5-kanaals eindversterker: Parasound, Rotel, Classe, ... ?

Started by visitor, March 11, 2005, 11:32:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

Quote from: Audiofiel on March 22, 2005, 18:53:00
Het Acurus-karakter kun je best wel vergelijken met Parasound. Het heeft dezelfde klank, dezelfde staging en kracht en een redelijk neutraal karakter. Classé is wat vriendelijker, inderdaad, vergeeflijker ook (zonder details te verliezen). Acurus is ietsje sneller en strakker. Ook een hele goede prijs/kwaliteits-verhouding en stukken fraaier dan de Rotel op het gebied van neutraliteit, controle en ruimtelijkheid.

Hi Audiofiel,

Wat is volgens u de beste keuze:
een Parasound A52 (tweedehands) voor 1900 Euro of een Acurus A125x5 (nieuw) voor 1000 Euro of
een Parasound A51 (tweedehands) voor 3400 Euro of een Acurus A200x3 plus A100 (nieuw) voor 1400 Euro.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 07:27:24
Wat is volgens u de beste keuze:
een Parasound A52 (tweedehands) voor 1900 Euro of een Acurus A125x5 (nieuw) voor 1000 Euro of
een Parasound A51 (tweedehands) voor 3400 Euro of een Acurus A200x3 plus A100 (nieuw) voor 1400 Euro.
Tsja, die A125x5 is wel een beetje een kleintje naar mijn mening. Vergeet niet dat in de vergelijking die Wil ook al aanhaalde tussen de Classé en de Acurus het wel ging om een Acurus met 2x zoveel vermogen als de Classé. De A125x5 zal daarom minder presteren dan de CAV-75 (die natuurlijk al weg is dus geen optie).

Een Acurus klinkt vooral anders dan Classé en zoals je wellicht hebt begrepen uit het verhaal, is een en ander ook een smaak-keuze. Dus welke de beste keuze is hangt meer van jouzelf af. Ga eens luisteren of probeer eens zo'n versterker uit en kijk of het wat voor jou is. Je vergelijkt immers 3 merken door elkaar (met Rotel erbij 4) met totaal verschillende karakters.

En ook nog eens in erg verschillende prijzen. Wat is beter: de Parasound van 1900 (c.q. 3400) of de Acurus van 1000 (c.q. 1400). Dat zijn geen eerlijke vergelijkingen. Als je er niet uitkomt, zou ik voor de laagste prijs gaan, kun je je minder een buil aan vallen denk ik. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: Audiofiel on March 23, 2005, 08:04:42
Een Acurus klinkt vooral anders dan Classé en zoals je wellicht hebt begrepen uit het verhaal, is een en ander ook een smaak-keuze. Dus welke de beste keuze is hangt meer van jouzelf af. Ga eens luisteren of probeer eens zo'n versterker uit en kijk of het wat voor jou is. Je vergelijkt immers 3 merken door elkaar (met Rotel erbij 4) met totaal verschillende karakters.

En ook nog eens in erg verschillende prijzen. Wat is beter: de Parasound van 1900 (c.q. 3400) of de Acurus van 1000 (c.q. 1400). Dat zijn geen eerlijke vergelijkingen. Als je er niet uitkomt, zou ik voor de laagste prijs gaan, kun je je minder een buil aan vallen denk ik. ;D

Hi Audiofiel,

Weeral bedankt voor de wijze raad  :). Gaan luisteren is jammer genoeg niet altijd een goede optie omdat het moeilijk is je een beeld te vormen van de versterker in een installatie en ruimte die je totaal niet kent. Eigenlijk zou thuis beluisteren het beste zijn, maar dat is meestal niet mogelijk.

Ik vergelijk inderdaad verschillende prijsklasses, maar het was mijn bedoeling om versterkers te vergelijken van ongeveer gelijk vermogen.

@Audiofiel: Wat is volgens uw voorkeur de volgorde van de 4 bovenvermelde kombinaties onafhankelijk van de kostprijs ?

Vriendelijke groeten,
Erwin
P.S. Ik weet dat ik nogal wat vragen stel, maar ik heb ook veel plezier bij het zoeken naar een nieuwe komponent  ;) Ik gebruik intussen de interne versterking van mijn Marantz SR-9200 via zijn main-in ingangen.

Audiofiel

Versterkers vergelijken op basis van (opgegeven) vermogen is onmogelijk, er speelt zoveel meer mee. ;D

Zonder op de prijs te letten is de A51 volgens mij de versterker met de meeste potentie (wel de prijzigste).
De Acurus A200 is pas compleet in een gelijke set, niet met de combinatie A100 (gelijke versterking is mooier).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

remon123

Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Waar woont Erwin? Misschien kunnen we gewoon een keer een demo geven bij hem thuis. Neem ik de Acurus mee, nog iemand zoeken met een Para A52 of A51 en dan vergelijken maar.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: remon123 on March 23, 2005, 08:39:00
zelf gaan luisteren scheelt een hoop tikwerk

Dat klopt, maar meestal moet ik wel een paar honderd kilometer rijden om de desbetreffende versterkers te kunnen beluisteren. Dat neemt heel veel tijd in beslag en het is bovendien ook heel moeilijk om een goed beeld te vormen van een bepaalde eindversterker in een kompleet onbekende installatie.
Dus daarom dat ik graag raad vraag aan mensen met ervaring in de verschillende merken ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

visitor


visitor

Quote from: wil on March 23, 2005, 10:06:00
Waar woont Erwin? Misschien kunnen we gewoon een keer een demo geven bij hem thuis. Neem ik de Acurus mee, nog iemand zoeken met een Para A52 of A51 en dan vergelijken maar.

Ik woon in Belgie in de buurt van Gent. En meestal zijn de mooie dingen te koop in Nederland  :(

Movievault

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 11:52:00
Ik woon in Belgie in de buurt van Gent. En meestal zijn de mooie dingen te koop in Nederland :(


Het verschil tussen een A51 en A52 is groot. Vooral als je te maken hebt met al wat moeilijker aan te sturen speakers
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

wil

Ver weg dus... hm, tja...  :-\ jammer.

Je moet dus toch een beetje op de gok kopen. Kan je uitleggen wat je precies zoekt in je versterking?
Ik zie staan dat je speakers een matig rendement hebben. Een stabiele voeding is dus een must. Qua klank? Zoals al gezegd zijn de Parasound/Acurus meer snelle en dynamische versterkers, de Classé is softer, vriendelijker. Da's een kwestie van smaak die je dus zelf het best kan weergeven. Aangezien je op een Lexicon pre draait verwacht ik een heel neutrale pre waarmee je dus alle kanten op kunt. Je hoeft niets te corrigeren oid.
Als ik dan hiernaar kijk:
Quote from: Erwin on March 11, 2005, 13:06:47
Hi,

Inderdaad, maar pas na deze zomer.  Ik ga dan ook proberen een hele mooie kast en een 300  Watt versie te maken met de 2.3SE modules. Ik verwacht dat die klaar zal zijn eind dit jaar, dus heb ik nu wel degelijk iets ter vervanging nodig.

Vriendelijke groeten,
Erwin
Dan zou ik kiezen voor een eindversterker die waardevast is, want je gaat hem toch weer verkopen. Het liefst dus een versterker die ook nog nieuw verkocht wordt. De Acurus is daarentegen weer goedkoper dan de Classé of de Parasound, hoewel de Parasound een 5-bak is en de Acurus 2- plus 3-bak is, het prijsverschil komt dan wel weer dicht in de buurt. De Acurus A125x5 zou met jouw speakers niet mijn voorkeur hebben.
Gelukkig zijn 2e hands eindamps redelijk waardevast.
Quote from: Erwin on March 11, 2005, 14:24:40
Inderdaad  ;)
Maar het is niet omdat het waarschijnlijk tijdelijk is, dat het niet goed moet zijn  ;D
Wat voor mij ook een criterium is, is stereo-kwaliteit. Zijn hierover meningen ?

Vriendelijke groeten,
Erwin
Dat is dus een kwestie van smaak. Weet je zeker dat je de binnenkort aangeschafte eindversterker weer weg gaat doen? En als ie nou heel goed bevalt, komt het diy-project er dan toch. of ga je misschien naar een gescheiden stereo- en MC-opstelling. In geval van het laatste kan de keus voor een 2- plus 3-kanaals ipv. een 5-kanaals weer aantrekkelijker zijn.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

visitor

Quote from: wil on March 23, 2005, 12:05:20
Ver weg dus... hm, tja...  :-\ jammer.

Je moet dus toch een beetje op de gok kopen. Kan je uitleggen wat je precies zoekt in je versterking?
Ik zie staan dat je speakers een matig rendement hebben. Een stabiele voeding is dus een must. Qua klank? Zoals al gezegd zijn de Parasound/Acurus meer snelle en dynamische versterkers, de Classé is softer, vriendelijker. Da's een kwestie van smaak die je dus zelf het best kan weergeven. Aangezien je op een Lexicon pre draait verwacht ik een heel neutrale pre waarmee je dus alle kanten op kunt. Je hoeft niets te corrigeren oid.
Als ik dan hiernaar kijk:Dan zou ik kiezen voor een eindversterker die waardevast is, want je gaat hem toch weer verkopen. Het liefst dus een versterker die ook nog nieuw verkocht wordt. De Acurus is daarentegen weer goedkoper dan de Classé of de Parasound, hoewel de Parasound een 5-bak is en de Acurus 2- plus 3-bak is, het prijsverschil komt dan wel weer dicht in de buurt. De Acurus A125x5 zou met jouw speakers niet mijn voorkeur hebben.
Gelukkig zijn 2e hands eindamps redelijk waardevast.Dat is dus een kwestie van smaak. Weet je zeker dat je de binnenkort aangeschafte eindversterker weer weg gaat doen? En als ie nou heel goed bevalt, komt het diy-project er dan toch. of ga je misschien naar een gescheiden stereo- en MC-opstelling. In geval van het laatste kan de keus voor een 2- plus 3-kanaals ipv. een 5-kanaals weer aantrekkelijker zijn.

wil

Hi Wil,

Bedankt voor de info.  Mijn speakers hebben een laag rendement van 86dB maar de impedantie is redelijk "vriendelijk" met een minimum van 5,6 Ohm.  Ik had hiervoor de B&W Nautilus 803 en HTM1. Die hadden een hoger rendement van 90dB maar gingen lager in impedantie (3 Ohm). Ik heb het gevoel dat desondanks de ATC SCM12 gemakkelijker zijn aan te sturen. Die gaan ook niet heel laag (-3dB aan 60Hz).

Ik zoek een versterker met een goede ruimtelijkheid, dynamisch en muzikaal. Geen versterkers die plat of agressief klinken of die een wollige bas hebben.
Of ik die versterker dan binnen een half jaar ga wegdoen, hangt af van de tijd die ik dan heb om een nieuwe DIY te maken. Maar mogelijks hou ik de versterker wel als hij "naar mijn oren" goed klinkt.

Mijn verwarring komt een beetje uit de reviews in (onder andere Duitse) tijdschriften. Enerzijds (in tijdschrift Audio) staat de RMB-1075 beter geklasseerd dan de Acurus A200 en A200x3 en anderwijds staat de Acurus A125x5 dan weer beter dan de Rotel RMB-1075 (tijdschrift Stereo). In Sterreoplay staat de RMB-1075 dan weer iets beter dan de Acurus A125x5. En zo kan ik verder gaan ...
Dit doet mij dan vermoeden dat de geluids-kwaliteit niet zover uit elkaar ligt van al die merken zoals Rotel, Acurus, Parasound en de goedkopere Classe CAV-75 versterkers  ???

Wat zou er goed passen bij een Acurus A200x3 ? Ik kan enkel maar een Acurus A100 vinden of een A125x5.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Movievault

Erwin als je zin hebt mag je gerust eens komen luisteren naar een A52 en een A21 van parasound
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 12:22:59
Mijn speakers hebben een laag rendement van 86dB maar de impedantie is redelijk "vriendelijk" met een minimum van 5,6 Ohm.
De Dynaudio's waarmee ik meer dan een jaar heb gedraaid op de CAV-75 met zijn 'bescheiden' 75W hebben ook een rendement van ongeveer 86dB en dat ging knijterhard. En ze waren moeilijker aan te sturen met 4 ohm nominaal.

QuoteIk zoek een versterker met een goede ruimtelijkheid, dynamisch en muzikaal. Geen versterkers die plat of agressief klinken of die een wollige bas hebben.
Dan moet je die Rotel in ieder geval links laten liggen 8: Die andere drie merken hebben allemaal iets in zich van de eigenschappen die je juist wel wilt hebben, alleen in andere verhoudingen.

QuoteOf ik die versterker dan binnen een half jaar ga wegdoen, hangt af van de tijd die ik dan heb om een nieuwe DIY te maken. Maar mogelijks hou ik de versterker wel als hij "naar mijn oren" goed klinkt.
Ik vermoed dat je de versterker gaat houden, welke van de 3 genoemde merken het ook zou worden: Cl, Pa, Ac.

[1uote]Mijn verwarring komt een beetje uit de reviews in (onder andere Duitse) tijdschriften. Enerzijds (in tijdschrift Audio) staat de RMB-1075 beter geklasseerd dan de Acurus A200 en A200x3 en anderwijds staat de Acurus A125x5 dan weer beter dan de Rotel RMB-1075 (tijdschrift Stereo). In Sterreoplay staat de RMB-1075 dan weer iets beter dan de Acurus A125x5. En zo kan ik verder gaan ...
Quote
Dat is het nadeel van die eeuwige - door de Duitsers bedachte - indeling in rangordes. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden, tenzij iets heel 'slecht' wordt beoordeeld. Losse reviews en zeker gebruikerservaring tellen meestal meer mee.

QuoteDit doet mij dan vermoeden dat de geluids-kwaliteit niet zover uit elkaar ligt van al die merken zoals Rotel, Acurus, Parasound en de goedkopere Classe CAV-75 versterkers  ???
De geluidskwaliteit verschilt behoorlijk, daarom probeert iedereeen jou ook EERST te laten luisteren. Overigens zijn ze geen van allen slecht.

QuoteWat zou er goed passen bij een Acurus A200x3 ? Ik kan enkel maar een Acurus A100 vinden of een A125x5.
Makkelijk antwoord: een Acurus A200. Of nog een Acurus A200x3. In het laatste geval zet je die bij 5.1 surround gewoon op de frontkanalen, dan heb je meer voedings-reserve.

Oeps. Het is weer een heel proza geworden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: FrankG on March 23, 2005, 12:28:03
Erwin als je zin hebt mag je gerust eens komen luisteren naar een A52 en een A21 van parasound

Bedankt voor het aanbod maar de Parasound A52 heb ik al uitgebreid kunnen beluisteren. Het is de Classe CAV-75, de Acurus A200x3, A125x5 en de Rotel RMB-1075 die ik niet ken.

Ik heb vroeger een Rotel RMB-1095 gehad en een tijdje geleden een Parasound A52 kunnen beluisteren en de Parasound bevalt me veel meer.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Movievault

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 14:23:31
Bedankt voor het aanbod maar de Parasound A52 heb ik al uitgebreid kunnen beluisteren. Het is de Classe CAV-75, de Acurus A200x3, A125x5 en de Rotel RMB-1075 die ik niet ken.

Ik heb vroeger een Rotel RMB-1095 gehad en een tijdje geleden een Parasound A52 kunnen beluisteren en de Parasound bevalt me veel meer.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Als je daar al uit bent moet je beslist een A51 of een A21 luisteren.
De A21 is de 2 kanaalsversie, sommigen zeggen dat hij nog iets beter is dan de A51 .
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

wil

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 12:22:59
Ik zoek een versterker met een goede ruimtelijkheid, dynamisch en muzikaal. Geen versterkers die plat of agressief klinken of die een wollige bas hebben.
Of ik die versterker dan binnen een half jaar ga wegdoen, hangt af van de tijd die ik dan heb om een nieuwe DIY te maken. Maar mogelijks hou ik de versterker wel als hij "naar mijn oren" goed klinkt.
Inderdaad dan de Rotel laten liggen. Mij zeggen dit soort reviews ook niet zo veel.
Quote from: Erwin on March 23, 2005, 12:22:59
Mijn verwarring komt een beetje uit de reviews in (onder andere Duitse) tijdschriften. Enerzijds (in tijdschrift Audio) staat de RMB-1075 beter geklasseerd dan de Acurus A200 en A200x3 en anderwijds staat de Acurus A125x5 dan weer beter dan de Rotel RMB-1075 (tijdschrift Stereo). In Sterreoplay staat de RMB-1075 dan weer iets beter dan de Acurus A125x5. En zo kan ik verder gaan ...
Dit doet mij dan vermoeden dat de geluids-kwaliteit niet zover uit elkaar ligt van al die merken zoals Rotel, Acurus, Parasound en de goedkopere Classe CAV-75 versterkers  ???
Duitsers hebben dat vreemde vergelijksysteem, en Nederlanders hebben zelden echt kritiek. De Engelsen doen het beter, vooral Hifi-News kan soms erg kritisch zijn en hebben beslist ook weer oog voor de prijs/kwaliteit verhouding.
Qua smaak lijk je toch in het amerikaanse segment te vallen: Parasound, Acurus, Krell, Aragon, dat genre... Verschil in kwaliteit en prijs is er zeker, maar het is wel een niveau waar je toch echt heel lang lol van kan hebben.

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 12:22:59Wat zou er goed passen bij een Acurus A200x3 ? Ik kan enkel maar een Acurus A100 vinden of een A125x5.
Een Acurus A200 of A200x3 dus.

Hier staat nog een 2e hands A200 en hier nog een nieuwe. Een A200x3 kan je hier nog krijgen. Moet je wel een stukje rijden, maar de prijs is Supertoll  8)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

visitor

Quote from: wil on March 23, 2005, 14:43:46

Hier staat nog een 2e hands A200 en hier nog een nieuwe. Een A200x3 kan je hier nog krijgen. Moet je wel een stukje rijden, maar de prijs is Supertoll  8)


Hi wil,

Bedankt voor de tips. Ik kan voor 900 Euro  een nieuwe Acurus A200x3 met garantie kopen. Is dat een goede prijs ?
Ik heb wel gehoord dat Acurus versterkers blijven doorspelen als je ze uitzet. Dat zou het leeglopen van de elcos zijn. Klopt dit ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 21:38:30
Bedankt voor de tips. Ik kan voor 900 Euro  een nieuwe Acurus A200x3 met garantie kopen. Is dat een goede prijs ?
Nee. Dat is een extreem goede prijs. Waar is dat als ik vragen mag?


QuoteIk heb wel gehoord dat Acurus versterkers blijven doorspelen als je ze uitzet. Dat zou het leeglopen van de elcos zijn. Klopt dit ?
Ja, ze spelen een aardige tijd door. Op het volume van Wil is dat al snel een minuut of 1, 2. Op het volume bij mij is dat 10 seconden of zo.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Throwratio

past de Linn 2125 niet in dit rijtje?

galerie du son heeft er ééntje ex-demo staan. (maar da's weer Luxemburg, geloof ik)

visitor

Quote from: Throwratio on March 23, 2005, 22:04:31
past de Linn 2125 niet in dit rijtje?


Inderdaad, daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik dacht dat daar weinig ervaring zou mee zijn.

Vriendelijke groeten,
Erwin

visitor


wil

Quote from: Erwin on March 23, 2005, 21:38:30
Hi wil,

Bedankt voor de tips. Ik kan voor 900 Euro  een nieuwe Acurus A200x3 met garantie kopen. Is dat een goede prijs ?
Ik heb wel gehoord dat Acurus versterkers blijven doorspelen als je ze uitzet. Dat zou het leeglopen van de elcos zijn. Klopt dit ?

Vriendelijke groeten,
Erwin
Qua prijs zit je denk ik heel netjes. Je ziet wat er elders voor gevraagd wordt.  8) Je zegt "garantie" dus ga ik er van uit dat het een occasion is bij een winkel. Dat lijkt ook heel keurig. Misschien is het wel slim om ze even ter plaatse werkend te mogen zien. Niet dat ik problemen verwacht, maar een simpele check kan nooit kwaad.
Het doorspelen is inderdaad het leeglopen van de elco's zoals Audiofiel hier ook opmerkte. Is dus normaal.
Voor de volledigheid, je kan ze niet met een 12V trigger aanzetten. Ze kunnen alleen aan of uit  ;D. De aansluitingen zijn gewoon RCA/cinch, maar hebben geen gebalanceerde ingangen. Een aspect wat ik erg prettig vind is dat ze helemaal koel blijven. De warmte afgifte is minimaal. Handig als je de amp in een kast wil plaatsen.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60