote from: Leonard Shelby on March 18, 2005, 18:19:58
Er zijn al een aantal commerciele varianten op de versterkers.
Helaas komen deze fabrikanten er ook achter dat het nog niet zo makkelijk is om het ontwerp te kopieëren. De details zijn heel belangrijk.
Het lijkt erop maar is het toch niet helemaal  :-\, dan heb je flink gefaald en moet je je diep schamen.
Want het is zo simpel ontwerp en de onderdelen zijn zo slecht van het orgineel, tenminste dat schrijven een hoop mensen  ;D

Gegroet,

Harry

@Leonard: heb je misschien een naam van een fabrikant?
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Bart_M

Er zijn veel mensen die hebben geprobeerd om een goede Gainkloon te maken.
Daarbij kwam steeds naar voren dat het niet ging om de duurste componenten, maar net de goede match. Af en toe was dat dus met een goedkoop en flut component, maar het klonk wel het beste.
Daar zit hem dus net de kneep bij deze topversterkers.

Kronzilla

Daar moet ik je idd helaas wel gelijk in geven. Je betaalt voor het klankresultaat en niet voor de componenten. Net als bvb een EAR OTL hooftelefoonversterker. Ze zijn ook al gecopieerd,maar exact weet niemand hoe ze zijn opgebouwd. Anders kan je natuurlijk zo'n 47-labs versterker kopen,en em openen en identiek nabouwen en hem dan trug verkopen  >:D ;D
Denk dat het maybe puur qua uitzicht en compontenten is dat men er zo raar naar opkijkt. Ik heb nog niet zo'n versterkertje beluisterd dus ik kan mij niet over de klank uitspreken,maar qua prijs is het wel erg mega kost- verkoop woekerprijs. Alleen voor dit feit vind ik het walgelijk duur. Maar qua klank is het natuurlijk fantastisch als je zo origineel kan zijn. Heeft er eigenlijk al iemand de fantastisch ogende "pitracer" cdplayer gehoord of gezien? Die lijkt mij wel een erg cool product  ;D
Denk dat het uitzoeken van die versterkers wel enorm veel geduld moet gekost hebben. Nadien het product x maal nabouwen is niet meer moeilijk. Maar persoonlijk zou ik het geld er niet kunnen aan uitgeven, vind gewoon te weinig componenten voor zijn geld,en zijn verkoopsmarge vindi k gewoon uitbuitend hoog. Alleen over de prijs ben ik het niet eens. Maybe zal ik ooit eens zo gek zijn om zo'n versterker te kopen en na te bouwen  >:D en als ie even goed klinkt dan doe ik het origineel uiteraard van de hand  ;D
Maar denk dat de beste man dit ook wel doorheeft dat er zo'n lieden bestaan, en er zullen gewoon typenrs of kleurcodes van weerstanden verwijderd zijn zodat alsnog de componentkeuze geheim blijft,of het hele zooitje zit in zwarte giethars.....

Leonard Shelby

#35
Quote from: Harry HT on March 18, 2005, 18:30:11
Hoi,Het lijkt erop maar is het toch niet helemaal  :-\, dan heb je flink gefaald en moet je je diep schamen.
Want het is zo simpel ontwerp en de onderdelen zijn zo slecht van het orgineel, tenminste dat schrijven een hoop mensen  ;D

Gegroet,
Harry

@Leonard: heb je misschien een naam van een fabrikant?

De meeste gaan juist de fout in door dat ze de verkeerde onderdelen gebruiken. Geen Blackgates in dit ontwerp want het schijnt echt minder te klinken. De exacte componenten die gebruikt worden in het orgineel zijn niet bekend. Daarnaast schijnt het chassis nogal invloed te hebben.

Dus toch best wel wat variabelen......

Dit is bijvoorbeeld een commerciele kloon: http://www.6moons.com/audioreviews/audiooasis/audiozone.html

beunky

De elco's zijn inderdaad gestript ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

reMC

#37
Het probleem met deze discussie is dat de degelijkheid van de bouw ter discussie wordt gesteld. Tegelijkertijd wordt vaak gezegd dat het te duur is omdat je op internet het ontwerp van het IC kunt vinden, dat 47labs 'dus' niks zelf ontwerpt en daarom niet zo veel voor dat ding mag vragen. Maar toch is er nog niemand, tenminste zo ervaar ik het, die de kwaliteit van zelfs de Shigaraki heeft kunnen benaderen..

Wat is dan de conclusie?

Ik denk dat veel mensen zich ook de vraag moeten stellen wat er allemaal van belang is om een goede versterker te bouwen, zelfs de technici die hem hebben nagebouwd lijken dat te onderschatten. Ik denk dat ALLES van belang is, van de versterker (opamp in dit geval) tot de schroefen waarmee het apparaat in elkaar is gezet.

Een ander probleem vind ik dat er aan de hand van de bouw conclusies worden getrokken over de waarde van het apparaat. Waarom een probleem? Omdat ik alleen beoordeel aan de hand van het geluid. Discussieren wordt dan lastig. "Ik ben het niet eens met de prijs van het apparaat" is een prima mening maar onze opinies worden grofweg gebaseerd aan de hand van twee maatstaven (geluid en bouw), laten we ons dat goed realiseren als we iets posten.

NATUURLIJK kunnen dure componenten goed presteren, maar het hoeft niet nodig te zijn. Ik neem aan dat iedereen het daar mee eens is?

De volgende stap is smaak..Martin_M zoekt voor zijn muziek bijna naar de top in geluidsweergave maar vindt zijn heil zeker niet bij 47labs. Althans, dat denk ik maar baseer ik op het feit dat ik weet dat hij het geluid niet te vloeiend en tastbaar wilt hebben.

LET OP: onderstaande is mijn mening

Quote
Rechtvaardigt de componentprijs van 47Labs de de verkoopprijs?

Ik neem aan dat we het alleen over de versterkers hebben? Ja, dat moge duidelijk zijn. Lees verder.

QuoteIs Prijs/kwalteit alleen componenten om mag 80% v/d prijs "performance" zijn?

100% performance...

QuoteAls het performance is, wat doet een 47Labs dan meer/minder dan een conventionele versterker?

De twee meest typische zaken die mij steeds weer direct opvallen bij ELK component van 47labs zijn snelheid/dynamiek en klankkleur. De minimalistische opbouw lijkt de muziek meer in tact te laten. In elke vergelijking blijkt het voor mij weer. De muziek staat er meteen, prachtige plaatsing, tastbaarheid en toch een diepe stage, levensechte dynamiek, etc.. Bij 47labs wordt niet de nadruk op het een of het ander gelegd en dat hoor je, vind ik. Er zijn versterkers die dynamischer zijn maar die ontberen de 'natuurlijkheid'. Andere hebben een grotere stage maar missen de tastbaar- en betrokkenheid etc.. Transistors klinken in vergelijking over het algemeen wat 'metalig', ik mis de losheid en gelijkenis met een echt instrument. Buizenversterkers laten al meer natuurlijke warmte horen maar verbloemen vaak ook, ze voegen vaak warmte toe en dat verbloemt originele klankkleuren. Veel buizenversterkers kunnen ook wel een schop onder hun kont gebruiken, missen autoriteit en kracht. Ik kan lang doorgaan maar echt zal het niet opschieten. Lees mijn laatste zin maar gewoon.

QuoteWaarom zou ik niet zelf met €100 euro aan onderdelen van de Conrad een GainClone bouwen?

Ik zeg niet dat je het niet kan. NATUURLIJK is het mogelijk..maar een begin is als je je net als 47labs realiseert dat alles van belang is. Probeer het maar. Je mag bij mij komen vergelijken met het origineel :D


Diegene die eens willen luisteren zijn van harte welkom.

garmtz

#38
Ik moet ook gewoon zeggen dat ik sceptisch was over 47 Labs, maar na een luistersessie naar de Shigaraki en vooral een door Cees Pel gemodificeerd 47 Labs loopwerk (goedkoopste) + DAC (goedkoopste), kan ik niet anders zeggen dat de apparaten iets zeer essentieels goed doen. Ik heb werkelijk ademloos lopen luisteren naar de 47 Labs / Sun Audio / Sonatine set en dat is een absolute zeldzaamheid in de high-end (k***e woord).

Oftewel: ik blijf erbij dat het value for money is. Het doet namelijk datgene wat het moet doen (muziek maken) uitzonderlijk goed. Kan ik van sommige high-end merken niet zeggen helaas: er zijn er die echt grijs, lomp en traag klinken en HEEEL duur zijn. Bestaan ook uitzonderingen natuurlijk... :)

Moet trouwens gewoon iedereen gelijk geven die zegt dat het ding 'slecht'  gebouwd is. Ik noem het zelf fragiel, want hoe zij het doen hoeft niet slecht te zijn, is maar hoe je er tegenaan kijkt. Ik noem het kunst!  O0

patrick_vdb

#39
Hi,

47Labs blijft maar een fascinerend iets voor velen zo te zien ;D Een flinke tijd terug hebben we hier ook al een redelijke discussie gevoerd over deze producten, wat het doet etc. Op veel fora zijn er soortgelijke discussies te vinden met soortgelijke voorstanders en soortgelijke tegenstanders, grappig is dat er ook soortgelijke argumenten worden gebruikt voor het waarom wel en waarom niet. Maar wat ik nog fascinerender vind is dat 47Labs, of althans de producten, dezelfde stelligheid bij mensen naar boven weet te halen als het hele kabelgebeuren met haar talloze discussies, believers en non-believers....Zou het kabeldiscussietijdperk zijn afgesloten en is 47Labs nu het haasje?

Zolang ik de producten nog niet gehoord heb, zal ik geen 'oordeel' gaan geven.

mvrg

Patrick

Spacebass

QuoteEn zoals de legendarische buizencriticus Dr. Harvey "Gizmo" Rosenberg al aangaf is dit zeker geen versterker voor mannen die onzeker zijn over de grootte van hun apparaat.
Een versterker voor mannen die niet onzeker over de grootte van hun apparaat hoeven te zijn is voor meerdere uitleg vatbaar!
bijv: Is hij ook in het roze leverbaar?  ;D  ;D

Nee zonder gekheid, het ziet er misschien als een ouderwetse broodrooster uit, maar dat zou een liefhebber die het product op prestatie beoordeeld een worst zijn. Als je het apparaat nooit gehoord hebt (ik ook niet) dan kan je toch met geen mogelijkheid zeggen dat het product zijn geld niet waard is? Zoals Garmt aangeeft is het ook een beetje een kunstvorm...tis waard wat een (kunst)gek er voor geeft.

beunky

Quote from: Spacebass on March 18, 2005, 20:07:10
is het ook een beetje een kunstvorm

Qua prijs wel ja ;)
Bij kunst is het ook wat de gek er voor geeft ;) :P ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Duck Twacy

Ik ken iemand die een net 1.5 jaar oude Plinius set met dubbelle SA50 eindbak en Plinius pre (totaal 400 watt klasse A in bridged mode en 63 kilo ijzer, nieuwwaarde > 10000 euro) heeft ingeruild voor een Shigaraki integrated van 2*20 watt en hij vond het een grote vooruitgang. Hij luisterde zo'n 4 uur per dag, overwegend klassiek.

beunky

Quote from: Duck Twacy on March 18, 2005, 20:54:03
Ik ken iemand die een net 1.5 jaar oude Plinius set met dubbelle SA50 eindbak en Plinius pre (totaal 400 watt klasse A in bridged mode en 63 kilo ijzer, nieuwwaarde > 10000 euro) heeft ingeruild voor een Shigaraki integrated van 2*20 watt en hij vond het een grote vooruitgang. Hij luisterde zo'n 4 uur per dag, overwegend klassiek.

Leuk :)
Dan ben ik nog benieuwder ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Spacebass

#44
Wat moet zo'n persoon met zoveel vermogen als 2 x 20 watt  (Hoeveel ampère kan het kastje leveren?) blijkbaar voldoende is om zijn luidsprekers aan te sturen? Beetje raar dat hij het sowieso niet in buizen gezocht heeft (geld heeft ie blijkbaar wel)

reMC

Quote from: Spacebass on March 18, 2005, 22:05:16
Wat moet zo'n persoon met zoveel vermogen als 2 x 20 watt  (Hoeveel ampère kan het kastje leveren?) blijkbaar voldoende is om zijn luidsprekers aan te sturen? Beetje raar dat hij het sowieso niet in buizen gezocht heeft (geld heeft ie blijkbaar wel)

Waarom buizen als je ook voor 47labs kan kiezen hoor/zie ik wel eens mensen zeggen.

In het boekje van de Gaincard staat:
Fuse: 5 amperés

2 x 20watt is bedriegelijk hoor. 47labs is ingetogen met het opgegeven ofwel andere fabrikanten doen met gemak een schep bovenop het werkelijke wattage. Verder weet jij waarschijnlijk ook dat een goede voeding een versterker heel krachtig kan laten klinken..ook als het weinig watts heeft.

Spacebass

Van 5 ampère trekt het folie van mijn "band" tweeter niet eens strak ;D

Maar ik snap gewoon niet dat iemand zo'n krachtige amp koopt die hij niet nodig heeft, ben dan ook reuze benieuwd wat voor set die persoon had/heeft staan.

ps
Ik weet dat ik "stroom" nodig heb, dat is voor mij een reden om er al niet eens aan te beginnen, maar als iemand een speaker heeft die met minder "juice" prima uit de voeten kan, waarom niet uitproberen?

Harry HT

Quote from: Spacebass on March 18, 2005, 22:27:48
Van 5 ampère trekt het folie van mijn "band" tweeter niet eens strak ;D
:o ;D
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Duck Twacy

#48
Hij had (heeft) JR Reynaud speakers (meen deze http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/evolution3mk2.html of een voorganger ervan). De woonkamer was circa 8*5 meter. Hij gebruikte een decibel meting om te zorgen dat het geluidsnivo niet te hoog stond.
Hij had ook een 47labs cd speler en dac en bekabeling (goede klant dus).

20 watt kan inderdaad meer zijn dan je denkt.

Spacebass

QuoteHij gebruikte een decibel meting om te zorgen dat het geluidsnivo niet te hoog stond.
Wat is niet te hoog voor hem?