adsl installeren

Started by THX-UltraII, February 14, 2005, 17:44:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

zojuist is mijn adsl pakketje binnengekomen. Wil dit nu zellf aan gaan sluiten. Heb eerst het usb modem op de pc geinstalleerd maar weet nu even niet hoe verder. Er zit namelijk een splitter bij met aan een kant een in-
(of uitgang?) waarbij PHONE staat en aan de andere kant 2 in-of uitgangen waarbij LINE en DSL staat. Moet ik deze splitter nu bij de telefoon (bij ons een verdieping lager wat hierboven op zolder hebben we geen telefoonaansluiting) beneden zetten en een kabel naar de computer doortrekken en in het draadloos modem doen? En zo ja, WAT moet WAAR in de splitter.......

THX-UltraII

hmmmm.
Had zelf even wat verder moeten zoeken. Ben er inmiddels uit waarmee nog 2 vragen resteren:
De handleiding van mijn adsl zegt dat ik de splitter zo dicht mogelijk bij de centrale moet installeren (beneden in de meterkast). Dit is voor mij erg onhandig en als het mogelijk is wil ik de splitter op de eerste verdieping bij een telefoon zetten. Kan dit?
Tevens de vraag of je zelf van die telefoonpluggetjes aan een kabel kan installeren. Ik meen dat hier speciale tangen voor zijn?

Oracle

#2
Hetgeen je huis binnenkomt is je phone line. Die gaat de splitter in aan de ene kant. Aan de andere kant van de splitter heb je 2 gaatjes: line is je telefoon, en DSL is je ADSL lijn. De eerste gaat gewoon naar je telefoon-toestel toe, zoals die altijd al ging. Die ander gaat in de DSL (soms ook WAN) poort van je modem.

Als je een draadloos modem hebt, zou ik die gewoon in de meterkast hangen. Heb ik ook gedaan, en werkt prima. Je draadloze netwerk kaart werkt binnenshuis prima tot een meter of 30. Moet normaal dus geen probleem zijn.

V.w.b. die plugjes: voor telefoon zijn dat RJ45 RJ11 stekkertjes, en je kunt bij de bouwmarkt daarvoor een (plastic) tang kopen. Kost ongeveer 10,-. Doosje losse stekkertjes kost ook niet veel.

Gaat het om netwerk stekkers (die zijn breder), dan praat je over RJ11 RJ45, en dan heb je een andere tang nodig. Die zijn vaak wat duurder, omdat hier (voor zover ik weet) geen plastic variant van is, enkel een metalen. Die tangen kosten dan ook wat meer; rond de 30,-.

Groet,
Mark

donron

kleine opmerking: rj11 is de kleine analoge telefoonplug en rj45 is de brede utp plug

groet,

ron

Oracle

Quote from: donron on February 14, 2005, 23:38:44
kleine opmerking: rj11 is de kleine analoge telefoonplug en rj45 is de brede utp plug

groet,

ron

Tuurlijk! Is ook zo! Stom! Heb het al even aangepast! Bedankt voor de correctie!

Groet,
Mark

THX-UltraII

en moet de splitter per se direct bij de binnenkomende lijn worden geinstalleerd? Want het zou voor mij veel werk schelen als deze splitter bij de telefoon op de 2e verdieping gezet zou kunnen worden.

B.J.

#6
Heb je geen boekje gekregen soms?

Nee dat kan niet!


edit:

Ik ging er even vanuit dat er een telefoon beneden zou staan en daarom zei ik kan niet.
Mark zei het iets netter en beter. Ik meen wel dat men aanraadt de afstand tot de splitter en tot de modem zo kort mogelijk te houden. Daarna mag je wel tot 100 meter verlengen (dat wil je niet)

Oracle

Nou, Bas, niet zo boos!  :D

Volgens mij kan het wel, maar dan moet het modem daar ook komen. Je gaat dan rechtstreeks vanuit de meterkast naar het punt waar je de splitter wilt aansluiten. Vandaaruit naar je telefoon en modem.

Let op: je kunt andere telefoons ook pas aansluiten na de splitter (dus niet tussen meterkast en splitter)!!

Groet,
Mark

THX-UltraII

ik snap er niks meer van.
Zoals ik al zei prefereer ik het plaatsen van de splitter op de 2e verdieping omdat een extra kabel vanuit de meterkast naar mijn zolder (waar de pc staat) trekken in ons huis erg lastig is. Het modem is niet draadloos. Dus mijn gedacht was:

telefoonlijn op de eerste verdieping in de splitter aldaar, dan de telefoon die boven staat aan de uitgang van de splitter hangen en een draad naar zolder doortrekken en het mijn (niet draadloos) modem hangen.

B.J.

Kan wel maar de afstand tussen de splitter en de modem moet zo kort mogelijk zijn. Het gaat dus vast wel werken maar ik weet niet of je wel je maximale snelheid dan gaat halen.

Oracle

Quote from: sanderh on February 14, 2005, 17:44:35
....en in het draadloos modem doen...

Quote from: sanderh on February 15, 2005, 13:16:21
Het modem is niet draadloos.

Hmmm... geen wonder dat we langs elkaar heen praten... ;D

Groet,
Mark

THX-UltraII

net even met mijn provider gebeld en die zeggen juist weer dat de splitter in de meterkast MOET. Als ik m op de eerste verdieping zou plaatsen zou ik storingen gaan krijgen.............. ?

Oracle

Tja, dat is wat Bas ook al zei.

Je kunt het proberen in de woonkamer, maar ja, als het niet werkt moet je alsnog aan de bak.... beter misschien om het in 1 keer goed te doen!

Groet,
Mark

THX-UltraII

hi bas.mark  :)

Ik heb op een kamer bij ons op de 2e verdieping een ongebruikte telefoonaansluiting gevonden waar ooit een telefoon heeft gestaan. Er hangt hier slechts een afgeknipte kabel maar nu kan ik deze toch gewoon verlengen en doortrekken naar zolder? Heb ik volgens mij ook geen splitter meer nodig.

Oracle

Je hebt altijd een splitter nodig... Die splitter zorgt ervoor dat je kunt bellen en internetten tegelijk. Zonder splitter krijg je een hele hoop herrie op de telefoonlijn. Of je moet al twee aparte telefoonlijnen hebben.

Sorry, maar je ontkomt er denk ik niet aan om de splitter te gebruiken.   :-\

Groet,
Mark

Rappie

#15
Uhm ik heb laatst ook adsl geinstalleerd bij mensen thuis, maar je modem kan gewoon bij de pc hoor ..... waar ik dat geinstalleerd heb zat ongeveer 15 meter tussen het punt waarop het signaal binnenkwam en waar het modem stond. Oke je zal er geen 8 mbit overheen kunnen halen, maar het werkt meestal wel.

Als je een officiele monteur inhuurd plaatst die hem altijd binnen 5 meter van de meterkast omdat ze dan garantie kunnen geven op de snelheid. Maar werken doet het dus wel op grotere afstanden.
Eigenaar van Paulthé

THX-UltraII

ik heb maar even een tekening gemaakt.
Hoe moet ik nu te werk gaan en waar moet ik de splitter plaatsen?

Oracle

Wat je zou kunnen proberen (geen garantie dat het gaat werken...):
- in kamer 2 de draden met elkaar verbinden, en dan op zolder de splitter + modem.

Je hebt kans dat:
- je storing krijgt op de telefoonlijn, doordat de splitter niet in het begin zit
- je niet de maximale snelheid haalt (ik ken je abbo niet, maar 8Mb zal dan niet meer werken).

Anders zou je:
- de splitter toch in de meterkast kunnen aansluiten
- de kabels in kamer 2 verbinden
- je modem op zolder. Maar dan heb je geen telefoon op zolder.

Groet,
Mark

THX-UltraII

Quote from: Mark Lemmens on February 16, 2005, 10:42:32
Wat je zou kunnen proberen (geen garantie dat het gaat werken...):
- in kamer 2 de draden met elkaar verbinden, en dan op zolder de splitter + modem.

Je hebt kans dat:
- je storing krijgt op de telefoonlijn, doordat de splitter niet in het begin zit
- je niet de maximale snelheid haalt (ik ken je abbo niet, maar 8Mb zal dan niet meer werken).

Anders zou je:
- de splitter toch in de meterkast kunnen aansluiten
- de kabels in kamer 2 verbinden
- je modem op zolder. Maar dan heb je geen telefoon op zolder.

Groet,
Mark


maar de splitter in de meterkast betekend een extra kabel die naar boven moet worden doorgetrokken? En dan hoef ik de punten in kamer 2 toch niet meer te verbinden met elkaar omdat er dan een geheel nieuwe kabel komt te liggen?

baronekke

De afstand tussen je aansluitpunt en splitter is van belang in zoverre als dat hierboven al is aangegeven.
Splitter plaatsen is echter ook niet het probleem. De afstand van je splitter naar je modem vervolgens is ook in veel gevallen een discussiepunt. Soms is het noodzakelijk deze afstand onder de 3-10 meter te houden, afhankelijk van de specificaties van je abonnement en de kwaliteit van je aansluiting.
Wanneer je de afstand tussen splitter en modem groter dan 10 meter houdt, zul je sneller last ondervinden van disconnects (terwijl dat niet zou zijn bij bijv. 1 meter) en snelheidswisselingen.
De afstand van je modem naar je PC echter (als je een enkele modem hebt is dat zelfs nog wel aan te raden) kun je in principe (CAT5) zo lang maken als je wilt, al geldt er een soort 'vuistregel' van maximaal 120 meter per segment. In elk geval zul je in huis nooit aan de maximale afstand komen, dus als je slechts 1 PC gaat aansluiten (of een switch/router) op de bovenverdieping hebt staan) zou ik het modem in de meterkast hangen/leggen/zetten met de splitter zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt en van daaruit een UTP-kabeltje naar boven trekken. Dan kun je alsnog je gewone telefoonlijn gebruiken, maar zit je niet met plaatsingsproblemen.

De splitter aansluiten ná de eerste WCD kan leiden tot storingen op je telefoonlijn (van ruis tot disconnects tijdens gesprekken e.d.). Soms valt zelfs het ADSL-signaal even uit wanneer er gebeld wordt wanneer je modem 'online' is (wat bijna altijd is). Dat merk je natuurlijk alleen als je ook op dat moment zit te internetten, maar nogmaals, het kan gebeuren. Verstandig is dus om splitter + modem allebei max. 1 meter verbinding te hebben van je ISRA punt en van daaruit met UTP de rest bekabelen. Daar zul je immers nooit problemen mee hebben (tenzij je 'm kapottrekt als je hem door de muur trekt.....)

Oracle

Quote from: sanderh on February 16, 2005, 11:07:36
maar de splitter in de meterkast betekend een extra kabel die naar boven moet worden doorgetrokken? En dan hoef ik de punten in kamer 2 toch niet meer te verbinden met elkaar omdat er dan een geheel nieuwe kabel komt te liggen?

Dat laatste klopt, maar als je geen nieuwe kabel wilt trekken, en geen telefoon op zolder hoeft (omdat je bv. draadloos belt), dan kun je ook gewoon alles verbinden. Snappie? :)

Anders moet je inderdaad nog een nieuwe kabel trekken.

Groet,
Mark

Oracle

Quote from: baronekke on February 16, 2005, 11:17:59
het ISRA-punt

Vertaling: het punt waar de telefoon je huis binnenkomt, meestal in de meterkast! ;) :D

Groet,
Mark

THX-UltraII

thxz voor de replies.
Kabel doortrekken naar boven moet ik toch echt iemand voor laten komen. Misschien goedkoper om een draadloos modem aan te schaffen?

baronekke

Quote from: sanderh on February 16, 2005, 11:40:42
thxz voor de replies.
Kabel doortrekken naar boven moet ik toch echt iemand voor laten komen. Misschien goedkoper om een draadloos modem aan te schaffen?

Hoezo zou je daar iemand voor moeten laten komen?
Tenzij we het hier over een fysieke beperking hebben (bijv. rolstoel e.d.) moet dit zelf te doen zijn.
Als je door 'leeftijd' nog niet voldoende kluservaring hebt of niet het materiaal hebt, dan is dit simpel op te lossen.
Leen desnoods van iemand (vader/buurman?) een fatsoenlijke boormachine (klopboor welteverstaan) met een boorkop die groot genoeg is en koop in de elektrozaak gewoon een groot stuk CAT5-UTP (zonder voorbevestigde connectoren). Verder heb je nog een UTP-krimptang nodig en een aantal connectoren (ruim meten, als je 't nooit gedaan hebt heb je er wellicht meer moeite mee en meer nodig dan mensen die 't regelmatig doen).
Gewoon vanuit je meterkast omhoog, gaatje boren. En zo alle verdiepingen door.
Connectoren eraan en fietsen maar... Of heb je 't over iets anders wat je niet kunt? Als je er vragen over hebt moet je ze maar gewoon hier stellen, grote kans dat we je een goede tip kunnen geven om 't voor elkaar te krijgen.

Audiotwin

is een homeplugadapter een uitkomst?
splitter en modem in meterkast, homeplug in het stopcontact meterkast en boven opde kamer.
de verbinding gaat nu via het stroomnet.

arjan
Tevredenheid!!!