Ht beginner advies gevraagd

Started by Abstruse21, July 20, 2002, 15:13:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abstruse21

Ik volg dit forum en het dvdforum al een tijdje maar ik had nooit het budget om een ht aan te schaffen(arm studentje)
Nu ik klaar ben met studie en een baan heb, ben ik al een tijdje aan het sparen.
Ik heb het volgende budget:
3500 gulden(euro's vind ik zo'n geklooi)
+- 1500 voor de reciever
+- 2000 voor 2 fronts

Ik wil de set stukje bij stukje upgraden naar een volledige ht installatie heb alleen niet het budget omdat in 1 keer te doen.

Mijn wensen:

Zowel audio als ht.
Ik zowel een muziek- als filmfanaat dus ik zoek een set die het op beide gebieden goed doet.
(muziekstijl is vooral wat heftigere muziek: system of a down, spineshank, drowningpool, zeg maar tussen hele harde hardrock en pure metal in)
Dus ik zoek een set die geeigend is voor dit soort muziek.

Mijn kamer is op dit moment vrij klein 4 bij 3 meter.
Maar met oog op de toekomst(kan niet eeuwig bij pa en ma inwonen) wil ik toch een set die ook een grotere ruimtes zijn mannetje staat.
Ik snap dat mijn kamer nu niet ideaal is, maar ik wil ook niet dat als ik over een jaar ofzo op mezelf ga weer een compleet nieuwe set moet kopen omdat ik dan een grote huiskamer heb en de set dat niet kan dragen.

Voordat ik naar een audiowinkel ga voor een luistersessie, vroeg ik me af voor een paar tips, van combinaties die wel geeigend zijn voor mijn eisen.
Want er zijn zoveel verschillende merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Dus wat tips zouden erg van pas komen.

Ik wacht met smart wat aanbevelingen af



J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.
Mischien moeilijk voor jouw maar ik kan alleen nog maar in Euro's rekenen  ;D.

Dus je hebt € 1600,00 te besteden.

Als je zowel speakers als receiver wilt kun je eens gaan kijken naar bv de Sony receivers die geven erg veel waar voor hun geld.
En voor kleine speakers heb ikzelf niet zoveel ervaring, maar de andere bezoekers vast wel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Grindtegel

Tannoy is een goed speakermerk die ook redelijk geprijsd zijn.

Harman/kardon heeft redelijke receivers voor jouw budget
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Spacebass

Oei Oei, ik herken dit van bij mijzelf ;D

Audio heeft bij mij nog steeds de voorkeur, ondanks ik mijzelf tch tot een filmliefhebber mag rekenen.

Wat ik zelf geleerd heb (de Hardway!) is dat je misschien toch beter kan kijken naar een combie Fronts + Center!
anders krijg je misschien de zelfde problemen als ik.

Goede luidsprekers die heel mooi klinken maar geen bijpassende center! :'(

Ga echt op zoek naar een combi van die drie want anders is de kans op problemen bij het uitbreiden in de toekomst heel erg groot.
Niet dat de Rears niet belangrijk zijn ;) , vooral als je naar MultiChannel wilt gaan luisteren.
Maar ja die center die niet past...de hele film door.....AAAARGH.

Abstruse21

Bedankt voor de goede ontvangst op het forum en de reacties.

Bedankt voor de tips spacebass(moet ik wel weer verder sparen :( , haha)

Ik heb inmiddels de volgende 3 recievers gevonden die mij wel geschikt lijken.

DENON AVR-2802
Harman-Kardon AVR-4500
NAD T751
(allemaal een stukje boven budget, maar ja in duitsland vallen de prijzen nogal mee)

De NAD T751 springt er qua looks en geen fratsen filosofie, en de nadruk op audio het meest uit.

Maar toen las ik het volgende in een review:

Hard rock like Papa Roach does not fare so well. At low volumes, the balance misses the passion, and there simply isn't the raw power to do the music justice at higher levels.

Als Ie niet genoeg power heeft pappa roach dan trekt ie mijn muziek al helemaal niet

Het rare is juist dat ik overal lees dat hij juist wel zo veel power heeft.

Heeft iemand ervaring met de NAD T751 en wat stevigere muziek?
En heerst die probleem ook nog bij de NAD T76

Laatste vraag:

Zijn er hier meer mensen die zo´n stijl muziek als mij luisteren en wat voor setup adviseren jullie?



Grindtegel

Ik luister zelf ook naar veel heavy metal. ben zelf in het bezit van een Rotel receiver en B&W speakers. die kombinatie klinkt lekker hoor!

Had voor de Rotel een Kenwood receiver maar die heb ik al na een half jaar verkocht want dat was dus echt drie keer niks! geen Kenwood meer voor deze jongen.

De Rotel was ook wel een stuk duurder dan de Kenwood maar dat was het me echt wel waard. Als je muziek belangrijk vind moet je zeker wat langer doorsparen en een goede receiver aanschaffen (en uiteraard speakers ;D).

Het beste advies : gewoon gaan luisteren en dan beslissen
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

RubenP

Twee weken geleden heb ik gekozen voor de T751.
Samen met een set Dali speakers kan dit behoorlijk hard.
Ik merk juist dat dankzij Nad's soft clipping het volume erg ver open kan zonder dat het geluid er onder gaat lijden.
Muziek komt bij mij op één en HT op een goede tweede plaats, de NAD is het hier duidelijk mee eens!
Ik ben er erg gelukkig mee.

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Abstruse21

Grindtegel wat voor set heb je precies?

ROTEL: RSX-972???

Grindtegel

yep, de 972 ;D ;D ;D waar ik heel erg blij mee ben!
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Maak je niet teveel zorgen over een review.
Check alleen wel zeer goed de gevoeligheid van de speakers die je erbij koopt, dat is veel belangrijker dan meer vermogen.

Als de reviewer bv een speaker met een gevoeligheid van 82dB gebruikt en jij koopt speakers met een gevoeligheid van 87dB dan scheelt dat ENORM.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Abstruse21

Quote from: Grindtegel on July 22, 2002, 09:21:59yep, de 972 ;D ;D ;D waar ik heel erg blij mee ben!
Nice man heb veel goeds gelezen over de 972, als ik genoeg budget had was dit zekers een optie.

Wat voor boxen van b&w heb je erbij?
603/604 s3? iets in die richting?

J.A.F.

Je hebt gelijk ik moet gewoon zelf gaan luisteren, want wat een ander als onprettig beschouwd zal ik misschien wel als prettig beschouwen.
Het is erg persoonsgebonden.

Grindtegel

Als fronts heb ik twee oudjes van B&W de DM580. Heb ik inmiddels al bijna 13 jaar maar doen het nog perfect!

Als center heb ik de cc3 en als rears de dm302. Niet echt geweldig maar voor mij goed genoeg ;D.

Misschien ga ik in de toekomst nog een zwaardere ceter aanschaffen.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

markvl

Over oude B&W gesproken, ik heb mijn DM570's ook nog steeds in gebruik als rears.
Ze hebben lang dienst gedaan aan een NAD T750 + 214 als fronts en klinken nog steeds erg goed.
Ik ben zelf ook een fan van NAD, ze maken uitstekende apparatuur zonder poespas. En ik heb nog nooit te weinig vermogen gehad op een NAD.

Abstruse, je zou een NAD T751 kunnen kopen als basis, en mocht die na verloop van tijd toch te licht blijken dan kun je er een 270 (of 2e hands 214) bijzetten voor de fronts.
Dat heeft als voordeel dat je dan meteen op de goede weg bent voor een aparte processor op termijn. Of was dat nu toch het verkeerde pad? ;D

Groeten,
MMMark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

FrankL

Quote from: Abstruse21 on July 20, 2002, 15:13:28Dus wat tips zouden erg van pas komen.

- er wordt flink geupgrade op dit forum (en andere). Dus misschien is voorlopig een 2e hands receiver een optie? Kun je wat eerder die achterboxen kopen
- ga er bij de keuze van je speakers vanuit dat er een subwoofer bij gaat komen. Want die wil je ook, zodra je een goeie gehoord hebt

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Abstruse21

#14
hah die  net nog tegen gekomen voor 185 euro voor een paar.

Mijn probleem is hoe meer ik lees en te weten kom, hoe moeilijker de keuze wordt, en hoe meer ik wil.
En het allerergste is mijn budget. Het wordt moeilijker om een plafond in te stellen.

Van de ene kant denk ik spaar nog ff door en koop een compleet nieuwe set.
Van de andere kant heb ik zoiets van begin gewoon rustig stel gewoon een setje samen uit 2de hands componenten, en zodra je wa meer ervaring krijgt begin met langzaam upgraden.

voorbeeldje:

RB 1070 en RC 1070.  samen voor €800 nog niet zo oud
setje Mission 704's   €450  
of B&W's  DM580      €185

dan heb ik toch al een zeer nette stereoset.
voor niet al te veel
Maar ja is dit een beetje uptegraden naar een volledige ht set.

hmmmm ik blijf gewoon info lezen, en als het meezit heb ik eind augustus een weekje vrij en kan ik eens de tijd nemen om in alle rust een paar hifi-zaken te bezoeken.