riwi's woonkamer hometheater

Started by riwi, January 16, 2011, 23:03:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Ja en beamer ophangen is gewoon sport. Vik is niet voor niets zo gespierd :tongue2:

riwi

#751
Quote from: master30 on March 21, 2023, 20:58:22Mooi voor elkaar weer, gefeliciteerd.

Dat ophangsysteem is wel een waarde vaste investering geweest,Die gaat al 4 projectoren mee  :bigsmile:

Die foto met dat oog van resident evil laat nu meer detail zien, wel lijkt het of de kleuren nog niet helemaal kloppen, maar je zei al dat je hem nog moest calibreren.

He Marcel :)

Dat ophang plankjes geval is nu al 8 projectoren oud :) Heb alleen een keer de draaglatjes verbeterd/verstevigd, en de onderste plank moest soms vervangen doordat de gaten van de projector voetjes anders worden met een andere projector.

Ik moet echt de screenshots opnieuw doen. Doordat ik teveel uitgezoomd had gaat de camera proberen de donkere delen van de kamer te vangen en daarmee het beeld van het projectiedoek echt overbelicht te maken. Ik geloof dat ik met de N5 een statief had gebruikt op de zit positie.
Ook had ik in de HTPC nog het 3D LUT profiel van de N5 actief staan. Dat moest omdat ik de N5 nog moest demo'en aan de koper. Ik draai nu voor HDR->SDR met het standaard rec2020 kleur profiel van de NP5 en dan ziet het er niet zo 'rood' uit.

Overigens had iemand verteld dat het wisselen tussen de lensmemory standen sneller zou zijn, maar dat is absoluut niet zo. Misschien is de NP5 nog wel langzamer dan de N5 was. Het duurt wel 30 seconden volgens mij (niet gemeten).
Als je wisselt tussen de zoom en de native stand gaat het wel direct, maar dat was met de N5 ook al zo.

Of zou dat lensmemory stand wisselen alleen sneller zijn met de NZ serie? Met de nieuwste JVC firmware release werd daar wat over gezegd.

Ik zat gisteren mijn favoriete YouTube kanaal Itchy Boots te kijken. Die rijdt met een motorfiets de wereld rond met allerlei camera's erop en dan zie ik scherpte met de NP5 die ik met de N5 niet had. Kan ook door het vele licht komen dat ik het als scherper ervaar.

riwi

#752
Quote from: maximus79 on March 22, 2023, 08:56:44Blu-ray tegen 4k.

Klopt helemaal. Zo zijn er meer "variabelen" door de jaren heen.
Andere bron (dvd, 1080i bestand, bluray, UHD schijf) maar ook andere spelers telkens. En dan nog de camera die ook wel eens gewijzigd is. Dus het is niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar wel aardig om het verschil door de jaren heen te zien.

williams

Gisterenavond weer is een bezoekje gedaan bij mijn leeftijdsgenoot Richard ( Riwi ) om zijn nieuwe aanwinst te bewonderen namelijk de NP 5 van JVC .

Ik had mijn Kalibratie tools meegenomen op verzoek om de JVC is na te lopen en te kijken of er nog wat getweaked moest worden maar aangezien Riwi de dag ervoor al een Autocall had laten lopen was dit buiten een paar stapjes in de lage IRE waardes
niet nodig en zag alles er verder erg mooi uit kwa Gamma en Grayscale met waardes die onder en rond de Delta 2 lagen .

Na nog wat andere settings nagelopen te hebben was het tijd om te gaan genieten met een hoofdletter ,wat een geweldige machine heeft JVC afgeleverd met de NP5 👌😊

Zelf heb ik een N5 wat toch ook geen instapmodel is in de wereld van de beamers en erg mooi speelt gaat de NP5 hier toch wel aan voorbij en ik had op voorhand verwacht dat het verschil kleiner zou zijn maar niets is minder waar .

De NP5 speelt gewoon dynamischer en daar het contrast op papier hetzelfde zou moeten zijn als de N5 lijkt dat in de praktijk niet .
Het schijnt dat JVC het optische pad iets heeft aangepast waardoor het ansi contrast is verbeterd en dit zie je dus terug in de dynamiek van het beeld .

Dit is voor mij dan ook de beste lamp beamer die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen en ik moest me gisteren al bedwingen om niet de telefoon te pakken om een forumsponsor te bellen om een order te plaatsen 😂

Riwi bij deze dan nogmaals gefeliciteerd met je geweldige aankoop waar je nog jaren van gaat genieten .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kjelt

Quote from: williams on April  1, 2023, 08:51:08De NP5 speelt gewoon dynamischer en daar het contrast op papier hetzelfde zou moeten zijn als de N5 lijkt dat in de praktijk niet .
Het schijnt dat JVC het optische pad iets heeft aangepast waardoor het ansi contrast is verbeterd en dit zie je dus terug in de dynamiek van het beeld .

Het lijkt me zacht gezegd sterk dat als een fabrikant het contrast verbeterd dit niet in de specs vermeld.

Zoals we inmiddels weten lopen bij alle lcos projectoren of het nou Sony of JVC is, het contrast langzaam terug nav de projectoruren. Waar dit nou precies door komt is nog steeds de grote vraag, vetdeeltjes in de lucht die vastbakken op de hete optische delen? Of gewoon slijtage door het intensieve licht? De fabrikanten houden hun mond maar constateren doen we het.

Teejoo

Quote from: Kjelt on April  1, 2023, 10:04:26Het lijkt me zacht gezegd sterk dat als een fabrikant het contrast verbeterd dit niet in de specs vermeld.

Zoals we inmiddels weten lopen bij alle lcos projectoren of het nou Sony of JVC is, het contrast langzaam terug nav de projectoruren. Waar dit nou precies door komt is nog steeds de grote vraag, vetdeeltjes in de lucht die vastbakken op de hete optische delen? Of gewoon slijtage door het intensieve licht? De fabrikanten houden hun mond maar constateren doen we het.
Het is toch ook bekend dat de nieuwe generatie JVC's een verbeterd lichtpad heeft? Ik zag dat ook meteen met die van mij.

Kjelt

Een verbeterd lichtpad qua coating zou meer licht betekenen wat nog niet direct betekend dat het contrast hoger wordt toch? Want de lcos reflecteert in de uit stand dan ook meer licht.
Laat ik het zo zeggen om contrast te bepalen moet je een gloedje nieuwe NP5 en N5 naast elkaar meten.
De N5 van William heeft er al een hoop uren op zitten dus mag je dan niet vergelijken (imo).

Sisirider68

#757
Ook ik heb sinds een paar weken een np5 waar ik autocall op doorlopen heb en het resultaat is echt jawbreeking (tov mijn tw9300, die ook een heel mooi plaatje neerzette!). Met name HDR beelden en vooral ook 3D zijn super. Het enige waar ik nog niet van overtuigd ben zijn de zwartwaardes met name met 4k zonder hdr, ik heb het idee dat daar een te lichte waas in zit! Maar daar ik nog nooit een andere beamer van de laatste generatie gezien heb kan het ook mijn beleving zijn dat ik nu meer verschillende gradaties zwart zie tov mijn tw9300!
Ik weet niet of Riwi misschien zijn instellingen wil delen zodat ik eens kan vergelijken met mijn instellingen, ik ben nu nog veel aan het schakelen tussen de instellingen en kan niet echt tot een definitieve komen😬

Kjelt

De NP5 heeft 100 Lumens meer dat geeft wel wat extra

vik

Enkel de NZ8 en 9 hebben een verbeterd optisch pad.

Het verschil zit hem in de processing van de nieuwe generatie in combinatie met iets meer light output maar ook dit is afhankelijk van het exemplaar.

De NP5 en de NZ8 zijn naar mijn mening de meeste interessante projectoren binnen de nieuwe lijn van JVC. 

Nogmaals veel plezier Richard and thanks Wil!!  8)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

#760
Quote from: Kjelt on April  1, 2023, 10:04:26Het lijkt me zacht gezegd sterk dat als een fabrikant het contrast verbeterd dit niet in de specs vermeld.

Zoals we inmiddels weten lopen bij alle lcos projectoren of het nou Sony of JVC is, het contrast langzaam terug nav de projectoruren.
Je moet misschien de spec sheet van de fabrikant een beetje los laten. Die getallen zijn alleen voor de folder. En ansi contrast wordt niet opgegeven en dat is waar de NP5 toch duidelijk beter is dan de N5 was.
En kwa contrast had de N5 niet (veel) ingeleverd. De lichtopbrengst was verminderd.

Gisteravond met Williams en Arno dus gekeken naar de NP5 en de meningen aangehoord :) Ik had al een autocal gedaan met mijn net aangeschafte SpyderX meter, Ik dacht dat er iets aan de gamma niet klopte want het zwart was aan de grijze kant. Maar williams zag direct dat dit een video levels ding was in de HTPC. Dus na die aangepast te hebben was het weer helemaal goed.

Kwa scherpte was iedereen het ook eens dat dit met de NP5 een stap beter is dan met de N5.

Ik ben weer helemaal blij. Ik heb de i1display pro meter van williams geleend zodat ik komende week nog een 3D LUT meting kan doen voor P3 in de HTPC. Ik draai nu met het rec2020 color profile in de NP5.

Quote from: Sisirider68 on April  1, 2023, 10:37:11Ik weet niet of Riwi misschien zijn instellingen wil delen zodat ik eens kan vergelijken met mijn instellingen, ik ben nu nog veel aan het schakelen tussen de instellingen en kan niet echt tot een definitieve komen😬
Ik heb weinig ingesteld naast de autocal. Ik kies Custom gamma op basis van 2.4 waar dus de autocal in is gedaan.
Color 6500k met de kleine aanpassing die williams heeft gedaan om het nog rechter te krijgen in Chromapure.
Ik heb wel nogmaals de pixel allignment na gelopen, dat scheelt ook in de scherpte ervaring.

En HDR draai ik met de HTPC met MadVR en ik gebruik dus niet de HDR modes van de JVC.

We dachten nog even dat de extra scherpte misschien door de HTPC MadVR processing kwam dus daarom hebben we ook nog even met de Oppo gekeken en ook daarmee ziet het er gewoon fantastisch uit.

reza

Ik was ook onder de indruk toen ik de vorige keer bij je was.
Ook ik zag en zei meteen tegen je : "de NP5 heeft meer contrast", ik zag het gelijk. Je hebt weer mooi speelgoed om van te genieten.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

#762
Quote from: vik on April  1, 2023, 10:55:54Enkel de NZ8 en 9 hebben een verbeterd optisch pad.

Het verschil zit hem in de processing van de nieuwe generatie in combinatie met iets meer light output maar ook dit is afhankelijk van het exemplaar.

De NP5 en de NZ8 zijn naar mijn mening de meeste interessante projectoren binnen de nieuwe lijn van JVC. 

Hoi Vik,

In deze review : https://www.avsforum.com/threads/first-jvc-np5-review-in-germany.3238581/
staat :
QuoteJVC's DLA-NP5 is based on the N series chassis, light engine and processing are completely new

en verderop :
QuoteJVC now uses completely glass elements. I can't say what it brings. However, the improvements inside the light engine are significant and crystal clear on screen. This affects everything that has to do with the dreaded reflections within the light path.

Dus het optische pad in de NP5 is wel verbeterd tov de N5 als ik dit lees.

riwi

#763
Na 2 pogingen heb ik gisteravond de 3D Lut calibratie succesvol gedaan. Met behulp van de HTPC guide van Hifiman.
Met 3D Lut zet je de projector gewoon in de DCI stand en D6500 en regelt verder helemaal niks af in de projector zelf. Alles op de neutrale stand.

De HTPC gaat met behulp van gegenereerde testbeelden en de i1display Pro meter met DisplayCal/Argyll CMS kijken wat de afwijkingen zijn en maakt daar een lookup tabel van. Deze tabel zet je in MadVR en MadVR maakt dan on the fly tijdens het spelen van een UHD bron de benodigde correcties zodat er een zo goed als perfect P3 plaatje uit komt. De meting gaf aan dat de NP5 91% van de DCI P3 colour space haalt. Ik heb hem 12 minuten laten lopen (eerste poging was 5 minuten) ; je kan hem ook uren laten draaien maar in de praktijk wordt het daar niet altijd beter van.

Ik heb daarna nog wat screenshots gemaakt. Deels met de Canon G12 compacte camera en deels met mijn Samsung S22 telefoon in de 3x zoom stand. Anyway de plaatjes zijn gecropped en geresized naar 1200 pixels breed.


Resident Evil : 4k UHD bluray disk played with HTPC with Kodi/MadVR using 3D LUT calibration

Guardians of the Galaxy 2 : 4k UHD bluray disk played with HTPC with Kodi/MadVR

Lucy : 4k UHD bluray disk played with HTPC with Kodi/MadVR

Sicario : 4k UHD bluray disk played with HTPC with Kodi/MadVR

Black Panther : 4k UHD bluray disk played with HTPC with Kodi/MadVR

Prometheus : 4k UHD bluray disk played with HTPC with Kodi/MadVR

-- Itchy Boots youtube channel (gespeeld vanaf de Ziggo Next Youtube client)
https://www.youtube.com/@ItchyBoots



https://etmriwi.home.xs4all.nl/ht/jvc_np5_screenshots.htm

williams

Ziet er erg mooi uit de screenshots en ik kan een ieder verzekeren dat de NP 5 in het echie nog een heel stuk mooier is .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Afgelopen weekend de lamp gewisseld in de NP5 na 2500 speel uren.
Met de vorige JVC projectoren had ik na verloop van tijd/speeluren dat de lichtopbrengst nogal terug liep. Zelfs met een nieuwe lamp.
Met deze NP5 wil ik proberen om Highlamp mode niet te gebruiken en de lamp al te wisselen voordat ie echt "op" is.

Ik meet om de zoveel tijd met een simpele Lux meter de lichtsterkte van een 100IRE testbeeld
NP5 nieuw : 324 Lux
NP5 na 2500 uur op de lamp : 265 Lux
NP5 met 0 uur op de 2de lamp : 303 Lux
Alles in Low lamp gemeten met 16x9 (dus niet met zoom stand).

Het ziet er weer als nieuw uit. Dus amper verval van 324 naar 303 ongeveer 5%. Dat zou nog spreiding in de licht output kunnen zijn tussen de beide lampen.

Het plan is nu om iedere 2500 uur er een nieuwe lamp in te doen en geen high lamp mode te gebruiken.

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike