het spoor weer even bijster

Started by Danakin, February 10, 2005, 14:56:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danakin

Even voor mijn beeldvorming en het liefst in Jip en Janneketaal (mede naar aanleiding van de hardware-review van de Pathos Cinema X) het volgende. En verbeter me a.u.b. want ik ben het spoor weer even bijster  ;D ???.

1. Een alles- in-1 speler zoals tegenwoordig de meeste spelers zijn kunnen afspelen:
-   video DVD´s;
-   audio DVD´s
-   SACD´s
-   CD´s (dat waren ze zo wel een beetje).
O.k. dat is duidelijk

2. Door een laser worden de schijfjes gelezen en er vind een bepaalde herkenning plaats. Het signaal dat herkend wordt kan zijn (en/of):
-   een 5.1. soundtrack
-   stereo
-   videosignaal
-   SACD-signaal (God mag weten wat die weergeeft).
Hier wordt het al een beetje onduidelijk voor mij, maar dat is jullie nu wel duidelijk :-\ :-\

3. Het signaal moet de speler uit. Wat het audiogedeelte betreft moet het digitale signaal door een DAC heen (want het moet van digitaal naar analoog, anders kan het niet worden versterkt en door de luidsprekers worden weergegeven).
Deze DAC kan in de speler zelf zitten (dus dan blijft het signaal nog even in de speler zelf en er vindt  DAC plaats), maar ook in de versterker (het signaal verlaat de speler digitaal en wordt in de vesterker omgezet naar analoog), toch????

Het is mij vooral onduidelijk wat er gebeurd als het signaal gelezen is door de laser. Wordt bij herkenning nu 1 signaal naar de DAC gestuurd of in een 5.1 situatie 5 signalen of vertaald de DAC het signaal in een analoog mono, stereo of 5.1 analoge lijnen.

Ik weet het even niet meer, sorry.

Danny.



Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Martin_M

#1
De decoder 'ziet' hoeveel kanalen er zitten in de digitale audiostream.
Voor elk kanaal heb je een afzonderlijke DAC welke een eigen uitgang heeft. Dus bij een pre 6 DAC's en pre-outs voor een 5.1 signaal alsmede 6 DAC's voor de 5.1 analoge uitgang bij een DVD-speler (6 RCA's).

Er zitten dus meerdere DAC's in een DAC ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Danakin

Bedankt ;D. Weer iets wijzer. Ik kom er wel, het duurt alleen even :)

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster