DVD loopt niet synchroon

Started by zeiksnor, March 6, 2005, 14:16:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zeiksnor

Ik heb een NAD t533 en bij de meeste dvd's gaat -na een tijdje- het beeld niet meer synchroon lopen met het geluid.
De speler is pas een half jaar oud en het is reuze irritant.
Vroeger had ik een playstation2 die het ook deed, maar van een dure dvd-speler verwacht je toch meer.
Waar kan dit in zitten en moet ik hem anders opsturen?

Richard Kruizinga

Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Er kan iets mis zijn met je DVD-speler of met een DVD'tje, maar dat laatste zou dan zelden mogen gebeuren, want ik ben hooguit 1 DVD in mijn 'geschiedenis' tegengekomen die daar last van heeft.

Maar wat ook relevant kan zijn, is de complexiteit van je TV. Heb je de DVD speler voor beeld aangesloten op een moderne digitale TV en komt het geluid via je surround receiver, dan loopt het geluid vaak vóór op het beeld, omdat het beeld wordt vertraagd door de digitale processen in je TV. Dit probleem is bekend bij vooral de duurdere TV's. Sommige DVD-spelers hebben daarom een synchronisatie-functie.

Welk merk en type TV heb je?
Sony TA-E9000ES, Sony TA-P9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony DVP-NS999ES, Sony CDP-XA555ES, Sony ST-D777ES, Sony DTC-ZA5ES, Mission 752F (front), Mission 77c (center), Sony APM-22ES II (achter), Sony KV-X2141, Apple Mac G5 2x2

zeiksnor

Alvast bedankt voor je reactie en ik heb een Sony 32fq70.

Kjelt

Quote from: zeiksnor on March  6, 2005, 14:16:29
.... bij de meeste dvd's gaat -na een tijdje- het beeld niet meer synchroon lopen met het geluid.

Is het inderdaad zo dat dit pas na een tijdje optreed of al meteen vanaf het begin?  Als de tv de oorzaak zou zijn van de asynchroniteit dan zal het vanaf het begin al moeten optreden.
Mocht het nou pas na een tijdje zijn: gebeurt deze asynchroniteit ook als je continu kijkt zonder de dvd ooit te pauzeren?

Als het alleen optreed bij diverse malen pauzeren dan moet je het volgende maar eens proberen:
Ik heb dit laatste vaak gehad met mijn oude Pioneer speler als ik zo nu en dan wat te drinken ging halen. Ik kon dit gemakkelijk verhelpen door de speler echt te stoppen of zelfs standbye te zetten en met Resume weer opnieuw op te starten en verder te spelen.

Volgens mij ligt de oorzaak dan in het feit dat bij de MPEG2 decoder het beeld en geluid aparte digitale paden zijn (welliswaar gemultiplexed maar de synchronisatie tussen de twee vind niet continu plaats) en apart worden bewerkt en dat de audio- en video-buffers bij het pauzeren a-synchroon zijn gevuld.  Een goede MPEG decoder zou de buffers na de pauze moeten flushen en opnieuw het laatste i-frame en bijbehorende audio synchroon moeten zetten.
Dit gebeurt haast nooit en dus moet je het zelf doen door de dvd-speler echt te stoppen (alle buffers worden geflushed) en te resumen (of bij sommige "te intelligente dvd spelers" echt standby zetten en weer resumen.

Laat ff weten of dit bij jou ook werkt, succes.

asterduc

Hoi Zeiksnor,

Dit is eenvoudig op te lossen.

Meet de tijd in sekonden dat je geluid te vroeg komt.
Bereken dan de afstand dat je geluid nodig heeft om te vertragen (aantal gemeten sekonde x 340 meter).
Plaats je speakers die afstand verder van je scherm of zit / luisterplaats.

Dit lukt natuurlijk uitsluitend als je steeds dezelfde vertraging hebt. Indien dit een variabele is zul je ook je speakers verplaatsbaar moeten maken!

Mocht het geluid later komen dan je beeld, doe je net het tegenovergestelde. Je meet ditmaal met de snelheid van het licht (in plaats van het geluid) en plaats de speakers dichterbij. Dit zal vermoedelijk niet lukken omwille van de te beperkte ruimte, maar geen paniek, je plaatst gewoon je scherm verder weg, dat heeft hetzelfde effekt. Zet alvast een sterke verrekijker op je verlanglijstje.

Succes.
Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



patrick_vdb

Quote from: asterduc on April  8, 2005, 21:46:33
Bereken dan de afstand dat je geluid nodig heeft om te vertragen (aantal gemeten sekonde x 340 meter).

Hmmm, dan heeft hij toch een flinke kamer nodig ;)

mvrg

Patrick