Vragen / problemen Vifa Variocenter 1

Started by Fraenk, February 19, 2005, 13:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fraenk

Hallo.

Een tijdje terug heb ik een (zelf)bouwpakket gekocht van de Vifa Eden Variocenter 1.
Zie: http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/av-compo/vifa-avcompo_ned.htm
Tekening:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/av-compo/tekening/eden-center1_1.htm

Ik heb deze van iemand overgekocht. Het betreft een complete set, allemaal ongebruikt. Het houtpakket (behalve het grote voorpaneel) zat nog in de verpakking en zag er als nieuw uit.
Deze is door degene enige tijd geleden bij Speaker en Co gekocht.

Een foto voor de duidelijkheid:

Te zien is hier: bovenpaneel, onderpaneel, 2x zijpaneel, achterpaneel, klein voorpaneel, groot voorpaneel en klein paneeltje.
Ik heb dus twee voorpanelen, de ene op maat vergeleken met de andere panelen in het pakket en de andere een hele lange.

Nu ben ik dus van plan dit bouwpakket te gaan bouwen. Ik heb echter wat vragen en loop tegen een paar problemen aan. Ik ben trouwens een beginnende DIY'er (tweede project).

Ik heb bij Speaker en Co Rotterdam enkele van mijn vragen gesteld, maar deze kenden dit ontwerp blijkbaar niet goed genoeg. Verder ben ik ook langs de vestiging in Groningen geweest, maar deze (overigens erg niet klantvriendelijke) man wist niet veel te vertellen. De meeste vragen die ik hem stelde beantwoorden hij met: ik weet het niet. Dus nu probeer ik het via dit forum.

Vragen:

   Maakt het uit welke voorpaneel ik gebruik? Of is het brede voorpaneel voor gebruik om de breedte van de speaker dezelfde te laten zijn als de TV waar hij op of onder komt?
   Hoe en waar in de behuizing kan ik het beste filter plaatsen?
   Maakt het nog uit of de speakerterminal links of recht zit? Dus achter de BR-pijp of achter de tweeter?

Problemen:

1.   De panelen zijn dieper dan de tekening; 41,3 cm i.p.v. 26,0 cm
2.   Er is een klein paneeltje aanwezig van 22,4 x 11,4 cm dat niet op de tekening staat
3.   De voor-, achter-, boven- en onderpanelen zijn breder dan de tekening; 58,8 cm i.p.v. 57,0 cm
4.   De diameter van de opening voor de BR-pijp is 4,6 cm i.p.v. 5,2 cm op de tekening.

1.   De boven-, onder- en zijpanelen zijn 41,3 cm i.p.v. 26,0 cm diep.

Ik kan twee dingen doen: uitgaan van het ontwerp op de hierboven genoemde site (op maat
(laten) zagen) of de speaker bouwen met de huidige paneelafmetingen en dus een grote kast maken dan op tekening. De inhoud wordt dan 3,77 x 5,88 x 1,14 dm³= 25,27 liter (niet rekening gehouden met volume van units, terminal en filter).
De inhoud van de kast is volgens de tekening: 2,24 x 5,70 x 1,14 dm³ = 14,56 liter (niet rekening
gehouden met volume van units, terminal en filter).

Ik heb even gesimuleerd met WinISD Pro.
Er zitten 2 bas-midunits in (Vifa M13SG-09-08), dus ga ik bij WinISD uit van 2 units (is dit correct?)
WinISD komt met een mooi verloop bij een inhoud van 14,28 liter en een tuningfrequentie van 60,74 Hz.Dit ligt in de buurt van 14,56 liter.
Bij 25,27 liter is geen mooi recht verloop te maken.

Afzagen lijkt dus voor de hand liggend. Weet iemand waarom dit niet meteen op maat is gezaagd? Is iemand dit ook tegengekomen?

2.   Dan het kleine paneeltje. De afmetingen zijn 22,4 x 11,4 cm. Deze zou dus precies als scheidingpaneeltje of bracing in de kast passen indien wordt uitgegaan van de afmetingen (diepte) van het originele ontwerp.
Aan Speaker en Co Rotterdam heb ik gevraagd of het zou kunnen zijn om de 2 bas-midunits te
scheiden, zij reageerden met ja. Alleen merkte ik dat ze het ontwerp niet goed kenden. Dus nog
twijfel bij mij.

Ik heb dit weer even gesimuleerd met WinISD Pro.
WinISD komt met een mooi verloop bij een inhoud van 7,14 liter en een tuningfrequentie van 60,74 Hz, bij gebruik van 1 bas-midunit.
Bij 2 bas-midunits komt bijna hetzelfde verloop (iets mooier weliswaar) bij 14,28 liter (precies het dubbele dus) en dezelfde tuningfrequentie van 60,74 Hz.

3.   De voor-, achter-, boven- en onderpanelen zijn dus 1,8 cm breder dan op de tekening.

Dit is precies de dikte van het gebruikte MDF.
Als ik uit ga van het originele ontwerp qua diepte, dan zou de speaker dus 1,8 x 22,4 x 11,4 cm groter worden. Dit is precies het volume van het kleine paneeltje. Dus ik denk dat het kleine paneeltje gebruikt moet worden.

Waar moet ik dus het kleine paneeltje voor gebruiken? Voor bracing, scheiden van de bas-midunits (lijkt me sterk) of voor het plaatsen van het filter? Wie weet dit?

4.   De diameter van de opening voor de BR-pijp is 4,6 cm i.p.v. 5,2 cm op de tekening.

Ik kan dus de opening groter maken. Een andere optie is een kleinere (als in diameter) BR-pijp gebruiken. "Verpest" ik hiermee het originele ontwerp?

Dit zijn dus mijn vragen en problemen. Voordat ik ga zagen in het pakket, wil ik zeker weten of ik het juiste doe (of zie ik iets over het hoofd?).

Wie kan me helpen?


yorkie13

hallo ik heb zelf ook de variocenter 1 en zal even de netto binnenmaat opmeten
het grote frontpaneel is bedoeld voor mensen die er zelf een kast omheen bouwen en deze groter maken met een extra dummy volume en hierop hun tv plaatsen en de center gekijk als deel van een tv meubel gebruiken
wat je bv ook met het brede front kunt doen is een brede centerspeaker maken die bv weer ondiep is en toch het juiste volume heeft
zal nu even meten en ik heb ook nog het orginele ontwerp uit de elektuurspecial liggen
plaatsen vah het filter wordt meestal op  de achterwand gedaan, plaats van de aansluitterminal voor de speakerkabels maakt op zich niets uit
of dit nu links, midden of rechts op het achterpaneel is

yorkie13

ben ik weer met de volgende maten  netto volume is 11 x 27 x 46 cm kom je op 13,66 ltr

fronntpaneel is 50 x 15 cm
zijpaneel 29 x 11 cm
top/bodem 50 x 29 cm
achterkant 46 x 11    pakket gekocht bij Speaker en co te haarlem een aantal jaar terug
wil je meer weten dan hoor ik het wel

Ralf

Fraenk

Bedankt voor je reactie.

Jouw maten zijn ook weer iets anders dan volgens de originele tekening. Ik krijg het gevoel dat het niet zo precies komt met de maten / inhoud. Gezien de verschillen tussen de bouwpakketten. Maakt het lastig  :-\

Weet je ook de maat van jouw basreflex pijp?

En heb je ook dat kleine paneeltje gebruikt wat ik in mijn eerste post aangaf?

Je hebt ook alles aan de binnenkant bekleed met pritex dempingmateriaal?

:)


yorkie13

ik heb inderdaad het kleine front gebruikt daar dit bij het standaard pakket zat
basreflexpijp is 15 cm lang , ik zou hierbij toch de netto inhoud aanhouden die je op de tekening hebt staan
dit bepaald de -3 db afstemming
ja ik heb pritex op alle wanden gebruikt

Fraenk

Dan hou ik die inhoud aan. Dat lijkt me een goed plan.

Met het kleine paneeltje bedoelde ik eigenlijk dat kleinste plankje op de foto. Dus die links van het kleine frontpaneel. Ik vraag me af of deze ook in jouw houtpakket zat en zo ja waarvoor je die gebruikt hebt.

yorkie13

zat er bij mij niet in maar zal bedoeld zijn om bodem en topplaat aan elkaar te verbinden om meer stevigheid te verkrijgen bij een grote kast
een soort eenvoudige matrix constructie dus

Arno P

Mooie center overigens...heb ik zelf ook...

Mocht je nog iets willen aanpassen dan kun je de tweeter gerust in het midden zetten als dit beter op de luisterplek uitgericht is...moet je wel even een nieuw plankje maken..

Fraenk

Bedankt voor de tip van de tweeter.
Een nieuw front maken zit er helaas niet in, ik heb geen frees :(

Ik moet de center trouwens nog steeds in elkaar zetten...
Weinig tijd ervoor helaas.

Binnenkort wil ik de panelen op maat laten zag, zo nauwkeurig mogelijk. Iemand een idee waar ik dit het beste kan laten doen? Ik heb gelezen dat de bouwmarkten zoals Gamma, Praxis e.d. niet zo nauwkeurig te werk gaan.

Dat kleine paneeltje ga ik gebruiken als matrix constructie. Moet er nog een paar gaten in zagen.
Dient dit paneeltje dan ook te worden voorzien van Pritex?

Ik denk dat ik de opening voor de BR-pijp iets groter ga maken, zodat de 5,2 cm pijp er past. Ik heb in het boek Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Dickason gelezen dat een grotere diameter beter is.

Als er verder mensen zijn die deze center in elkaar hebben gebouwd dan hoor ik graag hun ervaringen. ;)




Arno P

Je hoeft niet de frezen....je kunt de units ook gewoon monteren..

Voor het zaagwerk ga ik tegenwoordig naar de Hubo....mooi en precies

Bart_M

Quote from: Arno P on April 21, 2005, 15:46:55
Je hoeft niet de frezen....je kunt de units ook gewoon monteren..

Zonder gat?

Arno P


Fraenk

Ok, bedankt, dan ga ik binnenkort eens de Hubo in de buurt bezoeken.

Heb trouwens ook geen decoupeerzag.  :-[
(Beginnend DIY'er  :P)

Fraenk

Ik heb dit weekend het hout op maat laten zagen (kosten slechts 1 euro  :o).

Nu zit ik nog steeds met het dilemma in mijn hoofd van het kleine paneeltje dat bij het houtpakket zat, maar niet op de tekening staat.


Ik kan 2 dingen doen:

1. Paneeltje links tegen de wand plakken.

2. Paneeltje gebruiken als bracing.


Een plaatje laat de opties duidelijk zien (bij de bracing moeten er uiteraard nog gaten in gezaagd worden, heb ik niet in het plaatje verwerkt):




Als ik het paneeltje links zet (optie 1) dan zijn de binnenmaten exact volgens tekening.

Als ik het paneeltje als bracing gebruik (optie 2), dan is de binnenbreedte iets groter. Ik weet dat de binnenmaten de verdeling van de staande golven in de kast bepaalt.

Wat raden jullie aan?


Verder nog een vraag:

Monteren jullie het filter over de Pritex, over juist de Pritex over het filter?

Audiofiel

Volgens mij blijft de inhoud gelijk of je het plankje nu links of in het midden zet. Ik zou hem sowieso als bracing gebruiken. Paar forse gaten er in maken (4 of zo) en de randen even afronden.

Een filter monteer je niet over Pritex heen. Of je het filter wilt afdekken met Pritex of wat anders is een keuze, het hangt bij mij meer af van de ruimte die ik heb. Niet afdekken is ook prima. Er woeden geen stormen binnen en als alles netjes gesoldeerd is blijft het wel zitten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik altijd hardwire (zonder printplaat dus) en alle onderdelen op een plankje en aan elkaar lijm, dus veel beweging zit er dan niet in.

Ik zou de optie van Arno toch nog eens in overweging nemen. Een liggende center met de tweeter helemaal aan 1 kant? Lijkt me geen mooi afstraalgedrag geven. In het midden zou veel mooier zijn!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Fraenk

Ja, de inhoud blijft ongeveer gelijk. Als ik het plankje als bracing gebruik, maak ik er een paar gaten in, dus heb ik iets meer volume. Dit is denk ik te verwaarlozen.

Waar het me om gaat is de verandering van de breedte als ik afwijk van de afmetingen op de tekening. Of dit effect heeft op de weergave, door bijvoorbeeld andere verdeling van de staande golven.

Bedankt voor je info over het filter en de Pritex. Ik ga dus het Pritex wegsnijden ter plaatse van het filter, i.p.v. het filter op de Pritex.

De tweeter in het midden lijkt me een goed idee. Ik zit alleen met het probleem dat ik geen frees heb en  de units graag wil laten verzinken.
Weet iemand waar ik dit voor een niet al te hoge prijs kan laten doen?

Fraenk

Nou zie ik in de Karwei folder een bovenfrees staan voor weinig geld (27,50 euro).
Hij is van het merk KBM, dit zal wel een eigen merk van Karwei zijn (K staat voor Karwei?). Twee jaar fabrieksgarantie.
Klinkt best redelijk.

Zal deze frees goed zijn voor het frezen van gaten voor de units en om de units te laten verzinken? Of kan ik zo'n goedkoop apparaat beter links laten liggen?
Ik ga het apparaat dan niet erg vaak gebruiken, hooguit een paar keer per jaar.

Arno P

Goedkoop is duurkoop zeker voor een bovenfrees

Audiofiel

Quote from: Arno P on June  7, 2005, 22:40:43
Goedkoop is duurkoop zeker voor een bovenfrees
De meubelmaker die voor mij af en toe speakerkastjes maakt, koopt altijd alleen maar van die goedkope dingen. ;)

nu doet hij wel bijna alles met de computergestuurde bank, maar voor wat hij met de hand doet maakt het volgens hem niets uit. Ik geef hem gelijk: het is niet het gereedschap in dat geval, maar wat je er mee kunt doen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Quote from: Audiofiel on June  8, 2005, 00:17:31
De meubelmaker die voor mij af en toe speakerkastjes maakt, koopt altijd alleen maar van die goedkope dingen. ;)

nu doet hij wel bijna alles met de computergestuurde bank, maar voor wat hij met de hand doet maakt het volgens hem niets uit. Ik geef hem gelijk: het is niet het gereedschap in dat geval, maar wat je er mee kunt doen. ;)

Het ligt eraan welke strategie je hanteert....een goedkope bovenfrees voor enkele klusjes en dan de prullebak in vanwege versleten lagers of een frees waar je als hobbyist je hele leven mee kan doen...Het is inderdaad zo dat een ervaren iemand ook voldoende kan met een goedkope frees.. ;)

sphere

Ik heb die frees van KBM ook. Werkt prima, maar je moet wel nog even een frezensetje halen, want er zit geen bit bij die geschikt is om de units mee te verzinken. Daarnaast moet je, als je wil gaan verzinken, nog een cirkelmal klussen. Zie hier voor suggesties: http://vengeance.et.tudelft.nl/~sphere/teacher/cirkelmal/

Ik heb ook zoiets gemaakt, maar bij mij is het niet stijf genoeg. Dat betekent dat je eigenlijk geen kracht mag zetten bij het frezen, omdat anders de cirkel geen cirkel blijft. Er bestaan ook kans-en-klare oplossingen, zoals te koop bij een sponsor van dit forum: http://www.soundline.nl/frontend/main/prodaccesoires/circleJig.htm

Hierbij moet je goed oppassen dat je frees erop past. Of dat zo is met de KBM weet ik niet. Toevallig staat er bij de Gamma nu ook een Bosch bovenfrees voor 69 euro, als je op zoek bent naar iets anders.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Fraenk

#21
Bedankt voor de info! Duidelijke plaatjes van de cirkelmal, erg handig.

Ik ga de frees gebruiken voor af en toe een klusje.
Bij de Gamma zag ik ook de Ferm bovenfrees. Voor slechts 24,65 en dat met 3 jaar fabriekgarantie + 1 jaar gratis Gamma-garantie. Site: http://www.ferm.nl/nl/2123

Ik zal ze deze week eens gaan bekijken.

Fraenk

Ik heb nog wat geinformeerd naar de plaatsing van de mid-woofers en tweeter in het frontpaneel en naar laten frezen van gaten. Misschien wel handig om hier te melden.

Ik heb Audiocomponents gemaild met de vraag of het uitmaakt of ik de tweeter tussen de mid-woofers zet, of dit nog effect zal hebben op de geluidsweergave. Hierbij kreeg ik antwoord dat het nagenoeg niets uitmaakt welke configuratie ik kies.
Wel was het belangrijk dat bij de configuratie met de tweeter aan de buitenkant, de mid/laag welke ook het midden het middenbereik voor rekening neemt, direkt naast de tweeter geplaatst wordt, anders krijg je een 'gat' in de overdrachtskarakteristiek.

Verder heb ik bij Hubo gevraagd of ze ook freeswerk doen. Gaten frezen doen ze niet, maar de randen uitfrezen is wel mogelijk. Ik kreeg het idee dat ze hier niet veel ervaring mee hebben.

Ik heb ook nog bij BMS Audio Systems geinformeerd en zij kunnen voor 12,50 euro een nieuwe baffle maken, met de tweeter in het midden. BMS heeft ook mijn houtpakket gemaakt en maakt deze ook voor o.a. Speaker en Co.

Ik denk er nog over na of ik de baffle laat maken of dat ik zelf aan de slag ga met een goedkope frees.

Reactie met verdere info zijn van harte welkom ;D

Audiofiel

Quote from: Fraenk on June  8, 2005, 15:01:16
Ik heb Audiocomponents gemaild met de vraag of het uitmaakt of ik de tweeter tussen de mid-woofers zet, of dit nog effect zal hebben op de geluidsweergave. Hierbij kreeg ik antwoord dat het nagenoeg niets uitmaakt welke configuratie ik kies.
Ahum.

QuoteIk heb ook nog bij BMS Audio Systems geinformeerd en zij kunnen voor 12,50 euro een nieuwe baffle maken, met de tweeter in het midden. BMS heeft ook mijn houtpakket gemaakt en maakt deze ook voor o.a. Speaker en Co.
Nieuwe baffle laten maken! Je krijgt er geen spijt van en meer dan hoorbaar het verschil waard! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Fraenk

Quote from: Audiofiel on June  8, 2005, 15:14:51
Ahum.

Ik moet het beter verwoorden.
Ik had de vraag gesteld of het plaatsen van de tweeter in het midden een probleem zou zijn, of het de geluidskwaliteit ook in negatieve zin zou kunnen beïnvloeden, omdat ik dan wel afwijk van het originele ontwerp.
Dus toen dat antwoord gekregen. Het zou misschien kunnen zijn dat ze juist om bepaalde redenen de tweeter niet in het midden hebben gedaan.

Dat het niet veel uitmaakt, vat ik op dat het in ieder geval niet zorgt voor een negatief effect. Even voor de zekerheid dat ik niet dingen fout ga doen.

INdit topic wordt verteld dat het een verbetering is om de tweeter in het midden te monteren. Ik ben er door overtuigd :)