Garmt's nieuwe HT in aanbouw!!

Started by garmtz, February 28, 2005, 16:47:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

searcher

Hi Garmt,

Het zal een hele klus worden maar het lukt je zeker.
Misschien zijn er nog bouwtekeningen ergens te verkrijgen en wat voor soort materiaal
er is gebruikt.
Misschien dat ook GTDesign een bouwkundig  ;) advies kan geven.

                                                                                 Groeten Searcher



astrobart

kan je om je vloer te isoleren niet zo,n vloer maken waar die turnsters hun kapriolen op uit halen.
In de oude tijd gebruikten ze hele of halve tennisballen onder een houten plaatvloer daarvoor?
Lijkt mij low budged en low aan gewicht.
Mijn vriendin doet vaak een saltotje uit stilstand op een vloertje dat wordt ondersteunt door oude ski's ;D ;D

GTDesign

Quote from: searcher on May 17, 2005, 16:02:40
Hi Garmt,

Het zal een hele klus worden maar het lukt je zeker.
Misschien zijn er nog bouwtekeningen ergens te verkrijgen en wat voor soort materiaal
er is gebruikt.
Misschien dat ook GTDesign een bouwkundig  ;) advies kan geven.

                                                                                 Groeten Searcher

Er zijn al besprekingen geweest... ;)

garmtz

#53
Quote from: Lynxxx on April 14, 2005, 15:31:56
Ehm, staan je left & right surrounds niet iets te ver naar voren t.o.v. de luisterpositie? Als je electrostaten gaat gebruiken zou je de RS eventueel op de deur kunnen monteren. Dan kan het hele zaakje iets naar achteren verschuiven en wordt de indruk van ruimtelijkheid naar mijn idee aanzienlijk vergroot, tenzij je dat met de magie der Lexicon kunt maskeren.

Zo, even topic weer verversen, want ik ga er heel binnenkort echt mee beginnen!

De surrounds hangen bewust iets voor de luisteraar, dat is optimaal in een Lexicon 7-kanaals opstelling. Met Logic 7 geeft dit een compleet homogene surround-bubble. Ik heb in mijn vorige ruimte hier al erg veel mee kunnen experimenteren en dit bleek optimaal (ook de handleiding geeft dit aan als ideaal).

Maargoed, ben er nog steeds niet uit wat ik op de vloer ga doen, het moet immers GOEDKOOP zijn.

@asterduc, hoe heb je exact je vloer opgebouwd met het mousse?

@patrick_vdb, heb je inmiddels als geschikte rubber tegels gevonden?

De vloer is houten balken, daarop planken, daarop zachtboard. In principe is dit het plan: eerst de kieren dichten naar beneden toe, vervolgens rubber tegels/'Isofix' op het zachtboard leggen, daarop weer zachtboard en daarop houten vloerdelen getacked.

Jongens, de thread is weer geopend! Kom maar op met de tips/opmerkingen! Alles welkom!!!!  O0


EDIT: eerste post even geupdate

molle

Op de vloer je kan ook misschien een kurkvloer leggen. Weet het, het is niet zo mooi maar het dempt wel zeer goed.
Heb hier ook nog een mooi tapijt liggen met en poolhoogte van 20mm 8) Zal ook wel dempen naar hartelust >:D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

garmtz

Quote from: molle on November 11, 2005, 14:05:42
Op de vloer je kan ook misschien een kurkvloer leggen. Weet het, het is niet zo mooi maar het dempt wel zeer goed.
Heb hier ook nog een mooi tapijt liggen met en poolhoogte van 20mm 8) Zal ook wel dempen naar hartelust >:D

Er komen houten vloerdelen en ook GEEN tapijt, wel een 'tapijtje'. Mijn vriendin is erg allergisch en het moet makkelijk schoon te houden zijn. Ik vind dat het er ook mooi uit moet zien, dus geen kurk voor mij (hoewel ik op de hoogte ben van moderne kurkvloeren/novilon). Aangezien ik elektrostaten ga gebruiken (als alles goed gaat), heb ik weinig last van grond en plafondreflecties.

molle

Quote from: garmtz on November 11, 2005, 14:24:18
Er komen houten vloerdelen en ook GEEN tapijt, wel een 'tapijtje'. Mijn vriendin is erg allergisch en het moet makkelijk schoon te houden zijn. Ik vind dat het er ook mooi uit moet zien, dus geen kurk voor mij (hoewel ik op de hoogte ben van moderne kurkvloeren/novilon). Aangezien ik elektrostaten ga gebruiken (als alles goed gaat), heb ik weinig last van grond en plafondreflecties.

Ja met elektrostaten heb je alle keus 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

JCL

Als je van een betonnen naar een houten vloer gaat dan staat je nog wat te wachten  ;) Kan me nog goed herinneren dat mijn broer zijn HT in zijn toenmalige (mijn huidige) kamer had en daarna naar een nieuwbouw huis ging, wat van beton is dus. Ons huis is uit de 16e eeuw en heeft nog geen beton gezien. De bassen klinken echt totaal anders, het viel vooral op dat de subwoofer heel, veel zachter moest om evenveel drukt te bouwen, het hout resoneert heel anders (uiteraard was de oppervlakte van beide kamers wel gelijk).

Pim

Quote from: garmtz on November 11, 2005, 13:52:38

De vloer is houten balken, daarop planken, daarop zachtboard. In principe is dit het plan: eerst de kieren dichten naar beneden toe, vervolgens rubber tegels/'Isofix' op het zachtboard leggen, daarop weer zachtboard en daarop houten vloerdelen getacked.

Jongens, de thread is weer geopend! Kom maar op met de tips/opmerkingen! Alles welkom!!!!  O0



Voor de rubberen tussenvloer is Timbermate Excel een goede oplossing, deze reduceerd contactgeluid met 23db
en is goed betaalbaar.
Het tacken van de vloerdelen op zachtboard zal geen succes zijn want zachtboard houd niks vast. Er bestaat wel een speciale onderlijmvloer, dit is een rol ondervloer van 3mm met een maskering erop, wanneer je deze verwijderd komt er een lijmlaag tevoorschijn (net als bij een sticker) waar je je vloerdelen op kunt plakken. Zo heb je geen enkele vaste verbinding.

Pim
denon AVC A1 SRA / denon A1 / Barco G808S / Infinity IRS Omega / Infinity Renaissance 90 / Floating Cameleon Voice / SVS PB12 Ultra2 / Pronto pro NG / Topfield 5000 / Crystalio II / Moome /  v/d Hull

jantje112

En ik ben toch wel eens benieuwd of de zo lang gezochte 1209s wel opgehangen word??

asterduc

Quote from: garmtz on November 11, 2005, 13:52:38
De vloer is houten balken, daarop planken, daarop zachtboard. In principe is dit het plan: eerst de kieren dichten naar beneden toe, vervolgens rubber tegels/'Isofix' op het zachtboard leggen, daarop weer zachtboard en daarop houten vloerdelen getacked.

Garmtz, ik zou de tweede zachtboard laag vervangen door een zwaarder en contructiever materiaal.

Bekijk het zo:
Je fundering is bestaande, houten balken met planken. Dat is goed en niet eenvoudig of goedkop te wijzigen.
De softboard daar bovenop geeft een ontkoppeling, je mag hem dan natuurlijk niet vastnagelen, schroeven of nieten.
Daar bovenop ga je rubber tegels leggen, die vormen een extra ontkoppeling en geven massa. Geen slecht idee.
Nu, die twee lagen (softboard en rubber zou je kunnen vervangen door 1 enkele laag van 5 tot 10 mm dik mousse (of feuter zoals ik eerder heb aangehaald). Ik zie niet echt het nut van 2 lagen maar ook geen nadelen.
Als eenvoudige boerenregel kun je stellen dat elk materiaal dat water opneemt als akoestische ontkoppeling kan worden aangewend. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (rubber), daarom is het ook een boerenregel!


Bovenop de ontkoppeling is het nu belangrijk om een zwaar massief geheel te plaatsen.
Ik zou dit bijvoorbeeld doen door 2 lagen OSB plaat kruislings op elkaar met daar bovenop je eindvloer, wat dat ook moge zijn. Tussen de OSB kun je eventueel nog een zware plaat leggen, bvb bitumen, antidreunplaat, lood of dergelijke.

Zeer belangrijk is dat dit zwevend, maar met elkaar verbonden geheel (dus de OSB en de eindvloer), nergens contact maakt met de fundering of de muur.

Succes,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



patrick_vdb

#61
Hoi Garmt,

Geschikte rubberplaat is geen enkel probleem, maar aangezien je niet al te veel geld wilt gaan uitgeven geen optie.

Timbermate is ongeschikt voor jou situatie, dit dempingsmateriaal is specifiek voor geluidsreductie van contactgeluiden bij laminaat en lamelparket. Te licht om een zwevende vloer mee te maken die echt geluidsreducerend moet zijn.

Kies als tussenlaag iig iets dat ontkoppelt en tevens een hoge densiteit heeft. Het is zonde wanneer de nieuwe zwevende vloer na verloop van tijd niet meer zwevend blijkt te zijn.

Zorg er tevens voor dat je een goed gefundeerde vloer gaat aanleggen en niet een die als een diafragma-absorber gaat werken, dit zal je laagrespons namelijk zeer onvoorspelbaar om zeep gaan helpen.

mvrg

Patrick

patrick_vdb

Hi Garmt,

Oh ja, nog vergeten te melden.............hang gewoon dat CRT'tje op ;D ;)

mvrg

Patrick

Arno P

Quote from: patrick_vdb on November 11, 2005, 17:24:08
Hi Garmt,

Oh ja, nog vergeten te melden.............hang gewoon dat CRT'tje op ;D ;)

mvrg

Patrick

Of doneer het aan een of ander HT  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Garmt Jongen je vroeg om tips en advies.......

DOE HET NIET....!!!!!!

Gewoon...Ophangen die 1209.... 8)

Vanaf de eerste dag (strakjes weer een film)....blijf ik mezelf verbazen over de scherpte en het 3D plaatje.....

Ik wil je graag helpen met ophangen en eventueel spuiten in camouflage-kleur want het blijft een onvoorstelbare reus....maar ...who cares..... als hij eenmaal hangt..... >:D

Hierbij een pic van " de mijne " in de hoop dat het een appetizer is.... ::)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Bespaar jullie de moeite, er komt geen CRT in mijn HT. Die komt echter wel te hangen bij Bjorn, dus geen nood, it's all in the family! :)

garmtz

Asterduc, bedankt voor de uitgebreide beschrijving!

Harry HT

Quote from: garmtz on November 12, 2005, 00:10:40
Bespaar jullie de moeite, er komt geen CRT in mijn HT.
:o :o :'( :'(  ??? ???

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Arno P

Quote from: garmtz on November 12, 2005, 00:10:40
Bespaar jullie de moeite, er komt geen CRT in mijn HT. Die komt echter wel te hangen bij Bjorn, dus geen nood, it's all in the family! :)

Ben erg benieuwd wat er dan wel komt te hangen...

hifiman

Quote from: Arno P on November 12, 2005, 08:26:44
Ben erg benieuwd wat er dan wel komt te hangen...
Ja ik ook, een koelkast misschien?  ;D
Jongens niet zo geschokt doen, Garmt is aan het moderniseren  ;)  :P
Maar even zonder dollen, een goede digitale projector hoeft toch (nauwelijks) meer onder te doen voor een CRT zeker? Met alle bijkomende voordelen dan die digitale projector (klein, makkelijker te calibreren, enz..)

Starred


Arno P

Quote from: tingtong5 on November 12, 2005, 08:41:40

Maar even zonder dollen, een goede digitale projector hoeft toch (nauwelijks) meer onder te doen voor een CRT zeker? Met alle bijkomende voordelen dan die digitale projector (klein, makkelijker te calibreren, enz..)

Dan zit je wel in de rib-uit-je-lijf-prijs-categorie....

Ik heb tot op heden geen digitale PJ gezien die op hetzelfde nivo als een crt presteert. Ik denk dat Rob en Frank dat genoegen wel al eens mochten hebben.
Wel zag ik aan de performance van bijv. de H78 (Fransvis/Kelmond) dat digitale projectie heel dicht bij CRT begint te komen.

reza

ik wou net zeggen Arno. De Optoma komt wel een heel eind, dacht ik zo.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Shorty

Maar op welke laag ga je je speakers neerzetten, Garmt? Bovenop, dus geheel ontkoppeld (en dus in principe niet stevig  :P )?

VrGr,

Bart J.

Starred

Verschil tussen de H78/H79 en een goede (top) CRT is nog behoorlijk hoor.

Maar met een Ruby (of een 3-chip 1080DLP(van $$$$$)) kom je toch aardig in de buurt en zal CRT op verschillende terreinen behoorlijk overtroffen worden  8)