CD prijzen vs DVD prijzen

Started by J.A.F._Doorhof, July 17, 2002, 18:04:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Onlangs een leuk gesprek gehad met een verkoper van de FRS (het kan ;D) over de prijzen van DVD's en CD's.

Bij dit filiaal was er wel wat opvallends, de bakken voor DVD waren in de meerderheid, en de CD bakken waren helemaal achter in de winkel geplaatst.

De DVD's waren netjes in 2 delen verdeeld, een hele grote collectie met full-price en een hele grote collectie met DVD's tussen de € 6,99 (Final Countdown) en € 15,00.

Mijn opmerking dat de gemiddelde DVD € 7,50 onder de gemiddelde CD prijs zat was hem ook al opgevallen, en zijn opmerking was dan ook dat ze meer DVD's verkochten dan CD's en dat hij zelf ook aanraade om met CD's gewoon te wachten op aanbiedingen.

Nu was me natuurlijk al eerder opgevallen dat de CD prijzen hoog geworden waren, maar die dag heb ik me even beter geconcentreerd en tevens tot de conclusie gekomen dat de prijs van DVD's wel erg naar beneden gaat (goed nieuws natuurlijk), let wel ik zoek bijna alleen maar tussen de goedkopere DVD's, mijn genre vindt je eigenlijk alleen maar daar. De echte blockbusters koop ik nooit in NL, maar in Hong-Kong of Canada en net die prijzen zijn in NL inderdaad hoog.

Was jullie ook al zo iets opgevallen ?
Gaat DVD de CD verdringen in de ketens ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

Ben laatst in de FRS geweest om even rond te kijken en de goedkoopste dvd die ik gezien heb was nog steeds 15 €. Of 3 voor 30 € geloof ik.

Als de prijzen gelijk zijn zullen steeds meer mensen voor dvd kiezen denk ik. Voor hetzelfde geld heb je er video clips bij en het is in multichannel wat dus op de hometheater setjes kan worden afgespeeld. Het lijkt wel of iedereen dit soort setjes tegenwoordig koopt.


jeroen

J.A.F._Doorhof

FRS Emmeloord zeker  ;D.

Kijk maar eens bij de grotere vestigingen, de FRS waar ik het over had is in Kampen en die heeft echt HEEL veel  < € 10,00.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Dit was mij inderdaad ook al opgevallen bij de FRS in Maastricht.  De ruimte gereserveerd voor cd-verkoop is in een jaar tijd een stuk kleiner geworden en heeft moeten plaatsmaken voor een nog steeds groeiende dvd-aanbod. Daarnaast zijn de prijzen voor cd's gestegen tot onderhand belachelijke prijzen (vraag me af in hoeverre kopieren/mp3 en/of de invoer van de euro hier debet aan is?) terwijl de prijzen voor dvd's al binnen enkele weken/maanden na release beginnen te dalen. Voor mij begint het in dit soort zaken dan ook langzaam een sport te worden juist die dvd's te vinden welke flink in prijs gedaalt zijn tov de nieuwe releases ;)

Las laats dat in 2001 het aantal verkochte Home theater in-a-box setjes met 230% gestegen was tov 2000 en dat zelfs in de eerste 5 maanden van 2002 de verkoop van dit soort setjes gestegen was met bijna 1000% :o tov 2001. Dit zou kunnen verklaren waarom de dvd-verkoop tegenwoordig hoger ligt als de cd-verkoop.

Mvrgr

Patrick

dick

Ik denk zeker dat de verkoop van DVD flink stijgt, en al is gestegen. Maar ik denk dat we voorlopig kunnen vergeten dat de DVD de CD gaat verdringen.. Gewoon om het simpele fijt dat muziek nog altijd op CD uitkomt en zelde op DVD. Ik koop dan ook nog steeds heel veel CD's..Zolang er nog (veel) meer mensen zijn die een CD speler hebben staan, IPV. een DVD speler, zal de vraag (en dus aanbod) van CD's hoger blijven.

Maar inderdaad, de prijzen van DVD's zakken gestaag.. Gelukkig! Komt ook omdat steeds meer 'oude' films op DVD worden uitgebracht, die worden meestal tegen lagere prijzen weg gezet.. Prima.

Bram

Uitstel van executie voor de CD branche. Ze hebben een nieuw speeltje gevonden met een hogere marge.
Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

J.A.F._Doorhof

Bram,

Wat bedoel je met hogere marge ?

De CD is stukken duurder dan een DVD, en de maakkosten zijn lager voor een CD, tevens zijn de rechten voor een CD vele malen goedkoper dan voor een film. Daarnaast is de arbeid om een DVD te maken (ondertitels, menu's etc. etc.) vele malen duurder en moeilijker dan voor de CD.

In mijn optiek kost de DVD wat hij mag kosten en is de CD WAY WAY overpriced.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

Hoi frank,
Dan ga ik binnenkort nog maar eens kijken in kampen bij de frs. Ik kom namelijk uit kampen en de laatste keer dat ik er was zag ik niets goedkoops.
Minder als 10€ betalen bij de frs lijkt me een hele fijne ervaring dus ik ga er dit weekend nog langs ;D


jeroen

J.A.F._Doorhof

Meteen bij binnenkomst als je voor de normale DVD racks staan gewoon omkeren en daar vindt je de aanbiedingen, ik denk zeker rond de 200-300 titels.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Prijzen van de DVD zijn denk ik wel te rechtvaardigen, als je ziet wat je er allemaal voor krijgt.. Is het heel redelijk, niet alleen is het beeld en geluid over het algemeen erg goed, je krijgt vaak ook veel bonus materiaal.. Dat de CD kunstmatig hoog gehouden wordt, is al jaren de discussie. Nu met de DVD is dat gevoel alleen maar sterker geworden. Maar aangezien de CD (nog) niet echt een concurrent heeft, is er weinig tegen te beginnen. (CD's in het buitenland kopen, daar zijn ze vaak behoorlijk goedkoper)

patrick_vdb

Quote from: dick on July 19, 2002, 08:30:51Maar aangezien de CD (nog) niet echt een concurrent heeft, is er weinig tegen te beginnen.

Ik had juist gedacht met de intrede van MP3, internet en de stand-alone cd-branders dat de cd-markt er wel degelijk een flinke concurrent bij zou krijgen en dat dat een gunstig effect zou hebben op de prijzen. De tijd heeft ons helaas anders geleerd en juist de genoemde concurrerende factoren worden als argument gebruikt om de prijzen hoog te houden of zelfs hoger te maken.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Het is een spiraal effect.

Even een voorbeeld.
Ik koop van bepaalde bands altijd de CD's.
Maar met de prijzen die NU gevraagd worden heb ik dat aantal flink gereduceerd. Ik ga geen € 21,99 betalen voor een CD !!! Ik koop nu alleen nog maar van 3 personen/bands de CD's.

De rest ?
Tja, toch MP-3's hoe zeer ik me ervoor schaam.

Maar het is gewoon simpel weg de schuld van de maatschappijen, ik luister nu gewoon eerst de MP-3's en beslis dan of ik een CD JA/NEE koop. En met de kwaliteit van tegenwoordig is dat vaker NEE dan JA.

Als de CD prijzen rond de € 10,00 - € 15,00 zouden liggen zou ik blind gewoon weer de CD's kopen, een miskoop doet dan gewoon veel minder zeer.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Ik koop mijn CD's vaak bij cdnow, daar liggen de prijzen gemiddeld rond de 10 tot 12 euro. Dat koopt erg prettig! Ze hebben  een distributie in Europa zitten zodat ook de verzend kosten erg  meevallen. (ik geloof dat het iets van 2 euro is voor verzenden.)

Ik heb ook wel muziek op MP3, maar dat zijn titels die ik eigenlijk nooit zou kopen, ik heb liever het origineel. Ik koop dus regelmatig muziek, maar niet in Nederland.


stighter3

Ben het met Frank eens. CD's zijn veel te duur, ik koop zelf tegenwoordig ook bijna niets meer maar download veel. Alleen cd's van artiesten die ik echt de moeite waard vind koop ik nog. Als cd's €10-€15 zouden kosten zou ik ze waarschijnlijk ook weer gewoon kopen.

Dat de kosten voor het maken van DVD's zo veel duurder zijn dan de kosten voor cd's trek ik een beetje in twijfel. Ik doe de administratie van mijn schoonvader die DVD's distribueert en verkoopt en de produktiekosten voor het masteren, ondertitelen,menu's maken en persen vallen wel mee, zeker als je het per stuk gaat uitrekenen.

De grootste kosten zijn inderdaad de rechten en zeker bij de blockbusters liggen deze erg hoog wat nog eens versterkt wordt door de eventuele royaltiepercentages die de sterren tegenwoordig vragen. Daarnaast zijn de marketingkosten bij de grote releases ook erg hoog en dat moet ook terugverdiend worden.

Wat betreft de cd's kijken de platenmaatschappijen in mijn beleving niet verder dan hun neus lang is en proberen ze het produkt zo veel als mogelijk uit te melken om in de toekomst over te stappen op SACD of DVD-audio waarna het spelletje weer opnieuw begint.

dick

Als je gaat vergelijken wat je krijgt voor de prijs van een DVD en wat je krijgt voor de prijs van een CD, liggen de prijzen voor de DVD stukken beter! Tenslotte is het niet eens zo'n vreselijk verschil. En je krijgt er veel meer voor..

J.A.F._Doorhof

Stighter3,

Ik bedoelde het meer als een in verband zetten van.

Kijk een CD:
Artiest, studio kosten, boekje (voor elk land vaak hetzelfde), masteren, doosje en klaar.

DVD.
Rechten van de film, voor elk land een ander menu en achterkantje (film uitleg is vaak in native taal), extra's in verschillende talen, subtitels, soms nasynchroniseren, mastering, doosje en klaar.

Erg simplistisch uitgelegd, maar ik weet het hele traject van een CD (van DVD een beetje) en dan vraag ik me twee dingen af:

Waarom de CD zo duur, en waarom de DVD zo goedkoop (€ 6,99 voor the final Countdown snap ik bv echt niet, of € 7,50 voor the wanderes).

Nu niet direct de DVD's duurder maken he.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

stighter3

Frank,

ik heb niks te zeggen over de prijs van de DVD's maar had ik het wel zou ik ze goedkoper maken. ;)

Het feit dat de door jouw genoemde DVD's zo goedkoop zijn vind ik niet zo vreemd hoor, ik denk dat de integrale kostprijs (dus inclusief alle kosten van rechten tot en met distributie) zo'n € 2 tot € 2,5 max is dus dan maken ze er nog een aardige marge op.

Er zijn trouwens ook CD's voor € 2,99 te koop dus dat is denk ik ongeveer hetzelfde.

Het is gewoon een feit dat de prijzen van cd's vanaf het begin zo hoog zijn geweest omdat toen , volgens de maatschappijen, de ontwikkelingskosten er uit gehaald moesten worden maar de prijzen zouden in de toekomst gaan dalen. Aangezien iedereen echter gewoon die hoge prijzen is gaan accepteren hadden ze echter niet echt een reden om ze te verlagen. Wees eerlijk, als jij je producten voor een hogere prijs kan verkopen en dat algemeen geaccepteerd wordt zou je het ook doen.

Wat ik alleen onbegrijpelijk vind is dat nu de verkoopaantallen teruglopen ze cd's juist duurder hebben gemaakt.

patrick_vdb

Helaas zal het wel een eeuwige discussie worden waarom cd-prijzen zo hoog zijn. De cd-fabrikant geeft de winkelier, land waarin cd verkocht wordt, en het kopieer-gedrag van de consument als reden waarom de prijzen hoog liggen. De winkel geeft de fabrikant weer op als reden waarom de prijs zo hoog moet zijn (de fabrikant rechtvaardigt dat dan weer met allemaal kostenposten die ingelost moeten worden) en legt ook de schuld bij het de regering (BTW, idioot trouwens dat cd's ed gewoon 19% BTW kent terwijl elke andere vorm van culturele uiting, boeken bv, onder een speciaal 6% BTW-tarief valt). Wij als consument geven de schuld dan weer aan de winkel en fabrikant en blijven gemotiveerd doorkopieren. En zo is het cirkeltje weer rond en ondertussen stijgt de prijs weer. Vreemd trouwens dat dit verhaal niet opgaat voor dvd's (gelukkig maar).

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Tja,

19% en 6% dat blijft een strijd.
Ik denk dat er voor 19% wordt gekozen omdat het een luxe artikel is, en dat een boek mischien wordt gezien als een educatie middel ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Of het is zo dat je gestimuleerd wordt een boek te kopen, en tijdens het lezen van dit boek wil je nou eenmaal naar muziek luisteren.. Er worden toch wel CD's gekocht, of dat je nou 6 of 19% BTW rekent.. Dus waarom belasting verlagen als iedereen toch wel betaald. (he, zoiets heb ik eerder iemand zien tikken ;))

Als de DVD recorders eenmaal net zo zijn ingeburgerd als de CD recorders, zou het best wel eens kunnen zijn dat de DVDs duurder worden omdat kopiëren van DVD dan weer te populair wordt. Of ze gooien er allemaal rommel doorheen tegen kopiëren waardoor kwaliteit weer achteruit gaat, in beide gevallen is de consument weer de dupe.. Willen we meer betalen voor beter kwaliteit, of houden we de prijzen zo en accepteren we een slechter beeld door kopieer beveiligingen? Mmmh, dat is geloof ik weer een andere topic, en trouwens momenteel niet van toepassing

patrick_vdb

Het zou inderdaad kunnen dat cd's gezien worden als luxe-artikellen en niet als cultureel goed maar vreemd is het wel (Muziek geen cultuur? ???) want ook niet alle boeken behoren tot cultureel of educatief in het rijtje thuis. Vaak verdenk ik ze ervan alles wat toch verkoopt (en wat dus grog geld kan opbrengen) anders te behandelen als die zaken waar geen geld aan te verdienen valt (hmmmm BTW met commercieel belang, interessant complottheorie 8)). Maar we raken off-topic ;D

Het kopieren van dvd's op grote schaal zou inderdaad wel eens een negatieve invloed kunnen gaan hebben op de verkoopprijs. Maar in hoeverre is het al interessant om dvd's te kopieren? Volgens mij hebben dan nog altijd teveel verlies (beeld en geluid) en zijn de lege dvd-schijfjes nog redelijk duur waardoor het zich al niet meer loont.

Mvrgr

Patrick

dick

#21
Op dit moment is alles te duur om DVD kopiëren aantrekkelijk te maken, maar dat was me de CD in het begin net zo.. Nu krijg je de spullen bijna voor niks, dat zal straks met de DVD net zo gaan.. Waarom zou je kwaliteit verlies krijgen met kopiëren? je gaat van digitaal naar digitaal.. Het verschil dat je eventueel hoort omdat de DVD van slechtere kwaliteit is, zal te verwaarlozen zijn....

patrick_vdb

Quote from: dick on July 19, 2002, 12:55:12Waarom zou je kwaliteit verlies krijgen met kopiëren? je gaat van digitaal naar digitaal.. Het verschil dat je eventueel hoort omdat de DVD van slechtere kwaliteit is, zal te verwaarlozen zijn....

Naar mijn weten zijn de stand-alone dvd-schrijvers nog niet in staat om de DD of DTS 5.1 track mee te kopieren (wordt gewoon stereo). Voor mij is dat een heel groot verlies ;)

Ookal ga je van digitaal naar digitaal en zou er verder geen enkele vorm van filtering of compressie worden toegepast, toch blijf je verlies houden (dat digitaal naar digitaal geen verlies betekend is inmiddels een achterhaald feit). Hetzelfde is ook met het kopieren van cd's op een stand-alone cd-schrijver. Ook hier kopier je van digitaal naar digitaal maar beluister na het kopieren het origineel en de kopie maar eens. Wedden dat je kwaliteitsverlies zult horen ;)

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Ok,

Dun en gevaarlijk ijs, maar toch maar even.

De DD tracks blijven gewoon behouden, en ook de kwaliteit blijft identiek, omdat je namelijk GEEN omrekening hoeft te doen wat je met CD's wel doet.

Het is echter wel zo dat je een beetje op de hoogte moet zijn van hoe een DVD in elkaar steekt, en NEE ik kopieer geen DVD's, maar voor mijn hobby ben ik veel met videobewerking bezig en je wilt altijd meer op een DVD proppen dus wordt het geluid natuurlijk omgezet naar DD (AC-3), met de programma's die wij gebruiken kun je gewoon een AC-3 track als audio meeschrijven.

Het achteruit gaan in kwaliteit is ook niet waar bij DVD (tenminste ik heb het niet gezien), je kan namelijk niet meerdere keren op een DVD schrijven, en ik wil niet alle films op mijn HD laten staan, dus als ik weer een aanvulling heb dan haal ik de vobs van mijn DVD (worden dan weer gewoon MPEG2) en daarna voeg ik alles weer toe in het menu met de nieuwe filmpjes en wordt het weer weg geschreven.

Nu gebruik ik alleen maar DV materiaal, mischien dat het daar makkelijker gaat, maar ik zie TOTAAL geen achteruitgang. Mischien dat bij originele DVD's dingen als MV meegaan werken, maar ik zie het nut niet in van een originele DVD kopieren, de prijs van de DVD-R en de tijd die je ermee bezig bent is TOTAAL niet lonend.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Frank,

In hoeverre verschillen de dvd-writers in de PC's van de stand-alone dvd-writers (zoals die van bv Philips) mbt tot beeld/geluid? Volgens mij kon de stand-alone geen meerkanaals geluid meekopieren (waar dat bij de PC inderdaad wel mogelijk is) maar het kan zijn dat dat inmiddels weer achterhaald is?

Zoals je zegt, het is inderdaad niet lonend om dvd's te kopieren gezien de kostprijs (in tegenstelling tot de cd waarbij het wel lonend is).

Mvrgr

Patrick