Denoontje's "Underworld" on the attic 7.2.4 atmos, dirac 4K video

Started by denoontje, March 1, 2005, 12:23:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Absoluut 7.1, wegens overweldigende ervaring met de voordelen, VOORAL in kleinere ruimtes. De woofer en tweeter van Square One en Two zijn identiek, dus je kunt nu al zo goed als van 4G spreken. Het positieve effect van 7.1 is groter dan het kleine voordeel van 4G in dit geval.

Niet een mening, maar jarenlange ervaring...

skyfox

Quote from: garmtz on March 19, 2012, 13:12:25
Absoluut 7.1, wegens overweldigende ervaring met de voordelen, VOORAL in kleinere ruimtes.

De woofer en tweeter van Square One en Two zijn identiek, dus je kunt nu al zo goed als van 4G spreken.

Kijk, dat van die woofer en tweeter wist ik niet, goed punt in dit geval!

Garmt, wat is precies de definitie van "kleinere ruimtes"? Ik heb bijvoorbeeld een kamer van 4.14 bij 3.60, absoluut klein, maar door de breedte doet het niet klein aan en is er "lucht" voor de speakers in de breedte. Zou 7.1 hier nog steeds voordelen bieden?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

garmtz

Een bredere kamer is absoluut beter geschikt voor een mooie correcte ITU opstelling. Hier heeft een 5.1 opstelling volgens 4G meer zin dan in een meer langwerpige kamer, waar de surrounds vaak veel te dichtbij staan.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on March 19, 2012, 15:57:30
Een bredere kamer is absoluut beter geschikt voor een mooie correcte ITU opstelling. Hier heeft een 5.1 opstelling volgens 4G meer zin dan in een meer langwerpige kamer, waar de surrounds vaak veel te dichtbij staan.
En in een langwerpiger kamer heeft een 7.1 dus meer zin dan 5.1 in 4G? En dan de rears hoger in vergelijking tot de andere luidsprekers?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

.
[/quote]
Quote from: garmtz on March 19, 2012, 15:57:30
Een bredere kamer is absoluut beter geschikt voor een mooie correcte ITU opstelling. Hier heeft een 5.1 opstelling volgens 4G meer zin dan in een meer langwerpige kamer, waar de surrounds vaak veel te dichtbij staan.

kamer volgens mijn showcase =

Lengte ruimte:   6m
Breedte ruimte:   3.7m
Hoogte ruimte:   2m

achterzijde achter luisterplek deels schuin

nog even wat foto's opgesnord van de ruimte met wat oude electronica

denoontje

Zo gister de sq2 naar boven gesjouwd om eens in 2 configuraties te gaan draaien:
5.1 met sq2 en 7.1

Gezien het boven met name film is  vs muziek met name eerst geconcentreerd op 7.1
Dus speakers anders positioneren confom dd 7.1 setting, de arcam anders instellen, de biamp erafhalen en de sq2 aansluiten op kanaal 6 en 7 en de cardas op de sq2 gehangen.
Dan instellen...bleek ralph nog mijn db meter te hebben en hij had juist gemaild dat ie later kwam.
Dus dan maar met de inregelsoftware van de arcam (speakers werden afgefilterd op 80hrz, stonden op 60 in mijn normale setting).

Afstand die bepaald was klopte ook niet geheel met wat ik zelf had gemeten, dus dit aangepast.

Eerste indruk..meer bubble maar wel erg plaatsbaar --> en dan met nadruk op de speakers aan de zijkant.
Ze kunnen ca 50 cd van de rand van de bank staan.
Dan wat gespeeld met de volumeinstelling op gehoor en later toen Ralph er was met de plaatsing van met name de sides (in dit geval de sq1)--> verder naar voren en niet direct naast je.
De bubble werd beter, maar ik vindt alles toch nog wat te plaatsbaar.

Daar de 4 achterspeakers echt rondom je staan en de fronts verder van je af staan, lijkt het wel alsof de fronts beginnen weg te vallen --> surrounds wat verder terug geschroefd qua db's.

Zal dus toch eerst echt aan de slag moeten met avia en de db meter denk ik om echt een goed beeld te kunnen krijgen. Dan ook eens een bluray pakken (bijv spiderman 1 dat de opponent zijn bionische pak met armen aantrekt)

Eerste indruk sq1 vs sq2 marginaal maar dat moet ik nog wat verder testen.

- getest met (rips)
- tron the grid
- super eight treinongeluk
- starwars podrace
- Adele
- cars 2
- pirates ot C 4 ontmoetingsscene op de boot

Bas Akkerman

Wat db's van de rears af, precies meten hoe ver ze van de luisterpositie afstaan en stoeien met de toe-in zullen vast voor een betere stage zorgen. En is er de mogelijkheid om de luisterpositie iets naar voren te zetten? Dit door een newbie die vast veel meer van jou kan leren... :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: denoontje on March 20, 2012, 12:54:35
Dan ook eens een bluray pakken (bijv spiderman 1 dat de opponent zijn bionische pak met armen aantrekt)

Das toch Spidey 2, dokter Octopuss? Wel een mooie scene.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

Quote from: skyfox on March 20, 2012, 14:13:18
Das toch Spidey 2, dokter Octopuss? Wel een mooie scene.

yep die bedoel ik ja...tjha weer even geleden dat ik die gezien heb

garmtz

Je sides staan duidelijk te hard (was ik er maar even bij om het te checken... ;))... Als ik naar je setup kijk, denk ik dat 7.1 een hele mooie verbetering kan zijn. En even iets geks: het mooiste met de SQ 1 sides en rears aan de muren/schuine dak. Dus iets hoger geplaatst.

4G is heel leuk, maar bij films gelden wat mij betreft toch iets andere regels dan voor bijvoorbeeld multikanaals muziek, waar 4G echt 'the way to go' is.

denoontje

Quote from: garmtz on March 20, 2012, 17:12:56
Je sides staan duidelijk te hard (was ik er maar even bij om het te checken... ;))... Als ik naar je setup kijk, denk ik dat 7.1 een hele mooie verbetering kan zijn. En even iets geks: het mooiste met de SQ 1 sides en rears aan de muren/schuine dak. Dus iets hoger geplaatst.

4G is heel leuk, maar bij films gelden wat mij betreft toch iets andere regels dan voor bijvoorbeeld multikanaals muziek, waar 4G echt 'the way to go' is.

Och als je in de buurt bent mag je altijd even komen checken natuurlijk :thumbs-up:

Hoger plaatsen wordt wel lastig in deze, hoe hoog praat je dan over (heb nu natuurlijk ook stands ;-) )
Aan 1 zijde hebben we een raam en achter een schuine wand waar eigenlijk niet aan kan hangen.

denoontje

Vandaag even snel met de db meter ingeregeld en de sides moesten + 3 db vs met het gehoor ingesteld.
Een film gekeken met hd master 5.1 dus avr ingesteld op 6.1 ex.

Plaatsing van de sides was al minder hoorbaar...gek
Is dit nu al gewenning?

Garmtz als je nog een tip hebt met hoe hoog ze evt zouden moeten, kan ik dit even testen met bijv wat bakstenen onder de stands en de sq2 op een verhoogd plateau

Bas Akkerman

Zo gek is dat niet hoor! Goede volumeafregeling zorgt er echt voor dat je de luidsprekers minder kan plaatsen. Misschien gaat de vergelijking mank, maar ik vergelijk het met mensen die fluisteren onder de film. Dat leidt heel erg af, ook al zit het qua db's ver onder de db's van de luidsprekers.
Afstand is natuurlijk ook erg belangrijk, dus regel dat ook goed in op de Arcam.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

zometeen de formule 1 q eens kijken.

Dan straks de sq1 even naar beneden want die wilde Ralph nog in stereo horen.

Bas Akkerman

Quote from: denoontje on March 24, 2012, 13:48:05
zometeen de formule 1 q eens kijken.

Dan straks de sq1 even naar beneden want die wilde Ralph nog in stereo horen.
Even nieuwsgierig en sorry als je dat al ergens in je topic vermeld hebt. Kijk jij tv via de projector? En zo ja, hoe doe je dat?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

jep

heb een samsung hd decoder via de reciever (HDMI) gekoppeld, en de decoder hangt aan de kabel.

Zo net weer eens wat geluisterd. in 7.1 en 5.1 (S2)  filmstuk: hell boy de openingsscene.
Deze is lpcm. Geluisterd met en zonder eq op de Arcam.

Toch wel een groot verschil hoor 5.1 vs 7.1.
Als ik terug ga naar 5.1 kpmt het geluid heel erg van achter (schoten etc....deze zitten wel mooi gecentreerd tussen de surrounds, maar minder tussen front en surround.

Bij de 7.1 hoor je ook geluid naast je. Soms wel iets te veel uit de sidesspeaker.

Morgen toch maar eens de tip van Garmtz proberen de de surrounds ongeveer een cm of 30 te verhogen.
De sq1 zijn op stand nl  lager dan de sq2

afstelling afstelling dus

Bas Akkerman

Het gaat me vooral even om het kabelverhaal. Heb je daar nog kabelversterking voor?

Afstelling, dat is het zeker! Met minimale veranderingen, toch behoorlijke verschillen horen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on March 24, 2012, 16:51:42
Het gaat me vooral even om het kabelverhaal. Heb je daar nog kabelversterking voor?

Kan alleen middels een TV-decoder of een component wat TV signaal kan omzetten naar een beeldsignaal (lees DVD of HDD decoder).

QuoteAfstelling, dat is het zeker! Met minimale veranderingen, toch behoorlijke verschillen horen.

Bas Akkerman

Quote from: bmateijsen on March 24, 2012, 16:57:16
Kan alleen middels een TV-decoder of een component wat TV signaal kan omzetten naar een beeldsignaal (lees DVD of HDD decoder).

Ik zal mijn vraag even verder verduidelijken in mijn eigen topic. Wel zo netjes.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

Nou vandaag de sq1 weer naar boven gesjouwd en op advies van Garmtz de speakers hoger opgesteld.
ook de sq2 wat verhoogd zodat de 4 surrounds ongeveer even hoog stonden.
Ik moet zeggen dit is inderdaad weer een stap verbetering.

Even snel wat stukjes LOTR en daarna Heinekenfilm gekeken (5.1 surround ex).

Instelling geprobeert met DVE dvd, maar die heeft 6.1 dd ex.
Fijnafstelling dan maar even gedaan met de Arcam ruistonen want die heeft wel 7.1

Iemand een tip voor een instelschijf voor 7.1?

Ik denk dat de keus wordt of niets doen of 7.1.

Als het 7.1 wordt zal ik ook Kate moeten verhangen ;-)

Karatel

Quote from: denoontje on March 19, 2012, 17:55:04
.

kamer volgens mijn showcase =

Lengte ruimte:   6m
Breedte ruimte:   3.7m
Hoogte ruimte:   2m

achterzijde achter luisterplek deels schuin

nog even wat foto's opgesnord van de ruimte met wat oude electronica

Die bank is gaaf zeg, waar komt deze vandaan?

HTip

Arme Kate :wub: :D

Gaaf dat je 7.1 al goed voor elkaar hebt. Er zijn verschillende testschijven die een 7.1 signaal hebben. De DVE BD is er 1 van, maar die schijnt lastig te krijgen te zijn. De test BD van AIX Records is ook erg goed. Die werd vroeger bij de Oppo's meegeleverd.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Quote from: Karatel on March 28, 2012, 13:17:55
Die bank is gaaf zeg, waar komt deze vandaan?

poppeliers, maar ik zou net iets wat meer uitgeven de volgende keer ;-)
Het blijft de juiste prijs kwal verhouding

skyfox

Quote from: HTip on March 28, 2012, 16:24:20
Er zijn verschillende testschijven die een 7.1 signaal hebben. De DVE BD is er 1 van, maar die schijnt lastig te krijgen te zijn.

Voor zover ik begrijp (daar heb ik em ook vandaan) heeft Frank van ITC ze gewoon op voorraad.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9