Problemen met het gehoor

Started by Kerstmanno, February 21, 2005, 23:33:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerstmanno

Ik heb een vervelend mankement aan mijn oren, lijkt het wel. Waar ik ook muziek luister, ik heb altijd het idee dat de stem van de zanger(es) niet volledig in het midden staat, maar een klein beetje naar rechts. Als ik bij mijn installatie precies in het midden zit, heb ik dat bijvoorbeeld. Als ik dan mijn gezicht naar rechts draai, dan 'zie' ik het geluid als het ware uit de rechterspeaker komen. Draai ik mijn gezicht juist naar links, dan komt het geluid ergens van tussen het midden en de linkerspeaker vandaan.
Nou moet gezegd worden dat de rechterspeaker een stuk dichter bij de rechtermuur staat, dan de linkerspeaker bij de linkermuur. Dit zou er iets mee te maken kunnen hebben. Maar goed, ik heb het volgens mij altijd, bij elke set. Dat is dus best zwaar hinderlijk tijdens het luisteren.  ondertussen meer daar mee bezig dan met het genieten van de muziek.
Volgens mij is het niet zo simpel als dat ik met mijn linkeroor gewoon iets minder goed hoor en dat daarom het resultaat is dat het geluid voor mij niet in het midden zit. Het ene oor dichthouden maakt namelijk voor het beeld vanwaar het geluid komt niks uit.
Ik heb wat verschillende 'testjes' gedaan in bepaalde posities en ik heb het idee... tsja... zeer speculatief uiteraard, dat mijn linkeroor op de een of andere manier een geluid wat uit het midden komt, niet als zodanig doorgeeft aan mijn hersenen.

WAT KAN IK HIERAAN DOEN???????? Ik ben best wel radeloos  :'(

Kerstmanno

#1
Iemand?

edit: Dit topic past trouwens beter in Problemen met hard- of software.

reMC

Quote from: Menno-ert on February 21, 2005, 23:33:47
Ik heb een vervelend mankement aan mijn oren, lijkt het wel. Waar ik ook muziek luister, ik heb altijd het idee dat de stem van de zanger(es) niet volledig in het midden staat, maar een klein beetje naar rechts. Als ik bij mijn installatie precies in het midden zit, heb ik dat bijvoorbeeld. Als ik dan mijn gezicht naar rechts draai, dan 'zie' ik het geluid als het ware uit de rechterspeaker komen. Draai ik mijn gezicht juist naar links, dan komt het geluid ergens van tussen het midden en de linkerspeaker vandaan.
Nou moet gezegd worden dat de rechterspeaker een stuk dichter bij de rechtermuur staat, dan de linkerspeaker bij de linkermuur. Dit zou er iets mee te maken kunnen hebben. Maar goed, ik heb het volgens mij altijd, bij elke set. Dat is dus best zwaar hinderlijk tijdens het luisteren. ondertussen meer daar mee bezig dan met het genieten van de muziek.
Volgens mij is het niet zo simpel als dat ik met mijn linkeroor gewoon iets minder goed hoor en dat daarom het resultaat is dat het geluid voor mij niet in het midden zit. Het ene oor dichthouden maakt namelijk voor het beeld vanwaar het geluid komt niks uit.
Ik heb wat verschillende 'testjes' gedaan in bepaalde posities en ik heb het idee... tsja... zeer speculatief uiteraard, dat mijn linkeroor op de een of andere manier een geluid wat uit het midden komt, niet als zodanig doorgeeft aan mijn hersenen.

Ik heb gewoon PRECIES hetzelfde! Stem leunt naar rechts, ga in ieder geval mijn oren goed laten uitspuiten binnenkort, misschien lost dat het bij jou ook op?

Raphie

Ik ben erachter gekomen dat mijn rechter oor iets zachter luisterd dan mijn linker, ik hoor wel alle details, maar gewoon zachter, dacht eerst dat die verstopt zat, maar volgens de dokter is die gewoon schoon en ziet het trommelvlies er ook goed uit. Hij heeft me doorverwezen daar de tandarts/kaakchirurg omdat veel gehoorproblemen ook vanuit het kaakgewricht schijnen te kunnen komen. wordt vervolgt dus van mjn kant.  ???
JBL PRX Power!

Kerstmanno

Quote from: reMC on February 22, 2005, 12:51:44
Ik heb gewoon PRECIES hetzelfde! Stem leunt naar rechts, ga in ieder geval mijn oren goed laten uitspuiten binnenkort, misschien lost dat het bij jou ook op?

Kijk, ben dus niet de enige!

Maar ik denk niet dat het daaraan ligt. Zoals ik al zei, als ik mijn rechter- of linkeroor dichtdoe, dan verschuift het stereobeeld niet naar een van beide kanten. Met slechts 1 oor (of in elk geval met het 2e oor wat maar 10% functioneert op dat moment) kan je nog heel goed de plaatsing bepalen.
Daarom denk ik dus ook niet dat het daarmee te maken heeft.

Vind het maar een raar geval.

Kerstmanno

Quote from: Raphie on February 22, 2005, 12:52:18
Ik ben erachter gekomen dat mijn rechter oor iets zachter luisterd dan mijn linker, ik hoor wel alle details, maar gewoon zachter, dacht eerst dat die verstopt zat, maar volgens de dokter is die gewoon schoon en ziet het trommelvlies er ook goed uit. Hij heeft me doorverwezen daar de tandarts/kaakchirurg omdat veel gehoorproblemen ook vanuit het kaakgewricht schijnen te kunnen komen. wordt vervolgt dus van mjn kant.  ???

Vervelend!

Maar kan het niet ook gewoon zo zijn dat bijv. je trommelvlies aan die kant nou eenmaal iets anders functioneert dan aan de andere kant? Of dat je hersenen het geluid van die kant iets anders verwerken? Oftewel... iets waar je niets aan kunt doen?  :-\

reMC

Quote from: Menno-ert on February 22, 2005, 12:55:09
Kijk, ben dus niet de enige!

Maar ik denk niet dat het daaraan ligt. Zoals ik al zei, als ik mijn rechter- of linkeroor dichtdoe, dan verschuift het stereobeeld niet naar een van beide kanten. Met slechts 1 oor (of in elk geval met het 2e oor wat maar 10% functioneert op dat moment) kan je nog heel goed de plaatsing bepalen.
Daarom denk ik dus ook niet dat het daarmee te maken heeft.

Vind het maar een raar geval.

Ga naar de dokter? Nu we het er over hebben, ik ga direct een afspraak maken!

Voor mij is het geen ramp (ik kan gelukkig nog een 'natuurlijk' van een 'mechanisch' geluid onderscheiden en dat is voor mij het belangrijkste ;)), maar wel jammer als het zo zou blijven.

Kerstmanno

Misschien geen slecht plan om er maar eens naar te laten kijken ja.


Maarreh, niet je oren laten uitspuiten he? Uit laten zuigen of uit laten lepelen, NIET spuiten!

OscarTango

Je bent er achter... er is toch echt iets mis met die hersenen van je  ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Spacebass

Als je twijfelt of het aan je luidsprekeropstelling/akoestiek ligt, zou je het ook met een mono bron via een koptelefoon kunnen testen.

reMC

Quote from: Menno-ert on February 22, 2005, 13:14:45
Maarreh, niet je oren laten uitspuiten he? Uit laten zuigen of uit laten lepelen, NIET spuiten!

Vertel eens....waarom niet?

Kerstmanno

Uitspuiten kan schadelijk zijn voor je gehoor, that's why :)

Zeker nu artsen redelijk weinig tijd hebben en uitspuiten vaak laten doen door hun onkundige assistent. Is toch echt iets waarmee ik geen risico's zou nemen en voor de veiligste methode zou gaan.

Kerstmanno

Quote from: OscarTango on February 22, 2005, 13:17:38
Je bent er achter... er is toch echt iets mis met die hersenen van je  ;D

Ga jij eens even gauw terug je verkeerstoren in!!  >:(   ;)

Kerstmanno

Quote from: Spacebass on February 22, 2005, 13:20:30
Als je twijfelt of het aan je luidsprekeropstelling/akoestiek ligt, zou je het ook met een mono bron via een koptelefoon kunnen testen.

Goed plan. Ga ik vandaag ook eens even doen!

Harry HT

Hoi,

Maar eh, dan zou je toch met een iets bijgedraaid hoofd moeten luisteren? 
Tenminste dat ging ik wel doen toen ik tijdelijk door teveel oorvet minder hoorde.

Indien je het allang zou hebben, zou het je niet meer opvallen. Omdat je het gewend bent.

Anders draai aan de kant waar je minder hoort de speaker iets meer in.
Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan, tenzij je de speakers alleen met het oog hebt opgesteld (symetrisch) 

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Raphie

Ik kwam erachter met de telefoon, probeer maar eens aan het ene oor en dan wisselen naar het andere. Kan ook zijn dat m'n ene oor misschien mede hierdoor wel meer is getraind?
JBL PRX Power!

Kerstmanno

#16
Quote from: Harry HT on February 22, 2005, 13:27:58
Hoi,

Maar eh, dan zou je toch met een iets bijgedraaid hoofd moeten luisteren? 
Tenminste dat ging ik wel doen toen ik tijdelijk door teveel oorvet minder hoorde.

Ja, maar het blijft gewoon irritant... ik wil achterover gezakt in mn bank goed stereo horen en niet mn hoofd licht gedraaid moeten houden daarvoor.

Quote
Indien je het allang zou hebben, zou het je niet meer opvallen. Omdat je het gewend bent.
Heb hier in elk geval al een jaartje last van denk ik, daarvoor was het me nooit zo opgevallen. Maar als je het eenmaal merkt, lijkt het alleen maar erger te worden.

Quote
Anders draai aan de kant waar je minder hoort de speaker iets meer in.
Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan, tenzij je de speakers alleen met het oog hebt opgesteld (symetrisch) 
Gedaan, maar hielp 0,0.  ???

patrick_vdb

Hi,

Hoe manifesteerd zich dit in het dagelijkse leven met de dagelijkse geluiden om je heen? Heb je hier ook last van hetzelfde fenomeen wanneer een bepaalde geluidsbron zich recht voor je bevind of niet?

mvrg

Patrick

OscarTango

Quote from: Menno-ert on February 22, 2005, 13:23:19
Ga jij eens even gauw terug je verkeerstoren in!!  >:(   ;)

't is een OPS-room, en verrek ... ik moet gaan : duty calls ! Thanks  ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Kerstmanno

Quote from: patrick_vdb on February 22, 2005, 13:38:29
Hi,

Hoe manifesteerd zich dit in het dagelijkse leven met de dagelijkse geluiden om je heen? Heb je hier ook last van hetzelfde fenomeen wanneer een bepaalde geluidsbron zich recht voor je bevind of niet?

mvrg

Patrick

Nog nooit last van gehad.
Als iemand recht voor me staat heb ik absoluut niet het idee dat het lijkt alsof ie iets rechts van me staat.

reMC

Quote from: Menno-ert on February 22, 2005, 13:51:32
Nog nooit last van gehad.
Als iemand recht voor me staat heb ik absoluut niet het idee dat het lijkt alsof ie iets rechts van me staat.

Same here, misschien ligt het aan mijn kamer, of beter gezegd: alle kamers waar ik in luister :D

Kerstmanno

Quote from: OscarTango on February 22, 2005, 13:38:51
't is een OPS-room, en verrek ... ik moet gaan : duty calls ! Thanks  ;D

Een OPS-room? Operations room? Oscartango's Private Storage room? Wat? :)

patrick_vdb

Hi Menno en Remko,

Dit geeft dan toch te denken ;)

Alhoewel een stereo-imaging natuurlijk toch net wat anders is als een puntbron recht voor je....wellicht een recht voor de luidspreker gaan staan met een mono-opname om het een en ander te verifieren.

mvrg

Patrick

Kerstmanno

Quote from: reMC on February 22, 2005, 13:52:32
Same here, misschien ligt het aan mijn kamer, of beter gezegd: alle kamers waar ik in luister :D

Precies mijn idee ;)

garmtz

Moet ik maar weers eens langskomen Remco??  ;D  Ik heb er zelf geen last van: altijd alles perfect recht voor me, ook met hoofdtelefoon.

Belangrijkste redenen niet in het midden staan van mono-signalen (ervan uitgaande dat je gehoor goed is):
1) Asymmetrie in de kamer (ene kant gedempt, andere kant hard)
2) Asymmetrie in de opstelling (ene speaker dichter bij een muur/dichter bij de luisteraar)
3) Sterke reflecties (gerelateerd aan punt 1 en 2)
4) Onbalans in versterking/bron
5) Ongelijkheid in speakers