Paradigm Studio 60/100 luidsprekers

Started by hifiman, March 8, 2005, 08:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henri.

Hoi,
Ik ben sinds een tijdje ook aan het denken aan de Paradigm's (Studio-60)
Ik heb de speaker nu reeds een paar keer gehoord en spreekt erg aan ;-))
Ik heb hem op een Marantz-SR5500 beluisterd en ondanks dat het geen
mega-versterker is, klinkt de Studio-60 erg goed tov. andere in die prijskl.
Ik heb alleen 1 probleem, hoe klinkt een dergelijke (grote) speaker in een
relatief kleine woonkamer waar de meubels misschien al wat dicht op
elkaar staan... ?
Is er iemand die daar ervaring mee heeft  of  weet waar ik daar meer over
kan horen / vinden op een of ander forum / internet ???
Marantz SR-5500, Marantz DV-6500, Mordaunt-Short-5.1-Plus.

hifiman

#51
Is inderdaad een goed punt om even bij stil te staan. Ook ik heb een vrij kleine huiskamer en dat was voor mij reden om in elk geval maar niet voor de studio 100's te gaan. Presoonlijk heb ik wel een beetje een issue met het laag met de studio 60's. Het laag is wat overdreven hetgeen in de winkel in de luisterruimte duidelijk niet het geval was. Als ik echter een meter naar voren schuif met mijn bankstel dan is het probleem weg.

Kortom ja het kan een probleem zijn maar het hoeft niet, plaatsing van speakers plus van jouzelf (luisterplek) zijn alles bepalend in deze. Het mooiste is als je de speakers thuis zou kunnen uitproberen. Je kan bij boemerigheid altijd nog kiezen voor de (goedkopere) studio 20's  ;D

kippekop

Quote from: Henri. on August 15, 2005, 14:37:17
Hoi,
Ik ben sinds een tijdje ook aan het denken aan de Paradigm's (Studio-60)
Ik heb de speaker nu reeds een paar keer gehoord en spreekt erg aan ;-))
Ik heb hem op een Marantz-SR5500 beluisterd en ondanks dat het geen
mega-versterker is, klinkt de Studio-60 erg goed tov. andere in die prijskl.
Ik heb alleen 1 probleem, hoe klinkt een dergelijke (grote) speaker in een
relatief kleine woonkamer waar de meubels misschien al wat dicht op
elkaar staan... ?
Is er iemand die daar ervaring mee heeft  of  weet waar ik daar meer over
kan horen / vinden op een of ander forum / internet ???


Persoonlijk zou ik als ik jou was altijd een stel monitors nemen, dan heb je dit soort problemen veel minder en scheelt je nog eens de nodige centen ook...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hifiman

Tsja dat is wel zo kippekop maar je wilt toch ook een beetje lekker laag bij bepaalde muziekstukken (DJ Tiesto ofzo :P )

Henri.

Monitors mogen dan eenstuk goedkoper zijn, maar het prijsverschil wordt ruimschoots goed gemaakt door de klank van de Studio-serie vind ik.....
Ik moet toegeven dat ik eerst ook voor de klasse tot ca. 500,- p.s.  keek, maar na het horen van de Studio-60 en -100 was ik ook om hoor.
Ik ben nog wel aan het twijfelen tussen de Specials van Hobo, Dali-Suite-2.8 Special Edition. Die zitten er qua geld tussen in maar qua klank ben ik er nog niet uit, ze zijn goed maar ben nog niet overtuigd dat ze het kunnen halen bij de Studio-60.

Is er nog iemand die me een andere speaker kan aanbevelen in de prijsklasse tot ca. 750-1000,- euro per stuk... ?? ?? ??

Ik heb bijv. ook de Audiophysics beluisterd, de Yara klninkt toch minder open vond ik, de Spark klonk met beter detail, maar beetje dof/gesluierd dus ben bang dat die al meteen een veeeeel zwaarder versterking vragen willen ze netjes klinken.  Gezien het prijskaartje durf ik de Tempo toch maar niet aan ;-))
Marantz SR-5500, Marantz DV-6500, Mordaunt-Short-5.1-Plus.

Rody

De Paradigms kunnen met een zwaardere versterker nog VEEL beter klinken.
Een boekenplank speaker van Paradigm kan genoeg bas leveren voor een niet al te grote kamer, da's echt geen probleem.
Dus als je een niet al te grote kamer hebt, kun je best een Studio 20/40 overwegen met een betere, stabielere versterker.

hifiman

#56
Quote from: Rody on August 15, 2005, 15:16:24
De Paradigms kunnen met een zwaardere versterker nog VEEL beter klinken.
Een boekenplank speaker van Paradigm kan genoeg bas leveren voor een niet al te grote kamer, da's echt geen probleem.
Dus als je een niet al te grote kamer hebt, kun je best een Studio 20/40 overwegen met een betere, stabielere versterker.
Volgens mij bestaat die studio 40 al een tijdje niet meer hoor  :P
Enne mijnheer Roderick, als U er zo over denkt waarom heeft U dan voor het model met DE MEESTE WOOFERS uit de monitor serie, namelijk de monitor 11, gekozen  ???  ::)  >:D  8)


Rody

Quote from: tingtong5 on August 15, 2005, 15:26:27
Volgens mij bestaat die studio 40 al een tijdje niet meer hoor  :P
Enne mijnheer Roderick, als U er zo over denkt waarom heeft U dan voor het model met DE MEESTE WOOFERS uit de monitor serie, namelijk de monitor 11, gekozen  ???  ::)  >:D  8)

;D

Mijn kamer is groot genoeg  >:D

hifiman


Henri.

Wel een geinig verhaal geworden zo   ;-)   oeps !
Wat is een grote en een kleine kamer in deze eigenlijk.
Mijn kamer is nl. zo'n 35 m2 schat ik maar het staat ook
nog eens vol met meubeltjes.  Hebben jullie het over
grote kamers, als die royaal over de 35m2 gaan ?
Marantz SR-5500, Marantz DV-6500, Mordaunt-Short-5.1-Plus.

hifiman

#60
Quote from: Henri. on August 15, 2005, 15:34:09
Wel een geinig verhaal geworden zo   ;-)   oeps !
Wat is een grote en een kleine kamer in deze eigenlijk.
Mijn kamer is nl. zo'n 35 m2 schat ik maar het staat ook
nog eens vol met meubeltjes.  Hebben jullie het over
grote kamers, als die royaal over de 35m2 gaan ?

Ehhhh 35 m2 is in mijn beleving redelijk groot. Dan zou ik zeker voor de studio 60 gaan als ik jou was.. Mijn kamer is L-vormig (open keuken), maar als ik dat keukenstuk even niet meereken zit ik denk ik aan 20 m2.

gast2018

Quote from: tingtong5 on August 15, 2005, 15:26:27
Volgens mij bestaat die studio 40 al een tijdje niet meer hoor  :P


Mede door Tingtong ben ik ook op het pad van de Paradigm's terecht gekomen. Ik heb de Studio 20, 60 en 100's gehoord. Of de 40's nog leverbaar zijn weet ik niet. Ze staan nog wel op de prijslijst van Acson, Echter nooit in levende lijve mogen aanschouwen.

Anyway mijn kamer is plm 45 m2 en qua speaker geef ik de voorkeur aan de 100's. Moet ik nog wel wat langer doorsparen. :( Maar vorige week liep ik toevallig een winkel binnen waar een verkoper bezig was met een andere klant met de Studio 20's icm een subwoofer in een stereo opstelling. Ik was aangenaam verrast moet ik eerlijk toegeven. Wellicht zou dat een optie kunnen zijn voor kleinere kamers. Ga eens luisteren.

hifiman

En voor het geld wat je uitspaart door studio 20's te kopen ipv studio 100 kun je een flinke subwoofer kopen  ;D

Overigens geef ik ook de voorkeur aan de studio 100, maar de meerprijs tov de 60 plus de relatief kleine kamer deed mij anders beslissen  :P

kippekop

#63
Quote from: tingtong5 on August 15, 2005, 15:02:53
Tsja dat is wel zo kippekop maar je wilt toch ook een beetje lekker laag bij bepaalde muziekstukken (DJ Tiesto ofzo :P )

Quote from: tingtong5 on August 16, 2005, 09:19:55
En voor het geld wat je uitspaart door studio 20's te kopen ipv studio 100 kun je een flinke subwoofer kopen  ;D

Overigens geef ik ook de voorkeur aan de studio 100, maar de meerprijs tov de 60 plus de relatief kleine kamer deed mij anders beslissen  :P

Niet jezelf teveel tegenspreken he ;)  Ik wilde net replyen: dan koop je toch een subwoofer, heb je zowieso nodig voor filmpjes.

Tja, ik heb laatst mijn rears en fronts gewijzigd, en ik vind het gewoon een stuk mooier staan een stel kleinere monitors. Daarnaast vond ik het basverschil minimaal, had ik minder last van doordreunen, een betere plaatsing van het geluid. Daarnaast zijn monitors een stuk goedkoper dan vloerstaanders: je betaalt voor een woofer, interne bedrading, grotere behuizing, transportkosten voor de producent/groothandel. Ik ben ook niet echt een basfreak, ondanks dat ik een behoorlijke collectie trance heb en vrijwel alleen maar dance/electronische muziek luister.

Ik heb die paradigm monitor 20's beluisterd, liggen erg makkelijk in het gehoor, erg warme bas vond ik zelf. Het is mijn smaak niet, ik vond het (persoonlijk!!  ;))een beetje te vol allemaal en te "amerikaans" qua sound...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Ettepet

Een goed alternatief voor de Paradigm Studio 60/100 is de Rocket-lijn. (zie bijvoorbeeld: dit topic) :)

Francois1968

#65
Ik heb recentelijk op een andere plek gevraagd of er mensen zijn die ervaringen hebben opgedaan met de Paradigm studio 60 maar daar kreeg ik geen antwoord. Leuk om nu te lezen dat ik toch niet de enige ben die deze speakers heeft.

Vorig weekend ben ik op pad geweest om een paar mooie speakers te kopen (als vervanging voor de Dali Suite 2.8 SE) en heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de Paradigm Reference Studio 60s.

In een directe vergelijking met de duurdere B&W 704 (=ruim 200 Euro per speaker) verbaasde de Paradigm mij in grote mate. Het geluid klonk mij mooi vol in de oren, daar waar de B&W wat dof klonk. Ook was het stereobeeld van de Paradigm breder dan bij de B&W speaker. De 703 van B&W heb ik daarna niet eens meer beluisterd, omdat het prijsverschil tov deze Paradigm enorm zou zijn. De verkoper vertelde dat hij de Paradigm ook had vergeleken met B&W 703 en 804 en dat de Paradigm zich tegenover beide speakers staande kan houden.
Voor de duidelijkheid, de Paradigm speakers waren aangesloten op een Arcam A-80 versterker met als bron de Arcam cd93. Ik ging aanvankelijk voor B&W, omdat Arcam B&W als ideale partner adviseert.
Voor de volledigheid; De Dali Suite 2.8 SE werd ook door de B&W 704 volledig weggespeeld.

Inmiddels heb ik de speakers een aantal dagen thuis, aangesloten op de Arcam AVR300 en als bron Arcam CD192, en het geluid wordt met ieder uur inspelen mooier.De Paradigm klinkt heel mooi in het hoog, met prima bas, en niet te vergeten gewenste controlle. Het stereobeeld is breed (daarmee ook de sweetspot), maar ook diep. En wat ik nooit eerder gehoord heb is hoogteverschil van artiesten op een podium. Ook klinkt het geluid schoner in verhouding tot mijn de Dali Suite 2.8. Bij de directe vergelijking leek het alsof er meer ruis zat in de Dali speaker.
Overbodig om te melden dat ik de Pareadigms heb aangeschaft....

http://my.hifi.nl/index.php?user=1063

kippekop

Quote from: Francois1968 on December 26, 2005, 17:06:58
Ik heb recentelijk op een andere plek gevraagd of er mensen zijn die ervaringen hebben opgedaan met de Paradigm studio 60 maar daar kreeg ik geen antwoord. Leuk om nu te lezen dat ik toch niet de enige ben die deze speakers heeft.

Vorig weekend ben ik op pad geweest om een paar mooie speakers te kopen (als vervanging voor de Dali Suite 2.8 SE) en heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de Paradigm Reference Studio 60s.

In een directe vergelijking met de duurdere B&W 704 (=ruim 200 Euro per speaker) verbaasde de Paradigm mij in grote mate. Het geluid klonk mij mooi vol in de oren, daar waar de B&W wat dof klonk. Ook was het stereobeeld van de Paradigm breder dan bij de B&W speaker. De 703 van B&W heb ik daarna niet eens meer beluisterd, omdat het prijsverschil tov deze Paradigm enorm zou zijn. De verkoper vertelde dat hij de Paradigm ook had vergeleken met B&W 703 en 804 en dat de Paradigm zich tegenover beide speakers staande kan houden.
Voor de duidelijkheid, de Paradigm speakers waren aangesloten op een Arcam A-80 versterker met als bron de Arcam cd93. Ik ging aanvankelijk voor B&W, omdat Arcam B&W als ideale partner adviseert.
Voor de volledigheid; De Dali Suite 2.8 SE werd ook door de B&W 704 volledig weggespeeld.

Inmiddels heb ik de speakers een aantal dagen thuis, aangesloten op de Arcam AVR300 en als bron Arcam CD192, en het geluid wordt met ieder uur inspelen mooier.De Paradigm klinkt heel mooi in het hoog, met prima bas, en niet te vergeten gewenste controlle. Het stereobeeld is breed (daarmee ook de sweetspot), maar ook diep. En wat ik nooit eerder gehoord heb is hoogteverschil van artiesten op een podium. Ook klinkt het geluid schoner in verhouding tot mijn de Dali Suite 2.8. Bij de directe vergelijking leek het alsof er meer ruis zat in de Dali speaker.
Overbodig om te melden dat ik de Pareadigms heb aangeschaft....

http://my.hifi.nl/index.php?user=1063

Gefeliciteerd! Je zult er niet snel spijt van krijgen, de tweeter die in de studio serie zit is echt heel erg goed, totaal geen scherpte, maar wel met enorm veel detail. Ik vond de speaker op het eerste gehoor te vol, totdat hij thuis in een grotere ruimte stond (de 20's dan he): lekker vol/warm maar niet onnatuurlijk. Het zijn redelijk rustige speakers waar je lang naar kunt luisteren, veel plezier ermee!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Francois1968

Hoi kippekop,

Inmiddels heb ik er al heel wat luisteruurtjes nonstop opzitten, vrijdagavond bijvoorbeeld van 21:00 uur tot 00:30 uur. Geen spat luistermoeheid. Inderdaad een heel mooi hoog, maar vlak het midden en laag niet uit. Veel detail, ruimte tussen de afzonderlijke instrumenten / zangers, diepe en gecontroleerde bas etcetera.
Zoals de verkoper van Hobo al zei; dit is een speaker die eigenlijk veel te weinig kost in vergelijking met een aantal andere merken zoals B&W. Maar ik ben er gelukkig mee uiteraard.
Ik vraag me wel af hoe lang Paradigm tegen zo'n mooie prijs wordt aangeboden als het door het grote audiofiele publiek wordt ontdekt. Als de vraag sterk toeneemt dan zullen de prijzen gaan stijgen.

Rody

Quote from: Ettepet on December 26, 2005, 16:44:49
Een goed alternatief voor de Paradigm Studio 60/100 is de Rocket-lijn. (zie bijvoorbeeld: dit topic) :)



Hear hear ;D

hifiman

Quote from: Francois1968 on December 26, 2005, 17:06:58
Voor de duidelijkheid, de Paradigm speakers waren aangesloten op een Arcam A-80 versterker met als bron de Arcam cd93. Ik ging aanvankelijk voor B&W, omdat Arcam B&W als ideale partner adviseert.

Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb de studio 60's nu een half jaar. Eerst was ik er niet helemaal tevreden over maar dat bleek aan andere zaken te liggen (luidsprekerkabel, cd speler). Na een aantal wijzigingen in de set klinken ze nu fantastisch en wil ik ze niet meer kwijt  :D

Morgen gaan we eens kijken hoe ze klinken op een Krell KAV-300i versterker  ;D

hifiman


hifiman

Quote from: Francois1968 on December 26, 2005, 17:06:58
Overbodig om te melden dat ik de Pareadigms heb aangeschaft....

http://my.hifi.nl/index.php?user=1063
In je stukje op hifi.nl schreef je het volgende:
In maart 2006 week heeft Ad, filiaalmanager van Hobo-hifi Boxmeer (op verzoek van de importeur van Paragigm) mijn luidsprekers gratis gemodificeerd. Het printplaatje bij de spoel is anders aangebracht waardoor de geluidsweergave enorm is verbeterd. Dat wil zeggen dat er veel meer diepte en rust in het geluidsbeeld is opgetreden.

Dit prikkelde mijn nieuwsgierigheid en dus heb ik met Hobo Hifi gebeld. Die vertelden mij dat de modificatie eruit bestaat dat per filter er twee stuks bipolaire elco's losgesoldeerd worden en aan de andere kant van de print bevestigd worden. Elektrisch gezien verandert er dus niks aan het filter maar de negatieve invloed van het magnetische veld van de spoelen op deze elco's neemt daarmee af en dat zou een opener en rustiger geluid tot gevolg hebben.

Afijn ik dus nog even met de Paradigm importeur gebeld die mij doorverbond met zijn technische dienst. De man van de technische dienst bevestigde het verhaal en dus gaat deze jongen eens kijken of hij dit weekend deze modifacatie zelf kan uitvoeren  ;D

Rody

Quote from: Audioloog on July 13, 2006, 14:50:56
In je stukje op hifi.nl schreef je het volgende:
In maart 2006 week heeft Ad, filiaalmanager van Hobo-hifi Boxmeer (op verzoek van de importeur van Paragigm) mijn luidsprekers gratis gemodificeerd. Het printplaatje bij de spoel is anders aangebracht waardoor de geluidsweergave enorm is verbeterd. Dat wil zeggen dat er veel meer diepte en rust in het geluidsbeeld is opgetreden.

Dit prikkelde mijn nieuwsgierigheid en dus heb ik met Hobo Hifi gebeld. Die vertelden mij dat de modificatie eruit bestaat dat per filter er twee stuks bipolaire elco's losgesoldeerd worden en aan de andere kant van de print bevestigd worden. Elektrisch gezien verandert er dus niks aan het filter maar de negatieve invloed van het magnetische veld van de spoelen op deze elco's neemt daarmee af en dat zou een opener en rustiger geluid tot gevolg hebben.

Afijn ik dus nog even met de Paradigm importeur gebeld die mij doorverbond met zijn technische dienst. De man van de technische dienst bevestigde het verhaal en dus gaat deze jongen eens kijken of hij dit weekend deze modifacatie zelf kan uitvoeren  ;D

Ik ben benieuwd :)

hifiman

Overigens adviseerde Hobo Hifi mij ook nog om de luidsprekers elk op 3 masterbase blokjes te zetten ipv de spikes te gebruiken. Helaas kan ik dit niet proberen zonder eerst 100 euro te spenderen  :P

bmateijsen

Ontkoppelen of koppelen, daar hoef je niet perse masterbase voor te gebruiken ;)

Quote from: Audioloog on July 13, 2006, 15:59:48
Overigens adviseerde Hobo Hifi mij ook nog om de luidsprekers elk op 3 masterbase blokjes te zetten ipv de spikes te gebruiken. Helaas kan ik dit niet proberen zonder eerst 100 euro te spenderen  :P