wel of geen aardlus probleem ?!

Started by ...dune..., March 16, 2005, 00:32:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

...dune...

Hi,

Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van een hele aardige surround-opstelling (zie footer). Echter is in mijn linker frontspeaker (alleen daar) een brom te horen.

Mijn fronts zijn gebi-ampt en het betreft de HF (High Frequency) aansluiting van de linker speakeruitgang. De LowFreq geeft geen brom. De HF aansluitingen van de fronts moeten volgens de Arcam handleiding aangesloten worden op kanaal 6+7 van de versterker. Dat houdt in mijn geval in dat alléén op kanaal 7 (die dus richting de HF van de linkerfront gaat) de brom te horen is.

Het probleem zit naar mijn idee ook in de versterker, Arcam AVR300. De instellingen van de versterker zijn zoals deze horen te zijn bij bi-ampen. Ik heb de HF-aansluiting van mijn rechterfrontspeaker (met een andere speakerkabel) ook even aangesloten op kanaal 7 en dat gaf het zelfde resultaat als bij de linkerspeaker: een brom.

Dus het ligt niet aan de speaker en het ligt niet aan de kabel voor zover ik dat kan vaststellen.

Uiteraard even de dealer Staffhorst RAF gebeld die aangaven dat ik eerst moest kijken of het geen aardlus probleem was. Alle kabels losleggen etc. De versterker staat echter al behoorlijk 'los' van voedingskabels en dergelijke. Die lopen allemaal ver weg van de kanaal-7 aansluiting. Ook de speakerkabels, en met name die van de problematische linkerfront, lopen geheel vrij van welke andere kabel/interlink etc dan ook.

Als je het probleem hebt, zoals ik hierboven beschrijf, kàn het dan een aardlus probleem zijn of moet ik het echt zoeken in de versterker zelf  ???

Ik heb hier zelf niet genoeg kennis voor en hoor ontzettend graag advies van jullie kant voordat ik met het ding aan de sjouw ga richting de winkel.


Spacebass

Heb je ook het snoertje zelf vervangen?

Bij omdraaien van de kanalen houd men vaak dezelfde snoertjes aan. Niet geschoten.....;)

Audiofiel

Quote from: ...dune... on March 16, 2005, 00:32:34
Mijn fronts zijn gebi-ampt en het betreft de HF (High Frequency) aansluiting van de linker speakeruitgang. De LowFreq geeft geen brom. De HF aansluitingen van de fronts moeten volgens de Arcam handleiding aangesloten worden op kanaal 6+7 van de versterker. Dat houdt in mijn geval in dat alléén op kanaal 7 (die dus richting de HF van de linkerfront gaat) de brom te horen is.
Wissel de aansluitingen 6 en 7 eens om: zit de brom nu in de andere speaker?

QuoteUiteraard even de dealer Staffhorst RAF gebeld die aangaven dat ik eerst moest kijken of het geen aardlus probleem was. Alle kabels losleggen etc. De versterker staat echter al behoorlijk 'los' van voedingskabels en dergelijke. Die lopen allemaal ver weg van de kanaal-7 aansluiting. Ook de speakerkabels, en met name die van de problematische linkerfront, lopen geheel vrij van welke andere kabel/interlink etc dan ook.

Als je het probleem hebt, zoals ik hierboven beschrijf, kàn het dan een aardlus probleem zijn of moet ik het echt zoeken in de versterker zelf  ???
Een aardlus heeft NIETS te maken met kabels die over elkaar heen lopen. De term 'lus' slaat op het feit dat er 2 aardepunten zijn, bijvoorbeeld de CAI-antenne in je TV of video aan de ene kant en de randaarde in een stopcontact aan de andere kant. Daardoor loopt de storing in een 'lus' en veroorzaakt een 50 Hz brom. Je kunt kijken of je een aardlus hebt door de antennekabel los te koppelen uit de antennedoos in de muur. Is de brom nu weg?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NickS

Klopt, een aardlus komt veel bij recievers voor !

Mocht de brom verdwijnen bij het verwijderen van de antenne plug kan je hiervoor een mandel filter gebruiken.

Veel luisterplezier, Nick

...dune...

Quote from: Audiofiel on March 16, 2005, 07:36:31
Wissel de aansluitingen 6 en 7 eens om: zit de brom nu in de andere speaker?
Een aardlus heeft NIETS te maken met kabels die over elkaar heen lopen. De term 'lus' slaat op het feit dat er 2 aardepunten zijn, bijvoorbeeld de CAI-antenne in je TV of video aan de ene kant en de randaarde in een stopcontact aan de andere kant. Daardoor loopt de storing in een 'lus' en veroorzaakt een 50 Hz brom. Je kunt kijken of je een aardlus hebt door de antennekabel los te koppelen uit de antennedoos in de muur. Is de brom nu weg?

@ Spacebass:
Ik heb de kabels aan de speakers laten zitten en alleen de aansluitingen achterop de receiver omgewisseld. Toen had dus ipv linksvoor, rechtsvoor de brom. Vandaar dat het naar mijn idee niet in de speaker of de kabels ervan zit.

@Audiofiel:
Ik heb dus inderdaad de aansluiting van mijn linkerfront (+kabel) van kanaal 7 afgehaald en de aansluiting van mijn rechterfront (met de kabel van de rechterfront) op kanaal 7 gezet.
Vanwege de leeftijd van het huis waar we (nog) zitten, heb ik geen randaarde waar de kabel van mijn stekkerdoos het wandstopcontact ingaat. Wel heb ik een randaarde stekkerdoos (KOPP), zou dat nog invloed kunnen hebben ? Ik schat van niet, maar wieweet ?

Op grond van de info hier op het forum, was ik in de veronderstelling dat bij een aardlus àlle kanalen een brom zouden moeten laten horen. Klopt dit ? Of kan de brom zich ook op slechts 1 kanaal manifesteren zoals nu bij mij het geval is.

Ik heb 2 antenne-aansluitingen: 1 voor televisie (via video - coax - naar dvd (+ dig interlink voor geluid van dvd naar receiver) - coax - naar tv - scart) en één voor radio (rechtstreeks uit muur naar receiver).

Dat met die antennepluggen inmiddels geprobeerd: bij het loshalen van beide antennekabels treedt geen verandering op.

Naar mijn idee heeft de brom trouwens een aanzienlijk hogere 'toon' dan de zeer lage die ik zou verwachten bij een 50Hz brom.

Ik hoop dat ik zo iets meer info heb kunnen geven ?

Martin_M

#5
Als je een wandcontactdoos hebt zonder randaarde en je gebruikt ook geen andere methode om te aarde dan kan je ook geen aardlus krijgen.

Omdat je ook alleen op de HF aansluining de brom hebt verwacht ik dat je of een probleem hebt met een eindtrap, of een interlink ergens wat sluiting maakt (ik hoop dat laatste voor je).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Quote from: ...dune... on March 16, 2005, 10:41:23
Op grond van de info hier op het forum, was ik in de veronderstelling dat bij een aardlus àlle kanalen een brom zouden moeten laten horen. Klopt dit ? Of kan de brom zich ook op slechts 1 kanaal manifesteren zoals nu bij mij het geval is.

Ik heb 2 antenne-aansluitingen: 1 voor televisie (via video - coax - naar dvd (+ dig interlink voor geluid van dvd naar receiver) - coax - naar tv - scart) en één voor radio (rechtstreeks uit muur naar receiver).

Naar mijn idee heeft de brom trouwens een aanzienlijk hogere 'toon' dan de zeer lage die ik zou verwachten bij een 50Hz brom.
Ik denk aan een defecte interlink of aan een defecte aansluiting op de ingang van de versterker (als het bij wisselen op het zelfde kanaal blijft storen).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

...dune...

Quote from: Audiofiel on March 16, 2005, 11:08:47
Ik denk aan een defecte interlink of aan een defecte aansluiting op de ingang van de versterker (als het bij wisselen op het zelfde kanaal blijft storen).

Jullie opmerking over de interlink:
Gaat dit ook op als er, zoals bij mij, sprake is van een analoge stereo interlink (2 kabels) tussen receiver en cd-speler ? Brom treedt nl ook op als de DVD-speler uitstaat (welke wel met een digitale interlink naar de receiver is verbonden).

Ik heb geen tweede set interlinks. Ik heb de kabeltjes al omgewisseld, maar dat veranderde niets aan het resultaat.

Dat van die eindtrap.. :'(  ...ik ben toch een beetje bang namelijk... Zou mooi waardeloos zijn, heb 'm net 2 weken in huis.


Zijn er nog andere opties ?!



Audiofiel

Andere mogelijkheid zou ook moeten zitten in een fout in de AVR300. Als je 5.1 speelt en bi-ampt op de frontkanalen, dan wordt hetzelfde signaal L op twee versterkerkanalen gezet en voor R idem dito. Misschien dat er iets misgaat in de receiver met het verdelen van het signaal naar die andere aansluting intern. Wat gebeurt er als je de 5.1 uitzet en naar 7.1 gaat, vervolgens een bron aanzet en een surround-modus die 7.1 nadoet (of DTS neo 6 of zo). Het je dan ook brom? Sluit wel even speakers aan op kanaal 6 en 7 (misschien gewoon je rear-speakers).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R

En als je het balletje eens bij je dealer neerlegt. Volgens mij heb je al genoeg zelf getest en met een bulk geld bij hem gebracht. Laat hem maar langskomen en de professional er naar kijken. Ik vrees dat het een nieuwe avr 300 gaat worden.

...dune...

Bedankt voor de adviezen allemaal. Ik ben zojuist bij de Technische Dienst geweest en na wat uitproberen (er moest een losse tweeter op aangesloten worden) was inderdaad de bromtoon hoorbaar. De technische man definieerde het toch als een 50Hz toon, maar dacht dat dit binnen het apparaat werd veroorzaakt. Hij gaf aan dat het voor de arcam-techneuten een 'uitdaging' zou worden om dit probleem op te lossen en hij vermoedde dat dit probleem waarschijnlijk bij alle Arcam AVR300's aanwezig zou zijn.

Dit laatste kan ik mij nauwelijks voorstellen omdat dit dan ongetwijfeld in één van de vele (zeer positieve) reviews naar voren zou komen.

Uiteraard neem ik daar dan ook geen genoegen mee, maar laat ik niet op de zaak vooruit lopen. Liefst krijg ik 'm uiteraard omgeruild voor één die wel werkt, lekker nieuw enzo... mag eigenlijk wel aangezien ik 'm net 2 weken in huis heb.

Zijn er hier desondanks mensen die ook een AVR300 hebben met dit probleem ?

Hoe het ook zij, hij is opgestuurd en ik heb een Yamaha meegekregen als tijdelijke oplossing en ik wacht het wel af. Ik hou jullie op de hoogte !

Greetz

R

Dat zal vast erg vervelend zijn voor de arcam techneuten. Echter is dat natuurlijk niet jou probleem. Dit is stap 1 in de goede richting. Ik denk wel dat je een nieuwe krijgt. Dat zal wel verrot zijn met die yamaha? of valt het wel mee.

Spacebass

QuoteIk heb de kabels aan de speakers laten zitten en alleen de aansluitingen achterop de receiver omgewisseld. Toen had dus ipv linksvoor, rechtsvoor de brom. Vandaar dat het naar mijn idee niet in de speaker of de kabels ervan zit.
Dat is ook wat ik bedoelde.

Stel een interlink is verrot en je wisselt de kabel maar op een punt...bij de bron OF bij je arcam, dan zal ook de brom zich verplaatsen.
Zelfde verhaal geld voor het hebben van een probleem bij je bron, ook dan verplaatst zich de brom.

Als de brom op de zelfde locatie blijft, dan gebeurd er iets NA je interlinks en zal het dus bij de arcam liggen.

Zoals ik deze regel berijp, verplaatst de brom zich en dat doet dus sterk vermoedden dat het probleem niet bij de arcam ligt, de speakers zijn immers op dezelfde manier op de arcam aangesloten...

heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd of is het nog steeds vaag?

...dune...

#13
Quote from: Spacebass on March 16, 2005, 18:28:06
Dat is ook wat ik bedoelde.

Stel een interlink is verrot en je wisselt de kabel maar op een punt...bij de bron OF bij je arcam, dan zal ook de brom zich verplaatsen.
Zelfde verhaal geld voor het hebben van een probleem bij je bron, ook dan verplaatst zich de brom.

Als de brom op de zelfde locatie blijft, dan gebeurd er iets NA je interlinks en zal het dus bij de arcam liggen.

Zoals ik deze regel berijp, verplaatst de brom zich en dat doet dus sterk vermoedden dat het probleem niet bij de arcam ligt, de speakers zijn immers op dezelfde manier op de arcam aangesloten...

heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd of is het nog steeds vaag?

Je legt het wel goed uit, maar mogelijk interpreteer je mijn informatie iets anders dan ik die bedoel. De brom verplaatst zich naar de andere speaker omdàt ik die (andere) speaker met een (andere) kabel op dezèlfde bron (kanaal 7 van de versterker) heb aangesloten. Bij de TechD van RAF deed de brom zich ook voor (zij het minder duidelijk hoorbaar dan bij mijn KEF Q7), terwijl de versterker het enige apparaat was wat ik van huis had meegenomen. Dus ook hierbij vermoed ik dat het echt in de Arcam zit.

Volgens mij zijn onze neuzen zo weer gericht toch ?   ;)

Audiofiel

Quote from: ...dune... on March 16, 2005, 18:58:27
De brom verplaatst zich naar de andere speaker omdàt ik die (andere) speaker met een (andere) kabel op dezèlfde bron (kanaal 7 van de versterker) heb aangesloten.
Dat is helemaal een correcte analyse hoor. Ik denk dat Spacebass dacht dat jij een surround-voorversterker en eindversterker (los) hebt in plaats van een integrated surround receiver zoals de Arcam AVR-300. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Ahhh met "aansluiting" bedoelde je de speakerkabel en niet de interlink  :) Dan wijzen de neuzen idd nu dezelfde kant op  ;)

Hazze'80

HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

...dune...

Quote from: arjendehaas on April  1, 2005, 15:50:56
Is je probleem al opgelost?
???

Nope... nog niet  :'(  Fijne is wel dat het probleem onderkend wordt. Men vermoedt dat het toch de voeding is die de storing veroorzaakt en heeft via AudioService hulp laten vragen bij Arcam zelf.

Ik ben (vandaag=gister) gaan bellen met importeur Audiac alwaar zij mij wezen op de 60-dagen omruilgarantie. Aangezien het apparaat net een week bij mij thuis heeft gestaan, kan ik daar nog aanspraak op maken. Hij is in wezen natuurlijk defect aan mij geleverd ! Het verbaaste de mensen bij Audiac dat de dealer mij niet op die garantie heeft gewezen  >:(

Hoe dan ook, ik heb bij Audiac aangegeven dat ik van de omruilgarantie gebruik wil maken en als ik aankoopbon en servicebon zou faxen/mailen zouden zij hiervoor zorg dragen. E.e.a. dus via email toegelicht en opgestuurd. Andere receivers zouden op voorraad zijn, dus ik wacht vol verwachting af.

Ondanks dit defect ben ik nog steeds superblij met mijn keuze voor de AVR300 hoor, heb nu een Yamaha RXV1200 als leentoestel staan en zonder liefhebbers van dit apparaat voor de neus te willen stoten: ik vind deze Yamaha ronduit inferieur vergeleken met de klank van de Arcam. Maar goed, hij kost ook minder dan de helft  :P

Ik reken dus gewoon op een nieuwe AVR300 en liefst zo snel mogelijk !!  Er zijn een paar mooie cd's voor me onderweg die ik optimaal wil kunnen beluisteren  :D

...dune...

#18
Vandaag bericht gekregen van Audiac dat ik een nieuwe receiver krijg  :)

Blij toe hoor, want het is niet leuk om het HT-avontuur te beginnen met een erg fijne en voor mij zeer prijzige versterker die bij aflevering al kapot is en gerepareerd moet worden. Ik schat in dat het nog wel 2 weken duurt voordat ik weer van mijn AVR300/CD73/KEF combi mag genieten, maar dan heb je ook wat. Ik ben die #$@!*#-RXV1200 al helemaal zat om eerlijk te zijn   :P  Zodra er een beetje (!) meer power in gaat, kun je al merken dat hij moeite heeft om het signaal goed door te geven. Al had ik de AVR300 pas een dag of 10, zelfs m'n vriendin kon het verschil horen. Maar ja...  nog even dus ! 




R


...dune...

#20
Heerlijk !  ;D

Heb sinds afgelopen vrijdag weer een nieuwe AVR300 in mijn meubel staan  8)  Geluid weer zo top als het was, je gaat je op den duur toch stevig ergeren aan een receiver die het qua kwaliteit totaal niet trekt om ook maar in de buurt te komen van de Arcam.

Alles weer aangesloten en het spul werkt nu helemaal zoals het hoort ! Een verademing als je naar een mooi cd-tje luistert  :)

E.e.a. dus dankzij de 60-dagen omruilgarantie die door Arcam/Audiac wordt gehanteerd. Prima geregeld zo en ik hoop er verder nog veel plezier van te hebben. We laten 'm nu even lekker een paar weken inspelen.

Greetz !