subwoofer driver

Started by dm801, January 31, 2005, 00:17:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

is dit een mooie driver

janvanloon33
1 (25%)
janvanloon33
3 (75%)

Total Members Voted: 4

dm801

is dit een mooi driver om een sub mee te bouwen kost 275 euro per stuk
kijk even naar de link
http://www.monacor.com/int/en/produktseite_monacor.php?artid=2062&spr=EN&typ=u

FFF

Ziet er vrij goed uit als je een sub wil bouwen die geen zeer audiofiele pre4statie's neer zet, maar gewoon een extra dimentie aan de HT geeft.

Sowieso moet je zelf kijken of de sub niet te groot wordt. 55 liter gesloten of 110 BR, is een behoorlijk kassie.

Vigier

Quote from: FFF on January 31, 2005, 09:13:27
Ziet er vrij goed uit als je een sub wil bouwen die geen zeer audiofiele pre4statie's neer zet, maar gewoon een extra dimentie aan de HT geeft.

Hmm.. audiofiele prestaties? Dat misschien niet, maar als je moet kiezen tussen een Peerless CCX315, Peerless XLS 12, Visaton TIW 360X, en een Number One (monacor dus) SPH-380TC, en je vindt lage vervorming, net watervalspectrum, nette spl-curve, en geluidsdruk belangrijk, dan kun je het beste voor die Monacor gaan.
En de drie units die ik ervoor noemde, zijn toch allemaal bekende laag-units (de CCX315 en XLS12 zijn allebei 12 inch, maar vanwege de lange slag vergelijkbaar qua luchtverplaatsing)

Kistje voor de 380TC 100 liter, met 2 pijpen van 10cm diameter, en 33cm lang. Dan kom je onderin de 30 Hz als -3dB uit.

Groet, Joris

P.S. Evt kun je ook eens rondkijken voor een Dayton Titanic 15inch MK-III. Misschien ben je in de auto-subs bekend? DLS, zegt dat iets? DLS = Dayton. http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_23.html  en dan helemaal onderaan. Helaas wel enkelspoels - 4 ohm

yorkie13

ik heb op dit moment een Adire Tempest 15 inch woofer in een 190 liter gesloten kast zitten en vindt deze toch iets te groot worden
ik wil een woofer bouwen ter vervanging van mijn peerless xls-10
mogelijk een Eton 30 cm hexacone
de woofer moet worden aangestuurd door een Thommessen Proteus 2.4
de Adire woofer is bij deze te koop voor 150 euro

kuiperik

Hoi Yorkie, misschien kun je beter je Tempest in een van de te koop aangeboden rubrieken plaatsen.  ;)

Hoe bevalt trouwens de Thommessen Proteus? Ben zelf nog op zoek naar een subwoofer versterker en de Proteus leek me wel een interessante optie.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

yorkie13

ja dat zal ik doen, ben net nieuw op dit forum en had wat problemen met aanmelden ( mijn gebruikersnaam was eigelijk als wachtwoord bedoeld  ;D)
de proteus bevalt goed alleen het huidige model is de 2.5
heb een hypex hs200 ervoor weg gedaan vanwege het grotere vermogen

Sherwin

Quote from: FFF on January 31, 2005, 09:13:27
Ziet er vrij goed uit als je een sub wil bouwen die geen zeer audiofiele pre4statie's neer zet, maar gewoon een extra dimentie aan de HT geeft.

Sowieso moet je zelf kijken of de sub niet te groot wordt. 55 liter gesloten of 110 BR, is een behoorlijk kassie.

Wat is 'highend'?

Ik denk dat zo'n unit het beter af doet als welke lange slag unit dan ook. Zet er een goede gecontroleerde aandrijving achter (versterker) en het speelt menig z.g.n. audiofiele subwoofers eruit.

Mvgr, Sherwin

Duck Twacy

Wat een rare poll is dit. Ik kan kiezen tussen janvanloon33 en janvanloon33  ???

Overigens vind ik het voor dat geld een hele mooie driver.

Walter_PPK

Een lange slag, laag rendement woofer is beter in staat om sublaag weer te geven dan een groot opp. (dus hoger e gevoeligheid) korte slag woofer. Het ligt eraan wat je ermee wil. Als je op flink spl muziek wilt draaien is zo'n woofer zeer ok. Voor film zul je dus moeten uitkijken dat je de xmax niet overschreidt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Het lijkt me een beetje onderschatting om een x-max van 11,1 mm korte-slag te noemen :).
Klang und Ton heeft een tijd terug het grote broertje (SPH-450TC) gebruikt in een mega-subwoofer. Daar kreeg dat ding een zeer positieve beoordeling. Werd al getest in K+T 1/2001 (38 cm Tiefton-Gusschassis mit 22 Hz Eigenresonanz. Für Bassreflexgehäuse ab 60 Liter ... "Ein tolles Chassis für universelle Tiefbassanwendungen vom Heimkino bis zu kompakten PA-Subwoofern").
Ik denk dat het een kwalitatief zeer goed chassis zal zijn, maar daar zijn er meerdere van. Misschien dat je op audiomap en andere duitse fora wat meer info kan vinden??

Walter_PPK

Hee Redheinz, 11mm is idd niet gering. Ik kon de Xmax niet vinden tussen de specs. Waar heb je die vandaan?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Heee Walter!
QuoteLinear excursion (XMAX)  ±11.1mm
In de product-link in de eerste posting van deze thread.
Wanneer (om nog eens een voorstel te doen aan jvl) ga jij een Tumult kopen??? ::) Je hebt die Shiva nou al weer een hele tijd!
Ik heb nog wel een tweede PR15 voor je liggen :).

Walter_PPK

Ik ben best wel een bassaddict maar de shiva+pr15 geeft voor mij meer dan diepgang genoeg op het moment. Als ik op m 'n eigen ga wonen dan ga ik weer aan de slag om een stereoset brute subs te bouwen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Subwoofers zijn  altijd erg leuk om te maken, snel resultaat! Op de 1 of andere manier toch altijd aan het kijken naar iets anders. Ben ook wel aangetrokken tot de IA van Sphere maar nog niet ingeschreven (er staan er al 3 :)). Zo'n tumult lijkt me erg gaaf maar dan moet er ook wel een erg dikke versterker aan. Dan lijkt een tempest ook wel goed... Alleen die heeft weer een grotere behuizing nodig. Met een tumult ben je met een klein kastje goed uit. En voor een upgrade wil (moet ?) ik toch wel een 15". Zit ook wel te denken om t.z.t. mijn infinity 7.2i's de deur uit te doen voor iets compacters/subtielers met een sub als ondersteuning. Dan komt een tumult wel in beeld. Maarja, eerst maar eens datgene wat nog steeds staat afmaken....