Waarom gaan velen van surround 'terug' naar stereo?

Started by reMC, February 10, 2005, 12:09:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MovieMax

Quotevertel, vertel.. hoe doe ik dat...?

Zo te zien geen pre-outs, als ik mij niet vergis. De pre-out kun anders je aansluiten op de analoog in van de Technics. Je gebruikt de Technics ahw als een eindbak. De front versterker trappen van de Pioneer sla je over.

Ik heb iets soortgelijks gedaan met de Pass Labs versterker. Die zit aan de pre-out van mijn Denon. De Denon doet de surrounds, de Pass Labs alleen de fronts.

Nadeel is dat je de eindbak altijd moet aan hebben staan. Ook met gamen.

Muziek luister ik ook graag in surround. Met surround moet je je budget verdelen over een hele hoop apparaten. Het gemiddelde nivo per apparaat zal lager liggen dan bij puur stereo. Bij stereo kun je het budget steken in een paar componenten.

Doordat de surround markt zo ontzettend in beweging is verliezen de surround componenten meer waarde. Een receiver van een paar jaar oud brengt helemaal nix meer op. Domweg omdat er nieuwe formaten zijn, bijv. 3D, bluray, HDMI 1.4 etc. Stereo componenten zijn wat minder snel uit de mode.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

thur

Mooie ontwikkeling hiervoor is ook de Power Amp Direct Input (volgens Denon) ofwel de EXT PRE switch and power amplifier input connectors ("allow independent use of power amplifier section", aldus Accuphase) of anders de Analoge PROCESSOR ingang (zegt Harman Kardon). Zie je bij steeds meer stereo versterkers aan boord, waarmee voorzien wordt in een, blijkbaar evidente, behoefte: ideaal om door te lussen en front luidsprekers in stereo + surround optimaal aan te sturen.

Zoals gezegd: voor mij voldoen de wat oudere versterkers als - boven genoemde - Denon AVC-A10SE of AVC-A1D ook als stereo versterker ruim voldoende. En zo valt het met 'een hele hoop apparaten' best nog wel mee.

Groet,

Thur

Timvg

Om even op de originele vraag terug te komen;

Ik merkte dat wanneer ik van een stereo systeem overschakelde naar surround, ik toch wat ging missen wanneer ik 's avonds wat muziek luisterde. Uiteindelijk ben ik beland bij een apart systeem voor HT en voor muziek. Absoluut geen high-end systemen, dat kan er gewoon niet vanaf bij mij. Ik merkte dat een rustig muziekje weergeven 's avonds op een systeem dat gemaakt is om de filmervaring weer te geven gewoon niet erg goed lukte. Plaatsing van de speakers is anders, aparatuur is er niet voor gemaakt.. Ik vond het veel logischer om uiteindelijk het budget te verdelen en twee systemen te plaatsen, elk met hun eigen doel.. En ik ben er tevreden mee!

johan d

Quote from: Timvg on September 14, 2011, 11:03:54
Om even op de originele vraag terug te komen;

Ik merkte dat wanneer ik van een stereo systeem overschakelde naar surround, ik toch wat ging missen wanneer ik 's avonds wat muziek luisterde. Uiteindelijk ben ik beland bij een apart systeem voor HT en voor muziek. Absoluut geen high-end systemen, dat kan er gewoon niet vanaf bij mij. Ik merkte dat een rustig muziekje weergeven 's avonds op een systeem dat gemaakt is om de filmervaring weer te geven gewoon niet erg goed lukte. Plaatsing van de speakers is anders, aparatuur is er niet voor gemaakt.. Ik vond het veel logischer om uiteindelijk het budget te verdelen en twee systemen te plaatsen, elk met hun eigen doel.. En ik ben er tevreden mee!
en staan er dan front speaker voor het HT systeem en andere voor stereo?

Timvg

Jup.. de film en muziek sets hebben geen gemeenschappelijke onderdelen.. Er staan dus idd twee paar frontspeakers..

Wanneer ik ooit meer ruimte heb zet ik natuurlijk de twee systemen gewoon in afzonderlijke ruimtes..

Tomek

Ik heb moeite met al mijn boxen correct te plaatsen.
Dus ik gebruik eigenlijk enkel maar "all channels" op mijn versterker.

LordoftheLints

Hee wat leuk, ik stel net dezelfde vraag in mijn Topic, en nu kom ik dit tegen!

Dit ga ik zeker volgen!  :)
Mcintosh C42 & Mcintosh C2300 buizen voortrappen | Mcintosh MC252 & MC275 Buizen & MC206 Multichannel Eindversterkers| Mcintosh MCD-201 Sa-CD speler | Linn Akurate DS Netwerkstreamer | Atlas Hyper 3.5 Luidsprekerkabel | Atlas Hyper RCA Interlink | Linn Silver Balanced Interlink
Dynaudio Contour 3.4 LE Vloerstaand| Dynaudio Contour 1.4LE Monitors| Tannoy Definition DC8 monitors
Eigen topic: Mcintosh Mania!

thur

Quote from: LordoftheLints on September 15, 2011, 02:26:36
Hee wat leuk, ik stel net dezelfde vraag in mijn Topic, en nu kom ik dit tegen!

Dit ga ik zeker volgen!  :)

Hoi LordoftheLints,

Prachtige spullen heb jij!

Jij geeft aan dat je Mcintosh MHT100 het veld moet ruimen om een MC402 te kunnen financieren.
Volgens mij heb je het dan toch echt over een andere vorm van 'downgraden'!
Is in ieder geval niet wat de topicstarter (yep, in 2005 8) ) voor ogen had: het topic is immers teruggaan (downgraden, zo je wilt) van surround naar stereo.

Ik heb geen idee hoe het klinkt, maar dat Mcintosh spul ziet er machtig stoer uit. (Al valt die MC402, wat mij betreft, onder de categorie 'mag het wat minder'! Maar als jij hem prachtig vind en het geld (er voor over) hebt: aanschaffen die handel ;D )

Groet,

Thur


solitaire

audioelectronica : less = more

basic set, simpele schakelingen ... bewust of onbewust, maar de weergave profiteerd

imo. :coffee:




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.