TFT is niet scherp

Started by abdel, February 22, 2005, 12:07:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TFT is niet scherp

dfs
2 (100%)
sdas
0 (0%)

Total Members Voted: 2

abdel

hallo,

ik heb een dell 17 inch tft scherm en ik heb van alles gedaan maar op de een of andere manier is de monitor niet scherp. Hiermee bedoel ik dat je overal irritantie schaduwen ziet. Zeker bij internet en helemaal al bij WORD. IK heb gesleuteld aan refreshing rate, resolutie, cleartype, overvloeien van tekens etcetera etcetera. Heb ook nog een vriend naar laten kijken en hem viel ook op dat scherm wel scherp was maar overal schaduwen te zien zijn. Wat kan ik hier aan doen? Is een betere VGA-kabel misschien een oplossing? ZO ja, welke merken VGA-kabels zijn kwalitatief goed? Of is dit probleem herkenbaar en zijn er andere oplossingen hiervoor. Ik denk dat andere mensen misschien hier ook last van hebben, dus kunnen we deze topic gebruiken om toekomstige problemen bij andere op te lossen. Graag jullie reacties en mogelijke oplossingen.

Groet,
Abdel

Erik

#1
1 via dviaansluiten dat is superieur
2 anders als je geen dvi hebt een betere grafische kaart met vga nemen.

kabel lihgt et niet zo snel aan tenzij het 5 meter lang is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Let er wel op dat je de goede resolutie aanstuurt een TFT moet echt zijn native resolutie hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerstmanno

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 22, 2005, 14:44:29
Let er wel op dat je de goede resolutie aanstuurt een TFT moet echt zijn native resolutie hebben.

1280x1024 zal dat dan hoogstwaarschijnlijk zijn.

wh-vanderpost

Quote from: Menno-ert on February 22, 2005, 14:49:15
1280x1024 zal dat dan hoogstwaarschijnlijk zijn.
Op een 17 inch? Dat kan net zo goed 1024x768 zijn hoor ;)
Doe (als je niet DVI aanstuurt) ook altijd even een scherm met veel tekst erop open zetten en dan de "auto-setup" van het scherm laten lopen. Ik zit hier op een IBM tft te werken en die auto knop deed wonderen de eerste keer nadat ik hem aanzette.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Kerstmanno

#5
Quote from: wh-vanderpost on February 22, 2005, 14:53:05
Op een 17 inch? Dat kan net zo goed 1024x768 zijn hoor ;)
Doe (als je niet DVI aanstuurt) ook altijd even een scherm met veel tekst erop open zetten en dan de "auto-setup" van het scherm laten lopen. Ik zit hier op een IBM tft te werken en die auto knop deed wonderen de eerste keer nadat ik hem aanzette.

Kan natuurlijk, ik zeg ook, hoogstwaarschijnlijk :) Die resolutie voor 17" monitoren kom je nu toch wat minder tegen dan 1 of 2 jaar geleden lijkt me?


edit: even op de site gekeken, zijn allemaal 1280x1024 monitoren van Dell.

Maar goed, hij had al resoluties veranderd, dus daar zit t m niet in kennelijk.

Oracle

Maar inderdaad, toch eens kijken naar de resolutie (waarsch. 1280x1024) en de refreshrate (60Hz). Dat moet al goed staan.

Die Dell schermen (Ultrasharp) zijn normaal perfect scherp, dus... anders is het misschien een defect...

Groet,
Mark

wh-vanderpost

Quote from: Mark Lemmens on February 22, 2005, 16:11:05
... anders is het misschien een defect...
... aan je ogen ... ;D

Sorry, kon het niet laten  :-[
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

abdel

Hallo daar ben ik weer.

Ik heb tegen iedereen gevraagd of het misschien niet aan de kabel lag, en alle digi-vrienden van mij, zeiden dat het niet daar aan kan liggen aangezien ik een nieuwe heb gekocht. Nu heb ik deze week de vga-kabel van de monitor van mijn werk voor een dag geleend, en ja hoor: BEELD PERFECT EN SCHADUWEN WEG. Ik heb voor de zekerheid mijn eigen kabel mee naar werk genomen en daar ingeplugd en wat blijkt: op een nieuwe HPtft scherm zie je nu weer die irritante schaduweffecten. Dus mensen: KOOP NOOIT MONITOR KABELS BIJ MEDIA MARKT. Maar nu een vraagje aan de anderen: waar kan ik kwalitatief goede monitor kabels halen (geen dvi) voor mijn monitor???? En zijn er toevallig merken die bekend staan om hun kwaliteit, of zeg ik nou iets geks.

Groeten,
Abdel

wh-vanderpost

Quote from: abdel on February 24, 2005, 14:04:23
Hallo daar ben ik weer.

Ik heb tegen iedereen gevraagd of het misschien niet aan de kabel lag, en alle digi-vrienden van mij, zeiden dat het niet daar aan kan liggen aangezien ik een nieuwe heb gekocht. Nu heb ik deze week de vga-kabel van de monitor van mijn werk voor een dag geleend, en ja hoor: BEELD PERFECT EN SCHADUWEN WEG. Ik heb voor de zekerheid mijn eigen kabel mee naar werk genomen en daar ingeplugd en wat blijkt: op een nieuwe HPtft scherm zie je nu weer die irritante schaduweffecten. Dus mensen: KOOP NOOIT MONITOR KABELS BIJ MEDIA MARKT. Maar nu een vraagje aan de anderen: waar kan ik kwalitatief goede monitor kabels halen (geen dvi) voor mijn monitor???? En zijn er toevallig merken die bekend staan om hun kwaliteit, of zeg ik nou iets geks.

Groeten,
Abdel

Ik denk dat deze in ieder geval wel goed zullen zijn. Immers hebben ze een naam hoog te houden ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

baronekke

Quote from: abdel on February 24, 2005, 14:04:23
Hallo daar ben ik weer.

Ik heb tegen iedereen gevraagd of het misschien niet aan de kabel lag, en alle digi-vrienden van mij, zeiden dat het niet daar aan kan liggen aangezien ik een nieuwe heb gekocht. Nu heb ik deze week de vga-kabel van de monitor van mijn werk voor een dag geleend, en ja hoor: BEELD PERFECT EN SCHADUWEN WEG. Ik heb voor de zekerheid mijn eigen kabel mee naar werk genomen en daar ingeplugd en wat blijkt: op een nieuwe HPtft scherm zie je nu weer die irritante schaduweffecten. Dus mensen: KOOP NOOIT MONITOR KABELS BIJ MEDIA MARKT. Maar nu een vraagje aan de anderen: waar kan ik kwalitatief goede monitor kabels halen (geen dvi) voor mijn monitor???? En zijn er toevallig merken die bekend staan om hun kwaliteit, of zeg ik nou iets geks.

Groeten,
Abdel

Ha Abdel,

allereerst even zeggen dat ik de 'KOOP NOOIT MONITOR KABELS BIJ MEDIA MARKT' een beetje jammer vind, kort door de bocht zegmaar. Zij kunnen er ook niets aan doen dat die kabel defect is.
Op een partij van 1000 kabels wil er wel eens een defect bijzitten, nietwaar?
In principe zul je op een 'gewone' VGA-kabel qua merken sowieso weinig tegenkomen, ze zijn bijna allemaal hetzelfde (los van connectoren/kleurtjes).
In elk geval is volgens mij in dit geval de kabel gewoon 'gammel', misschien een kapotte soldeerverbinding of een kink in de kabel (letterlijk ;)).
Bij DVI-kabels zit er natuurlijk wel wat verschil in, maar nooit veel. Advies is dan ook de kabel gewoon even te laten ruilen door MediaMarkt, zal zeker geen probleem zijn.

abdel

Hallo,

Je hebt gelijk dat het niet perse aan Mediamarkt hoeft te liggen. Dus hierbij neem ik mijn woorden terug. Maar ik ga wel op zoek naar een monitorkabel met een dikte (aantal mm) zoals ik die nu gebruik.

Groeten,
Abdel