Wat maakt een film eng ?

Started by J.A.F._Doorhof, July 22, 2002, 12:30:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Gisteren nog een hele late en leuke discussie overgehad als afsluiting van de BBQ, en nu op het forum.

Wat maakt een film nu eigenlijk eng ?

Op zich ben ik niet meer zo bang voor de bekende schrik en schreeuw effecten, het is voor even leuk maar echte spanning voel ik niet meer.

Geniaal zijn films die je onderhuids bekruipen, een perfect voorbeeld is bv Phantoms, dat is gewoon een meesterwerk waar de kracht ligt in het feit dat er niets gebeurt, maar toch is de film BLOEDENG, elke keer verwacht je NU springt er iemand om de hoek en dan gebeurt het niet, dat maakt je echt gek van angst.

Ook films zoals Session 9 maken daar meesterlijk gebruik van, is er nu iets aan de hand of toch niet.....

Wat het bij ook altijd HEEL goed doet is films die zich afspelen op een schip/ruimteschip/onderwater etc. MAW een soort arena waar je gewoon niet uit weg kan, je hebt maar één keus en dat is overleven.

Films zoals Scream etc. zijn leuk, maar ik zou gewoon een paar maanden op vakantie gaan totdat de killer gepakt is. Bij een film als Deep Blue Sea, Aliens, Event Horizon is dat niet mogelijk en dat geeft voor mij ook een inmense druk gedurende de film.

Wat ook helpt voor mij is het gebruik van onbekende acteurs, je weet dan namelijk nooit wie er overleefd.

Ook bepaalde opname technieken kan ik niet tegen vooral opnames waar zeer versneld mensen getoond worden, denk aan de opnames binnen House on Haunted hill. Ook mensen die met de rug naar je toe staan zijn chilling, bv de laatste 2 minuten van Blair Witch en een scene binnen Session 9.

En als laatste de duisternis die ineens toeslaat. Denk hierbij aan de GENIALE scene binnen Event Horizon waar iemand door de tunnels kruipt waar ineens het licht uitvalt en waar dan iemand verschijnt. Ook in Session 9 is een soortgelijke scene waar iemand met angst voor het donker moet rennen voor zijn "leven" nadat de power uitvalt. Hij loopt in een lange gang en ziet achter zich steeds dichterbij komend het licht uitvallen (alsof een gedaante hem achtervolgt), op de juiste manier gefilmd met de juiste muziek (zoals in Session 9) doet me dat inelkaar kruipen op de bank.

Ben benieuwd naar jullie angsten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Mijn grote angsten hebben te maken met zaken die in het dagelijks leven zouden kunnen gebeuren. Verder zaken die je NIET ziet, maar waarbij je fantasie op hoge toeren werkt, zodat je jezelf bang maakt. Phantoms is inderdaad een goed voorbeeld en The Others ook. Persoonlijk vond ik het ook goed werken in The Blair Witch Project, maar dat schijnt nogal persoonlijk te zijn.

Wat ook goed werkt is een onverwachte timing. Stir of Echoes blijft hiervan een zeer goed voorbeeld (meisje op de bank) en ook wel Event Horizon. Minder goed voorbeeld is House on haunted Hill, waar vrijwel ieder schrikeffect te voorspellen is.

Salem's Lot en The Exorcist behoren tot de engste films die ik ken, omdat er een speciale sfeer hangt die ook echt de gehele film vastgehouden wordt.

patrick_vdb

Films als Scream e.d zie ik niet als enge films. Toegeven er zitten soms aardige schrikmomenten in maar de gehele sfeer die dit soort "tiener-films" uitstraalt heeft verre van te maken met eng zijn.

Wat voor mij een film eng maakt is de gehele sfeer die een film uitademt (bv The Others welke ik onlangs gezien heb en zwaar van onder de indruk was). Er moet een bepaalde dreiging inzitten die je langzaam bekruipt omarmt en je gedurende de film niet meer los laat (waarbij het nog niet eens zo noodzakelijk is dat het dreigende ook daadwerkelijk gebeurt).

Ook bepaalde goed-getimede schrikeffecten vind ik nog steeds heerlijk maar het effect is vaak maak kortdurend en zorgt opzich niet zozeer voor het enge aan een film (maar gecombineerd met een goede sfeer...).

Angsten gerelateerd aan reeele situaties waarin je je als kijker kunt identificeren kan ook voor een lekker enge sfeer zorgen. Helaas relativeer ik daar vaak ietswat teveel voor om er echt gevoelig voor te zijn.

Mvrgr

Patrick


Batman

 Hoi!

Wat een film eng maakt is heel persoonlijk. IMO afhankelijk van wat je verwacht en/of zelf bang voor bent. The Blair Witch Project en Sixth Sense zijn twee goede voorbeelden. Je ziet weinig engs, maar ik verzin in de spanning zelf de meest enge dingen ;D Event Horizon (IMO een meesterwerk van de verkeerde Paul Anderson, toevallig zondag weer gezien) heeft twee momenten die mij elke keer weer 'pakken': het kind onder de laken en de achtervolging door de onbekende achtervolger. (Noot: van Event Horizon komt mogelijk een SE uit, director's cut met een anamorphic transfer!)

Onverwachte momenten doen het bij mij erg goed: het einde van The Fog of Friday the Thirteenth (de eerste) zijn hiervan goede voorbeelden.

Enge geluidjes en een goede soundtrack maken het voor mij compleet. Sixth Sense en The Others, maar vooral The Blair Witch Project zijn hier goede voorbeelden van. De geluidjes in Sixth Sense en The Others zijn supergoed, de soundtrack van The Blair Witch Project is supercreepy!

Ik heb aan Alien de 'beste' herinneringen. Op mijn 11e heb ik deze stiekem met een vriend gekeken en ben vervolgens een week ziek geweest... de spanning was te veel voor mijn (toen nog) onaangetaste geest ;D

Groet,

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

garmtz

Quote from: Batman on July 23, 2002, 21:36:09de soundtrack van The Blair Witch Project is supercreepy!

Soundtracks is creepy, alleen er zit geen muziek in, alleen bij de aftiteling meen ik. Toch knap... Soms is geen muziek het engste (The Others weer en Exorcist).

Batman

Ik ben het met Garmt eens dat de soundtrack van TBWP niet echt muzikaal is. Ik zal het niet in de auto draaien op weg naar werk, maar dit is subjectief  ;D Ik meen mij wel te herinneren dat die vage buisgeluiden ook tijdens de film te horen waren (het is wel weer een tijdje geleden.) Ik vond de soundtrack in ieder geval zo eng dat het is blijven hangen...en het is al weer drie jaar geleden. Ik kom net trouwens achter dat ik TBWP niet op DVD heb...hmmmm.

De soundtrack van de Sixth Sense is trouwens ook een goed voorbeeld van een enge soundtrack. Deze bevat ademende mensen. Heel subtiel in de achtergrond, puur om een bepaalde sfeer te creeeren.

Groet,

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

Spacebass

Inderdaad ja...
dus niet meer die momenten waarbij iemand die toch de pijp uitmag ergens gaat kijken en roept..zie je wel er is helemaal niets aan de hand..."gaap" saaie boel...

Vandaag weer eens Event Horizon gekeken...had een waanzinnige indruk op mij gemaakt in de Bios...maar...nu ik hem thuis zie...is hij veel minder eng dan ik dacht...Er zaten minder "enge" dingen in dan ik me dacht te herinneren...

Inderdaad Frank jij hebt het al eens eerder gezegd...ze hebben volgens mij ook de timing veranderd ...
zo van om de hoek > muziek wordt aangepast....nu gaat het geburen denk je>
Er gebeurd niets...>
Ok bij de volgende hoek dan...geen muziek en dan totaal arythmisch met de beweging van de camera ...Pauw......

Het over laten aan de eigen fantasie, onverwachtte geluiden en die momenten die lijken zoals je hebt op een achtbaan als hij net over het hoogtepunt gaat en je weet ...shit now I'm in trouble...zal ik eruit springen...hee is die rode knop waarvoor ik denk dat hij is (zoals van zal ik snel verder spoelen??) hebben bij mij het meeste effect..

J.A.F._Doorhof

Leuk over die achtbaan.

Het enige enge aan de achtbaan vindt ik juist dat omhoog takelen, daar kan ik echt niet tegen, de rest zal me een spreekwoordelijke worst wezen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Snap HELEMAAL wat je bedoeld Frank, met dat omhoogtakelen!  :o

Maar net als het hoogste punt en dan vaart maken vind ik ook wel eng...

Spacebass

Ja misschien moet ik inderdaad nog gedetailleerder zijn  ;D

het is inderdaad niet als je over de top bent maar het moment dat hij even stilstaat en dan zo'n schok geeft.. daarboven  ;D ...dan zie ik meestal die grote rode knop aan de zijkant zo naast dat trapje wat er loopt  ;D  ;D  dat moment...

patrick_vdb

Als we het dan toch over achtbanen en eng hebben ;D

Dat ritje waarin je naar boven getakelt wordt, op het hoogste punt net even dat schokje voelt en dan die rode knop ziet en denkt..........een aantal jaartjes geleden zat ik in die achtbaan van de Efteling. Netjes gaan zitten, de veiligheidsbeugel over me heen getrokken....he dat ding blijft niet vastzitten. Ach zal wel vastspringen als we eenmaal gaan rijden dacht ik dus hield ik de beugel maar vast. De karretjes gaan rijden en shit die beugel zit nog steeds niet vast, als ik hem losliet sprong die gewoon weer open. Beetje paniekerig om me heen kijken hmmmm bij de rest zit die beugel wel vast. De karretjes worden naar boven getrokken maar nog steeds zat de veiligheidsbeugel bij mij gewoon los. Je ziet dan het hoogste punt steeds dichter bij komen en je weet wat er gebeurt als je er eenmaal bent en jezus die beugel zit nog steeds niet vast (Bedoel je dit soms Frank met het ritje naar boven? ;D). Hoe hoger ik kwam hoe enger het werd en net op dat punt waarop je dat schokje voelt en dan naar beneden stort.......bleven de karretjes staan. Er was in de tussentijd al een monteur naar boven gesnelt want in de bedieningskamer hadden ze gelukkig in de gaten wat aan de hand was. Probleem was snel verholpen en de afdaling volgde al snel (alhoewel ik er toch minder van genoten had die keer).

Als er ooit een film wordt gemaakt welke net als dit ritje zo in staat is om een eng gevoel mee te geven..dan wil ik hem zeker zien ;D

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Jez...  :o mogen ze mij meteen afvoeren bij film of achtbaan....

B. Kuiper

#12
Leuke vraag, wat maakt een film eng...

Iets wordt eng zodra het je eigen angsten aantapt....(en ja ik heb Deep blue sea ook gezien Frank en ik haat te lang onder water blijven ;))

Maar bijvoorbeeld Seven aan het eind(SPOILER), zou ik ook geschoten hebben en zo een eind aan mijn carriere maken of zou ik voor een perfecte arrestatie kiezen. Die tweestrijd die zo perfect geportreteerd wordt maakt die scene eng.

Zoals ik al eerder heb getyped is bloed voor mij niet eng, Gore is voor mij niet eng. Eng zit wat dat betreft echt tussen de oren. Daarom denk ik dat the Blair Witch Project ook zo'n goede film vond/vind.

En wat betreft achtbanen.....if you didn't ride Goliath you ain't shit.  :-X ;D 8)
"Always a little further"

garmtz

Quote from: patrick_vdb on July 24, 2002, 23:51:55Als er ooit een film wordt gemaakt welke net als dit ritje zo in staat is om een eng gevoel mee te geven..dan wil ik hem zeker zien ;D

Moet je House on Haunted Hill eens kijken... ;)

patrick_vdb

House on Haunted Hill (de remake) heb ik gezien. Was een heerlijke film alleen, en geloof me maar, bij lange na niet in staat om zulkse "doodsangsten" op te wekken als die tocht naar boven ;D

The Others slaagde er voor mijn gevoel toch beter in om dat onbehagen gevoel mee te geven.

Eigenlijk hoeft er nog niet eens iets te gebeuren. De wetenschap van wat kan gaan gebeuren is vaak al genoeg om je te doen wegkwijnen van angst. Films waarin dit gebeurt vind ik dan ook heerlijk, ik zal dan zeker ook eens Phantoms moeten gaan kijken na die positieve reacties hierover (The Others was ook een tip van dit forum en was goed bevallen, thanks).

Mvrgr

Patrick

Spacebass

#15
Nu we het toch over eng hebben...ik heb mijzelf een beetje geanalyseerd en wat blijkt:
Zodra ik voorspellingen ga doen over de verhaallijn...is hij niet eng genoeg....zodra ikde film wel "eng" vind heb ik daar gewoon geen tijd voor  ;D
Bij the Others zei ik tot irrtatie van mijn vrouwtje al voor de helft.."hmmm...xxxxxxxxxSPOILERxxxxxxxxxxx"...
De Verhaallijn was in dit geval niet eng maar de "schrik momenten" waren weer wel aanwezig..
Er is voor mij blijkbaar een onderscheid tussen eng verhaal, zoals The Exorsist/Rosemary's Baby/ The Omen en soortgelijken) en Schrikfilms zoals The Hounting/The Others/The Sixth Sense/ en soortgelijken. De nieuwere films zijn voor mij dus meer schrikfilms en de oudere films over het "goede tegen het kwade" zijn meer "enge" films vanwege de verhaallijn en het hele idee van "stel je nou eens voor dat..."

garmtz

Ja, klopt Space, ik snap wat je bedoelt. Ik vind eigenlijk de "oude" methode kunstiger dan de "nieuwe". Plotselinge schrikeffecten zijn veel makkelijker dan een echt angstaanjagend thema of sfeer neerzetten. Of is dit al een discussie op zich...? :)

Overigens vond ik House on Haunted Hill absoluut geen meesterwerk (in tegendeel). Hij was wel "lekker", maar werkelijk ALLE schrikeffecten waren te voorspellen. Phantoms bijvoorbeeld is wel in hetzelfde genre, maar heeft die lekkere onverwachtheid in zich.

Spacebass

Oeps sorry Zelfs Frank irriteerd zich aan mij ;D

Slechte eigenschap....
nederige excuses op mijn blote knieen :-X

(Ging er te snel van uit dat iedereen hem al gezien heeft :-[ )

J.A.F._Doorhof

Geeft niet, daar zijn de moderators voor.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"