Adire Tempest in TL (transmissielijn)

Started by asterduc, March 2, 2005, 10:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

asterduc

Hoi Michiel,

Bandbreedte en hoge tonen: Nee heb ik niet, de hoge tonen horen niet door de TL te worden verplaatst, integedeel zelfs, ze moeten net zoals in elk ander open systeem (vb basreflex) gedempt worden omdat ze een groot aandeel vervorming en verkleuring bevatten. 
Ik heb ooit geleerd dat je de hogere frekwenties kunt vatten door ze in een scherpe hoek met demping te sturen.  Indien deze wetenschap waar is, vele erkende bouwers passen dit trouwens ook toe, zou je in de constructie van de TL een scherpe bocht kunnen voorzien of zelfs een T-stuk of Y-stuk inlassen met korte doodlopende pijp waarin dan een grote hoeveelheid dempingsmateriaal wordt toegepast.

Heb je de Ariel al eens bekeken? dit is nog een ander exotisch projekt dat gebruikt maakt van vele bochten, of hoe moet je dat soort labirinth princiepe anders beschrijven.

Huidig subprojekt: er is nog niets beslist, dus alles kan nog.  Ik prober dagelijks wat verder te studeren op de verzamelde informatie om uiteindelijk met de bouw aan te vangen.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



michiel

Met hogere frekwenties doelde ik niet op de hoge tonen, maar het boven gebied van de laag - mid/laag weergave. Dus tot zo'n 200/300 Hz. Ik denk zelf dat de 200-300 Hz last zal hebben van de bochten bij een TL met lengtes van 2-3 meter. Voor een echte sub niet van belang, maar voor een deftige laagsectie juist wel!

asterduc

Michiel,

een 100% waterdicht antwoord kan ik hier niet op geven maar 200 / 300 Hz bij, laat ons zeggen een 2-weg systeem, zal toch fors gedempt moeten worden omwille van de harmonischen.  Ik meen mij te herinnenren dat alle oneven harmonischen moeten aangepakt worden en dan vooral de derde, vijfde en zevende (pas op ik kan verkeerd zijn!!! ben er toch even te lang uit en heb geen tijd om het op te zoeken). Dus bij een 40 hz afstelling zal een goede demping nodig zijn in de 120 hz, 200 hz.  Bij een tweevoudig en drievoudig gevouwen lijn ga je merken dat die meestal in de bochten vallen, vandaar dat je dan ook daar de demping vindt.  Zonder de theoretische achtergrond zou je dan natuurlijk kunnen gaan denken dat de bochten moeten gedempt worden, maar dat is een fabeltje.

Niemand op het forum die dit tegenspreekt?
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102