Versterking voor TL-Sub

Started by kuiperik, February 9, 2005, 19:43:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Ben momenteel bezig met de bouw van een (TL) Sub. Deze wordt tijdelijk aangestuurd via een oude Yamaha versterker die is aangesloten op het LFE-kanaal van mijn Marantz SR14, de wisselfrequentie ligt vast op 80Hz.

Nu ben ik op zoek naar een vervanger voor de oude versterker door een eindversterker (zelfbouw klasse-d, of 2e-hands?) of door een SubwooferModule (Thommessen Proteus SW2.5?).

Een eindversterker zou, net als nu, worden aangesloten op de LFE.
Instellingen: Alles small en LFE On.

Voordelen: Makkelijker (tweedehands) aan te komen, stabieler?
Nadelen: Source direct schakelt LFE uit en Fronts op Large, daardoor piek in het laag vanwege plaatsing fronts.

De Subamp zou ik inschakelen tussen de pre-out en main-in van de receiver. Zo kan ik op de SubAmp voor zowel de Sub als de Fronts een flexibel frequentiepunt instellen. Het gefilterde signaal komt dus via de cinch-out van de SubAmp terug op de main-in van de receiver, waardoor de fronts niet het gehele laag hoeven weer te geven.
Instellingen: Fronts Large, overig small en LFE Off.

Voordelen: Kan scheidingsfrequentie lager leggen, Source Direct is te gebruiken.
Nadelen: Filter van SubAmp wordt in signaalweg van Fronts opgenomen, extra bekabeling.


Wat kan ik nu het beste kiezen en zijn er nog meer punten waar ik op moet letten?  ??? Daarbij heb ik echt geen idee of het verstandig is om en SubAmp in de signaalweg op te nemen  :-\

De bouw van de sub is hier te volgen:
http://www.htforum.nl/yabbse/i
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

yorkie13

ik gebruik zelf een proteus 2.4 en ben hier erg tevreden over
alleen jammer dat ik de fase niet traploos van 0-180 kan regelen

Bart_M

Is source direct echt zo belangrlijk?
Anders zou ik bijvoorbeeld voor die Parasound eindtrap gaan. Als je die brugt heb je een hele mooie sub amp.

yorkie13

van thomessen bestaat er ook de subway X, alleen een subcroosover met veel instelmogelijkheden, kun je de eindversterker die je hebt gebruiken als sub versterker

kuiperik

Quote from: yorkie13 on February 10, 2005, 11:16:14
ik gebruik zelf een proteus 2.4 en ben hier erg tevreden over
alleen jammer dat ik de fase niet traploos van 0-180 kan regelen

Volgens de specificaties van de SW2.5 zou hij hierop wel te regelen zijn "Subwoofer phase adjustable from 0-270". Heb jij jou Proteus tussen voor en eindversterker ingeschakeld?

In hoeverre heb je nog iets aan de variabele Bass Boost van 0-6Db , variabel instelbaar tussen 20 - 40Hz?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Quote from: Krunk on February 10, 2005, 11:30:23
Is source direct echt zo belangrlijk?
Anders zou ik bijvoorbeeld voor die Parasound eindtrap gaan. Als je die brugt heb je een hele mooie sub amp.

Merk dat bij Source Direct het stereobeeld iets beter in het midden geplaatst wordt. Had ook al gezien dat er veschillende Parasounds te koop stonden. Waarschijnlijk zullen deze Parasounds, zeker gebrugd, wel iets meer vermogen kunnen leveren dan bijv. een Proteus 2.5 (130w 8ohm, 220w 4ohm, dampingsfactor 400).
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

yorkie13

ik gebruik de thomessen gewoon op het lfe kanaal en de basboost staat nu niet gebruikt, je kan er de afval van het - 3 db punt iets mee verlagen
op mijn hoofdspeakers (ss ultimo met focal tweeters ) gebruik ik een 2 x 300 w vincent eindversterker
nu gebruik ik nog een peerless xls-10 maar dit weekend ga ik een eton 12 inch in 85 liter gesloten kast testen

kuiperik

Lijkt me erg leuk worden, die eton 12"  ;D.  Ben deze unit al diverse keren tegengekomen en heb hier veel positiefs over gelezen! Waarom heb je de Ultimo trouwens opgebouwd met focal tweeters en niet met de Ringradiators?

Kun je met de bassboost het -3Db aanzienlijk lager leggen, of is dat verwaarloosbaar. De TL heeft nu een -3Db punt op 33Hz, hoever zou je dit met de bassboost nog kunnen verlagen?

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

yorkie13

ik heb de focal tweeter gebruikt omdat ik die persoon lijk mooier vindt dan de ringradiator en de scanspeak vindt ik ook te duur
heb uiteraard een nieuw filter moeten ontwerpen, ik had de combinatie 18w8531g00
en tc120td5 bij Klare in Hoorn gehoord, en was best wel onder de indruk, vandaar
dezelfde combinatie wordt in de Wilson audio Sophia gebruikt, welke ik ook heb kunnen beluisteren op de Hifishow in londen

de basboost is echt een geval van proberen, wilje 3 db meer geluidsdruk, dan moet de versterker 2 x zoveel vermogen leveren en de luisterruimte speelt hierin ook een rol

kuiperik

Stel dat je met de Bassboost een +3Db boost geeft op 25/30Hz, kan dit nog schadelijk zijn voor de driver? De output onder de 30Hz, is dit nog iets wat je waar kunt nemen?

De driver heeft een Nominal Power Handling van 175W (8ohm). Wat is dan aan te raden vermogen om de driver mee aan te sturen?

Sorry voor mijn (wazige?) vragen, maar ik heb geen ervaring met subversterkers en subwoofers en heb momenteel even geen idee wat ik nu het best kan gaan gebruiken. :( De ervaring met mijn hoofdluidsprekers, ook TL, geeft me wel het idee dat voor de laagweergave flink wat vermogen wel gewenst is.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

FransDHT

Quote from: kuiperik on February  9, 2005, 19:43:14
Nu ben ik op zoek naar een vervanger voor de oude versterker door een eindversterker (zelfbouw klasse-d, of 2e-hands?) of door een SubwooferModule (Thommessen Proteus SW2.5?).

Hypex heeft tegenwoordig ook class-D- subwooferversterkers in 3 maten. De zwaarste is gebaseerd op de UcD400.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

kuiperik

Eind volgende week ga ik een Thommessen Proteus SW6.0 proberen. Kan hier tweedehands aankomen en mag hem eerst hier proberen. Ben heel erg benieuwd naar de resultaten. :)

De Proteus 6.0 levert 330W op 8Ohm, heeft een 600VA Transformator en een seperate transformator voor het scheidingsfilter gedeelte.

De verkoper heeft hem 1 jaar gebruikt om een SVS Ultra mee aan te sturen, welke hij onlangs heeft verkocht. Volgens mij ook aan iemand op dit forum....
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.