Welke voorversterker??

Started by Joris1971, March 16, 2005, 22:12:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hallo,

Wil mijn set gaan uitbreiden met een voorversterker.
Als eindversterker heb ik de Rotel RB-1090 en gebruik mijn Denon AVR-3800 als proc./voorversterker.
Maar wil daar verandering in brengen door een aparte voorversterker aan de RB-1090 te hangen.

Maar er is zoveel aanbod. Mij lijkt de Rotel RC-1090 wel een mooie aanvulling, maar die zijn 2e hands moeilijk te vinden en nieuw vind ik hem te prijzig.

Mijn budget si rond de 900 euro voor een tweedehandse.
Wie heeft wat tips voor een goede voorversterker in combi met mijn RB-1090. Als fronts heb ik de Daluso XL. (ned. fabrikaat en nog erg nieuw).. http://www.daluso.com/daluso_NL/index.html

gaarne jullie reactie/advies

groet Joris

Joris1971


blackball147

in de te koop-sectie staat er nu een rsp-1066 te koop, mss is dit iets voor jou? ( tenminste als je voor 5.1 wilt gaan, de prestatie in stereo weet ik niet )

Joris1971

ik zoek een VOORVERSTERKER, dus GEEN processor!

groet Joris

blackball147

#4
Quote from: Joris1971 on March 17, 2005, 12:00:00
ik zoek een VOORVERSTERKER, dus GEEN processor!

groet Joris


pardon my ignorance, master..........

vermoedelijk dan ook een vreselijk domme vraag, maar wat is het verschil?

Kerstmanno

Voorversterker... is dat niet gewoon een volumeknop?

blackball147

#6
de verkoper meldt trouwens: 'surroundprocessor EN voorversterker'......dus vermoedelijk weet hij er ook niks van......

beunky

Quote from: blackball147 on March 17, 2005, 12:17:50
pardon my ignorance, master..........

vermoedelijk dan ook een vreselijk domme vraag, maar wat is het verschil?

Hier wordt gesproken over een stereo-voorversterker ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Kerstmanno

Quote from: blackball147 on March 17, 2005, 12:20:54
de verkoper meldt trouwens: 'surroundprocessor EN voorversterker'......dus vermoedelijk weet hij er ook niks van......

In een pro zit volgens mij ook vaak een pre... maar goed, ik vergeet het ook elke keer weer hoor.

Danakin

Quote from: blackball147 on March 17, 2005, 12:17:50
vermoedelijk dan ook een vreselijk domme vraag, maar wat is het verschil?

Ik zou het eigenlijk ook wel eens willen weten. De processor is me wel aardig duidelijk en eindversterker zegt me ook wel iets, maar wat doet nu eigenlijk de voorversterker? (even off topic)

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

beunky

Quote from: Danakin on March 17, 2005, 12:31:44
Ik zou het eigenlijk ook wel eens willen weten. De processor is me wel aardig duidelijk en eindversterker zegt me ook wel iets, maar wat doet nu eigenlijk de voorversterker? (even off topic)

Danny.

Een voorversterker doet niets anders dan het signaal versterken cq verzwakken met de volumeregelaar.
Tevens is het een soort van switch zeg maar tussen de verschillende bronnen.
Er kan in sommige gevallen ook nog een toonregeling op zitten om de klank iets aan te passen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Danakin

Quote from: beunky on March 17, 2005, 13:20:44
Een voorversterker doet niets anders dan het signaal versterken cq verzwakken met de volumeregelaar.
Tevens is het een soort van switch zeg maar tussen de verschillende bronnen.
Er kan in sommige gevallen ook nog een toonregeling op zitten om de klank iets aan te passen.

En als het dan eenmaal versterkt is of verzwakt door de voorversterker wordt het doorgegeven aan de eindversterker(s) die het signaal afgeeft/afgeven aan de luidsprekers. Eindversterkers zorgen dus uitsluitend voor afgifte van een analoog audiosignaal ^-^, toch????

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

FrankB

Quote from: Danakin on March 17, 2005, 15:19:26
Eindversterkers zorgen dus uitsluitend voor afgifte van een analoog audiosignaal ^-^, toch????

Klopt
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: beunky on March 17, 2005, 13:20:44
Een voorversterker doet niets anders dan het signaal versterken cq verzwakken met de volumeregelaar.
Nou, een voorversterker doet meer. Het is niet alleen een versterking, maar ook een aanpassing. Je moet de voorversterker zien als een soort buffer en tevens een apparaat om op de juiste spanning (gain) te komen voordat je de eindversterker in gaat. En ja, je schakelt er mee tussen de bronnen.

Wat mij niet duidelijk is wat je gaat doen met je surround. Ga je de frontkanalen weer doorlussen naar de stereo voorversterker? Dan zul je op de voorversterker altijd een vaste volumestand moeten gebruiken. Het kan dus handig zijn uit te kijken naar een stereo voorversterker met surroundloop (SSP), waarbij het volume onveranderd wordt doorgegeven.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Danakin

Quote from: Audiofiel on March 17, 2005, 15:35:26
Nou, een voorversterker doet meer. Het is niet alleen een versterking, maar ook een aanpassing. Je moet de voorversterker zien als een soort buffer en tevens een apparaat om op de juiste spanning (gain) te komen voordat je de eindversterker in gaat. En ja, je schakelt er mee tussen de bronnen.

DUS!! Signaal wordt gelezen door laser <-> na het lezen vindt er decoding plaats <-> na decoding wordt het signaal omgezet door DAC(s) in analoog signaal (dit verhaal gaat dus niet op voor analoge weergevers)<-> analoge signalen van de diverse apparaten komen de voorversterker in <-> voorvesterker zorgt voor universeel analoog signaal dat vervolgens (tevens door de voorversterker) door volumeknop wordt verhard dan wel verzacht <-> het verharde of verzachte signaal wordt naar de eindverster(s) gestuurd <-> eindversterkers sturen dit weer door naar de luidsprekers. :-\ :-\

Toch, toch ??? ;D

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Audiofiel

Het is iets te simplistisch, Danakin. De voorversterker is tevens een buffer die - als het goed is - een hoge ingangsimpedantie matcht aan de ingang met een lage uitgangsimpedantie aan de uitgang om de eindversterker zo goed mogelijk aan te kunnen sturen. De volumeregelaar is hier niet alleen een regelaar om te verzwakken of te versterken (wat het in de praktijk wel lijkt natuurlijk). In feite doorloopt het signaal verschillende 'stages': in ieder geval eerst versterking van spanning, dan volumeregeling, dan weer versterking van voltage en stroom.

En de kwaliteit van het proces van versterken (de voltage gain) in de voorversterker is uiteraard zeer afhankelijk van de kwaliteit van de componenten en het ontwerp.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joris1971

Heren graag terug naar mijn Vraag. WELKE voorversterker?

groet Joris

beunky

Quote from: Audiofiel on March 17, 2005, 15:35:26
Nou, een voorversterker doet meer. Het is niet alleen een versterking, maar ook een aanpassing. Je moet de voorversterker zien als een soort buffer en tevens een apparaat om op de juiste spanning (gain) te komen voordat je de eindversterker in gaat. En ja, je schakelt er mee tussen de bronnen.

Ja, dat is waar, maar ik zeg ongeveer hetzelfde, alleen iets simpeler ;)
Een goede voorversterker is klankmatig niets anders dan een volumeknop ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: Audiofiel on March 17, 2005, 15:52:15
Het is iets te simplistisch, Danakin. De voorversterker is tevens een buffer die - als het goed is - een hoge ingangsimpedantie matcht aan de ingang met een lage uitgangsimpedantie aan de uitgang om de eindversterker zo goed mogelijk aan te kunnen sturen. De volumeregelaar is hier niet alleen een regelaar om te verzwakken of te versterken (wat het in de praktijk wel lijkt natuurlijk). In feite doorloopt het signaal verschillende 'stages': in ieder geval eerst versterking van spanning, dan volumeregeling, dan weer versterking van voltage en stroom.

En de kwaliteit van het proces van versterken (de voltage gain) in de voorversterker is uiteraard zeer afhankelijk van de kwaliteit van de componenten en het ontwerp.

Klopt helemaal ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Danakin

Quote from: Joris1971 on March 17, 2005, 15:53:32
Heren graag terug naar mijn Vraag. WELKE voorversterker?

groet Joris
Sorry :-[. Kwas even mijn bezig mijn kennis bij te schaven ;).

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Audiofiel

Quote from: Joris1971 on March 17, 2005, 15:53:32
Heren graag terug naar mijn Vraag. WELKE voorversterker?
Als je eerst zelf de vraag beantwoord of je de doorlusfunctie nodig hebt, wordt het minder moeilijk. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Markaudio

Hallo Joris,

In de topic versterkers aangeboden bied ik een Sphinx Project Two MK1 aan. Misschien is dit iets voor jou? We kunnen evt. de voorversterker in uw set proberen.

Mvg,



Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Joris1971

Quote from: Audiofiel on March 17, 2005, 16:33:58
Als je eerst zelf de vraag beantwoord of je de doorlusfunctie nodig hebt, wordt het minder moeilijk. :-\

Wat ik wil is een voorversterker aansluiten op een eindversterker dmv 2 interconnects.
Doorlusfunctie?? waar heb ik dat voor nodig?

Joris1971

Wat ik vooral wil weten is, welke merken voorversterkers het beste aansluiten op mijn set, waar ik op moet letten bij aanschaf van een voorversterker, en wat de goede merken zijn.


Scarp

Er zijn stereo voorversterkers die een inkomende signaal van een externe pre-amp (in dit geval je denon) onaangetast doorsturen naar je eindversterker. Oftewel wanneer je surround wilt doen dan gebruik je de denon en zet je de stereo pre-amp gewoon op de doorlus.

Maar wil je stereo luisteren (oftewel de apparaten die je op je stereo pre zitten), dan kan de denon uitblijven en gebruik je gewoon de stereo pre-amp.

Heb je die functie niet dan kan je natuurlijk je denon via z'n pre-outs aan je stereo voorversterker aansluiten, maar dan zijn er twee volume regelingen actief. Dat wil je natuurlijk niet, want dat is onhandig.

Wil je zo'n doorlusfunctie (soms unity gain genoemd), dan wordt de keuze beperkter.

Als ik jou was zou ik gewoon rustig rondkijken op de 2e hands markt. Als er iets in jou budget langskomt dan eens bekijken of het iets is. Zelf heb ik recent een Classe pre-amp gekocht voor weinig geld. Mooi ding en echte kwaliteit.