4 Vragen over eindversterking

Started by NeonKnight, March 14, 2005, 10:21:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NeonKnight

Hoi,

Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een Meridian 565.2 z3 processor. Reden voor die aanschaf was het feit dat ik niet gelukkig ben met de kwaliteit van mijn Marantz SR4400. Overigens was dit wel degelijk een grote stap vooruit vanaf pc speaker(tje)s op een audigy 2 kaart, maar ik dwaal af...

De kwaliteit van het geluid is duidelijk toegenomen door de Meridian - er is meer detaillering, surround beleving is veel beter, rears doen meer mee, maar ook stereo muziek is veel meer open. Mijn eerstvolgende stap is het aanschaffen van goede analoge interlinks tussen de Meridian en de eindversterker. Aangezien ik al 2 Eichmann fours heb, wil ik die ook voor center, rears en subwoofer gaan gebruiken. Daarnaast waarschijnlijk ook een digitale interlink van Eichmann.

Vraag 1: Kan ik mijn actieve subwoofer het beste aansluiten op de Meridian, of op de eindversterker? (eerste experiment lijkt erop te wijzen dat via de eindversterker beter klinkt)

Ik verwacht dat het in de toekomst gaat gebeuren dat ik een andere eindversterker wil aanschaffen (ik speel 5.1 en ga dat niet veranderen). Uiteraard zal ik voor aanschaf uitgebreid gaan luisteren, maar het is wel aardig om een beetje houvast te hebben (eerste selectie). Of eigenlijk: het is goed te weten wat "bij voorbaat" afvalt.

Vraag 2: Hebben jullie adviezen m.b.t. goede combinaties met de Meridian/ maar ook: waar hoef ik niet naar te kijken?

Ook speelt de vraag of het zinvol is om monoblokken te gebruiken, of dat ik beter kan gaan voor een ander design (bijvoorbeeld omdat dit stereo performance ten goede komt). Evt voordeel van monoblokken zou zijn dat ik in fases kan upgraden.

Vraag 3: Zijn monoblokken een goede optie? Waarom wel/ niet?

Bij het bekijken van de specs van versterkers lees ik regelmatig specificaties die me verwarren. Dat geldt voornamelijk voor de SNR en Dynamic range. Ik ben geen techneut en dacht eigenlijk ook altijd dat ik geluid niet zo belangrijk vond als beeld (maar dat begint geloof ik te veranderen  ;D).


Vraag 4: Heeft iemand een link voor me naar een site waar dit soort specificaties nu eens en voor altijd goed wordt uitgelegd? Wat betekent het, hoe wordt het gemeten, en hoe wordt er mee gesjoemeld?

Dat is het voor nu wel even...  ;D

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

garmtz

Quote from: NeonKnight on March 14, 2005, 10:21:38
Vraag 1: Kan ik mijn actieve subwoofer het beste aansluiten op de Meridian, of op de eindversterker? (eerste experiment lijkt erop te wijzen dat via de eindversterker beter klinkt)

Absoluut op de Meridian aansluiten! Als het op de eindversterker beter klinkt, betekent dat gewoon dat je de instellingen op de sub niet goed hebt staan. Zet het crossover van de sub compleet open of sla hem helemaal over en stel de subwoofer af met een geluidsdrukmeter. Op het gehoor KAN NIET.

QuoteVraag 2: Hebben jullie adviezen m.b.t. goede combinaties met de Meridian/ maar ook: waar hoef ik niet naar te kijken?

Onmogelijk te zeggen... Ieder antwoord dat je krijgt is bijna direct weer te vergeten, aangezien we niet weten wat je smaak is, hoe je kamer is ingericht, wat voor speakers je gebruikt, wat je budget is, enz. enz.

Quote
Vraag 3: Zijn monoblokken een goede optie? Waarom wel/ niet?

Kwaliteit is belangrijker dan het feit of je monoblokken koopt of niet. Kijk naar je hoeveelheid geld en koop daar het beste voor dat je gehoord hebt. Wedden dat dat dan een 5-kanaals eindversterker is? Besef je dat de prijs van al die voedingen en behuizingen wel een erg hoog kan zijn i.v.m. een 5-kanaals chassis.

QuoteVraag 4: Heeft iemand een link voor me naar een site waar dit soort specificaties nu eens en voor altijd goed wordt uitgelegd? Wat betekent het, hoe wordt het gemeten, en hoe wordt er mee gesjoemeld?

Het enige dat je moet weten is dat die specs totaal onbelangrijk zijn... Laat je oren de doorslag geven. Ik kijk hoogstens naar de grootte van de voeding, maar zelfs DAT zegt vaak weinig.

NeonKnight

Garm,

Bedankt voor je reactie. Nu ben ik in ieder geval echt iedere houvast kwijt!  ;D

Nee, serieus: je bevestigt natuurlijk wat ik ook wel weet, dat luisteren met je eigen oren (met die van iemand anders is ook wat lastig  ;D) het belangrijkst is. Alleen wil ik de tweedehands markt in de gaten houden zodat als er een buitenkansje voorbij komt ik kan handelen. Natuurlijk is luisteren altijd mogelijk, maar ik dat wel in mijn eigen set doen en dan wordt het vaak toch al wat bewerkelijker. Vandaar de vraag naar een soort van voorselectie. Maar ik begrijp jouw reactie ook wel.

Overigens wil ik mijn speakers (TMA compacts die het best aardig doen maar ook wel op de nominatie staan om ooit vervangen te worden) of het budget niet al te veel laten bepalen wat ik koop.

Wat ik merk is dat ik veel plezier krijg uit het op het juiste moment doen van de juiste aankoop tegen de juiste prijs. De Meridian was bijvoorbeeld een geweldige aanschaf, maar ook de twee tuintegels en een paar squashballetjes voor mijn sub ;). Op dit moment heb ik veel meer plezier met mijn set omdat de kwaliteit van het geluid met een grote sprong is verbeterd, dus ga ik niet ook nog een nieuwe eindversterker aanschaffen. Ik wil eerst de beperkingen van de huidige setup weten (of eigenlijk: de belangrijkste) voordat ik daar wat aan doe. *schaam* Budget is op zo'n moment wat minder belangrijk *schaam*.

Ik denk dat ik eerst nog eens mijn Linn Classik van beneden haal met mijn DynAudio's en een vergelijking doe tussen de versterkers en de speakers. Kijken hoe dat vergelijkt. Ik vermoed dat de Marantz problemen krijgt met het aansturen van de DynAudios...

Overigens heb ik een geluidsdrukmeter die ik heb gebruikt voor callibratie, alleen geloof ik inderdaad niet op het moment dat ik de Meridian rechtstreeks de sub heb laten aansturen. Ik zal de sub direct op de Medirian aan gaan sluiten.

Bedankt voor je adviezen,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

BOUBOU

Quote from: NeonKnight on March 14, 2005, 16:27:29

Overigens heb ik een geluidsdrukmeter die ik heb gebruikt voor callibratie, alleen geloof ik inderdaad niet op het moment dat ik de Meridian rechtstreeks de sub heb laten aansturen. Ik zal de sub direct op de Medirian aan gaan sluiten.

Bedankt voor je adviezen,
Koen.

Heb je in het osd van de Meridian wel ingesteld of het een LFE, of stereo sub is, en het verder bassmanagement?

Mijn eigen instelling was 80hz. cutt off, en de sub stond als LFE

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

NeonKnight

Boubou,

Cut off is bij mij 90Hz (2x ondergrens van de speakers), sub is niet ingesteld als LFE, maar als (wat is die andere setting ook al weer).
LFE neemt toch ALLEEN het LFE kanaal en geen gererouteerde bas?

Speakers zijn sattelieten die niet al te laag gaan, dus ik wil ook dat de sub meedoet.

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

BOUBOU

Quote from: NeonKnight on March 14, 2005, 18:14:12
Boubou,

Cut off is bij mij 90Hz (2x ondergrens van de speakers), sub is niet ingesteld als LFE, maar als (wat is die andere setting ook al weer).
LFE neemt toch ALLEEN het LFE kanaal en geen gererouteerde bas?

Speakers zijn sattelieten die niet al te laag gaan, dus ik wil ook dat de sub meedoet.

Mvrgr,
Koen.

Volgens mij doet hij als je hem als LFE sub insteld, bij film alleen LFE, maar speelt hij in stereo modus wel gewoon los van LFE.

Ik zou de Meridian gewoon eens proberen in te stellen met LFE sub.
Ben benieuwd of jouw sub dan wel beter klinkt als je hem rechtstreeks op de Meridian aan sluit.
Ik kan me niet voorstellen dat de Marantz het beter doet  ;D
In de manual staat volgens mij ook ergens een schema, over wat ik welke modus nu wel of niet mee doet (ben ik niet helemaal zeker van)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

NeonKnight

Ik zal het jullie nog laten weten - ga het nu proberen met Underworld (de film, niet de band) in DTS.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

NeonKnight

Quote from: NeonKnight on March 14, 2005, 20:18:26
Ik zal het jullie nog laten weten - ga het nu proberen met Underworld (de film, niet de band) in DTS.

Ik heb het daarnet geprobeerd - met een andere film (drowning Mona) die niet echt geschikt was, maar wel goede weergave van het laag bij direct op de Meridian aansluiten. Ik luister nu wat muziek (George Michael) en dat klinkt ook prima.

Ik laat het dus zo - Sub op LFE en direct op de Meridian.

Bedankt, heren.  ;D
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

jaco

Ik ben alleen bekend met een nieuwere Meridian processor.. Als je LFE kiest gaat inderdaad alleen het LFE deel naar de woofer output. Ik neem eigenlijk aan dat dat op een 565 ook zo is..

Ik heb de subwoofer als "mono" ingesteld staan, dan doet hij het altijd (film en muziek)
Als je dan bij 2 kanaals muziek de preset "direct" kiest wordt er GEEN gebruik meer van de woofer gemaakt, en kun je dus als je dat wenst alleen naar je 2 voorspekers luisteren.

Als je geen heel flinke speakers voor hebt staan zou ik ze altijd op small zetten en de woofer goed proberen te intergreren, ook met muziek.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

NeonKnight

Jaco,

Ik heb zeker geen heel flinke speakers en wil dus inderdaad de sub integreren in zowel film als muziek. Alles speakers staan op "small". Sub staat op mono en op LFE, maar speelt toch bij muziek !?

Moet ik nog eens even induiken.

Mvrgr,
Koen.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

DrBoom

Je speakers staan op Small ingesteld, dus alle bas onder de 80 Hz (meestal) wordt ALTIJD naar de sub gestuurd.
Of jij nu muziek speelt of een film kijkt maakt niet uit.
Bij een DVD komt er enkel nog het LFE kanaal bij, dat ook naar de sub gaat.
Die krijgt dan én het LFE én het laag van alle speakers.
Tijdens muziek krijgt hij enkel maar het laag van de speakers die op dat moment spelen, geen LFE informatie want die is er uiteraard ni bij muziek.