Adire Tempest in TL (transmissielijn)

Started by asterduc, March 2, 2005, 10:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

asterduc

Iemand reeds ervaring opgedaan met een Adire Tempest in een Transmissie lijn?

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

ik heb kort geleden wel een adire tempest in een 190 ltr gesloten kast gehad, werd wel erg groot
en niet veel beter dan mijn peerless xls-10

asterduc

kom kom Yorkie,

ik heb zelf de XLS 10 met PM in mijn woonkamer staan en heb vorige zondag een Tempest in een 150 l bass reflex kast gehoord.
Dat is zoals de performance van een Golfje vergelijken met een Porsche 911.

De Tempest heeft om te beginnen 2 keer meer membraan en dan nog een drievoudige Xmax, dat is 6 keer meer volumeverplaatsing. Zeg nu niet dat daar geen verschil op zit. Tja, misschien bij 60 db geluidsdruk!  maar daarvoor neem je dan beter een 3" subje met 5 liter inhoud.



Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Hanz71

#3
Niet veel beter dan een XLS10 met passief membraan?? Dat lijkt me sterk, het lijkt me dat een gesloten Tempest (veel) strakker speelt dan een XLS10 met passief. Een XLS met passief is toch een beetje een dweil in het laag (ik heb een XLS12 met PR15), voor film perfekt, maar voor muziek lijkt me minder geschikt.
Daarvoor heb ik een sub met 4*infinity kappa400 20cm woofers, en/of een infinity 120.3SE gesloten. Die spelen toch echt heel wat strakker, maar ook iets minder diep...

Tempest in TL kan ik je niks over zeggen. Lijkt te moeten kunnen met die parameters, maar wordt MEGA omdat de grootte (oppervlak) van het kanaal samen hangt met de maat van het chassis...

De vergelijking tussen porsche en golf ben ik het niet geheel mee eens. Qua geluidsdruk wel, maar qua kwaliteit van het chassis niet. Ik denk dat de kwaliteit van een XLS even goed, dan niet beter is dan een tempest.

jeroen_d

#4
Quote from: redheinz on March  2, 2005, 12:30:15
Die spelen toch echt heel wat strakker, maar ook iets minder diep...

Het is heel lastig vergelijken dit soort zaken. In theorie speelt de XLS-12 met passief membraan niet zo strak, maar meer diep laag klinkt bijna altijd minder strak. Zeker als de akoestische maatregelen in de luisterruimte beperkt zijn en je in feite die diepere bas niet nodig had vanwege de room gain. Dan wordt het al gauw teveel en inderdaad alleen leuk voor film-effecten.

@asterduc: in theorie is 2x zo veel oppervlak gunstig. Maar dat moet dan ook over dat grote oppervlak zeker zo  stijf zijn als het membraan van die XLS-10. Je zegt dat je gehoormatig vergeleken hebt. Was dat met beide luidsprekers in dezelfde ruimte? Ik zeg niet dat je per definitie ongelijk hebt, maar vind wel dat je nogal snel de Porsche en Golf vergelijking uit de kast haalt en achteloos de persoonlijke ervaring van een ander forumlid aan de kant schuift. En of een transmissielijn betere bas geeft dan basreflex, zeker als de basreflex goed diep is afgestemd (lager dan 25 Hz), ja daar kun je eindeloos over discussieren :-X Laat niet onverlet dat helaas nog niemand antwoord heeft kunnen geven op je oorspronkelijk vraag, inclusief mijzelf :(

Groetjes, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

yorkie13

10'" met pm in 31,5 ltr om precies te zijn aangestuurd met thomessen proteus 2.4 voor homecinema frontfiring tov tempest in downfiring kast
vond het verschil bij normaal volume in 65 m2 kamer niet veel beter, zeg niet slecht maar hab er meer van verwacht
peerless xls10 is gewoon een goede sub en er zal best een beter resultaat met de adire tempest te behalen zijn
wellicht in een TL, blijf het onderwerp met belangstelling volgen en ben voorlopig erg tevreden met mijn golfje

asterduc

ik vreesde al dat het Golf - Porsche voorbeeld in slechte aarde zou vallen. Is anders wel een perfekt vergelijk, okee dan, een Golf VR6 tegen een instapmodel 911!!!

De XLS staat reeds 3 jaar in mijn woonruimte. Ik weet hoe dat ie klinkt en dat is zeker niet slecht.  De Tempest heb ik bij een vriend beluisterd. De ruimte en versterking zijn anders, maar toch, zo'n geluidsdruk dat die teweegbrengt, daar staat de XLS maar wat te kijken.

So far so good hoop ik.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



jeroen_d

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

asterduc

TL Tempest, want dat was mijn vraag.

Sterk tapered zou deze kast een netto inhoud vragen van 385 liter.  Als ik ze als bass reflex zou bouwen, dan gelijk naar een lage Q, ook dan nog 340 liter inhoud. Dus zoveel verschil zit daar niet op.  Begrijp dat ik de ruimte ter beschikking heb.

Zwart is Sealed in 190 l
Groen TL 385 liter, 3.5 m lang.
Rood Reflexkast afgestemd op 18 Hz.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

ja als je die xls10 ergens achterin een kast weggestopt hebt zitten dan haal je er niet de maximale
prestaties uit, mijn sub weegt 60 kg , is frontfiring en staat op groot massief stuk belgisch hardsteen van 4 cm dik
op spikes en dat maakt dus al een wereld van verschil
vond zelf de opbouw van de adire woofer tegenvallen, beetje goedkoop eigenlijk, beetje een porsche cloon ;D
misschien dat een tl of basreflex afstemming betere resultaten geeft maar ik ben net als vele anderen zeer tevreden met mijn xls10

michiel

Kijk nou, een surfer die ook zelf speakers bouw (en ook nog eens met AJ speelt). Die kom je niet vaak tegen! 8)

Met de tempest heb ik geen ervaring, wel met andere 15" drivers in een TL. Ik heb de meest simpele TL gemaakt voor een Pa mid/bass driver, en hier later een TC sounds woofer in gehangen. Simulatie van die TL met de TC sounds gaf een bagger slechte curve, maar ff proberen was geen moeite aangezien de woofers en de TL gewoon in huis waren en het een kwestie van schroeven was.
Tot mijn verbazing klonk het behoorlijk goed. Uit de simulatie bleek dat er vrijwel niets onder de 40 Hz uit de TL zou komen en er een giga piek op de 40-45 Hz zou zitten. Maar met lage filtering was er niets aan de hand. Kastje ging flink dieper dan de 40 Hz, makkelijk naar de 30 Hz. Klankmatig was het ook erg lekker. De klank van de TL stond me opzich meer aan als de klank van een gesloten kast, maar door dat alleen als je tussen de foutjes door luisterd. Een grote gesloten kast geeft wat meer rust en diepgang. Ik ben er helaas nooit aan toe gekomen om een andere/betere TL te bouwen voor de TC sounds woofer. Komt misschien nog wel eens aangezien de TC sounds waarschijnlijk geen plekje krijgen in mijn systeem (dus kan ik ze als basis gebruiken voor een tweede systeem).

Als ik naar de parameters van de tempest kijk lijkt me dit een mooie TL driver. Je simulatie ziet er goed uit. Opvallend is de acoustical impedance. Bij de TL verloopt deze vrij regelmatig wat een goed teken is. De driver ziet dan over het frekwentie spectrum een gelijkmatige weerstand.
Ik heb zeker vertrouwen in een TL met deze driver.  ;)

asterduc

Hoi Michiel,

HTforum.nl, ik dacht gelijk aan water, zeilen, surfen en de foto was snel gekozen. Eens wat anders dan een auto, speaker of stripfiguur.

De combinatie watersport, motorsport, fietssport en muziek is toch een veel voorkomende zaak. Echte high-enders kunnen daar sportief wel wat van afwijken (ai, wat heb ik nu weer gezegd, wedden dat hier een vervolg aan komt).

TL: ik hou van bas, zo veel zelfs dat ik zo'n 150 basgitaren en een dubbel aantal baskasten op mijn naam heb staan. De TL is hierbij steeds mijn favoriete kast geweest.  Echter, met de huidige Subsystemen heeft de TL aardig wat concurrentie bijgekregen. Ik heb met subsystemen weinig ervaring, heb de laatste 5 jaar wat ontwikkeling betreft nogal stil gezeten in speakerbouw. Nu ik zelf een sub kan gebruiken in mijn geluidssudio twijfel ik toch om hem als TL op te bouwen.  Afgaande van de simulatie zou ik het TL idee willen vergeten, maar jouw ervaring geeft me toch weer opnieuw een puls om er mee door te gaan. 
Dit zijn de units die ik als fronts wil gebruiken. Davis KLV20 met Vifa XT300 in een TL die gehoorsmatig inclusief room gain tot 32 Hz gaat. De 4 surrounds en de center zijn iets kleiner met de Davis KLV17, ook in TL, maar die zou ik eventueel gesloten willen maken. Alle kasten zou ik als small op 40 Hz Hz willen instellen, dus minder lineaire uitslag, dan wordt de belastbaarheid wat groter en het middengebied wat rustiger.
De Sub vult dan onderaan aan.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



michiel

De combo surfen en speakers bouwen/ontwerpen ben ik niet vaak tegen gekomen. In de PA wereld noemden ze me laatst nog surf-michiel tijdens een forum meeting. Ik moet altijd kiezen of ik mijn geld aan het surfen of luidsprekers bouwen uit geef. Surfspul kan nog aardig wat investeren gebruiken, en de speakers ook en dat met lage inkomsten.

Om weer terug te komen op jou toekomstige subwoofer. Zelf heb ik sindskort een hoorn geladen subwoofer, welke vrijwel alle andere subwoofers van mij er uit speelt. Een dubbel 15" dipole komt denk ik erg dicht in de buurt, maar dat is niet mogelijk binnen mijn set up (te weinig ruimte voor de dipole).
De hoorn is een 30 Hz hoorn met 2 8" drivers. Diepgang is misschien wat minder als andere kasten (in de praktijk lijkt de hoorn nog wel onder de 30 te komen), maar de klank maakt alles goed. Ik gebruik de sub voor muziek en zou het zo naast de tempest durven zetten. Een 200 liter gesloten kast met TC sounds is kinderspel vergleken met de hoorn.

Mijn advies, als je echt extreem wilt gaan bouw een hoorn. Zowel kwa vervorming, klank, output het beste wat je kan krijgen mits goed uitgevoerd. Als je de ruimte er voor hebt zou ik geen minuut meer twijfelen! Mijn hoorn is 500 liter. Wat een redelijk formaat is, maar niet overdreven voor een dergelijke kast.


asterduc

Gesteund door Michiel dus terug op weg met de Tempest als TL.

De Tempest heeft 2 spreekspoelen. Bij gebruik van slechts 1 spreekspoel kan de andere spoel gebruikt worden om de compliantie van de unit te beinvloeden.  Volgens mijn niet academische kennis is dit niet anders dan de weerstand die de konus ondervind om te kunnen bewegen.  De mechanische weerstand Qms blijft gelijk, goed, daar is de ophanging verantwoordelijk voor. De electrische weerstand Qms echter zal wel beinvloedt worden.  Doordat de spoel niet aangestuurd wordt gaat ze geen kracht opwekken. Doordat de spoel in het magneetveld in beweging is gaat ze echter wel, net zoals een dynamo, spanning opwekken.
Indien in deze spoelkring een weerstand wordt geplaatst gaat zij een door de opgewekte spanning een stroom laten vloeien die op haar beurt een tegengesteld magnetisch veld opwekt die de beweging gaat tegenwerken.
Ik hoop dat deze theorie wat klopt zodat er geen misverstand de wereld in wordt gegooid.

Nu kunnen we dus de totale weerstand van de konus Qts, gaan beinvloeden door een weerstand te regelen die over één van de twee spoelen staat. Een TL is steeds, ook al zijn er sinds kort simulatieprogrammas beschikbaar (AJHorn en Martin King) die het geluidsgedrag van TL's kunnen voorspellen, een try and error project. Door de varieerbare Qts kunnen we nu wel de speaker aan de kast aanpassen.  In ruil moeten we wel wat efficiency prijsgeven, maar we krijgen er wel een geschikte op maat gemaakte TL unit voor in de plaats.

Hierbij de simulatie van de Tempest met 2 spoelen aangesloten (zwart) en met 1 spoel (rood) aangesloten. 
Wanneer een weerstand op de tweede spoel wordt geplaatst zal de resonantiefrekwentie alsook het rendement nog verlagen. Hoeveel? geen idee omdat het mij nog niet duidelijk is hoe dit te simuleren.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Michiel,

Hoornsub: Persoonlijk hou ik niet zo van een hoornklank, maar dat kan misschien veranderen als ik die van jou hoor.

Dipole, heb ik overwogen maar die is zeer kritisch in de plaatsing. Mag zeker niet in de buurt van een wand staan en dat lukt bij mij niet.

Het surfen, even tussen de lijnen door. Ik heb een toffe duitse kennis die mij elk jaar zijn villatje in Rosas ter beschikking stelt (heb hem ooit eens ferm uit de penarie gered en hij bekijkt dit als een soort levensverzekering). Deze persoon is maniakaal surfer, dus dat materiaal ligt daar voor mij klaar. Laatste Mistrals en Guns. Wat ik daarmee bespaar kan ik extra aan muziek investeren. Sorry Michiel.  Nou, omdat hij ook muziek in zijn hart heeft krijgt hij elk jaar een stukje hifi cadeau. Dit jaar een paar TL's voor de eetruimte.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



michiel

Ondertussen hebben we buiten het forum om contact gehad waarin ik een stukje over horn loading heb geschreven, leek me wel nuttig om ook hier te plaatsen voor de andere lezers.

Wat de hoorns betreft, er is een groot verschil met de oude en nieuwe
hoorns. De oude generatie hoorns waren voor laag weergave bedoeld, en
moesten ook nog eens erg hoog door lopen. Het punt waar vervorming op treedt
bij een hoorn is altijd aan de boven grens van zijn werkgebied, een hoorn
met grote bandbreedte zal dan ook meer vervormen dan een hoorn met smalle
bandbreedte.
De Wbin is een heel goed voorbeeld van een onderhand verouderde hoorn. De
hoorn lengte is kort, de driver die er in zit heeft een hoge EBP; dus vrij
forse aandrijving en hoge fs. Ook is de achterkamer vrij groot. De expansion
van de hoorn verloopt niet bijzonder snel, dit omdat de hoorn voor een grote
bandbreedte is ontworpen.
Gebruik je een hoorn in een smallere band dan mag de expansion veel sneller
verlopen wat de overdracht ten goede komt. Nieuwere bass hoorns werken niet
verder dan 100 Hz met een onderste grens varierend van 50 tot 25 Hz. Throat
distortion is hiermee volledig uitgesloten, hoe hoog je de compressie ratio
ook brengt. Een 100 Hz toon hoeft maar enkele golflengtes door de hoorn te
reizen en de vervorming die ontstaat in de hoorn door temperatuurverschillen
(wisselde druk heeft een invloed om de temp) vind dan nog nauwelijks plaats.
De grootste bron van vervorming is de driver zelf. De ophanging van conus
drivers is lang niet zo lineair als je zou willen. Dus elke high excursion
driver vervormt behoorlijk wat als deze tegen zijn bovengrens speelt. Het
leuke van een hoorn is dat de voorkamer plus hoorn een flink zware last op
het membraam geven. Met de achterkamer wil je deze in ballans houden.
Hierdoor is het mogelijk een lekker kleine achterkamer te gebruiken. De
gewenste compliantie is een optel som van de compliantie van de driver en de
compliantie van de achterkamer. Als je de driver zo kiest dat deze een erg
klein aandeel in de compliantie heeft zorg je direct voor dat vervorming op
hoge excursion laag blijft. De lucht in de achterkamer gedraagt zich
namelijk als een perfect lineaire veer in tegen stelling tot de driver. Dus
de drivers met hoge fs (strakke ophaning) blijken helemaal geen goede hoorn
drivers te zijn als je bass wil weer geven. Dit is naast de grote
bandbreedte een grote fout die men vaak maakt bij het ontwerpen van hoorns.
De bouw van de driver zelf speelt ook nog een grote rol, met name de conus.
Een 18" hoorn werkt in geen geval goed voor high spl pa. het membraam is
simpel te slap om de zware last op te vangen. En het membraam gaat dan
scheuren, of buigen wat vervorming tot gevolg heeft. De LAB hoorn, ongeveer
de beste PA sub in de wereld maakt gebruik van 2 12" drivers.Output en
diepgang van deze hoorn zijn ongekent, en dat bij de laagst gemeten
vervorming onder de PA subs. Leuk feit van deze sub is dat eerst de kast is
ontworpen, en daarna de driver op de kast is aangepast. Het ontwerp is
strikt voor de diy-er, en je ziet ze ook in hifi/ht systemen voorbij komen.
Voor mij was de lab horn met 120 bij 120 bij 60 net wat te groot.

En hoorns hebben nog altijd hun voordeel van de hoge efficientie, kleine
slag van de driver en groot stralend oppervlakte. Dat laatste is in mijn
ogen de reden voor de mooie klank. Hoe groter je stralend oppervlakte is hoe
hoger de akoestische impedantie, en hoe beter de overdracht is. De hoorn
koppelt de driver als het ware aan de omgeving. De druk van de omgeving is
laag en de druk bij een heen en weer slingerend membraam is hoog. De hoorn
transformeerd de hoge druk met bijhorende lage snelheid van de deeltjes naar
een lage druk met een hoge snelheid van de deeltjes.

asterduc

#16
Dat heb je mooi gezegd Michiel.

Een klein detail wat mij nog opviel bij hoorns. Als je een hoog efficiente hoorn voor Hifi toepassingen gebruikt dan moet je slechts weinig vermogen ter beschikking stellen.  Dit maakt dat alle schakels in de ketting een belangrijkere rol beginnen spelen. Dus je hoort meer ruis en brom, omdat de reeds bestaande stoorsignalen, hoe klein ook, akoustisch versterkt worden. De speakers luisteren daarom veel nauwer naar verschillen in kabelverbindingen, netspanningsfilters en dergelijke.

Was dit geen transmissielijn topic?
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Gydotron

Even betreft hoorn's en breedtbandspeakers in het algemeen.  Ik moet de eerste nog beluisteren die me bevalt
Ik heb ondertussen toch al een heel aantal beluisterd en dan heb ik het over moderne hoorn's en breedtbanders. Neen, ik moet ze niet. Ik heb uiteraard niet alles gehoord! Maar feiten zijn feiten en breedtbanders hebben heel wat nadelen, bundelingen, massatraagheid enz.......
Geef mij dan maar liever een goed 2-weg systeem, dat bied volgens mij heel wat meer muzikale genoegens.

Grtn  Guido

Hoi Ed, en hoe ziot het met je plannen, heb je al zicht op wat je gaat bouwen?

michiel

Over hoorns en zelfs breedbanders kan heel veel gediscusierd worden. Om heel kort over te antworden. Kabels ben ik nog niet aan toe gekomen, ik heb voor mid en hoog een dubbel getwiste 4 aderige cat 5 kabel per driver, voor de sub komt daar straks een VLS 4 keer 10 mm^2. Verder wil ik eerst mijn speakers op orde hebben voordat ik me verder waag ik kabels versterkers, cd spelers en voor versterkers. Als een speaker op mijn set beter klinkt dan een ander, dan zal die met dure kabels en versterkers zeer waarschijnlijk ook beter klinken. Ik ben simpelweg nog lang niet toe aan dit onderwerp, en concentreer me vooral op de speakers. Ik bouw verschillende kasten en verglijk deze op dezelfde set.

QuoteMaar feiten zijn feiten en breedtbanders hebben heel wat nadelen, bundelingen, massatraagheid enz.......

De nadelen die je noemt gelden voor alle speakers, maar jij gaat er van uit dat een breedbander full range word ingezet. En dat vind ik ook minder. Ik draai zelf ook met een breedbander, maar dan wel in een 4 weg systeem. ik zie breedbanders als goede middentoners, en dat klopt meestal ook.
Breedbander is hoorn geladen en neemt het vanaf 300 Hz voor zijn rekening met een HP filter op 900 Hz en een notch filter (zo heet dat geloof ik???) op 10 Khz, aan de bovenkant maak ik gebruik van de natuurlijke afval en de tweeter komt er op zo'n 7 Khz in. Aan de onderkant zit een 15" bandpass hoorn die van 60 naar 300 Hz speelt met daar onder op dit moment een 15" gesloten sub. De gesloten sub wordt vervangen door een dubbel 8" hoorn welke een stuk beter klinkt als de 200 liter kast met TC sounds woofer. De hoorn gaat trouwens tot, of net onder de 30 Hz.
Een kleine twee weg staat op de planning om te bouwen, maar zo goed klinken als bovenstaande set?! Dat gaat echt niet lukken.


Om weer terug te komen op de TL. Ik heb al gemerkt dat je de simulatie niet heel erg nauwkeurig hoeft te nemen wat de diepgang betreft. in de praktijk lijkt de TL lager te komen. Mijn 15"  TL was een rechte TL op 40 Hz afgestemd, en op een in room meeting liep deze door tot onder de 30 Hz.
Ik zou zelf kiezen voor een TL die geen sterk taps toelopend verloop heeft. Afhankelijk van de driver moet je haast wel voor een taps toelopend verloop kiezen, maar let er op dat het niet te sterk wordt.
In het uiteindelijke ontwerp liefst zo min mogelijk bochten toepassen en zo flauw als mogelijk. zorg er voor dat je niet onnodig de hoek omgaat.

Misschien leuk en handig: http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php?sid=23e73a24865f69e0f5bf4afde0362903

Op dat forum lopen een paar TL aanhangers. :)

asterduc

@guido

Hoi Guido, ben blij dat je me gevonden hebt. Momenteel even verder boeren met de TLs die Joop niet wilde betalen. Ze beginnen mij meer en meer te bevallen. Heb ze anders geplaatst, kleine correctie in filter doorgevoerd en na jouw bezoek en aanraden wat antireflektie aan de wand aangebracht.  Ze staan nu ook in de andere richting. Gelijk ook 4 surrounds en een center bijgeplaatst. Dynamiek zat.  En ook het diep is wel aanzienlijk aanwezig. Alleen wil ik Marcus Miller op de Sun don't lie, vijfde nummer op 2.30 minuten van Mi naar Si horen gaan op zijn vol oktaafs naar onder gestemde 6 string. Dat is 17 Hz als ik goed herinner, en daar komen mijn huidige speakers niet.  Ik vrees dat met de Tempest TL, hoe schijnbaar laag die ook klinkt, deze lage frequencies ook niet geanaliseerd kunnen worden.  En moet dat dan echt hoor ik er enkele zeggen? Het zit in mijn kop, ik heb het één keer gehoord bij een kennis en nu wil ik dat ook.

@michiel

Michiel, ik ben het niet volledig eens met je TL theorie.  Over de hoorn praat ik niet meer want dit is een TL topic.
Bochten doen niets verkeerd in een TL, integendeel, ze vermijden lange staande golven en maken de pijplengte schijnbaar langer door het opwekken van luchtturbulenties. (heb ik gemeten).  Naarmate je minder demping steekt wordt dit effekt aktiever. Aangezien ik een 20-40Hz sub zoek, zou ik helemaal niet willen dempen en gaan er dus veeel bochten moeten komen.
Tapered: klopt wat je zegt. Hangt van de driver af, vandaar mijn voorkeur om de tweede spoel als Qts variator te gebruiken, zie mijn mails enkele berichten terug.  De 779 cm² Tempest in een niet-tapered kast, hmmm, daar is mijn kamer te klein voor vrees ik.
Bekijk nog maar eens die curve in de eerste berichten hieronder, de AJHorn instellingen staan erbij dus je kunt ze rustig overnemen en een alternatief zoeken.  Ik wed voor een reep chocolade dat het je niet lukt.

Slaap ze.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



michiel

Quote from: asterduc on March  4, 2005, 00:49:42



Michiel, ik ben het niet volledig eens met je TL theorie.  Over de hoorn praat ik niet meer want dit is een TL topic.
Bochten doen niets verkeerd in een TL, integendeel, ze vermijden lange staande golven en maken de pijplengte schijnbaar langer door het opwekken van luchtturbulenties. (heb ik gemeten).  Naarmate je minder demping steekt wordt dit effekt aktiever. Aangezien ik een 20-40Hz sub zoek, zou ik helemaal niet willen dempen en gaan er dus veeel bochten moeten komen.
Tapered: klopt wat je zegt. Hangt van de driver af, vandaar mijn voorkeur om de tweede spoel als Qts variator te gebruiken, zie mijn mails enkele berichten terug.  De 779 cm² Tempest in een niet-tapered kast, hmmm, daar is mijn kamer te klein voor vrees ik.
Bekijk nog maar eens die curve in de eerste berichten hieronder, de AJHorn instellingen staan erbij dus je kunt ze rustig overnemen en een alternatief zoeken.  Ik wed voor een reep chocolade dat het je niet lukt.

Slaap ze.

Ed.



Ik heb er alle vertrouwen in dat je de beste curve uit de simulatie haalt.  ;) Was meer een algemeen praatje uit mij visie op de TL.

Wat die bochten betreft. Op bepaalde punten werkt de TL als impendatie transformator, zelfde verhaaltje als de hoorn, de druk is laag en de snelheid van de deeltjes is hoog. Deeltjes die met een hoge snelheid bewegen kunnen niet zo goed de bocht om. Een bocht brengt dan een verstoring aan in het proces. hoge druk en bochten is geen probleem.
En ik probeer altijd aan de simulatie vast te houden, en die gaat uit van een nette rechte buis.

asterduc

Quote from: michiel on March  4, 2005, 01:30:36

Ik heb er alle vertrouwen in dat je de beste curve uit de simulatie haalt.  ;) Was meer een algemeen praatje uit mij visie op de TL.

Wat die bochten betreft. Op bepaalde punten werkt de TL als impendatie transformator, zelfde verhaaltje als de hoorn, de druk is laag en de snelheid van de deeltjes is hoog. Deeltjes die met een hoge snelheid bewegen kunnen niet zo goed de bocht om. Een bocht brengt dan een verstoring aan in het proces. hoge druk en bochten is geen probleem.
En ik probeer altijd aan de simulatie vast te houden, en die gaat uit van een nette rechte buis.


... en van deze verstoring maak ik handig gebruik om de snelheid te vertragen (enkele meter per sekonde per bocht) en zo de schijnbare lengte van het kanaal langer te maken.  Iets wat we met demping ook kunnen, maar dat gaat ten koste van de basefficientie.  Demping geeft als extra voordeel een vlakkere kurve in het hogere gebied, maar daar hebben we bij een subje van 20 tot 40 hz gelukkig geen last van. Dus voor mij en in dit project liefst zoveel mogelijk bochten en geen demping.  Bij 30 m / sec vertraging kan de lijn dan toch een kleine meter korter worden. 

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



michiel

Ik kan het me haast net voorstellen dat deze "verstoring" alleen slaat op de snelheid van het geluid, hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Ik sta voor alles open wat goed onderbouwt is.  ;)

asterduc

#23
Michael,

ik heb dit 10 jaat terug zelf opgemeten.

Door middel van een pitot buis die aan een druksensor is gekoppeld heb ik de luchtsnelheid gemeten bij een constant aangevoerde testdruk van 25 cm waterkolom. Deze pitot buis laat toe om het verschil te meten tussen laterale en turbulente luchtflow.
In de Lijn heb ik dan op verschillende afstanden kleine gaatjes geboord waarlangs de Pitot buis kan worden ingevoerd. Op die plaatsen kun je dan perfekt zien hoe de luchtflow zich gedraagd, met welke snelheid en tevens de verhouding meten lateraal / turbulent en dat nog eens in doorsnede van de lijn (dus in het midden van het kanaal, tegen de wanden en dergelijke.  Jammer genoeg bestond er toen nog geen software om dit te visualiseren, vandaag de dag is die er wel.  Als iemand deze test eens wil overdoen kan ik eventueel de instrumentatie ter beschikking stellen en enkele richtlijnen bezorgen.

Naar geluid toe heb ik ook de test gedaan, wat echter niet eenvoudig is.  Gehoorsmatig hang je natuurlijk van eigen interpretatie af. Het hoeft hier niet meer gezegd dat smaken en bevindingen zeer persoonlijk zijn.  Dan maar meten, wat ook daar een moeilijke opgave blijkt te zijn want je zit met laagfrekwent, waar een niet- of semi professionele meetinstallatie beperkte mogelijkheden bied.
Mijn bevinding, en dat is zuiver subjektief.  Een niet gevouwen Lijn klinkt ééntoniger alsof er een steeds weerkerende resonantie in zit.  De gevouwen Lijn geeft dan weer meer kleuring in de hogere frekwentie, iets meer "oeng" klank, wat aan kortere staande golven kan liggen.  Bij mijn huidige gevouwen TL is dat volledig afwezig. Zij is zeer robust opgebouwd en heeft een op de langste staande golf afgestemde resonator ingebouwd.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



michiel

Nu ik er eens over nadenk klinkt het wel enigzins logisch in de oren. Het feit dat je dit aan de hand van meetingen onderzocht heb vind ik ieder geval zwaar tellen!
Heb je toen der tijd ook wat onderzocht met betrekking tot de bandbreedte? De hoge frekwenties zullen ongetwijfeld last hebben van de vele bochten. Deze leggen een grotere afstand in golflengtes af door de TL en zijn niet goed in staat om objecten heen te buigen. Enige idee op welk punt het bochten werk roet in het eten gooit?

Ben je trouwens nog wat verder gekomen met je plannen voor een nieuwe sub?