nieuwe digitale videocamera: DV of iets anders???

Started by pch, March 6, 2005, 15:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Puff

Ja maar das weer een heeeeele andere discussie.... >:D


Voor je het weet hebben we het over OLED etc....maar goed we dwalen af....


Enne PCH ik weet niet wat je budget is maar ik zou vincent ff bellen over wat ie bij smits kost.... ;D
Je gaat niet onder de 1000 maar je betaald ook geen adviesprijs.... ;)

D.
This is me taking off................you wanna see my landings??

pch

Oude camera is nu echt kapot, dus er moet nu een nieuwe komen, aangezien onze dochter over 2 weken een optreden heeft....
Had het liefst nog een jaartje gewacht en dan meteen een full-HD camera gekocht met HDMI-uit, maar die zijn me nu nog veel te duur.
Mijn oog is nu een beetje gevallen op de Panasonic NV-GS320 van rond de 500,- euro. Die schijnt goed getest te zijn (http://www.ecoustics.com/pcw/reviews/132097).
Ik zit echter nog wel steeds met mijn vraag die ik ook in het begin stelde: hoe zit het met de beeldkwaliteit als ik de opnamen van de DV-tape met i-Link overzet op mijn Sony dvd-recorder? Ik neem aan dat de mini-DV bandjes een uur zijn en dat het dan het beste is om de Sony op HQ te zetten? Hij neemt dan 1 uur op i.p.v. de standaard 2 uur. Kan iemand me vertellen hoe de beeldkwaliteit dan is? Of is het dan teveel gecomprimeerd en totaal niet te vergelijken met de originele opnamen op mini-DV?
Het rare blijf ik vinden dat je op zo'n hoge kwaliteit opneemt, maar dat als je het wil afspelen op je plasma je dan als hoogste kwaliteit slechts s-video kunt kiezen! Wanneer je de camera met i-Link aansluit op de dvd-recorder, haal je dan wel een hogere beeldkwaliteit? Immers, mijn dvd-recorder is met een goede scart (MIT) RGB aangesloten...
Dus, wat is betere beeldkwaliteit?
-rechtsreeks de mini-DV tape afspelen met s-video op de plasma?
-opnamen met i-Link op dvd-recorder via scart-RGB naar plasma?

Gr. PAul.

Mark S

#27
Via FW -> RGB Scart is natuurlijk de betere optie.
Ik neem aan dat je dvd-recorder het binnenkomende FW signaal ook gewoon rechtstreeks naar de Scart uitgang kan doorgeven zonder daadwerkelijk op te nemen?
Wat de DV-> MPEG2 conversie betreft, zoals je idd stelt past er in SP mode 1 uur materiaal op een tape. Met de HQ mode van je DVD-recorder zul je dan de hoogst mogelijke kwaliteit behalen.
In de praktijk zul je echt nauwelijks verschil zien tussen beiden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de de kwaliteit van de encoder chip.

pch

Quote from: Mark S on June 13, 2007, 09:44:10
Via FW -> RGB Scart is natuuurlijk de betere optie.
Ik neem aan dat je dvd-recorder het binnenkomende signaal ook rechtstreeks kan doorgeven zonder daadwerkelijk op te nemen?
Volgens mij wel ja.

Quote from: Mark S on June 13, 2007, 09:44:10
Wat de DV-> MPEG2 conversie betreft, zoals je idd stelt past er in SP mode 1 uur materiaal op een tape. Met de HQ mode van je DVD-recorder zul je dan de hoogst mogelijke kwaliteit behalen.
In HQ-mode neemt hij maar 1 uur op een dvd op, i.p.v. 2 uur in standaard SP mode, dus moet ik waarschijnlijk wel altijd de HQ-mode gaan gebruiken.

Quote from: Mark S on June 13, 2007, 09:44:10
In de praktijk zul je echt nauwelijks verschil zien tussen beiden. Die kwaliteit is natuurlijk ook afhankelijk van de encoder chip.
Mooi om te horen dat opnamen op dvd in HQ-mode nog steeds zeer mooi zullen zijn! Het zal sowieso allemaal wel mooier zijn dan wat ik nu gewend was: Hi8 van zeker 10 jaar oud in 4/3 en nu die Panasonic met DV, Leica lens, 3-CCD en echte 16/9...Toch?

Gr. Paul.

JvD.

Mijn ervaring is, dat het niet uitmaakt in kwaliteit of je in SP of LP opneemt. Het enige waar je tegen aan kunt lopen, is dat een _andere_  camera jouw LP-opnamen _misschien_ slechter kan uitlezen, maar als je het bij één en dezelfde camera houdt, mag dat geen verschil maken.

Verder zijn er ook bandjes, waar je 80 / 120 minuten op knt opnemen i.p.v. 60/90 minuten. Los zijn ze vrij prijzig, maar de MediaMarkt heeft een setje van 4 60'ers en één 80'er voor de totaalprijs van ca. € 17,50 (panasonic)
Als het regent in mei, is april voorbij...

pch

Quote from: JvD. on June 13, 2007, 10:15:40
Mijn ervaring is, dat het niet uitmaakt in kwaliteit of je in SP of LP opneemt.

Dit lijkt me toch niet de bedoeling!
Wanneer je LP gaat opnemen i.p.v. SP en dan ook nog eens van LP mini-DV tape terug gaat met compressie naar dvd, houdt je natuurlijk veel minder kwaliteit over dan als je meteen in het begin op je "moederband" als een hogere en betere kwaliteit hebt, dus vooral SP gebruiken lijkt mij?

Gr. Paul.

JvD.

Dat zou je wel verwachten ja. Maar het vreemde is, dat ik met een verscheidenheid aan DV-camera's nog nooit visueel verschil heb kunnen constateren tussen SP en LP-opnames. Maar misschien is er iemand hier, die andere ervaringen heeft? Daar ben ik zelf namelijk ook erg nieuwsgierig naar.
Als het regent in mei, is april voorbij...

Mark S

Ik heb SP en LP in het geval van DV nooit vergeleken.
Eerdere ervaringen met LP op VHS, Hi8, audio-cassette en zelfs DAT waren voor mij aanleiding de LP mode niet eens meer te overwegen. Misschien onterecht.
Anderszijds: het verschil tussen DV en DVCAM (zelfde codec: hogere tapesnelheid) is voor een licht geoefend oog wel zichtbaar in het voordeel van de laatste. Hieruit kan dus eigenlijk niet anders volgen dan dat een lagere tape snelheid (LP) een negatieve invloed heeft op kwaliteit van de opname.

pch

Quote from: Mark S on June 18, 2007, 02:14:00
...Eerdere ervaringen met LP op VHS...

Hier had ik dus ook al ervaring mee van vroeger, waardoor ik dacht dat het met mini-DV tape net zo zou zijn...

Gr. Paul.

P.S. Heb nog steeds de knoop niet doorgehakt over die Panasonic NV-GS320 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3859|656|653|652|4|1)