Denoontje's "Underworld" on the attic 7.2.4 atmos, dirac 4K video

Started by denoontje, March 1, 2005, 12:23:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

#1350
Quote from: Teejoo on December 11, 2018, 23:10:01
nee, op een raster over de sweetspot van ik denk 1m bij 1 meter.

Dus echt netjes met tape uitgezet, heel erg nerd dus

lol

ik heb de 17 punten rondom de 2 persoonbank gedaan, ca 20 cm naar voren en 20 cm naar achter en over de breedte.
hoogteverschil ca 50 cm.

wij kijken met z'n 2en meestal dus vandaar over hele bankbreedte

Teejoo

Quote from: denoontje on December 11, 2018, 23:14:35
lol

ik heb de 17 punten rondom de 2 persoonbank gedaan, ca 20 cm naar voren en 20 cm naar achter en over de breedte.
hoogteverschil ca 50 cm.

wij kijken met z'n 2en meestal dus vandaar over hele bankbreedte
De hoogte doe ik juist wel consequent gelijk op oorhoogte! Volgens mij moet dat ook.

bmateijsen

Waarom zou je een hoogteverschil gaan doen?

Quote from: denoontje on December 11, 2018, 23:14:35
lol

ik heb de 17 punten rondom de 2 persoonbank gedaan, ca 20 cm naar voren en 20 cm naar achter en over de breedte.
hoogteverschil ca 50 cm.

wij kijken met z'n 2en meestal dus vandaar over hele bankbreedte

denoontje

Quote from: bmateijsen on December 12, 2018, 12:32:22
Waarom zou je een hoogteverschil gaan doen?
Volgen van de instructie van dirac.

Waarom niet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bmateijsen

Quote from: denoontje on December 12, 2018, 12:55:08

Waarom niet?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirac is een optimalisatie van de weergave op de luisterplek(ken). Als de luisterplek een afwisseling in hoogte kent, dan zou ik dat wel doen, maar op een tweepersoons bank, zie ik de toegevoegde waarde niet...

evilniek

#1355
Quote from: bmateijsen on December 12, 2018, 12:56:54
Dirac is een optimalisatie van de weergave op de luisterplek(ken). Als de luisterplek een afwisseling in hoogte kent, dan zou ik dat wel doen, maar op een tweepersoons bank, zie ik de toegevoegde waarde niet...

Nou ja, als je vaak moet opstaan om het bier en de snacks te verversen, en af en toe een sanitaire stop moet doen, dan zou je het nog best in overweging kunnen nemen toch?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

denoontje

Quote from: bmateijsen on December 12, 2018, 12:56:54
Dirac is een optimalisatie van de weergave op de luisterplek(ken). Als de luisterplek een afwisseling in hoogte kent, dan zou ik dat wel doen, maar op een tweepersoons bank, zie ik de toegevoegde waarde niet...
Maar waarom geeft dirac dat dan wel in zijn diagram aan bij een bank?


Maar goed moet nog luisteren. Kan wel eens kijken als ik wat tijd vind om ook een meting te doen alleen in platte vlak...of responses dan veel verschillen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RalphH

Ruimteinterpretarie?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

#1358
Even quick inet search:

NAD site:
The first measurement point is vital, ensure it is in the primary listening position, at ear level -  All impulse corrections are based on this point, all the following measure points are room response points, a wider physical distance will result in a wider "sweet spot", a narrow set of measurements will make for a smaller sweet spot.


User Manual Dirac Live Room Correction
Avoid making measurements in a too small space. Even for the "Chair" listening environment, it is important to spread out the microphone positions in a sphere of at least 1 meter of diameter. A too small space will result in over-compensation that will sound very dry and dull.

https://hometheaterreview.com/room-correction-revisited/
Given that it requires nine microphone measurement points that form a sort of elongated cube (yep, you have to raise and lower the microphone as you move it forward, backward, and side to side), as well as the fact that its measurement and filter-creation screens can be pretty densely packed with data and choices, Dirac Live isn't for the faint of heart--but it's currently tied for first place amongst my favorite room correction systems.


Dus in een "bol" meten en dat betekend hoog en laag.......


bmateijsen

Ik ben het dus niet eens met hometheaterreview...  ;)

Teejoo

Quote from: bmateijsen on December 14, 2018, 10:59:25
Ik ben het dus niet eens met hometheaterreview...  ;)
maar ik begrijp dat het ook in de handleiding staat?

Roksan

Quote from: bmateijsen on December 14, 2018, 10:59:25
Ik ben het dus niet eens met hometheaterreview...  ;)

Wat is jouw / jullie advies voor een juiste meting met Dirac?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

evilniek

Quote from: bmateijsen on December 14, 2018, 10:59:25
Ik ben het dus niet eens met hometheaterreview...  ;)

Het is meer een opsomming van room-EQ implementaties, dan een hele goede uitleg over hoe te gebruiken eigenlijk. Hoogte verschillen meten lijkt me ook weinig zinvol in de meeste situaties, je gaat toch ook niet heel ver van de luisterpositie metingen doen? Volgens mij is het efficiënter om rekenkracht te gebruiken voor metingen op oorhoogte? Ik weet eigenlijk niet precies meer hoe je dat hier destijds gedaan hebt Bjorn.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Quote from: Roksan on December 14, 2018, 13:18:18
Wat is jouw / jullie advies voor een juiste meting met Dirac?

Als de opstelling allemaal op dezelfde hoogte is, dan meet ik dus ook echt op oorhoogte.
Het introduceren van hoogte verschillen, zal ook een andere meting opleveren. Er wordt al door Dirac een 'gemiddelde' gevoerd.

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

denoontje

Zo batterij besteld en in de Harmony 1000 gedaan.
Wat programeerwerk en we zijn weer up en running om al zittend vanaf de MLP alles te kunnen bedienen (alle apparatuur staat achter het scherm)

Wat een gedoe wel zeg...programma van logitech draait wel op macbook maar krijg de harmony met geen mogelijkheid verbonden. En logitech geeft (nog) niet thuis.
Gelukkig nog oude windhoos laptop gevonden die het dan wel doet.


denoontje

#1366
zo de arcam ook nieuwe firmware gegeven, dus die zou nu imax ready moeten zijn (wat dat ook exact mogen inhouden).

Kijken of we het geactiveerd krijgen.

denoontje



Volgens mij kende ik die nog niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

denoontje

Ja ja de kogel is  door de kerk....

Denoontje gaat 4k!

Een jvc n7 is besteld.[emoji41]

Buten dat gaat er ook nog een schermupgrade komen (lees groter).

Maar dat ga ik doen als de jvc op zijn plek staat en ik exact kan kijken hoe groot het maximaal kan met de throw afstand.

Moet eerst nog een beamerstand maken, want om die 20 kg in mijn hushbox te zetten, welke aan het gipsplafond hangt [emoji85][emoji848]

Bij de schermkeuze nog uitzoeken:
Handmatige masking voor cinescope.
Wel of geen akoestisch doek (hangt af of ik de center goed geïntegreerd krijg met de fronts die of verder naar voren moeten of wat opzij).

Maar het gaat genieten worden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fluissie


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje


Teejoo

Quote from: denoontje on May 29, 2019, 22:13:05
Ja ja de kogel is  door de kerk....

Denoontje gaat 4k!

Een jvc n7 is besteld.[emoji41]

Buten dat gaat er ook nog een schermupgrade komen (lees groter).

Maar dat ga ik doen als de jvc op zijn plek staat en ik exact kan kijken hoe groot het maximaal kan met de throw afstand.

Moet eerst nog een beamerstand maken, want om die 20 kg in mijn hushbox te zetten, welke aan het gipsplafond hangt [emoji85][emoji848]

Bij de schermkeuze nog uitzoeken:
Handmatige masking voor cinescope.
Wel of geen akoestisch doek (hangt af of ik de center goed geïntegreerd krijg met de fronts die of verder naar voren moeten of wat opzij).

Maar het gaat genieten worden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooie keuze!

Pinda13

" no loss of fine detail "

RalphH

Lekker hoor :pompom:

Bij de weg: Er zijn gipspluggen die 25kg per stuk kunnen dragen, komt wel goed hoor.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer