[Sub integreren in stereo] crossover in receiver gebruiken of niet?

Started by sphere, March 2, 2005, 15:03:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sphere

Ik vraag me af wat nou de beste manier is om een sub te integreren in een stereo setup.

1) Crossover van receiver gebruiken, zodat bas van fronts min of meer "naadloos" overgaat naar bas van sub.
2) Fronts full range laten spelen, en crossover op sub(amp) gebruiken.

Van optie 1) kan ik eigenlijk geen nadelen bedenken, behalve dat je receiver het moet ondersteunen. Bijvoorbeeld een instapper als de Marantz SR4400 heeft als laagste kantelpunt 100Hz  ::)

Optie 2) heeft misschien als nadeel dat je een bult laag kan krijgen, in het gebied waar de fronts afvallen en sub gaat meespelen.

Wat zijn de ideeen hierover? De andere optie is een DAC bakken en het uitgangssignaal voeren aan een analoge versterker, dan moet ik alleen nog een circuitje erbij prutsen om 2.0 om te zetten naar 2.1, maar er staat wel een voorbeeldje van op circuitsonline.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

GPO

Quote from: sphere on March  2, 2005, 15:03:31
Ik vraag me af wat nou de beste manier is om een sub te integreren in een stereo setup.

1) Crossover van receiver gebruiken, zodat bas van fronts min of meer "naadloos" overgaat naar bas van sub.
2) Fronts full range laten spelen, en crossover op sub(amp) gebruiken.

Van optie 1) kan ik eigenlijk geen nadelen bedenken, behalve dat je receiver het moet ondersteunen. Bijvoorbeeld een instapper als de Marantz SR4400 heeft als laagste kantelpunt 100Hz  ::)

Optie 2) heeft misschien als nadeel dat je een bult laag kan krijgen, in het gebied waar de fronts afvallen en sub gaat meespelen.

Wat zijn de ideeen hierover? De andere optie is een DAC bakken en het uitgangssignaal voeren aan een analoge versterker, dan moet ik alleen nog een circuitje erbij prutsen om 2.0 om te zetten naar 2.1, maar er staat wel een voorbeeldje van op circuitsonline.

ik kan wel een enorm nadeel aan optie 1 aangeven: mijn Marantz SR5200 (en ook andere duurdere en nieuwere types) hebben de vervelende eigenschap de sub line-out aansturing uit te zetten bij gebruikt van 'Source Direct'. Die knop wil je absoluut gebruiken als je het hebt over puur stereo geluid. Je bent met optie 1 genoodzaakt om source direct uit te zetten met alle gevolgen van dien. Dus mijn voorkeur heeft optie 2, waarbij ik de  sub het laag laat weergeven die de mains niet kunnen weergeven (of iig met niet genoeg druk). In film-stand laat ik de fronts full range + LFE weergeven, waarbij mijn sub parallel meeloopt met de fronts. Dit werkte voor mij beter als de andere optie(s).

groeten,

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS