variatie op avalon eidolon

Started by franks, March 12, 2005, 22:49:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

franks

Met heel veel plezier heb ik een jaar geleden een complete set 5.1 speakers van Visaton gebouwd, 2 x front Vox 200, 2 x rear Aria , center Aria 2, voor mijn bestaande phonar sub met asm100 versterker heb ik een nieuwe kast gemaakt (38 mm MDF met lood bekleed).
Voor de vox'en heb ik inmiddels een nieuwe bafle gemaakt ivm het upgraden van de tweeters naar de ke25sc.
Over het totale geluid ben ik zeer tevreden.
Ik volg met veel interesse het topic over de avalon eidolons van dennis en voor mijn volgende project zou ik graag een soortgelijke kast maken voor mijn vox'en omdat ik het een geweldig ontwerp vind.
Ik beschik gelukkig over 2 rechterhanden die bijna alles kunnen maken wat mijn ogen zien, maar wat betreft akoestiek-electonica-en filteraanpassingen ben ik een leek.
Mijn belangrijkste vraag is:-Wat is geeft het voor gevolgen als de woofer van mijn voxen, die nu aan de zijkant boven in de kast is geplaatst aan de voorkant van mijn nieuwe ontwerp, รก la eidolon, wordt geplaatst.
Voor de midden toners en de tweeter lijkt het me geen probleem, die zitten nu in een klein compartiment, het netto volume voor de woofer wil ik gelijk houden maar moet hiervoor het filter aan gepast worden ?

groet Frank

Gydotron

Het naar voor brengen van de bas units zal weinig verschil uitmaken, tenminste als ze laag genoeg gefilterd worden. Het laag straalt nagenoeg rondomrond en het is juist daarom dat met bas-units aan de zijkant zet, zo kan men het front smaller maken en dat is dan weer positief voor het afstraalgedrag van het midden en hoog. 


Grtn Guido

Audiofiel

Ik kan me wel voorstellen dat je naar de fase van het laag moet kijken, lees: mee moet stoeien. Het zou kunnen zijn dat je de fase moet omdraaien (+ en -) voor het juiste resultaat. Het kan ook dat de fase nu al gedraaid is en je hem weer goed moet zetten (dus ook omdraaien). Maar het is natuurlijk wel heel simpel te testen: twee draadjes op de woofer omdraaien zodra hij in de kast zit.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Gydotron

Dat hangt vooral af van hoe laag het kantelpunt is gekozen. Ik geloof niet dat dit zal veranderen. Wat misschien zou kunnen is dat het laag, als je de woofer vooraan inbouw, een fraktie luider kan spelen omdat hij direct naar je straalt .


MVG Guido

franks

kantelfrequentie is volgens mij 200 hz(volgens visaton), voor wat het afstralen betreft, ik dacht dat dat meer het geval was bij midden en hoge tonen en dat een woofer niet zo direct straalt zodat de plaatsing iets minder belangrijk is.

groet frank

Gydotron

Dat klopt, dus ik verwacht geen problemen.


Grtn Guido

franks

De afstand van de woofer tot aan BR-poort zal ook een stuk minder worden, zal dit ook geen negatieve effecten geven

Groet Frank

DennisG

Zolang het formaat van de poort niet wijzigt is er in principe geen probleem. Vanzelfsprekend moet je wel de mond van de poort in de kast vrij houden.

Groet,
Dennis