Opus minimonitor

Started by Smitsmans, March 16, 2005, 23:41:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smitsmans

Beste forumleden,

Al ruim een jaar bezoek ik regelmatig het HT forum, waarbij speaker en sub zelfbouw favoriet is. Mijn hifi interesse gaat terug tot mijn middelbare schooltijd. De eerste mijlpaal was toen een B&O set uit een aanbieding, met zo´n mooie platte Beomaster 2300.

In de jaren 90 "moest" er Dolby pro logic komen en kocht ik in een opwelling een Bose acoustimass 7 set, aangevuld met Bose 100 basreflex breedbandspeakertjes voor de rears. Dit alles aangestuurd door een Onkyo reciever.

In mijn toenmalige euforie over surround is me de stap terug aan geluidskwaliteit niet opgevallen. Dat ik toen weinig tijd voor serieus luisteren had heeft zeker meegespeeld.

Afijn, na een verhuizing kwam ook weer meer tijd en daarmee de serieuze interesse weer terug. De aankoop van een eenvoudige DVD speler was de aanleiding tot de zoektocht naar een nieuwe reciever. Zeer bewust en bekend met alle voors en tegens kocht ik ruim een jaar geleden een NAD T762. De Bose set leefde daar zo van op dat ik weer met plezier muziek luister. De zoektocht naar luidsprekers begon en ik heb er veel beluisterd. Alles zou beter moeten zijn, want Bose.......

Dat wil ik toch nuanceren. Zelfs een set dure Nederlandse fabrieksmonitors die ik op proef thuis heb gehad, konden me in vergelijk met het alom verguisde setje niet bekoren. En zeker niet voor de gevraagde prijs. Wat ik miste was openheid, articulatie en directheid. De veel grotere evenwichtigheid, detailrijkheid en subtiliteit van de betere speakers waren voor mij niet voldoende compensatie. Ik wil geen virtuele gordijnen voor mijn speakers.

Daarom Thiel units! Ik denk dat Erik met zijn Center der centers een vergelijkbare ervaring op hoog niveau heeft gehad, toen hij deze vergeleek met zijn ouder type Avalons. Zelfs toen hij met zijn PA versterker aanstuurde.

Ik ben gevallen voor de Soup van Tony Gee. Die moet het worden. Als eerste project vind ik dat toch wat groot. Het moest eerst wat kleiners worden, maar geen compromis met de units en ook geen onnodig leergeld. Omdat ik wil uitbouwen naar surround en geen vijf (+1) grote speakers in huis wil, lag de oplossing voor de hand. Een minimonitor op basis van de Soup.

Het grote voordeel van de toegepaste C2-89 is dat deze, in tegenstelling tot de C2-79, gebruikt kan worden als laag/midden unit. Dat maakt de weg vrij naar een minimonitor met dezelfde hoog/midden bezetting als de fronts. Voor mijn situatie ideaal. Is er later minder plaats? Geen probleem. Kasten van de fronts naar de zolder en de units gebruiken voor 2 minimonitors en 2 subwoofers. Zoiets doe je natuurlijk niet, maar wat ingebouwde flexibiliteit kan nooit kwaad.

In overleg met Tony is het volume gelijk gehouden aan de hoog/laag eenheid van de Soup. Daardoor is het ontwerp universeel geschikt voor zowel basreflex als gesloten. Ook blijft de kast lekker klein. Het filter zal in eerste instantie gelijk zijn aan de Soup en later op basis van de opstelling zonodig worden veranderd. Door basreflex en wandopstelling wordt de tot in het lage middengebied doorlopende C220 van de Soup minstens deels gecompenseerd. De noodzakelijke tuning is dus mogelijk niet zo groot. Als een aanpassing nodig is, wil ik dat op basis van metingen laten doen, maar dat is zorg voor later (als het meezit binnenkort).

Eerst moet er gebouwd worden!!

Ik ben al een eind op weg. Ik heb eerst een pers gebouwd voor het verlijmen van de meerlaagse baffles en zijwanden. De pers is ook zeer geschikt voor het fineren van de speakers omdat de hoofdwanden parallel zijn. De facetten moeten dan met de strijkbout methode worden gedaan.

Verder heb ik mijn zaagtafel en mijn bovenfrees gemodificeerd om met de vereiste nauwkeurigheid te kunnen werken.

De kasten zijn in basis af. Het is nu tijd voor het infrezen van de baffles. Daarna verlijmen met de kast, de kast beplaten met dun MDF en dan facetten zagen (methode Dennis G).

Fineren zal pas gebeuren als de fronts gereed zijn, omdat ik hetzelfde boekje fineer wil gebruiken. Ik ga daarom niet wachten met infrezen, want ik wil niet zo lang wachten op muziek.

Ik heb tijdens de bouw wat foto´s gemaakt. Ik zal deze binnenkort plaatsen, samen met wat uitleg over hoe ik het aanpak. Mijn projectje is klein in verhouding tot die van Ruud en Erik. En dan bedoel ik niet alleen de afmetingen. De constructie is eenvoudiger, want ik heb minder tijd. Toch verwacht ik aardige resultaten te kunnen behalen. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan en dat plezier groeit met de dag.

Binnenkort meer.

Guido

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk verhaaltje ben benieuwd naar de foto's  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Kijk, ik ben heel erg benieuwd, beste units die er zijn ;)

Als je ze hebt houd ik me er aanbevolen als je toevallig van je filterschema, of kast informatie afwilt (mailtje ;))

Hoop dat je in dit topic veel informatie post over de bouw en je beslissingen.

Waarmee ga je alles aansturen?

suc6 met het verdere project.

Smitsmans

Okee foto´s.

Eerst maar eens de tekening en twee foto´s van de huidige stand van zaken.


Smitsmans

De beloofde foto´s.

Smitsmans

De filterpositie en de eerste freesproef. De mal krijgt nog een kleine aanpassing en dan proef 2. Ik verwacht dat het dan goed is.

FFF

Goed begin.

Waar ik benieuwd naar ben,  welke volumes geef je de mid en eventueel de tweeeter?

Heb je al enig idee wat voor bekabeling en demping je gaat gebruiken?

Wowly

Erg mooi boxie  :o
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat meerdere mensen dit gaan volgen! Ik in ieder geval Wel!!

succes Wowly

FFF

Quote from: Wowly on March 18, 2005, 09:26:12
Erg mooi boxie  :o
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat meerdere mensen dit gaan volgen! Ik in ieder geval Wel!!

succes Wowly

Ja idd, zo'n mooie 2weg zie je niet vaak.

ik vind de andere projecten nogal heftig om mee te beginnen, dus als dit een suc6 wordt zou ik ook zoiets willen bouwen als fronts en een aangepast ontwerp als center.

Robbo

#10
7 van deze jongens zie ik ook wel zitten.   Zou het waarschijnlijk wel doen op basis van een C23 en C95.

kuiperik

Is een heel mooi ontwerp. Lijkt me een heel mooi alternatief als je niet al te grote speakers wilt of kunt plaatsen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Smitsmans

Nu jullie de tekening en de huidige status kennen, pak ik de bouw vanaf het begin op. Dit om te laten zien wat mijn aanpak is geweest, maar ook voor het krijgen van feedback. Het is niet voor niets een proefproject.

Laat ik vooraf zeggen dat ik mijn inspiratie grotendeels op dit forum heb opgedaan. Trouwe bezoekers zien daarom niet zoveel nieuws. Wat ik wil proberen is om een redelijk eenvoudig project stap voor stap te beschrijven. Misschien dat andere beginners dan samen met mij wat kunnen leren.

Omdat gereedschap voor gaat, ben ik begonnen met het bouwen van een mechanische pers. Ook die heb ik niet zelf verzonnen. Het is een gemechaniseerde versie van het ontwerp van de Arnhemse Fijnhout Handel. Het werken met meer dan 20 lijmklemmen zag ik niet zitten. Daarom heb ik een verstelbare constructie ontworpen, waarbij het klemmen zeer snel gedaan kan worden. Met een akkuboormachine worden de M8 spanbouten aangedraaid.

Een aantal foto´s hebben jullie misschien al voorbij zien komen in het topic van Erik. Voor de volledigheid laat ik ze hier ook nog even zien.

Op de eerste foto staat de pers als geheel. Er wordt net een proefverlijming uitgevoerd met wat afvalhout.

Op de tweede foto een vooraanzicht. De kist van witte meubelplaat is het basis persvlak. Deze zorgt ervoor dat het werkstuk volledig vlak wordt geperst. Dan vervolgens een laag afdekplastic, het werkstuk en een aantal persplaten.

Op de derde foto wordt een van de drielaags baffles verlijmd. De uitstekende deuvels houden de drie delen in positie tijdens het klemmen. Dit voorkomt het "zweven" op de natte lijmlaag, wat nare verschuivingen tot gevolg kan hebben.

De vierde foto toont de verlijmde baffles. De achterste platen zijn met een kantenfrees gelijk gemaakt aan de voorste. Met de vijl is de uitstroomopening voor de achterzijde van de unit vergroot. De gaten in de voorste platen zijn met de decoupeerzaag gemaakt. Dat doe ik de volgende keer met een mal en de kopieerfrees. Dat geeft een veel netter resultaat.


Smitsmans

Mijn zaagtafel kreeg een kleine maar zeer effectieve modificatie. De enkelzijdig geklemde korte geleiding is vervangen langere die tweezijdig te klemmen is. Een stabiele geleiding is eerste voorwaarde om nauwkeurg genoeg te kunnen zagen.

Daaronder het gezaagde basis houtpakket met de al verlijmde baffles. Ik was erg enthousiast over mijn nieuwe lamellofreesmachine. Daarom heb ik lekker veel lamellos gebruikt. Dat zorgt voor stevige verbindingen.

Ook voorkomt het nogal wat frustraties bij het verlijmen en klemmen van de kast. Er verschuift nagenoeg niets tijdens het klemmen.

Neem wel voldoende tijd bij het gebruik van de machine. Bij mij zijn wat onnauwkeurigheden in de positie van enkele sleuven ontstaan. Dat levert dan weer wat onnodig correctiewerk op.

Wowly

Lamello's werken fantastisch, pas alleen op dat ie niet uit je hand slaat als je te vlug wil gaan werken ;D

Razorfist

Ziet er veelbelovend uit! ik blijf het volgen :D

Misschien een beetje offtopic, maar wat ik nooit begrepen heb. Hoe krijg je die lamello's recht tegenover elkaar? dus je 2 sleuven.
Met deuvels weet ik dat je een gaatje boort en dan in de andere kant een puntje slaat, maar dat zie ik hier niet gebeuren.
Marantz SR4300 -- H/K HD710 -- Philips DVD-963sa -- Epson TW10 projector -- 180cm Thommyscherm -- DIY Seas fronts -- Kef Q10c center -- Tannoy mR rears -- Adire Shiva + PR15 subwoofer

Wowly

De lamellofrees zorgt voor de juiste afstand van de ene lamellogleuf tov de andere, mits je natuurlijk de frees goed neerzet, iets wat ik in het begin wel een fout deed ;D

Wat ik al zei, perfect apparaat. Kostbaar als je het zelden gebruikt, maar onmisbaar bij veelvuldig gebruik.

Wowly

Duck Twacy

#17
Pas op dat met zo'n dikke baffle de magneet niet het gat te veel afsluit, dan kan de unit niet goed ademen (hetgeen meetbaar en hoorbare vervorming oplevert).

Ik kan het niet goed zien, maar als de 3 gaten even groot zijn, zou ik de achterkant flink afronden (met een vijl oid).

Mooie ontwerp verder, succes.

ruud2

#18
je zet de platen tegen elkaar zoals ze moeten komen en dan zet je er een potloodstreepje over de plaats waar een lamello moet komen.
als het goed is zit er op het lamellofreesje precies op het hart van de frees  een streepje in de grondplaat.
dit streepje moet corresponderen met de potloodstreep . nu frees je op beide delen de lamello exact op de juiste plaats.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Razorfist

bedankt :D ik snap hem!

ik zal het topic verder niet vervuilen, terug naar de luidspreker ;)
Marantz SR4300 -- H/K HD710 -- Philips DVD-963sa -- Epson TW10 projector -- 180cm Thommyscherm -- DIY Seas fronts -- Kef Q10c center -- Tannoy mR rears -- Adire Shiva + PR15 subwoofer

Smitsmans

Quoteik zal het topic verder niet vervuilen, terug naar de luidspreker

Geen vervuiling hoor. Het is juist mijn bedoeling om dit soort zaken te belichten.  :D

QuoteIk kan het niet goed zien, maar als de 3 gaten even groot zijn, zou ik de achterkant flink afronden (met een vijl oid).

Een van de baffles op de foto is aan de achterzijde met een vijl vergroot. De C89 heeft een klein membraan en een grote magneet. Dat maakt het extra lastig, maar misschien ook minder kritisch.

Hoe groot moet de opening eigenlijk zijn? Veel extra ruimte heb ik niet, omdat de opening aan de achterzijde al even breed is als de binnenzijde van de kast.

Wel heb ik besloten om houtschroeven ipv. bouten met inslagmoeren te gebruiken voor het bevestigen van de units. Het beetje extra MDF wat ik heb laten staan voor de inslagmoeren zou ik nog kunnen weghalen.

Duck Twacy


Smitsmans

Dank je wel, Duck. Interessante link, met name het verhaal over de 10 audioleugens. Ik denk dat ze er niet ver naast zitten. Ik weet ook niet of mijn Tritec spoelen zich echt lonen, maar ik vond het prijsverschil niet zo groot met gewone luchtspoelen. Wel mooi spul natuurlijk. ;D ;D ;D


Het plaatje in de link is ongeveer wat ik ook van plan was, alleen tot het uiterste uitgevoerd. Als je mijn gevijlde baffle bekijkt zie je dat ik het materiaal heb laten staan op de plaats waar inslagmoeren kunnen komen. Ik heb wat meer laten staan dan op de foto in de link. Dat kan ik nog veranderen.

Duck Twacy

#23
Overigens zou ik liever geen houtschroeven gebruiken. Ik zou bang zijn dat ze na verloop van tijd los gingen laten of dol draaiden (door trillen of door herhaaldelijk open/dicht schroeven).

Aan de ander kant zijn inslagmoeren ook niet alles, de tanden willen het MDF wel eens mollen, voora als er weinig hout tussen het gat en de rand zit (of bij minder goed MDF).

In the USA zijn ook andere soorten te koop, zoals :


linkje
Niet eens duur $4,5 voor 50 stuks.

Over het afronden, ik heb een paar mid/hoog boxen in de pijplijn staan met een 50 mm baffle. Zal het gat ook flink moeten afronden, om de mid te laten ademen.

Smitsmans

Vandaag ben ik weer een stuk verder gekomen. 

Een week heb ik gewerkt aan het modificeren van mijn bovenfrees en het maken van een freesmal. Vandaag heb ik de infrezingen voor de units gemaakt. :P

Het resultaat voldoet aan mijn verwachtingen.  ;D