Opus minimonitor

Started by Smitsmans, March 16, 2005, 23:41:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smitsmans

Bedankt voor de tips!

Als uiteindelijke kandidaten zijn Italiaans Noten en Iepen Grijs overgebleven. Die stalen heb ik op een MDF plaatje gelijmd en van 2 lagen Glitsa voorzien, zodat ik een beter beeld van het eindresultaat heb. Dat was meteen een goede test van mijn pers en methode van koud verlijmen met witte houlijm.

Test geslaagd! Het resultaat is zeer strak, zonder dat er echt bijzondere aandacht is besteed aan het proces.

Het Italiaans Noten is me erg tegengevallen. Ik vind het dodelijk saai, wat misschien aan de afwerkingsmethode ligt.

Blijft over het Iepen. Mooie rustige tekening met toch diepgang en mooie kleurnuances. Dat past wel bij de monitors en zal waarschijnlijk de definitieve keuze worden. Is dat ook als gewoon fineer te verkrijgen ipv. Lignaflex? Ik heb wat twijfels over de zichtbaarheid van het papier, gezien de facetten waar een schuine doorsnede van de kopse kant van het fineer zichtbaar wordt.

Wel vinden we het Iepen toch wat aan de lichte kant. Een kleur als het hout van de Sonus Faber Cremona zou misschien nog beter bij ons passen. Ik dacht dat daar Italiaans noten op zit, maar dat lijkt toch niet zo te zijn, gezien mijn staal van die houtsoort.

Wat zit daar dan wel op?
Een andere optie is misschien om het Iepen met (ingekleurde?) olie te behandelen?
Of blijft de oppervlakte dan veel kwetsbaarder?


Erik van Voorst (in memoriam)

Ik dacht Amerikaans (wal)noten...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Smitsmans

Graag!

Heb je een staaltje van een half jaar oud?

Smitsmans

Wederom zeer mooie stalen!

Dank :) :)

Ik ben er nog niet helamaal uit. Het Noten lijkt meer op het hout van de Domus, ipv. de Cremona die een warmere kleur lijkt te hebben, maar dat komt misschien wel door de belichting van de reclamefoto´s. Real life heb ik ze nog niet gezien.


Het kersen is mooi, maar te rood. Ik zal nog even het staaltje europees kersen op mdf zetten en lakken, om te zien hoe dat uitvalt.

Het iepen is nog favoriet. Hoe zou ik dat iets donkerder kunnen maken? Olie?


Ik speel overigens alweer enige tijd met de Parasound.  Het bleek dat mijn interlinks geen optimaal contacht maakten, hoewel ik niet weet of dat zeer veel uitmaakt, vind ik het geluid toch beter nu. Er staat een Classe CAV 75 te koop op het forum. Dat is verleidelijk, maar misschien is te snel wisselen niet zo´n goed idee.

Ik denk erover om de Parasound maar te verkopen en voorlopig de NAD te houden en me op de afbouw van mijn luidsprekerset te richten. De NAD is wel een jaartje acceptabel met de TAG als pro/pre, hoewel de Parasound instrumenten echter laat klinken.

Eigenlijk wil ik gewoon even wat rust in de tent, om me weer meer op de muziek dan de installatie te richten. Het hout voor de sub wordt op bestelling gezaagd, dus dat project gaat in ieder geval lopen.

Prio 1 is nu fineren.

Wowly

De mooie rode kleur zoals in de reclame is in het echt ook zo mooi. M'n neef heeft Cremona's staan en ik heb deze aan een zeer nauwkeurig onderzoek onderworpen. Het lijkt wel of ze met een soort polyester laak hebben gewerkt met daaronder een soort kleurbeits, maar zeker weten doe ik het niet.

Succes, en idd, vergeet niet te luisteren!!!! (ik heb hetzelfde probleem altijd :-[)

Wowly

Smitsmans

Preview:

De Eminence Lab 12 is al een tijdje binnen. Het gezaagde MDF kan ik komende week ophalen.

Smitsmans

Vanavond heb ik als referentie even gespeeld met de NAD als DAC, voorversterker en eindversterker. Daarna de TAG en Parasound combi.

Het verschil is GIGANTISCH. :o :o

Ik had natuurlijk wel verschil verwacht, maar had de NAD toch als redelijke surround reciever in herinnering. Dit verschil had ik niet verwacht. Ik denk dat het voornamelijk aan de ingebouwde DAC´s ligt. De NAD is enkel als eindversterker helemaal niet slecht.

Wel eens goed om te horen dat ik al een eind op weg ben gekomen. :)

Ik vraag me af een een Classe CAV 75 veel extra biedt t.o.v. de Parasound in combinatie met de Accutons. Wellicht dat die iets vriendelijker is bij kwalitatief mindere software?

fgroen

Audiofiel kan je alles vertellen over het vergelijk Parasound <-> Classé.  ;)

Uiteindelijk is proberen de enige echte manier om erachter te komen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Bolle

Guido,

vind het interessant om je experimenten rondom de Parasound (en TAG) versterkers te lezen, aangezien ik zelf Parasound gebruik erg benieuwd welke verschillen je hoort bij andere eindversterkers!

Menno
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Smitsmans

Het fineer wordt mijn eerste liefde: Bird's Eye Maple!

Dankjewel Fineermannetje, voor je geduldige ondersteuning. :)

Erik, mocht je dit lezen. Ik wil graag jouw afwerkingsmethode proberen. Ik denk dat het me gaat lukken, maar vallen de proefstukjes erg tegen, dan kan ik altijd nog naar alternatieven uitwijken.
Waar is dat 'plastic' en de Danisch oil te verkrijgen?

Smitsmans

Bedankt voor de link en de PM.

Plastik en olie zijn inmiddels besteld!

Erik van Voorst (in memoriam)

#161
Quote from: Fineermannetje on February  5, 2006, 13:42:50
www.baptist.nl

;D werk ik ook mee, erg gaaf en hoe meer lagen hoe meer glans, tot maximaal wat je bij Erik ziet.

Erik heeft een goede methode voor dat plastik

Er is nog wel wat terug te vinden op mijn topic front der fronts...

Enfin...eerst een proefje maken....de truc is zeer snel werken met die 2 componenten sealer...uiterst dun en zeer snel opbrengen met een kwast die absoluut niet verhaart (gewoon een dure kwast kopen dus...en even langs een vel schuurpapier halen)...

Als je langzaam werkt gaat de kwast al aan je werkstuk plakken...dus opgepast.....

Na het aangebracht te hebben en de droogtijd ruim te respecteren, ga je voorzichtig schuren....onder een goede verlichting.... blijf je je werkstuk bekijken....net zo lang schuren totdat je het oppervlak weer lakvrij hebt gemaakt maar de porien niet !!!

Nu is hij klaar voor de Danish oil beurten...dat is makkelijker... ;D

Olie opbrengen en maximaal 5 minuten wachten en dan al uitwrijven...wacht je hier te lang dan zal je doek vervelend plakken aan je werkstuk ...dus ook hier weer wat sneller werken.....(op de gebruiksaanwijzing vind ik de intrek/droogtijd te lang).

Tussen de lagen laat ik het 1 dag rusten/drogen.

De volgende laag steeds opbrengen en met polijstpapier  "erin schuren/polijsten" en met een niet pluisige doek uitwrijven totdat de doek er gladjes overheen glijdt.

Het is niet makkelijk, maar de beloning is groot.... 8)

Een stuk of 10 olielagen is geen probleem dus net zoveel geduld hebben als de chinezen.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Smitsmans

Erik,

Dankjewel voor de uitgebreide 'handleiding'. :) :)

Dat gaat me enorm helpen. Ik zou vast al met de suboptimale verwerkingstijden aan de gang zijn gegaan. Dat is dus al de eerste winst. Ik denk dat ik wel een paar proefstukjes nodig ga hebben.

Ik had gehoopt het fineren voor de DIY af te hebben, maar ik ga er ruim de tijd voor nemen. Dennis heeft me aan een zeer fraai vel fineer geholpen. Dat fineer en de speakers verdienen alle aandacht voor een mooie finish.

De luistersessie bij Dennis was erg leuk. Ik herken zijn bemerkingen, alleen die resonantie waar hij het over heeft valt mij zelf niet op. Wel miste zijn overigens zeer fraaie LUA volgens mij de kracht om mijn kleine speakers overtuigend aan te sturen. Bij een stuk muziek met veel ritmisch laag kwam op een gegeven moment alleen nog maar plopgeluid uit de baspoort. Geen enkele definitie meer. Dat heb ik thuis nog niet meegemaakt. Bij een nummer van Tracy Chapman klonk het veel minder levendig en overtuigend dan met mijn Parasound als eindversterker. Geen echt mooie match dus, maar voor mij wel een zeer waardevolle ervaring.

De matching binnen de set van Dennis vind ik daarentegen meer dan voortreffelijk. De revelator tweeter komt bij hem ook volledig tot zijn recht. Geen scherpte maar een mooi pittig en gedetailleerd hoog. Mooie set, Dennis, en vooral ook mooi fineerwerk. Een Fineermannetje waardig. ;D ;) ;D

Jinsu

Quote from: Smitsmans on December 22, 2005, 23:36:39
Ik heb 2 weken gespeeld met een Parasound HCA 2003 eindversterker.

De Parasound is duidelijk een betere versterker dan de NAD. Een betere stage, meer kracht, controle en detail. Helaas werd wel een zekere hardheid geintroduceerd, die zich vooral uitte bij S klanken. Een betere, afgeschermde netkabel nam die hardheid vrijwel geheel weg.

Het klankbeeld was zeer indrukwekkend, met nadruk bij de betere opnamen. Vooral geschoolde stemmen en muziek die veel (micro) dynamiek vereist profiteerden van de betere versterking.

Helaas bleek de sound uiteindelijk minder "muzikaal" dan de NAD, wat waarschijnlijk toch aan de combi met de TAG voorversterker ligt. Voorversterker, eindversterker en speakers hadden volgens mij elkaar te veel versterkende eigenschappen.

Met enige spijt speel ik nu weer met de NAD. Misschien probeer ik de komende dagen de Parasound nog een keer, maar waarschijnlijk gaat die binnenkort weer in de verkoop. Jammer dat die kwalitatief zeer goede versterker toch niet goed blijkt te matchen.....

Het positieve van het verhaal is dat ik het potentieel van mijn speakers beter heb leren kennen en waarderen. Het krachtige en zuivere geluid, wat in een aantal gevallen zondermeer sensationeel goed klonk, heeft mij toch weer verrast. Ongelooflijk ook wat een geluidsdruk nog kan worden opgebouwd, zonder dat vervorming hoorbaar is.

Dat er uiteindelijk toch een betere versterker zal komen, staat voor mij vast. Misschien toch die Vecteur, of wellicht een buizenversterker. Het rendement is dan wel niet hoog met 83 dB, maar met een impedantie tussen 6,5 en 12 ohm is het misschien toch mogelijk. Onder de 80 Hz hoeven ze door de sub niet weer te geven.

Suggesties zijn meer dan welkom.

Hoi,

Ik heb vandaag de Vecteur 1.3 en de Vecteur 6.2 in huis gehad, gewoon eens vergelijken hoe een geintegreerde versterker het doet tegenover een surround voor -en eindversterker ;) .

De Vecteur 1.3 is zeer gedetailleerd, maar het geluid is voor mijn smaak veel te schel, sommige nummers moest ik meteen afzetten zodanig irriterend was het geluid, iets minder bas zou wel mogen, maar de controle erover is zeer goed ;) .

Toen de Vecteur 6.2 aangesloten, de weergave van de stem was super, maar controle over de bas was ver te zoeken. Als de Vecteur 6.2 nu dezelfde controle over de bas had als de Vecteur 1.3 zou het een zeer mooie geintegreerde versterker zijn, maar anders ook niet.

Bij mijn surround-combinatie is de weergave van de stem iets minder, maar hij separeert wel de instrumenten en verschillende stemmen stukken beter, daarnaast is de bas hierbij iets terughoudender als bij de Vecteur 1.3 ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Smitsmans

Jens,

Dankjewel voor je reactie. :)

Inmiddels heb ik alweer een tijd naar volle tevredenheid met de Parasound gespeeld. Ik moest er even aan wennen denk ik, maar misschien moest de amp ook even op dreef komen na een langere stilstand. In ieder geval ervaar ik nu een combinatie van detail, dynamiek en een als natuurlijk overkomende warmte in het klankbeeld.

Voldoende overtuigend om te besluiten de amp nog wat op te waarderen door een modificatie bij Artspeak. Ik ben dus voorlopig niet meer op zoek naar andere versterking. Wel naar uitbreiding tot 5 of 6 kanalen d.m.v. nog een Parasound. ;D

Smitsmans

Afgelopen zondag heb ik de monitors gedemonstreerd op de DDIY 2006 en een aantal zeer lovende kritieken mogen ontvangen.


Daar sluit ik me graag bij aan. ;D

Men was met name positief over het onverwacht warme en muziekale geluidsbeeld. De vooroordelen m.b.t. de Thiel units lijken  grotendeels gebaseerd te zijn op luisterervaringen met niet optimaal gefilterde units.

Als minpunt werd het basbereik aangemerkt. Niet opmerkelijk bij een zo kleine luidspreker met een -3 dB punt net onder de 60 Hz. Voordeel daarvan is dat de ruimtegevoeligheid vrij laag ligt, wat een voordeel was in de akoestisch slechte demoruimte.

Met een goede sub verdwijnen de nadelen en worden de voordelen versterkt. ;)


Nog net voor de DDIY heb ik de "noodvoeten" nog kunnen vervangen door de uiteindelijke standvoeten in ruwbouw. Daar komt nog een 8 mm MDF laag op met in 45 graden facet gefreesde kanten.


Smitsmans

De afwerking van deze kleintjes moet nog even wachten tot het basmonster "Zyklopus" mijn werkruimte gaat verlaten. :(

Smitsmans

Sinds twee weken is mijn Parasound terug van Artspeak en is nu wel ingespeeld.

De monitors klinken nu zeer ruimtelijk en met veel meer definitie. Stereo lijkt soms wel surround en de zangers staan eindelijk voor de muziek in de luisterruimte. :) Ik zit vaker dan ooit mee te tappen of zelfs zingen met de muziek. Helaas vallen de slechtere opnames nu veel dieper door de mand. Of luister ik nu wellicht meer naar de beperkingen van de TAG pre/pro en het (budget sony dvd) loopwerk?

Ik heb het idee dat er nog meer inzit. De speakers zijn echt top (vind ikzelf  ;)) en verdienen volgens mij de beste bron en versterking die te krijgen (maar helaas niet te betalen :'() is.