Het grote "wat is er met TAG aan de hand" topic

Started by Raphie, March 11, 2005, 10:39:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Graag hier verder discussieren over de opheffingsuitverkoop / toekomst van TAGMcLaren.
JBL PRX Power!

R


Raphie

Precies, Joris 1971 bevestigd het wederom weer, in het internet tijdperk en wanneer je weet wat je wilt is de functie van traditionel distributeurs/ dealers toch weer discutabel geworden. Fabrikanten sluiten zelf contracten met service organisaties en het werkt vaak veel sneller om deze direct te benaderen.

Feit is wel Qua TAG dat dat een aantal jaren een aantal mensen heel rijk van zijn geworden. Kan je vertellen dat op deze aanbieding nog steeds marge wordt gemaakt door de reseller. dus de marges die met de oude prijzen in het kanaal zijn blijven hangen (bij ditri's) is ook minimaal een procentje of 35% geweest. Kan me voorstellen dat Transtec z'n geloofwaardigheid verliest als dat aan het licht komt. (normale distributie marges zouden zo'n 10% maximaal moeten zijn)
JBL PRX Power!

Audiofiel

Zo, dat is beter. Ik kijk net in de rubriek nieuwe aanwinsten en zie 3-4 pagina's vol discussie over TAG-uitverkoop. Zou mooi zijn als alle posts hierheen werden gemanouvreerd door een moderator...

My 2cts is dat het hele verhaal voor de huidige bezitters een wrange nasmaak heeft: voor minder dan de tweedehands prijs van je prepro kopen sommigen nu een nieuwe.

Ik denk dat de complexiteit van het verkoopkanaal niet moeten worden onderschat. Al na de overname van TAG door IAG zijn waarschijnlijk de inkoopkanalen gewijzigd. Niet iedere grote winkel koopt altijd in via de landelijke importeur; soms zijn rechtstreekse inkopen ook mogelijk bij de fabriek, misschien is dat hier ook het geval. In die raamovereenkomst heeft IAG willen stellen dat TAG niet meer verkocht mag worden na een bepaalde datum, dat is hun goed recht. De vraag is of er nu werkelijk sprake is van dumpen of dat het gaat om reeds ingekochte partijen (al dan niet via tussenhandel verkregen), waarvoor gewoon geen terugkoop-regeling is. Als de apparatuur reeds is ingekocht en je wilt straks graag IAG verkopen, kun je dus niet meer van je oude spul af (zonder regeling). Dan is ver onder de prijs verkopen (onder inkoopprijs waarschijnlijk) de snelste methode om te voldoen aan de eisen en de voorraden kwijt te raken.

Wat deze exercitie voor IAG betekent, laat te raden over: de nieuwe naam wordt zo al in het begin bevuilt. Straks koop je echt niet direct de nieuwe Audiolab versie met hetzelfde binnenwerk voor 3x zoveel als dit in je achterhoofd is opgeslagen. Daar gaat wat tijd overheen en zo kan Audiolab op de markt gaan vechten alsof het een nieuw merk is. Geen slimme zet.

Wat TransTec betreft: die houden hun poot stijf. En terecht denk ik: zij mogen kennelijk hun voorraad TAG nog verkopen. De prijs naar beneden laten vallen zou lullig zijn voor de Nederlandse bestaande TAG-klanten, maar zou ook de geloofwaardigheid aantasten: "kàn het allemaal zo goedkoop, waarom zou ik dan straks nog de volle mep betalen?".

Een punt wat nog niet aan de orde is geweest, is wat er in de toekomst gaat gebeuren met upgrades. TAG stond bekend als een van de merken die hun upgrade-beloftes juist WEL nakwam. Je kunt je afvragen wat daar door de overname van overblijft. Ze zullen vast beweren dat upgrades gemaakt blijven worden, maar dat zeiden andere fabrikanten ook als ze met een merk stopten. Ik verwacht zelf dat de ontwikkeling wordt gestopt, als je al ziet hoe ze dit afhandelen. Wie nog een upgrade wil kopen naar een DP of wat dan ook, zou ik aanraden te wachten. Straks willen ze heel graag voor minder geld van de bestaande upgrades af. En die frontjes met TAG erop, die kunnen ze straks ook niet meer slijten.

Bottomline is voor mij dat deze prijsknallers slechts zijn voor het merk en funest voor de markt. Op Marantz wordt gefoeterd als de SR-7xxx weerd opgevold wordt door de nieuwe en voor 50% weggaat. Maar een merk als TAG heeft een naam die je niet verwacht bij 35% van de prijs. En dat is slecht voor het merk en de merkbeleving van de bestaande  gebruikers.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Raphie on March 11, 2005, 11:21:10
Kan je vertellen dat op deze aanbieding nog steeds marge wordt gemaakt door de reseller.
Wel door de verkopende partij misschien, maar niet door iemand in de keten ervoor.

Quotedus de marges die met de oude prijzen in het kanaal zijn blijven hangen (bij ditri's) is ook minimaal een procentje of 35% geweest. Kan me voorstellen dat Transtec z'n geloofwaardigheid verliest als dat aan het licht komt. (normale distributie marges zouden zo'n 10% maximaal moeten zijn)
Je kunt marges niet bij elkaar optellen als 33,3% koopprijs+33,3% marge dealer+33,3%marge distributeur=100%, het zijn percentages van percentages. Ik geloof helemaal niet dat de prijs altijd 35% is geweest, dat is een gevolg van de voorraden die her en der weg moeten volgens het contract.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Harry HT

De online winkel in de UK verkocht begin dit jaar een NAD 5 kanaals versterker omgerekend voor €1.000,00, dit was gewoon de laatste versie die nogsteeds te koop is in NL voor €3.000,00. En waarvan nog niet bekend is dat deze word vervangen voor een nieuwer type of model.
Daar hoor ik niemand over op dit forum. Deze prijsdaling vind ik ook niet mis.
Terwijl een product als een eindversterker nou niet echt upgrade gevoelig is ivm een pre/pro.



Dat m'n dvd speler met 33% in prijs is gezakt, gewoon bij m'n eigen dealer en andere dealers in NL, vind ik ook best wel veel. Probeer op een nieuw product dat nog gewoon in de serie zit eens 33% korting te krijgen?  :-\

Hoe komt het ernou uit te zien, een andere naam/logo op de producten?


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

bmateijsen

Quote from: Raphie on March 11, 2005, 11:21:10
Precies, Joris 1971 bevestigd het wederom weer, in het internet tijdperk en wanneer je weet wat je wilt is de functie van traditionel distributeurs/ dealers toch weer discutabel geworden.

We hebben het hier over een complex product met normaal een pittig prijskaartje.. Die zou ik niet zomaar via internet bestellen, maar minimaal in de winkel willen horen en eigenlijk ook gewoon thuis uit willen proberen, waarbij deze dan optimaal wordt ingesteld voor mij.....

Maar dat zal wel weer aan mij liggen..  :-\

FrankB

Quote from: bmateijsen on March 11, 2005, 11:31:29
We hebben het hier over een complex product met normaal een pittig prijskaartje.. Die zou ik niet zomaar via internet bestellen, maar minimaal in de winkel willen horen en eigenlijk ook gewoon thuis uit willen proberen, waarbij deze dan optimaal wordt ingesteld voor mij.....

Maar dat zal wel weer aan mij liggen..  :-\

Dat ben ik wel met je eens Bjorn, maar als we het over kortingen van 65% gaan hebben zijn er zat mensen bereid om een risico te nemen. En dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik word bij dat soort kortingen ook altijd wel nieuwsgierig naar de marges op die producten. STEL (let op, STEL ik heb geen idee namelijk) dat er nog steeds een (minimale) marge zit bij zo'n korting vind ik de marges persoonlijk wel heel erg hoog.

Maar goed, dat zal ook wel aan mij liggen :-\
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Quote from: FrenkB on March 11, 2005, 11:35:20
Dat ben ik wel met je eens Bjorn, maar als we het over kortingen van 65% gaan hebben zijn er zat mensen bereid om een risico te nemen. En dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik word bij dat soort kortingen ook altijd wel nieuwsgierig naar de marges op die producten. STEL (let op, STEL ik heb geen idee namelijk) dat er nog steeds een (minimale) marge zit bij zo'n korting vind ik de marges persoonlijk wel heel erg hoog.

Maar goed, dat zal ook wel aan mij liggen :-\

Ik denk dat iemand zijn voorraad aan het wegwerken is, en het verlies aan het beperken is. Je kan alleen maar verlies maken met dat soort kortingen....  :-X (daarnaast heeft TAG net als andere high-end merken een stricte policy voor verkoop, waarbij internetwinkels normaal worden uitgesloten..)

Raphie

Niet mee eens, de TAG producten komen pas eind v/d maand binnen bij de winkelier, ze staan dus in backorder (om precies te zijn op allocatie bij TAG) dus dit is GEEN bestaande channel voorrraad
JBL PRX Power!

bmateijsen

Quote from: Raphie on March 11, 2005, 11:39:55
Niet mee eens, de TAG producten komen pas eind v/d maand binnen bij de winkelier, ze staan dus in backorder (om precies te zijn op allocatie bij TAG) dus dit is GEEN bestaande channel voorrraad

Ik zeg hierboven toch niks over de winkelier... ik zeg alleen dat iemand zijn bestaande voorraad aan het wegwerken is.. dat kan dus net zo goed de distributeur zijn of de nieuwe AIG groep..  ::)

Kerstmanno

Wat ik al zei in het vorige topic:

"Ok... maar stel nu eens even dat Transtec mee zou doen met hun voorraadje. Kunnen ze misschien 10 mensen gelukkig maken. Zouden de TAG eigenaren anders dan jullie DAAR blij mee zijn?"

bmateijsen

Quote from: Menno-ert on March 11, 2005, 11:43:47
Wat ik al zei in het vorige topic:

"Ok... maar stel nu eens even dat Transtec mee zou doen met hun voorraadje. Kunnen ze misschien 10 mensen gelukkig maken. Zouden de TAG eigenaren anders dan jullie DAAR blij mee zijn?"

Ik denk dat je de huidige TAG eigenaren er niet gelukkig mee maakt...

FrankB

Quote from: bmateijsen on March 11, 2005, 11:42:08
Ik zeg hierboven toch niks over de winkelier... ik zeg alleen dat iemand zijn bestaande voorraad aan het wegwerken is.. dat kan dus net zo goed de distributeur zijn of de nieuwe AIG groep..  ::)

Je hebt gelijk, ik zou het alleen wel vreemd beleid vinden. Een fabrikant kan vrij eenvoudig zulke apparatuur ombouwen naar een nieuw kastje. Maar goed, er gebeuren gekkere dingen in opdracht van sommig management ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

FrankB

Quote from: bmateijsen on March 11, 2005, 11:45:23
Ik denk dat je de huidige TAG eigenaren er niet gelukkig mee maakt...

En dat is denk ik nog een understatement. Ik persoonlijk zou er erg boos om zijn ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kerstmanno

#15
Oftewel, hoe kan je nu dan zeuren op Transtec dat ze er niet aan mee doen?


edit: ookal zou ik het ook extreem vervelend vinden, uiteraard!

Audiofiel

Quote from: FrenkB on March 11, 2005, 11:46:09
Je hebt gelijk, ik zou het alleen wel vreemd beleid vinden. Een fabrikant kan vrij eenvoudig zulke apparatuur ombouwen naar een nieuw kastje.
Misschien worden de Audiolab producten toch ietsje anders waardoor het binnenwerk niet past?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Menno-ert on March 11, 2005, 11:47:24
Oftewel, hoe kan je nu dan zeuren op Transtec dat ze er niet aan mee doen?

Je hoort mij niet zeuren ;)

Men denkt graag in de eigen portemonnee en dan is het wel begrijpelijk dat er enige teleurstelling is als de Nederlandse importeur in casu Transtec niet meedoet.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Quote from: Menno-ert on March 11, 2005, 11:47:24
Oftewel, hoe kan je nu dan zeuren op Transtec dat ze er niet aan mee doen?

Precies.. eigenlijk is het ook goed van ze dat ze dat niet doen, ze blijven staan achter een heel goed merk dat zijn strepen allang verdient heeft. Wat ik merkwaardiger vind is dat het buitenland daar zo makkelijk mee omgaat..  ::)

Raphie

Onderaan de streep gaat het toch keihard om de munten, romantiek kennen we niet in dit vak.
JBL PRX Power!

Harry HT

Quote from: bmateijsen on March 11, 2005, 11:50:43
Precies.. eigenlijk is het ook goed van ze dat ze dat niet doen, ze blijven staan achter een heel goed merk dat zijn strepen allang verdient heeft. Wat ik merkwaardiger vind is dat het buitenland daar zo makkelijk mee omgaat..  ::)
Wat ik begreep is dat de winkeliers zijn die dit doen. Deze winkels mogen het  merk straks niet meer  verkopen.
Dan kan ik me er wel iets bijvoorstellen.

Zie:
Quote from: Blue-Eyes on March 11, 2005, 09:35:48
Ik heb een half uur met TransTec gesproken.

Hun verhaal kan ik begrijpen, maar persoonlijk vind ik het wel iets aan de naieve kant. Voor het verhaal moet je zelf maar bellen.

Per 1 april mogen de leveranciers die nu zo stunten geen TAG apparatuur meer verkopen (lees audiolab). Dus alles wat ze nu niet verkopen blijven ze mee in hun maag zitten. Ik begrijp zelfs dat er boetes op staan. (overigens vind ik dit een raar verhaal, wellicht heb ik dit verkeerd begrepen). TransTec mag wel audiolab / TAG apparatuur verkopen na 1 april.


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

bmateijsen

Quote from: Harry HT on March 11, 2005, 12:00:28
Wat ik begreep is dat de winkeliers zijn die dit doen. Deze winkels mogen het  merk straks niet meer  verkopen.
Dan kan ik me er wel iets bijvoorstellen.

Het kan echter een trigger zijn van de distributeur.. misschien worden die ook allemaal wel tegen het licht gehouden?? Vergis je niet er kunnen meer krachten zijn die niet zichtbaar zijn voor de consument, maar wel hun uiteindelijke uitwerking hebben op diezelfde consument..

Harry HT

Quote from: bmateijsen on March 11, 2005, 12:02:47
Het kan echter een trigger zijn van de distributeur.. misschien worden die ook allemaal wel tegen het licht gehouden?? Vergis je niet er kunnen meer krachten zijn die niet zichtbaar zijn voor de consument, maar wel hun uiteindelijke uitwerking hebben op diezelfde consument..
Vertel?  ;)
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

FrankB

Quote from: bmateijsen on March 11, 2005, 12:02:47
Het kan echter een trigger zijn van de distributeur.. misschien worden die ook allemaal wel tegen het licht gehouden?? Vergis je niet er kunnen meer krachten zijn die niet zichtbaar zijn voor de consument, maar wel hun uiteindelijke uitwerking hebben op diezelfde consument..

Hoe is het eigenlijk voor nieuwkomers als jullie om een plekje te veroveren bij distributeurs?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Martin_M

Ik snap het 'niet meer mogen verkopen' niet zo.
Voor die prijzen kan je ze na maart toch ook aanbieden als ex-demo ofzo.

Zal allemaal wel lekker dichtgespijkert zijn in het overnamecontract.

Is het hier trouwens wel bekend dat het hele overnamegebeuren aan McLaren heeft gelegen. Deze hadden niet meer de neven-activiteiten in de audiowereld nodig en wilde het geld in andere zaken steken (kort door de bocht).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)