Waarom zijn de meeste centers zo klein?

Started by SiR-ROUND, July 21, 2002, 19:00:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Het valt me op dat de keuze aan centers zo klein wordt als je zoekt naar een model dat goed "matcht" met je fronts.

Kastinhoud is regulier een stuk kleiner maar de specs beloven superprestaties...

Okay, meestal ligt de center op z'n kant, waardoor de afstraling anders is als bij de fronts, maat waarom niet een gelijkwaardig volume?

Je hebt ruimte zat in de breedte of diepte...

 ???

Dit alles omdat de center eigenlijk een van de zoniet de belangrijkste speaker is in een HT setup.

jeroen_B

Ik denk dat de meeste fabrikanten er van uitgaan dat je hem op de tv zet.
En als je hem dan te groot maakt past dat niet.
Van mij mogen ze ook wel wat groter uitgevoerd worden.

jeroen

RubenP

waarschijnlijk houden de meeste fabrikanten er rekening mee dat de center onder of boven een normale TV wordt geplaatst.
Mijn front speakers zijn behoorlijk groter dan m'n BBtv van 72 cm........... ;)
Maar je hebt helemaal gelijk, het zou ideaal zijn als de center een liggende front was. ;D
Alleen de afstraling moet dan worden aangepast.

Misschien kan iemand eens een front proberen als center?

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

SiR-ROUND

Tja, een beetje egoistisch, maar ik ga dan ook niet uit van een TV, maar wel van een projectiescherm...

 ;)

Ze zijn er wel, JBL heeft bv centers en fronts die exact gelijk zouden moeten zijn bv de logo's die erop staan...





Maar dan lijken me de algehele speakers me weer zo klein...

Maar ik moet misschien af van het vloerstaande zuilen idee en mezelf meer gaan concentreren op 5 of 6 of 7 identieke speakers met meerdere subs...

 ;D

Robert

#4
SiR-ROUND,

Centers zijn er wel groot.
De echt dure extreme merken hebben van die centers van een meter breed en dus bijna dezelfde afmetingen als de fronts (in audio bladen waarin een verslag staat van een HiFi/Audio beurs dan zie je soms toch grote centers :o).

Maar net als wat Jeroen_B zegt: omdat de fabrikanten ervan uitgaan dat hij op de tv wordt gelegd.
Maar de meeste mensen hebben als ze een center gebruiken ook vast en zeker een breedbeeld tv en dus zouden van mij alle centers een stuk breder mogen zijn en desnoods ook een heel stuk dieper.

Waarom maken de luidspreker fabrikanten gewoon geen 2 modellen in een serie.
1 center voor de minder veeleisende HT'er (toch nog redelijk, maar wel groter en vooral breder en dieper dan de huidige centers).
En 1 voor de veeleisende HT'er met een center die bijna of dezelfde afmetingen en dezelfde drivers hebben als de fronts uit die serie maar wel speciaal 'getuned' voor gebruik als center.


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

#5
Extreem dure en "goede?" merken neem ik er ook niet in mee, die zijn buiten het budget...

Ik la net de specs van de JBL's na en er is iet sheel vreemds mee. Afmetingen etc zijn allemaal gelijk, maar de horizontale versie heeft minder laag...

Leg dat maar eens uit... Dan leg je toch gewoon de V versie op z'n kant en schroef je de tweeter om?

Hmmm... Op deze pagina staan ze er wel met dezelfde specs...

Ik ben bang dat ik straks toch maar alle speakers zelf moet gaan bouwen?

Zucht...

Robert

#6
SiR-ROUND,

Met extreem dure merken bedoel ik van die exclusieve merken die bijna geen mens kan betalen.
Ik heb wel eens een KEF center gezien van een meter breed en zeer diep, maar dat valt niet binnen het budget van geen 1 HT'er hier op het forum.

Het niet moeilijk, maar waarom ze het niet doen?
Zoals jij dat omschrijft zo kan het ook best (tenminste als de hoge tonen driver in het midden zit).

De link naar die JBL speakers daar staan ze wel met dezelfde specs alleen de center heeft een gevoeligheid van 90 dB i.pv.v 87 dB.


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Het is totaal geen extra moeite om een speaker op z'n kant te leggen, alleen het afstralen kan ik snappen...

Ik heb gewoon het gevoel dat een goede zware center mij een stuk beter gevoel zou geven dan de kleine Infinity die ik nu heb(stamt uit de DPL periode).

Robert

SiR-ROUND,

Ik heb dezelfde Infinity center en ik vind hem nog wel redelijk (ook qua zwaarte, 8.2 kg).
Alleen hij had wel een stuk beter kunnen zijn.
Als je naar de specs en afmetingen kijkt naar de grootste fronts uit dezelfde Infinity serie (die bezit ik gelukkig ;D) dan zit er een wereld van verschil tussen en er wordt heel wat in het laag gekapt (fronts tot 30 Hz, center tot 70 Hz).


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Die center is ook best goed, maar er zit geen peper in en dat kan ook niet in zo'n klein kassie...

Ik wil een center die eigenlijk zonder sub zou kunnen. ;)

Stemmen met "body" is toch wel erg mooi hoor...

Robert

SiR-ROUND,

Zelfs mijn fronts laat ik niet zonder sub werken en die lopen wel door tot 30 Hz (heb ze wel op LARGE staan, center en rear op SMALL) maar met sub klinkt het een stuk beter.

De "body" van de center is wel een stuk verbeterd door het speakerkabel, het klinkt nu al een stuk voller.


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Je fronts staan op large maar de sub werkt nog mee?

REL parallel op je fronts?

Verklaar...

Robert

#12
SiR-ROUND,

Als aanvulling laat ik de sub meespelen zowel met muziek als film.
En niet parallel maar gewoon via de LFE output van mijn receiver.

En ik heb geen REL ;D, maar nog een Kenwood SW-501 sub (binnenkort een B&W ASW 650 sub).


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Werkt je bassmanagement dan als de fronts op large staan??

Robert

SiR-ROUND,

Ook al heb ik alle speakers op LARGE staan zolang als ik kies voor subwoofer ( YES ) in het menu dan nog krijgt de sub zijn stukje laag.
Bij DPL staat er dan S.WOOFER en bij DD/DTS - LFE.


Uit de handleiding:

S.WOOFER

"Deze aanduiding licht op als er "YES" is gekozen voor de aanwezigheid van een lagetonen-luidspreker en als het apparaat waarneemt dat de weergegeven disc (kan ook een andere bron zijn) geen LFE-lagetonen-kanaal bevat. Wanneer deze aanduiding oplicht, stelt het apparaat een lagetonensignaal samen op basis van de laagfrequente componenten van de voorkanalen".


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Ah, net als Fronts + LFE op een Yamaha...

 ::)


Robert


J.A.F._Doorhof

Een bekend probleem (te kleine centers).
Dit is ook DE reden geweest dat ik naar een merk ben gaan zoeken waar gewoon EXACT gelijke speakers van te krijgen waren, ik eindigde bij de lijn die wij momenteel voeren.

Ook deze lijn had geen center, maar aangezien ik de bouwers goed ken heb ik ze kunnen overhalen om speciaal voor mij een center te ontwikkelen. Deze hebben we nu dan ook toegevoegd aan de lijn (maar daar was toen geen sprake van).

Het probleem is inderdaad vaak dat je OF je helemaal scheel betaald voor een matchende center OF dat je mainspeakers niet goed genoeg zijn voor een set met een matchende goedkopere center.

De komende tijd zal daar wel verandering in komen (denk ik).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#18
Dit probleem ben ik een tijdje geleden ook tegengekomen. Het aanbod aan echt identieke centers (zonder (teveel) concessies te doen aan de mains) zijn inderdaad een zeldzaamheid.

Zelf heb ik de oplossing gevonden in de Nautilus lijn van B&W. De 805 en de center HTM2 zijn nagenoeg identiek (voor zo'n 99,5%) en daarmee is een identieke speaker-set up gemakkelijk te realiseren en het blijft betaalbaar.

In het begin twijfelde ik erorm of het wel zo'n goede stap was om van zuilen over te stappen naar stand mounted speakers maar deze twijfel was na een demo volledig verdwenen.

Maar het aanbod mag inderdaad wel wat uitgebreider gaan worden want dat is op dit moment nog te beperkt.

Mvrgr

Patrick

SiR-ROUND

Tja, het liefst wil ik de zuilen ook voor muziek...

Maar voor HT kan het nooit kwaad om grote speakers te gebruiken...

Denk ik. ;D

Maar voor je budget en kwaliteit is een oplossing met kleinere bookshelfs of standmounted + goed bassmanagement natuurlijk ook een goede optie...

Dit heb ik gemerkt bij de dag in Nieuwegein...

Maar eigenlijk wil ik in m'n toekomstige grotere ruimte niet aan consessies denken... We willen groot!!!

 ;D

markvl

Dan moet je 'gewoon' de B&W HTM1 center nemen, die is 1m breed. En past goed bij de 804N of 803N.

Of je gaat natuurlijk speaker kasten metselen in je nieuwe ruimte ;D

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

SiR-ROUND

Ja maar... Iedereen heeft al B&W's...

 ;D

Ach, het is de voorpret hè... Eerst wonen en settelen...

(Ik ga wel even snuffelen op de B&W site, thanx)


SiR-ROUND

Das inderdaad leuk spul, maar qua speakers all around zat ik dan meer aan de 604 te denken, maar de center die daar bij hoort is weer wat magertjes...

En wat zouden die dingen wel niet kosten?

Zucht...

I want to b a millionaire!!!

markvl

"Come over to the dark side, SirLuke" :)

Zonder gekheid, de B&W HTM1/2 centers zijn ontzettend goed.

Ik heb zelf ook de HTM2 (met 804N fronts) en ik ben er zeer tevreden over. Hij heeft een vrijliggende Nautilus tweeter op de kast, en de horizontale afstraling is daarmee zeer breed. Verder is zoals patrick_vdb als zei de integratie met de rest van de Nautius serie perfect omdat dezelfde units en kastconstructie gebruikt worden. Bij mijn fronts hoort eigenlijk de HTM1 (en die komt ook nog wel) maar de HTM2 valt absoluut niet uit de toon.

Dat is zeer duidelijk te merken met de Trifield setting op mijn 568 (zie ander topic). Daarbij wordt het stereo signaal over de fronts+center verdeeld. Hierbij is een klankverschil erg snel duidelijk.

Dus mocht je naar nieuwe speakers overgaan dan zou ik zeker eens gaan luisteren naar B&W.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

SiR-ROUND

And may the $$$ be with you...

 ;D

Serieus bedankt voor de tip...

Ik zie zelf dus wel wat in de 600 serie, de grotere jongens vind ik simpelweg niet mooi eruit zien maar ze klinken inderdaad wel goed... Dat laatste zeg ik omdat ik ze wel eens gehoord heb bij Staffhorst maar nooit echt beluisterd...

Maar zo'n budget zit er nog niet in...

Moet m'n loon eerst refereren aan m'n talenten...  ;)

Overigens heb ik wel een positief idee hoor bij B&W...

M'n vrouwtje heeft ooit vroeger zelf kleine shelfjes gekocht(type weet ik ff niet) nadat ze ze had beluisterd en toen ik haar leerder kennen was ik aangenaam verrast hoe dat klonk op een Sony versterkertje...

Is gewoon goed spul...

Ben door jouw tip ook nog p.o. op iets anders gestuit, maar dat is nog even mondje dicht....